چگونه با مصرف غذای کمتر احساس سیری بیشتری داشته باشیم؟

وقتی همیشه احساس گرسنگی دارید، تناسب اندام و کاهش وزن آنقدرها هم آسان نیست. پرخوری نه تنها وزن شما را به خطر می اندازد، بلکه موجب عدم تعادل هورمونی و بیماری ها در می شود. آب رسانی به بدن، مصرف دسرهای سالم، خواب کافی، خام خواری و استفاده از کالری شمار از جمله کارهاییست که موجب می شود با مصرف غذای کمتر سیری بیشتری را احساس کنید.

یکی از روش های کاهش وزن این است که با مصرف غذای کمتر احساس سیری بیشتری کنید. پس چه کنیم تا این احساس سیری را در بدن افزایش دهیم؟ اگر می خواهید لاغر شوید، اما احساس گرسنگی به شما این اجازه را نمی دهد، این مقاله را از دست ندهید.

آب رسانی به بدن

مصرف غذای کمتر- تغذیه- برنافیت

از خود بپرسید که آیا واقعا گرسنه ام، یا تنها این تشنگیست که به من فشار می آورد؟ هیپوتالاموس، هم مسئول تنظیم گرسنگی و هم تشنگی در مغز است. کم آبی موجب اختلال در این سیگنال ها می شود. گاهی فقط تشنه اید، اما مغز شما به اشتباه سیگنال گرسنگی دریافت می کند. در طول روز، در میان وعده ها، مخصوصا وقتی هوس شیرینی جات کردید، زیاد آب بنوشید. به جای 8 لیوان آب در روز، نیمی از وزن بدن خود را به اونس تبدیل کنید و به همان میزان آب بنوشید.

دسرهای سالم

مصرف غذای کمتر- تغذیه- برنافیت

وقتی بیرون از خانه غذا می خورید، امکان انتخاب غذاهای ناسالم بسیار زیاد است. اگر می خواهید با مصرف غذای کمتر سیر شوید؛ وقتی به رستوران می روید، تا آماده شدن وعده ی اصلی یک کاسه سوپ یا سالاد سبزیجات سفارش دهید. فقط سوپ های چرب یا پر خامه سفارش ندهید. سبزیجات، کالری بسیار کم اما فیبر زیادی دارند و شما را تا مدت ها سیر نگه می دارند.

خواب کافی

مصرف غذای کمتر- تغذیه- برنافیت

آیا تا به حال شنیده اید، کم خوابی موجب افزایش وزن شود؟ بله کاملا درست است. افرادی که کمتر از 5 ساعت در شبانه روز می خوابند، لیپید های بیشتری در بدنشان تولید می شود. این لیپیدها اندوکانبایوئید نام دارند و مسئول غذا خوردن از روی سرخوشی هستند. این اندوکانبایوئیدها بسیار شبیه به شاهدانه هستند و به همان گیرنده هایی می چسبند که به مواد فعال موجود در ماریجوانا می چسبند. به همین دلیل است که کم خوابی موجب پرخوری می شود.

اگر خوابتان نمی برد، دلیل آن را به صورت ریشه ای جست و جو کنید. آیا نزدیک به زمان خواب غذا خورده اید؟ آیا دچار استرس شده اید؟ آیا زیاد کافئین مصرف کرده اید؟ دلیل آن هر چه باشد، باید برطرف شود، چرا که در غیر این صورت برنامه ی کاهش وزن شما را مختل خواهد کرد.

پیشنهاد برنافیت: راه هایی برای لذت بردن از یک خواب آرام

خام خواری

مصرف غذای کمتر- تغذیه- برنافیت

گاهی هوس چیپس و پفک می کنیم، دلیل آن هم بیشتر استرس، عصبانیت و حالات روحی است. اگر تنها دوست دارید چیزی بجوید، به جای چیپس و پفک به سراغ سبزیجات خام بروید. آنها هم همین احساس را به شما می دهند. به سراغ هویج، سیب و خیار بروید و آنها را با صدا بجوید تا این احساس جویدن ارضا شود.

انتخاب های سالم

مصرف غذای کمتر- تغذیه- برنافیت

گاهی ما کابینت ها را برای فرزندان و میهمانان خود پر از جانک فودها و غذاهای ناسالم می کنیم، غافل از اینکه خودمان نیز برای خوردن آنها وسوسه خواهیم شد. کابینت ها را از این مواد مضر خالی کنید و گزینه های سالمتری را جایگزین کنید. هر گونه غذای حاوی مواد مصنوعی، شیمیایی، روغن های نباتی فرآوری شده و مواد قندی را از لیست خود حذف کنید.

صبحانه ی پروتئینی

مصرف غذای کمتر- تغذیه- برنافیت

مصرف غذای کمتر به معنای مصرف صبحانه های پر کربوهیدرات مثل غلات شیرین نیست. این مواد قندی موجب افزایش ناگهانی قند خون و انسولین در ساعات ابتدایی روز می شود. پس از این افزایش ناگهانی، همیشه یک افت رخ می دهد. این افت موجب برانگیختگی و تمایل بیشتر به پرخوری می شود. شروع روز با یک صبحانه ی سرشار از پروتئین مثل تخم مرغ یا ماست شما را از خوردن غذاهای پرچرب و شیرین در ادامه ی روز باز می دارد.

کالری شمار

مصرف غذای کمتر- تغذیه- برنافیت

برای مصرف غذای کمتر، از کالری شمار نیز می توانید استفاده کنید. بسیاری از ما نمی دانیم چه مقدار کالری در روز مصرف کنیم. اگر مصرف کالری های شما بیش از کالری مورد نیاز بدنتان باشد، دچار اضافه وزن خواهید شد. استفاده از یک کالری شمار، حتی برای یک مدت کوتاه چشم شما را به واقعیت ها باز خواهد کرد. شمارش کالری غذاها، میان وعده ها و نوشیدنی ها به شما میزان درست مصرف آنها را نشان خواهد داد. با کالری شمار خود رو راست باشید و کالری خوراکی های خود را حساب کنید.

غذا خوردن آگاهانه

مصرف غذای کمتر- تغذیه- برنافیت

پرخوری نا آگاهانه بسیار شایع است و اغلب زمانی رخ می دهد که دچار استرس، خستگی و  اضطراب هستید. اگر به این مشکل دچار هستید، مراقب غذا خوردن خود باشید. می توانید یک کتاب خوب مطالعه کنید، با یک مربی ورزشی مشورت کنید و یا تنها آگاهانه تر غذا بخورید. اگر گرسنه نیستید اما دلتان هله هوله می خواهد، دست ها را روی شکم بگذارید و ده بار نفس عمیق بکشید. نفس عمیق اکسیژن را به مغز می رساند و سیستم عصبی را آرام می کند. در نتیجه موجب می شود انتخاب های سالم تری انجام دهید.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments

مطالب مرتبط:

خانه