فرسودگی را درمان کنید

فرسودگی با خستگی تفاوت دارد. فرسودگی، مخرّب است و بر روی تمام ابعاد زندگی تاثیر می گذارد. بسیاری از فرسودگی ها مربوط به آرتروز می شوند. طبق آمار سازمان آرتروز، 98 درصد از بیمارانی که فرسودگی دارند دچار آرتریت روماتوئید و 50 درصد آنان دچار لوپوس و سندروم شوگرن می باشند.

این آمار با میزان چاقی، افسردگی و عوارض ناشی از شرایط ثانویه مثل فیبرومیالژیا، مشکلات ریه و بیماری های قلبی– عروقی شدت می یابد.

آثار فرسودگی بسیار مشهود است. بسیاری از افراد می گویند آثار آن خیلی بیشتر از درد است. فرسودگی یک احساس خستگی شدید، خستگی قریب به اتفاق و عدم انرژی پس از یک خواب کامل است. همچنین فرسودگی روی عدم توانایی شما در فکر کردن شما موثر است.

در اینجا ده نکته در مورد مبارزه با خستگی معرفی شده است:

1- درد آرتروز و دیگر نشانه های آن را درمان کنید

درد مزمن، خود موجب خستگی می شود. همچنین درد به افسردگی و تغییر در خلق و خو منجر می شود که خستگی را افزایش می دهد. برای کنترل فرسودگی باید درد خود را به خوبی درمان کنید. افرادی که از فرسودگی رنج می برند خونشان بیشتر از افراد عادی دارای سیتوکین (پیام رسان های شیمیایی که در تورم نقش دارند) است. کنترل تورم بسیار اهمیت دارد.

2- مراقب عوارض جانبی داروها باشید

گرچه افرادی که دچار آرتروز هستند باید برای درمان درد خود از برخی داروها استفاده کنند اما خواب آلودگی عارضه ی جانبی این داروهاست. داروهای ضد استروئیدی ضد تورمی، ضد درد، ضد افسردگی دارای عوارض جانبی چون خواب آلودگی هستند. اگر استفاده از داروها اجباری باشد این خواب آلودگی ممکن است به فرسودگی شما بیافزاید.

3- آزمایش کم خونی (آنمی) بدهید

این بیماری در قدیم، بیماری مزمن آنمی نامیده می شد اما هم اکنون به آنمی ناشی از التهاب معروف است. کم خونی اندازه و تعداد گلبول های قرمز خون را تحت تاثیر قرار می دهد. در این صورت آهن با اکسیژن موجود در گلبول های قرمز ترکیب شده و تولید انرژی را کاهش می دهند. آزمایش کم خونی بدهید و هر چیزی که مربوط به فرسودگی است را مورد بررسی قرار دهید.

4- مرتب ورزش کنید

ورزش های هوازی به صورت منظم 3 تا 4 روز در هفته به مدت 30 تا 45 دقیقه، سطح انرژی شما را افزایش می دهد. البته ورزش زیاد نتایج عکس دارد. به طور متعادل ورزش کنید و حتما در مورد آنها با دکتر خود مشورت کنید.

5- هر روز صبحانه بخورید

حتما وقتی کودک بودید، مادرتان روی این گزینه تاکید زیادی داشت. بله، حق با اوست. وقتی از خواب بیدار می شوید، قند خونتان پایین است و خوردن صبحانه به شما انرژی زیادی می دهد. حذف صبحانه انرژیتان را تخلیه و موجب فرسودگی شما می شود. گرچه در طول روز باید مواد مغذی بخورید اما صبحانه از همه ی وعده های غذایی اهمیت بیشتری دارد.

پیشنهاد برنافیت: صبحانه سالم و رژیمی

6- یاد بگیرید چگونه استرس خود را کنترل کنید

وقتی شخصی دچار استرس زیاد است، نمی تواند تنفس عمیق داشته باشد که موجب کاهش اکسیژن در او می شود. سعی کنید برای دور کردن استرس، نفس های عمیق بکشید. هرگاه احساس خستگی یا خواب آلودگی کردید پنج تا ده نفس عمیق بکشید. تنفس و مدیتیشن تکنیک هایی هستند که هر زمانی می توانید آنها را انجام دهید و به شما کمک می کنند تا با استرس و فرسودگی مقابله کنید.

7- به میزان کافی آب بخورید

عدم آب رسانی به بدن موجب خستگی و فرسودگی فرد می شود. نوشیدن آب فراوان را در دستور کار روزانه ی خود قرار دهید. ممکن است این کار آسان باشد، اما آب رسانی به بدن باید جدی گرفته شود.

8- عادت های خواب منظمی برای خود ترتیب دهید

راه های زیادی برای این کار وجود دارند. سعی کنید هر شب ساعت معینی به رختخواب بروید و از خواب بیدار شوید. این کار را آنقدر تکرار کنید تا جزء برنامه ی روتین شما شود. قبل از خواب برای خود وظایفی تعریف کنید تا بدانید آن زمان موقع خواب شماست (مثل دوش آب گرم و یا مطالعه پیش از خواب).

پیشنهاد برنافیت : تاثیر عادات قبل از خواب روی پوست

9- از مفاصل خود محافظت کنید

این کار موجب کاهش درد و عدم ابتلا به آرتروز می شود. برای این منظور از تجهیزات تطبیقی و یا مکانیک های بدن استفاده کنید.

10- در کارهای خود سرعت، طراحی و اولویت بندی داشته باشید

برای کنترل فرسودگی، تعادل و آرامش بسیار مهم است. برای رسیدن به اهداف خود برنامه ریزی و اولویت بندی کنید. سازماندهی و زمان بندی برنامه هایتان را نیز را فراموش نکنید. زمانی را برای چیزهایی که از آن لذت می برید بگذارید، هر چه که می خواهد باشد. نیم ساعت در روز را به خودتان اختصاص دهید.

پیشنهاد برنافیت: رفع احساس بی کفایتی

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments