رازهایی در مورد ریزش موها

آیا در مورد سلامت موهای خود نگرانید؟ در این مقاله با یک متخصص پوست و مو – به نام دکتر شارون وانگ- در مورد عوامل ریزش موها مشورت و نتایج آن گزارش شده است.

آیا استرس موجب ریزش موها می شود؟

بله

دکتر وانگ می گوید: “استرس نقش مهمی بر روی سلامت دارد. رابطه ی تنگاتنگی بین سطح سلامت و پوست و مو وجود دارد. استرس موجب بیماری هایی چون آکنه، اگزما، پسوریازیس و ریزش موها می شود. به طور کلی، موها به سه شکل دچار آسیب می شوند. نازک شدن موها با یا بدون ریزش مو، ریزش موی تکه ای و شکستگی موها. بنابراین، اگر دچار ریزش مو شده اید، به نوع ریزش آن توجه کنید. استرس اغلب موجب ریزش موها می شود. استرس دلیل اصلی آسیب به چرخه ی فولیکول موهاست و فاز رشد آناژن را کوتاه می کند. حتی سه یا چهار ماه پس از یک واقعه ی استرس زا موهای شما همچنان به ریزش خود ادامه می دهند و بهبود آن حداقل شش ماه به طول می انجامد.

استرس به اشکال مختلفی بر روی موها اثر می گذارد.

آنابل کینگزلی می گوید: “دقیقا نمی توان گفت چه عاملی موجب تغییرات آشکار در موها می شود، اما استرس اثر زیادی بر روی ریزش موها دارد. از همه بدتر این است که، استرس بر روی خورد و خوراک ما نیز تاثیر می گذارد و موجب می شود به سمت غذاهای ناسالم برویم یا برخی از وعده های غذایی را حذف کنیم که همه در ریزش موها تاثیر دارند. استرس موجب عدم تعادل روده نیز می شود، یک سیستم گوارشی نامتعادل بر روی جذب مواد غذایی نیز موثر است. به علاوه موجب افزایش سطح تستوسترون می شود که تغییرات زیادی در موها ایجاد می کند. استرس مزمن موجب رشد موها در خارج از فاز رشد نیز می شود.

پیشنهاد برنافیت: غذاهایی که موجب کاهش استرس می شوند

آیا مدل دادن بیش از حد به موها موجب ریزش آن می شود؟

بله

دکتر وانگ می گوید: “مدل دادن به موها موجب شکستگی و تغییر بافت موها می شود. استفاده از مواد شیمیایی و وسایل فرم دهنده ی مو (مثل رنگ موها حاوی آمونیا و پراکساید هستند که) موجب می شوند کوتیکول ها از سطح مو برداشته شوند و آن را پیر، شکننده و بی رنگ کنند. به علاوه موجب آسیب ساختاری به فیبر مو و شکنندگی آن می شود. اگر موها سفت بسته شوند، ممکن است موجب ایجاد آلوپسی یا نازک شدن موها در قسمت جلویی خط مو و شقیقه ها نیز بشوند. آلوپسی در مراحل اولیه قابل درمان است، اما اگر برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، موجب طاسی دائمی می شود. آنابل کینگزلی می گوید: “اگر فرم دادن موها در ناحیه ی ریشه ی مو صورت گیرد موجب شکستگی آنها می شود.”

آیا قرص های پیشگیری از بارداری موجب ریزش موها می شود؟

بله

هورمون های جنسی اثر زیادی بر روی سلامت موها دارند و این موضوع در تغییراتی که در دوران بارداری، پس از بارداری و یائسگی رخ می دهد کاملا مشهود است. برخی از پروژسترون های مصنوعی دارای آثاری شبیه به تستوسترون می باشد و موجب ریزش موها می شود. استروژن موجود در قرص های ترکیبی دارای اثر محفاظتی هستند. برخی از قرص های ضدبارداری ترکیبی، دارای هورمون های ضد مردانه می باشند که از ریزش موی زنانه محافظت می کنند.

اسپینورولاکتون، یک داروی ادرارآور است که برای درمان جوش ها و ریزش موی هورمونی به کار برده می شود.

درست است که مصرف قرص های ضد بارداری موجب ریزش موها می شود، اما این عامل به شدت به استعداد ژنتیکی شما نیز بستگی دارد. برخی از این قرص ها به رشد مو کمک می کنند، اما برخی از آنها ریزش مو را بدتر می کنند و این موضوع کاملا به افراد بستگی دارد. قرص دیانت برای افرادی توصیف می شود که دچار ریزش مو هستند، اما در طولانی مدت دارای آثار مخربی می باشند. قرص میکروجینون نیز برای همه ی افراد مناسب نیست. اگر دچار ریزش مو و یا نگران بارداری خود هستید، گزینه های بهتری نیز وجود دارند.

پیشنهاد برنافیت: چه مدت پس از زایمان می توان دوباره باردار شد؟

آیا شست و شوی بیش از حد موها موجب ریزش آنها می شود؟

خیر

دکتر شارون وانگ می گوید: “شست و شوی بیش از حد موها به طور مستقیم بر روی رشد یا ریزش موها تاثیری ندارد، اما اثرات مخربی بر روی زیبایی آن دارد، چرا که موجب خشکی مو و پوست سر می شود. هیچ قاعده ی کلی در مورد موها وجود ندارد. مو درست همانند پوست است. سلامت پوست سر نیز بسیار اهمیت دارد. استفاده از محصولات آرایشی موجب می شود که لایه ای بر روی سر ایجاد شود که خاک و کثیفی را به خود جذب کند و میکروبیوم یا تعادل نرمال باکتری ها و مخمرها را از بین ببرد و در نهایت منجر به شوره شود. بنابراین شست و شوی منظم موها بسیار اهمیت دارد.

کینگزلی می گوید: “پوست سر شما محیطی است که موهایتان در آن رشد می کند، بنابراین باید آن را سالم نگه دارید. اگر موها به اندازه ی کافی شسته نشوند، دچار توقف رشد یا ریزش می شوند. آلودگی ها، گرد و خاک، دود ماشین ها و سلول های مرده روی پوست سر باقی می مانند و در صورتی که پاک نشوند به موها آسیب می رسانند.

آیا رژیم غذایی می تواند منجر به ریزش مو شود؟

بله

دکتر وانگ می گوید: “سلول های فولیکول مو، یکی از پرسرعت ترین سلول های در حال رشد در بدن هستند. اما از آنجا که جزء سلول های ضروری نیستند، بدن آنها را جزء اولویت های تغذیه ای قرار نمی دهد. کاهش وزن سریع با ممانعت از رسیدن مواد غذایی به موها موجب ریزش بیش از حد آنها می شود.

موهای شما از کراتین که نوعی پروتئین است ساخته شده. اگر رژیم غذایی شما فاقد پروتئین باشد، دچار ریزش مو خواهید شد. یک رژیم غذایی متعادل که حاوی پروتئین های بدون چربی، کربوهیدرات های پیچیده، آهن، ویتامین C برای جذب آهن، ویتامین B شامل بیوتین و اسیدهای چرب ضروری است موجب سلامت فولیکول های مو می شود. جالب است که گیرنده های ویتامین D بر روی فولیکول های مو نیز وجود دارند و نقش مهمی در چرخه ی رشد موها ایفا می کنند.

کینگزلی می گوید: “بسیار سخت می توان مواد غذایی مورد نیاز را از سبزیجات به دست آورد، چرا که گیاهان فاقد پروتئین های مهم هستند. پروتئین های گیاهی فاقد آمینواسیدهای ضروری هستند که موهای ما به آن نیاز دارد. به علاوه این پروتئین ها به راحتی توسط بدن ما جذب نمی شوند (آهن آنها از نوع غیر هم است که به راحتی شکسته نمی شود).

افراد گیاهخوار بدون شک به مکمل نیاز دارند، چرا که غذاهای گیاهی شامل همه ی ویتامین ها نمی شود. یکی از این ویتامین ها، B12 است که گیاهخواران باید آن را از طریق مکمل یا غذاهای غنی شده با این ویتامین به دست آورند.

پیشنهاد برنافیت: در رژیم گیاهخواری ، این مواد غذایی را دریافت کنید

البته مکمل ها را نباید بدون تجویز مصرف کرد، چرا که میزان مصرف آنها مهم است و ممکن است با داروهای مصرفی شما تداخل پیدا کند. بنابراین، پیش از استفاده از این مکمل ها با پزشک خود مشورت کنید.

کاری از گروه محتوای برنافیت

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments

مطالب مرتبط:

خانه