راه های آسان برای کم تر غذا خوردن

ممکن است غذاهایی که می خورید بسیار مغذی و سالم باشند، اما طرز مصرف آنها نیز بسیار اهمیت دارد. داشتن یک برنامه ی روتین در زمان مصرف غذا، راهی بسیار مناسب برای عمیق کردن رابطه ی شما با مواد مغذی موجود در غذاها و یک ابزار مناسب برای کم تر غذا خوردن می باشد. برخی از نتایج پرخوری شامل موارد زیر می باشد:

  • گاز بیش از حد معده
  • آروغ
  • نفخ

شاید غذایی که می خورید خوب باشد اما آن را جلوی کامپیوتر می خورید و فراموش می کنید آن را بجوید.

اگر پنج مورد زیر را رعایت کنید، کمتر غذا می خورید یا چیزهایی می خورید که بدن شما واقعا به آنها نیاز دارد. این نکات موجب کاهش نفخ، قار و قور و گاز معده می شود.

۱- غذای خود را به آرامی و با دقت بجوید

هر لقمه را حداقل ۲۰ بار بجوید و پس از خوردن هر لقمه، قاشق خود را پایین بگذارید و برای لقمه ی بعدی دوباره آن را بردارید.

جویدن یکی از نکات مهم در گوارش است، چرا که موجب خرد شدن غذاها می شود. این کار به هضم بدون دردسر غذا و جذب مواد مغذی از طریق روده ها نیز کمک خواهد کرد.

جویدن آهسته ی غذا به آنزیم های بزاق فرصت کافی برای شکستن و آبکی کردن غذاها را می دهد تا اندام های گوارشی دیگر، نیازی به صرف وقت زیاد برای شکستن لقمه های بزرگ نداشته باشند.

یکی دیگر از دلایل آهسته خوردن کاهش وزن بدن است. مطالعات نشان داده است که آهسته خوردن و جویدن غذاها موجب کاهش اشتها، کاهش مصرف غذا و پیشگیری از چاقی می شود.

به علاوه آهسته خوردن زمان بیشتری برای چشیدن طعم، مزه، رنگ و بافت غذاها به شما می دهد.

۲- از نوشیدن آب زیاد در میان غذا بپرهیزید

حداقل ۲۰ دقیقه پس از مصرف غذا، آب بنوشید. مطالعات بسیار کمی در این زمینه انجام شده که آیا مصرف آب همراه با غذا، آنزیم های گوارشی را رقیق می کند و آیا میزان مصرف کم آن مفید است یا نه؟

تجربه نشان می دهد که مصرف آب یا میوه های آبکی همراه با غذا، موجب نفخ یا گازهای معده ی بدبو می شود. اگر شما نیز دچار چنین مشکلی هستید، این روش را به کار ببرید.

گفته می شود که خوردن کیوی همراه با غذا به شکسته شدن پروتئین های آن کمک خواهد کرد، اما توصیه ی برخی از متخصصان تنها مصرف نیمه ی کوچکی از کیوی همراه با سالاد است.

 زمان سنجی بسیار اهمیت دارد.از طرف دیگر مصرف نیم میلی لیتر (معادل دو فنجان) آب قبل از غذا به شما احساس سیری می دهد، در نتیجه موجب می شود غذای کمتری مصرف کنید. اما مصرف نوشیدنی هایی که با شکر شیرین شده اند قبل از غذا، مصرف غذا را تا ۷.۸ درصد بیشتر خواهد کرد.

۳- هنگام غذا خوردن کار دیگری انجام ندهید

این کار پاشنه ی آشیل بسیاری از افراد است. وقتی هنگام غذا خوردن کارهای دیگری چون خواندن وبلاگ، ایمیل یا روزنامه را نیز انجام می دهید، کمتر به طعم، مزه، بو و بافت غذا توجه خواهید کرد. این گسیختگی، منجر به پرخوری نا آگاهانه، نفخ و قار و قور معده می شود. بهترین کار این است که هنگام غذا خوردن از کار کردن با تکنولوژی حتی برای ۱۰ دقیقه دست بکشید.

در اینجا نکاتی در مورد خوردن غذا همراه با تکنولوژی بیان شده است:

  • مصرف غذا همراه با تماشای تلویزیون موجب انتخاب غذاهای ناسالم و چاقی می شود.
  • غذا خوردن در هنگام پریشانی، توانایی ما را برای درک میزان مصرف غذا کاهش می دهد و موجب می شود غذای بیشتری مصرف کنیم. هم چنین توانایی ما را برای احساس سیری کاهش می دهد در نتیجه موجب افزایش مصرف غذاها می شود.
  • میزان غذایی که مصرف می کنیم به محیط غذا خوردن ما بستگی دارد.

۴- مراقب میزان مصرف پروتئین خود باشید

در هر وعده ی غذایی به اندازه ی یک کف دست پروتئین مصرف کنید. منظور، کف دست خود بدون در نظر گرفتن انگشتانتان است. بسیاری از ما از پروتئین زیادی در وعده های غذایی خود استفاده می کنیم. اما یک کف دست پروتئین تقریبا برای همه ی ما کافیست و اگر سعی کنید غذایتان را به آرامی بجوید، به میزان بیشتر پروتئین نیازی نخواهید داشت.

مزایای مصرف یک کف دست پروتئین شامل موارد زیر است:

  • مقرون به صرفه تر
  • محیط سالم تر و پایدارتر
  • بهبود سیری
  • کاهش میل شدید به غذا
  • کنترل وزن

از طرفی مصرف زیاد پروتئین موجب مشکلات زیر می شود:

  • موجب افزایش وزن می شود.
  • مشکلات کلیه به خصوص اگر از قبل نیز دچار آن بوده اید را افزایش می دهد.
  • پروتئین های غیر ارگانیک دام های غیرعلف خوار شامل موادی هستند که مشکلات زیادی برای روده ها ایجاد می کنند. موجب افزایش وزن می شوند و سلامت کلی را به خطر می اندازند.
  • اگر پروتئین های زیادی وارد روده شوند می توانند رشد باکتری ها را تحریک کنند. این عمل، کبد را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و توانایی آن را برای از بین بردن سموم و زوائد ناشی از سوخت و ساز کاهش می دهد. در نتیجه منجر به بروز بیماری های مزمن می شود. مصرف بالای پروتئین، توانایی معده را برای تولید اسید معده و مصرف پروتئین ها کاهش می دهد.

۵- با تمام وعده های غذایی، سبزی و ادویه جات مصرف کنید

مصرف سبزی و ادویه همراه با غذاها، طعم آنها را بهبود می دهد و بسیاری از آنها با خرد کردن و جذب غذاها به سیستم گوارشی شما کمک خواهند کرد. برخی از سبزی ها و ادویه جات مفید شامل موارد زیر می باشند:

زیره ی سبز

زیره ی سبز، هضم غذا را در معده و روده ی کوچک افزایش داده و نفخ شکم و سطح گلیسرید را کاهش می دهد.

زردچوبه

زردچوبه، التهاب را کاهش می دهد، دیواره ی روده را ترمیم می کند و برای شرایط التهابی روده مثل بیماری کرون و کولیت اولسراتیو بسیار مفید می باشد. این ماده برای درمان نفخ شکم و دل درد مفید است، از کبد محافظت می کند و تولید صفرا را بهبود می بخشد. قند خون را کاهش می دهد و مقاومت انسولین را معکوس می کند.

فلفل هندی

این ماده به تولید بزاق، آنزیم های گوارشی و شیره ی معده که موجب شکستن غذا و سموم می شود، کمک می کند.

گشنیز

این ماده برای کاهش گرفتگی و درد شکم بسیار مفید است و عفونت پاتوژن های موجود در غذا مثل سالمونلا را کاهش می دهد.

دانه ی هل

این ماده، وظیفه ی هضم کلی غذاها را بر عهده دارد. از سیستم گوارشی حفاظت می کند و درد و نفخ شکم را کاهش می دهد.

مواد غذایی دیگری که برای سیستم گوارشی شما مفید است شامل زنجبیل، سیر، رزماری و فلفل سیاه می باشد.

کاری از گروه محتوای برنافیت

رژیم گروهی؛ راه‌حل قطعی لاغری

دکترکرمانی بعد از سال‌ها تجربه به این نتیجه رسید که رژیم گروهی، بهترین راه‌حل برای افرادیه که در رژیم، انگیزه‌شون کم می‌شه و بر همین اساس ماراتن لاغری رو رونمایی کرد. بیشتر از ۹۰ درصد افرادی که با ماراتن لاغری رژیم گرفتن به وزن دلخواه‌شون رسیدن!

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

مطالب مرتبط

جدیدترین مقالات

همه مقالات
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments

برنافیت، ارائه دهنده‌ی رژیم غذایی دکترکرمانی است که رژیم غذایی و برنامه غذایی را به صورت گروهی و زیر نظر پشتیبان اختصاصی ارائه می‌دهد.

مجموعه برنافیت دکتر کرمانی، مشاوره تغذیه و تناسب اندام

گروه لاغری و تناسب اندام برنافیت یکی از بزرگترین گروه های درمانی چاقی و لاغری می باشد که با ارائه رژیم گروهی با استفاده از بروز ترین متد های لاغری به شما در رسیدن به لاغری و تناسب اندام کمک میکند.

بیشتر...

یکی از زیر مجموعه‌های وبسایت دکتر کرمانی که در زمینه تغذیه و لاغری توانسته است، هزاران افراد را به تناسب اندام دلخواه خودشان برساند، مجموعه برنافیت است. در برنافیت با دنیایی از مطالب درمورد تغذیه و لاغری روبه‌رو خواهید شد و  هر آن‌چه درمورد تغذیه و لاغری است را در این‌جا می‌توانید پیدا کنید.

هنگام ورود به سایت برنافیت با انواع رژیم لاغری روبه رو می‌شوید از جمله: رژیم تثبیت وزن برنافیت، برنامه‌غذایی روزانه برنافیت، رژیم غذایی برای لاغری، رژیم غذایی رایگان، رژیم غذایی لاغری برای دموی‌ها، رژیم فستینگ، رژیم فشرده لاغری، رژیم کاهش وزن، رژیم کتوژنیک، رژیم گروهی برنافیت، رژیم لاغری 20 کیلویی، رژیم لاغری رایگان، رژیم لاغری سریع، رژیم مایر، رژیم سیب، رژیم شیر، رژیم، رژیم افزایش وزن برنافیت، رژیم آنلاین، رژیم بارداری و شیردهی، رژیم برای بلغمی‌ها، رژیم برای دموی‌ها، رژیم پروتئین، بارهنگ برای لاغری است که تنوع رژیم‌ها باعث شده به یک مجموعه بسیار قوی در حوزه لاغری و تغذیه شناخته شود.

تمامی دستورات برنامه‌های غذایی زیر نظر کارشناسان دکتر کرمانی ارائه می‌شود و دستورات مصرف هر خوراکی با مقدار کالری مورد نیاز نیز در برنامه غذایی برای هر شخص به صورت جداگانه گفته می‌شود. مانند: طریقه مصرف دانه چیا برای لاغری، ماسالای چینی برای لاغری، سیر سیاه لاغری، سرکه سیب برای لاغری ، زردچوبه برای لاغری شکم، چای سبز برای لاغری، دانه چیا، دمنوش‌های لاغری و…. خواص میخک برای لاغری.

برنامه غذایی برای هر شخصی متفاوت است و با توجه به شرایط جسمانی هر فرد برنامه غذایی جداگانه به آن داده می‌شود مانند: برنامه رژیم غذایی 7 روزه، برنامه غذایی برای افزایش وزن، برنامه غذایی برای بدنسازی، برنامه غذایی برای کاهش وزن.

در مجموعه برنافیت امکاناتی نظیر: مشاور تغذیه آنلاین، مشاوره رایگان رژیم لاغری، دریافت رژیم به صورت آنلاین، کاهش وزن سریع، آب کردن چربی شکم، نرم افزار رژیم غذایی رایگان برنافیت، ورزش برای لاغری، پشتیبان اختصاصی رژیم، چالش رژیم لاغری،  کالری مواد غذایی برنافیت، محاسبه bmi دکتر کرمانی، دوچرخه ثابت برای لاغری،  قوی‌ترین رژیم لاغری، کاهش چربی، کاهش وزن، گروه لاغری برنافیت، لاغری سریع، لاغری سریع 10روزه، لاغری سریع در یک هفته، لاغری و تناسب اندام، چاقی، زیبایی اندام، ورزش لاغری، ورزش و تناسب اندام، نمونه رژیم دکتر کرمانی، پیج اصلی دکتر کرمانی، رژیم دکتر کرمانی رایگان‌ و انواع روش‌های لاغری.

راه ارتباطی با مجموعه برنافیت از طریق سایت برنافیت، اینستاگرام برنافیت و واتساپ برنافیت امکان پذیر است و همراهی شما عزیزان باعث شده است تا یک خانواده بزرگی کنار هم تشکیل دهیم.

برنافیت، ارائه دهنده‌ی رژیم غذایی دکترکرمانی است که رژیم ها را به صورت گروهی و زیر نظر کارشناس اختصاصی ارائه می‌دهد.

دسترسی سریع

پربازدیدترین ها

انواع رژیم ها

مجموعه برنافیت، مشاوره تغذیه و تناسب اندام

گروه لاغری و تناسب اندام برنافیت یکی از بزرگترین گروه های درمانی چاقی و لاغری می باشد که با ارائه رژیم گروهی با استفاده از بروز ترین متد های لاغری به شما در رسیدن به لاغری و تناسب اندام کمک میکند.

مشخصات شما با موفقیت ارسال شد
همکاران ما به زودی با شما تماس خواهند گرفت

دریافت مشاوره رژیم برنافیت
برای رسیدن به وزن دلخواهت، شماره‌ات رو ثبت کن تا از کارشناسان ما مشاوره رایگان بگیری!

دریافت مشاوره رایگان رژیم

اگه می‌خوای به وزن دلخواهت برسی، شماره‌ات رو ثبت کن تا از کارشناس‌های برنافیت دکترکرمانی مشاوره‌ رایگان بگیری!

[contact-form-7 id="19069" title="فرم مشاوره"]