چه نوع ورزش هوازی خوب نیست؟

کلمه ی ورزش هوازی بی وقفه، به تنهایی آنقدر واضح است که حتی ممکن است شخصی را که همیشه به باشگاه می رفته از این کار بازدارد. اما ممکن است گاهی دویدن روی تردمیل و ورزش هایی از این قبیل برنده شوند و باعث شوند به اسم چربی سوزی شما تنها یک سری حرکات ثابت بدون وقفه انجام دهید.

در اینجا معلوم می شود 30 دقیقه ورزش هوازی بی وقفه، برای سوزاندن چربی ها بیشتر از اینکه برای بدن خوب باشد به آن آسیب می رساند و تنها اتلاف وقت است.

چگونه بعد از دویدن کالری بیشتری بسوزانیم؟  

اما خوشبختانه تحقیقات، دلایل علمی زیادی برای رهایی از چنگ ورزش های هوازی بی وقفه نشان داده است. این مقاله را بخوانید تا بفهمید که چرا ترک این شکل از ورزش های هوازی، بهترین تصمیم برای کاهش سایز دور کمر و سلامت هورمون ها می باشد.

1- ورزش هوازی بی وقفه سطح کورتیزول را افزایش می دهد

کورتیزول که همان هورمون استرس نام دارد دارای ابهام های زیادی است. گرچه برای بدن ضروری است -چرا که وظیفه ی تنظیم نیازهای انرژی بدن و بیدار کردن ما در صبح را به عهده دارد- اما میزان زیاد آن به بدن آسیب می رساند. برای مثال افزایش هورمون کورتیزول به بدن دستور می دهد تا چربی بیشتری به خصوص در ناحیه ی شکم ذخیره کند.

حرکات هوازی با شدت بالا که شامل دویدن نمی شود

چگونه سطح کورتیزول را در بدن کاهش دهیم؟ جواب یک کلمه است: استرس.

وقتی بدن ما تحت فشار است کورتیزول با ذخیره ی چربی ها به عنوان یک سوخت ضروری در برابر عوامل استرس زا خود را نشان می دهد. گرچه در موارد مرگ و زندگی چنین چیزی بسیار ارزشمند است اما اگر در تمام روز ادامه پیدا کند اصلا چیز جالبی نیست. ورزش های هوازی بی وقفه نیز همین کار را می کنند یعنی سطح کورتیزول را افزایش می دهند.

بنابراین ورزش های هوازی پایدار به جای اینکه به چربی سوزی کمک کنند موجب می شوند چربی ها به خصوص چربی های شکم از بدن ما جدا نشوند.

پیلاتس و لاغری؛ آیا لاغری با پیلاتس ممکن است؟  

2- ورزش هوازی بی وقفه، هورمون های تیروئید ضروری را کاهش می دهند

هورمون های تیروئید مستقیما روی متابولیسم و وزن ما موثرند. یکی از هورمون هایی که توسط تیروئید به وجود می آید -به نام T3- در پاسخ به رژیم غذایی و فعالیت های بدن بالا یا پایین می رود. به طور کلی، کاهش سطح T3 موجب کاهش متابولیسم می شود که این مسئله برابر با کاهش کالری سوزی نه تنها در طول ورزش، بلکه در تمام طول روز می شود.

ورزش هوازی بی وقفه و شدید با کاهش تولید T3 و اختلال در پاسخ هورمونی در آینده موجب افزایش وزن می شود.

با این حرکات ورزشی، لاغر شوید  

3- ورزش هوازی بی وقفه تستوسترون را کاهش می دهد

ممکن است تصور کنید که هورمون تستوسترون و هورمون رشد تنها برای مردهایی که وزنه های سنگین برمی دارند اهمیت دارد. اما باید بدانید که این هورمون ها برای هر فردی -چه زن و چه مرد- که می خواهد وزن کم کند و عضله ایجاد کند ضروری است.

در حقیقت مطالعات نشان داده است که هورمون رشد، یکی از ضروری ترین هورمون هاست که سنتز پروتئین بافت ها را افزایش می دهد و به متابولیز چربی های بدن برای انرژی کمک می کند.

جالب توجه است که ورزش های هوازی بی وقفه، سطح تستوسترون و هورمون رشد را کاهش می دهد که نه تنها از سوختن چربی ها جلوگیری می کند بلکه موجب خستگی، گر گرفتگی، تحریک پذیری، کاهش توده ی عضلانی و کاهش تراکم استخوان می شود.

4- به طور کلی ورزش های هوازی تاثیر چندانی در سوختن چربی ها ندارد

 از قضا، هرچه کمتر وقت خود را برای ورزش های هوازی بی وقفه بگذارید، شانس بیشتری برای سوزاندن چربی ها دارید. در مقایسه با ورزش های با شدت بالا و با فاصله که شامل تمرین های کوتاه قدرتی می باشد، ورزش های بی وقفه ی هوازی تاثیر کمتری در کاهش چربی های سبابه (زیر پوستی) دارند.

  جایگزین هایی برای دراز و نشست 

دلیل این مطلب آن است که ورزش های بی وقفه ی هوازی، شدت ورزش های قدرتی را ندارند در نتیجه در ترشح هورمون رشد و کاتکول آمین هایی چون آدرنالین و نوراپی نفرین نیز نقشی ندارند.

این هورمون ها موجب آزاد شدن چربی از منبع ذخیره ی چربی ها برای تولید انرژی می شود که ورزش های هوازی بی وقفه، این میزان را به حداقل می رساند.

ورزش های بی وقفه ی هوازی همچنین فاقد آثار پس از چربی سوزی است که در ورزش های قدرتی وجود دارد. از آثار پس از چربی سوزی، مصرف بیش از حد اکسیژن پس از ورزش نیز نام برده می شود. این عمل در بدن پس از ورزش های قدرتی انجام می شود. یعنی درست وقتی که بدن تلاش می کند خود را پس از یک تمرین سخت بازسازی کند. این نتایج موجب سوختن کالری بیشتر نه تنها در طول ورزش بلکه تا 48 ساعت پس از ورزش نیز می شود.

چه ورزش هایی باید جایگزین ورزش های هوازی بی وقفه شود؟

1- وزنه برداری سنگین

برداشتن وزنه های سنگین (وزنه ای که بتوانید آن را 6 تا 8 بار بلند کنید) موجب تحریک هورمون های رشد اساسی و توده های بدون چربی می شود. اگر این کار با وزنه های ترکیبی مثل اسکوات که گروه بیشتری از عضله ها را درگیر می کند همراه شود، سوخت و ساز بدن شما را افزایش می دهد و کالری بیشتری را در زمان کوتاه تری می سوزاند.

2- ورزش های قدرتی با فاصله

ورزش های قدرتی با فاصله، جایگزین بسیار خوبی برای ورزش های هوازی بدون وقفه است. چرا که متابولیسم را افزایش می دهد و آثار پس از چربی سوزی آن نیز بالاتر است.

اگر تا کنون ورزش های هوازی بی وقفه انجام می داده اید و اکنون احساس تغییر هورمونی و عدم کاهش وزن می کنید، زمان ورزش های خود را کوتاه و آن را قدرتی تر کنید.

guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
کاربران ناشناس

پس تستسترون رو کم.میکنه برای من خوبه چون شاید شهوتم رو کم.کنه درضمن قلب وعروق وخونرسانی رو ورزش هوازی افزایش میده من ندیدم دونده دو ماراتن پوکی استخوان داشته باشه بله آب خوردن افراطی هم سطح
سدیم بدن رو کم میکنه ممکنه انتقالات عصبی ایجاد کنه ممکنه در کار ناقلهای عصبی خلل درست کنه

مطالب مرتبط:

خانه