غذاهایی که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهند

مطالعات نشان داده درحالیکه برخی مواد غذایی باعث تقویت حافظه می شوند، برخی دیگر خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهند. این غذاها موجب بروز مشکلات جدی دیگری نیز بر روی سلامت می شود که محدود کردن یا حذف آن ها از رژیم غذایی بسیار مهم است.

رژیم غذایی سالم باعث بهبود سلامت قلب، کاهش خطر ابتلا به سرطان، کاهش بروز دیابت و بیماری های دیگر می شود و ذهن ما را سالم نگه می دارد.

چرا برخی مواد غذایی باعث کاهش حافظه می شود؟

مغز برای عملکرد مناسب خود نیاز به سوخت مخصوصی  دارد که شامل چربی های سالم، میوه و سبزیجات تازه، گوشت بدون چربی، ویتامین و مواد معدنی کافی است. مصرف خیلی کم این مواد یا مصرف بیش از حد کربوهیدرات های پیچیده، غذاهای فرآوری شده و شکر باعث تحریک تولید مواد سمی در بدن می شود. این سموم در مغز ایجاد التهاب می کند که منجر به تولید پلاک مغزی و در نهایت ایجاد اختلال عملکرد مغزی می شود. این اثرات نه تنها در سالمندان بلکه در همه مردم، در هر سنی روی می دهد.

غذاهایی که حافظه را ضعیف می کند:

متاسفانه مصرف مواد غذایی ای که حافظه را تحت تاثیر قرار می دهند به شدت افزایش پیدا کرده است. این مواد غذایی مانند نان سفید، پاستا، پنیر و گوشت فرآوری شده با بروز آلزایمر در ارتباطند.

در اینجا تاثیر برخی از این مواد را بر روی مغز بررسی می کنیم:

پنیر فرآوری شده

مانند پنیر موزارلا، پنیر امریکایی، پنیر چدار. این ها باعث تولید پروتئینی در بدن می شوند که بروز آلزایمر را افزایش می دهد.

گوشت فرآوری شده

مانند انواع بیکن، سوسیس، کالباس، گوشت و مرغ دودی شده. این مواد شامل نیتروزآمین هستند که باعث تولید مواد سمی در کبد و انتقال آنها به مغز می شود.

آبجو(ماء الشعر)

حاوی نیتریت است که با بروز آلزایمر در ارتباط است.

مواد غذایی سفید

مانند ماکارونی، پاستا، شکر سفید، برنج سفید، نان سفید. مصرف این مواد، تولید انسولین را در بدن بالا می برد که باعث انتقال مواد سمی به مغز می شود.

پاپ کورن های تولید شده با ماکروویو

حاوی دیاستیل است. دیاستیل یک ماده شیمیایی است که ممکن است پلاک های آمیلوئیدی در مغز را افزایش دهد. این ماده ی شیمیایی منجر به آلزایمر می شود.

مترجم: گلناز سادات وفایی – کارشناس تغذیه

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments

مطالب مرتبط:

خانه