وزنتان زیاد شده یا شکم تان نفخ دارد؟!

افزایش وزن به یکباره رخ نمی دهد. یک روز سراغ شلواری که مدت هاست آن را نپوشیده اید، می روید و در کمال تعجب می بینید که دیگر نمی توانید دکمه هایش را ببندید. اما آیا واقعا وزن شما افزایش یافته یا تنها دچار نفخ شکم شده اید؟ برای دانستن این مطلب باید به سوالات زیر پاسخ دهید.

این مطلب هم می تواند برای شما مفید باشد: 

1- آیا سبک زندگی شما تغییر کرده است؟

در ابتدا بهتر است بررسی کنید که آیا چاق شده اید یا نه؟ آیا عادت های غذایی شما تغییر کرده است؟ آیا فعالیت هایتان کم شده است؟ سطح استرستان چطور؟

حتی کوچک ترین تغییرات سبک زندگی از کم خوابی گرفته تا مصرف یک داروی جدید ممکن است بر روی کالری سوزی شما تاثیر داشته باشد.

2- چهره و بدن شما در هنگام صبح چگونه است؟

وقتی از خواب بیدار می شوید نگاهی در آیینه بیاندازید. نه اینکه خود را قضاوت کنید، تنها به این دلیل که از آنچه در بدن شما رخ می دهد، آگاه شوید. وقتی صبح ناشتا از خواب بیدار می شویم، غذا از شکم خارج شده و احتمالا در روده ی بزرگ ما می باشد، بنابراین به احتمال زیاد دیگر نفخ نداریم. اگر صبح هنگام، شکم شما تقریبا دو سایز کوچک تر از شب قبل است دلیلش نفخ شکم می باشد.

3- چهره و بدن شما پس از خوردن غذاها چگونه است؟

نفخ شکم اغلب پس از صرف غذا و ایجاد تغییرات رخ می دهد. بنابراین اگر پس از نهار احساس نفخ کردید، اما پس از رفتن به باشگاه این احساس از بین رفت، نگران نباشید، تنها دچار نفخ معده شده اید.

پیشنهاد برنافیت:  

4- آیا زمان قاعدگی شما فرا رسیده است؟

در طول چرخه ی قاعدگی، تغییر در هورمون های جنسی زنانه، به خصوص استروژن و پروژسترون موجب احتباس مایعات در بدن می شود. مایعات در بدن شروع به حرکت می کنند، اما بیشتر شکم را تحت تاثیر قرار می دهند.

5- تجمع وزن شما در کدام ناحیه از بدن است؟

وقتی وزن شما افزایش می یابد، تنها در یک نقطه افزایش نمی یابد، بلکه در ران ها، شکم، باسن، بازوها، صورت و دیگر نقاط بدن پراکنده می شود. هر چند چربی در کل بدن پراکنده می شود اما نفخ تنها در ناحیه ی شکمی رخ می دهد.

6- آخرین باری که مدفوع کردید چه زمانی بود؟

تجمع مواد غذایی در بدن موجب افزایش وزن می شود. این تجمع تا مراحلی ادامه می یابد و بدن شما را مجبور به دفع مواد زاید می کند. این عمل موجب بزرگ شدن شکم نیز می شود. گرچه قاعدگی زنان در زمان های متفاوت رخ می دهد، اما اگر قاعدگی شما بر اساس یک روتین ثابت نیست پس حتما نامنظم است و مواردی که در آن نقش دارند شامل سندروم روده ی تحریک پذیر، کم آبی بدن، کمبود فیبر در بدن، استرس، تغییر در خواب و سفر می باشند.

7- رنگ ادرار شما چگونه است؟

رنگ ادرار شما باید لیمویی کم رنگ باشد. لزوما نباید شفاف یا بدون رنگ باشد اما شبیه چای یخ یا لیموناد تیره هم نباید باشد. اگر تیره بود، یعنی آب بدن شما کم شده است. کمبود آب در بدن موجب یبوست و نفخ می شود و بدن شما برای تامین آب، متوسل به هرگونه آب موجود در بدن می شود- درست مثل بدن شتر.

8- آیا اخیرا به میزان زیاد نمک یا کربوهیدرات مصرف کرده اید؟

مصرف این دو ماده ی غذایی موجب احتباس آب در بافت های بدن می شود. تنها مصرف دو فنجان آب تقریبا موجب نیم کیلو افزایش وزن در بدن می شود. هیچ مشکلی در مورد آب هایی که بدن در هنگام ذخیره ی کربوهیدرات ها، به آن متوسل می شود وجود ندارد، اما اگر به خوردن غذاهایی با کربوهیدرات پایین عادت دارید، پس از مصرف پاستا مایعات بیشتری در بدن شما وجود خواهد داشت.

این مطلب هم می تواند برای شما مفید باشد: 

قدم های بعدی

اگر دچار نفخ شده اید: بهترین راه مقابله با نفخ، یافتن ریشه ی آن است. اگر نفخ شکم شما به علت یبوست یا کمبود آب باشد، باید بر روی برطرف کردن همین موارد کار کنید، اما اغلب اوقات پاسخ به این سوال ساده نیست. اگر بیشتر اوقات، بدن شما ورم کرده اما دلیل آن را نمی دانید بهتر است با پزشک یا متخصص تغذیه ی خود مشورت کنید. گرچه بیشتر ما تا حد زیادی نفخ شکم را تجربه کرده ایم، اما در صورتی که این نفخ، پس از هر وعده ی غذایی رخ دهد طبیعی نیست و باید درمان شود.

اگر دچار افزایش وزن شده اید: دلیل بیشتر افزایش وزن ها تغییر در برنامه ی روتین شما می باشد. آیا مصرف غذای شما افزایش یافته است؟ آیا برنامه ی ورزشی شما تغییر کرده است؟ آیا شغل جدید شما سرشار از استرس است؟ همانطور که افزایش وزن به دلیل تغییر در برنامه ی روتین ایجاد می شود، کاهش وزن نیز بستگی به تغییرات جدید در این برنامه دارد. از خود بپرسید: چگونه می توانم با ایجاد تغییرات کوچک به وزن ایده آل خود برسم.

کاری از گروه محتوای برنافیت

می‌خوای ثابت کنی که می‌تونی به وزن ایده آلت برسی ؟

اصولی و تخصصی ترین برنامه رژیم غذایی رو از برنافیت دریافت کن کنارت هستیم تا سریع تر لباسی که دوست داری رو بپوشی

از همین الان شروع کن تا زودتر به هدفت برسی!
5/5

به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

جدیدترین مقالات

همه مقالات
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments