چرا دچار حساسیت پوستی می شوید؟

گاهی اوقات با وجود استفاده از مواد شست و شوی صورت، لایه برداری و رطوبت رسانی به پوست، صورت شما قرمز و برافروخته می شود. توصیه برخی از متخصصان در این موارد، استفاده از مواد تسکین دهنده ی برافروختگی همچون وازلین می باشد. در صورتی که پوست شما با استفاده از چنین موادی تسکین نیافت به یک متخصص پوست مراجعه کنید. اگر صورتتان با استفاده از این مواد بهبود یافت، از آنها به صورت روزانه استفاده کنید. در این مقاله نیز به مواردی که موجب این حساسیت شده، اشاره شده است.

1- استفاده بیش از حد از اسکراب ها

درست است که لایه بردای موجب صاف و درخشان شدن پوست می شود، اما مصرف بیش از حد آنها هم کار بیهوده ای است. لایه برداری موجب از بین رفتن سلول های مرده از سطح پوست می شود و آن را روشن تر می کند، اما استفاده ی بیش از حد آن موجب ایجاد ترک هایی بر روی لایه ی بیرونی و التهاب و حساسیت پوست می شود. برای لایه برداری به جای استفاده از اسکراب، از حرکات آرام و دورانی استفاده کنید.

پیشنهاد برنافیت: پوستی درخشان با میکرودرم ابریژن

2- زیاده روی در استعمال رتینول

رتینول برای مبارزه با چین و چروک ها، خطوط چهره و لکه های سیاه استفاده می شود. اما به توصیه ی متخصصان در مصرف این ماده باید احتیاط  کرد. زیچنر- یک متخصص پوست- می گوید: استفاده از رتینول همانند تمرین برای مسابقه ی ماراتن است که باید سرعت خود را در حد اعتدال نگاه دارید، چرا که در غیر این صورت نمی توانید مسابقه را به پایان برسانید. استفاده ی بیش از حد از آن به ویژه در دو تا چهار هفته ی اول، موجب سوختگی، زخم و حساسیت در بدن می شود. در ابتدا یک شب در میان از آن استفاده کنید و در صورتی که پوستتان به آن حساسیت نشان نداد، می توانید میزان آن را بیشتر کنید.

پیشنهاد برنافیت: از رتینول ، جادوی ضد پیری چه میدانید؟

3- استفاده ی بیش از حد از محصولات بهداشتی

محصولات مراقبت از پوست نباید به هیچ وجه بیش از حد مصرف شوند، چرا که موجب ایجاد حساسیت بر روی پوست می شوند. موادی همچون سالیسیلیک اسید و گلیکولیک اسید که در این محصولات وجود دارند به پوست آسیب می رسانند. پیش از استفاده از هر محصولی، از سازگاری آن با پوست خود اطمینان حاصل کنید.

4- عدم استفاده از مرطوب کننده پس از استحمام

لوسیون ها و مواد مرطوب کننده از خشکی و التهاب پوست جلوگیری می کنند و بهترین زمان استفاده از آنها نیز پس از استحمام است. آب داغ موجب از بین رفتن چربی های ضروری پوست می شود و آن را نسبت به محیط حساس تر می سازد.

پس از دوش گرفتن با یک مرطوب کننده ی حاوی سرامید، به پوست خود آبرسانی کنید.

پیشنهاد برنافیت: اشتباهات رایج در استفاده از مرطوب کننده ها

5- استفاده از مواد پاک کننده ی نامناسب

برخی از صابون ها و پاک کننده ها دارای PH قلیایی هستند که برای پوست شما مضرند، چربی های طبیعی آن را از بین می برند و موجب خشکی و التهاب می شوند. مواد تشکیل دهنده ی روی محصولات را مطالعه کنید و از مواردی که موجب از بین رفتن سد حفاظتی پوست شما می شوند همچون خوشبو کننده ها و نگه دارنده ها بپرهیزید. برنافیت پیشنهاد می دهد برای داشتن پوستی سالم، پاکسازی مضاعف را فراموش نکنید.

6- ابتلا به یک بیماری پوستی درمان نشده

آیا از هر ماده ای استفاده کرده اید، اما همچنان پوست شما قرمز و حساس است؟ در این موارد باید به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا اطمینان حاصل کنید که دچار بیماری هایی همچون روزاسه نشده باشید.

روزاسه یک بیماری است که خود را با قرمزی، سوزش، التهاب و جوش های پوستی نشان می دهد. از نظر ژنتیکی، پوست به محیط حساس است و با مصرف غذاهای تند و تغییرات دما حساسیت آن افزایش می یابد. اگر احساس می کنید به روزاسه مبتلا هستید، به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

کاری از گروه محتوای برنافیت

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments