هوس های غذایی چه پیامی دارند؟

به خاطر داشته باشید که هر فردی هوس هایی دارد و چنین چیزی کاملا طبیعی است. طبق مطالعات، 91 درصد از مردم هوس های غذایی را تجربه می کنند و هر چه وزن آنها بیشتر باشد، غذاهای پر کالری بیشتری مصرف می کنند. از آنجا که هوس های غذایی بخش طبیعی زندگی افراد هستند، نمی توان آن را نادیده گرفت. محققان دریافته اند که حتی پس از شش ماه برنامه ی رژیمی کاهش وزن، 94 درصد از شرکت کنندگان همچنان میل غذایی را تجربه کردند. بهترین راه این است که آن را شناسایی کنید و با آنها کنار بیایید. در این مقاله به غذاهایی که موجب ایجاد احساسات خاص در افراد می شوند، اشاره شده است.

هوس شیرینی جات

هوس های غذایی چه پیامی دارند؟

شکر موجب آزاد شدن ماده ی شیمیایی مغز یعنی دوپامین می شود و نقش احساس رضایت در مغز را بازی می کند. شکر و چربی، سطح هورمون استرس یعنی کورتیزول را کاهش می دهد. اگر مدام هوس شیرینی جات می کنید، احتمالا ناراحت یا خسته هستید و نیاز به شادی و احساس رضایت دارید. به جای مصرف شیرینی سعی کنید خود را با کارهایی که خوشحالتان می کند مثل تماشای یک فیلم کمدی و یا دیدار با دوستان شاد، سرگرم کنید.

هوس شکلات

هوس های غذایی چه پیامی دارند؟

بوی فوق العاده ی شکلات، طعم بی نظیر آن و طرز آب شدنش بر روی زبان بسیار رضایت بخش است. شکلات به شما احساس شادی و رضایت بخشی می دهد و موجب آزاد شدن همان مواد شیمیایی می شود که بدن شما در هنگام رابطه ی جنسی تولید می کند. وقتی به شدت نیازمند لذت جسمی در زندگی هستید، هوس خوردن شکلات می کنید. می توانید به جای مصرف شکلات از عسل که گزینه ی سالم تری است استفاده کنید.

هوس پنیر

هوس های غذایی چه پیامی دارند؟

لبنیات حاوی آمینو اسیدهایی است که آزاد شدن سراتونین را تحریک می سازد. سراتونین، یک ماده ی شیمیایی موجود در مغز است که موجب تسکین و ایجاد آرامش می شود. اگر به شدت هوس ساندویچ پنیر، پیتزا یا لازانیا کرده اید، احتمالا دچار استرس یا اضطراب شده اید. چند دقیقه تمرین مدیتیشن می تواند شدت این هوس را در شما از بین ببرد.

هوس غذاهای چرب

هوس های غذایی چه پیامی دارند؟

چربی ها سرشار از کالری هستند و شکم شما را پر می کنند، اما برای برخی از افراد به پر شدن خلا عاطفی نیز کمک می کند. وقتی احساس تنهایی، خستگی و ناراحتی می کنید، هوس شما به چربی ها افزایش می یابد. در کنار دوستان جمع شدن، شروع یک پروژه ی جدید و حتی حل یک معما هوس مصرف چربی ها را در شما کاهش می دهد.

هوس غذاهای ترد

هوس های غذایی چه پیامی دارند؟

مصرف چیپس، پفک، ذرت روغنی، کارامل و امثال آن در رهایی از احساس عصبانیت، استرس، افسوس و استیصال نقش دارد. به جای مصرف این هله هوله ها، کرفس، هویج و آجیل، شکوفه ی ذرت و یا پنیرهای کم چرب استفاده کنید.

هوس غذاهای سرخ کردنی

هوس های غذایی چه پیامی دارند؟

میل به غذاهای سرخ شده ( مثل مرغ سرخ شده، ماهی و سیب زمینی سرخ شده) نشانه ی نیاز شما به هیجان است. به جای خوردن به سراغ ورزش بروید. در یک کلاس ورزشی جدید ثبت نام کنید و یا همراه با آموزش های آنلاین به ورزش بپردازید.

هوس غذاهای خامه دار

هوس های غذایی چه پیامی دارند؟

شکلات داغ با خامه، پنیر خامه ای، پودینگ و انواع غذاهای خامه دار موجب احساس رضایت و تسکین درد می شود. ممکن است در مواقعی که احساس می کنید دنیا روی سرتان خراب شده به این غذاها نیاز داشته باشید. به جای مصرف این غذای سرشار از کالری برای رفع ناراحتی، احساسات خود را با دیگران در میان بگذارید و یک دوش آب داغ بگیرید.

هوس غذاهای سرد یا داغ

هوس های غذایی چه پیامی دارند؟

میل شما به سوپ، کاکائوی داغ و قهوه، بیشتر نشانه ی این است که سردتان شده. در عوض میل شما به خامه ی یخ  و یا خوراکی های یخ دیگر نشانه ی عکس العملتان به افزایش جیوه در بدن است. به جای مصرف این مواد، دما را تغییر دهید. اگر سردتان است، خودتان را در یک پتوی گرم بپیچید و یا اگر گرمتان است، درجه ی کولر را بیشتر کنید.

قوی ترین سوپ لاغری

هوس کربوهیدرات

هوس های غذایی چه پیامی دارند؟

مصرف غذاهای سرشار از کربوهیدرات همچون نان، پاستا، کلوچه و کیک احساس آرامش به همراه دارد. دلیلش این است که کربوهیدرات ها سطح سراتونین مغز (ماده ی شیمیایی که موجب آرامش شما می شود) را بهبود می بخشد. وقتی احساس افسردگی، خستگی و ناراحتی به شما دست می دهد و به دنبال احساس آرامش هستید، به مصرف کربوهیدرات ها روی می آورید. به جای مصرف کربوهیدرات به دنبال راه های دیگری برای ایجاد آرامش خود باشید. چرت بزنید، به یک موسیقی آرامش بخش گوش دهید، در کنار دریاچه به قدم زدن بپردازید و یا به مادر و هر که دوستش دارید، تلفن کنید.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments

مطالب مرتبط:

خانه