مزونیدلینگ، میکرونیدلینگ، مزوتراپی یا هایفو؟ کدام را انتخاب کنیم؟

اگر به موها و پوست خود اهمیت می‌دهید، احتمالا اسم مزونیدلینگ، میکرونیدلینگ و امثال آنها به گوشتان خورده است. امروزه روش‌های جدید و گوناگونی برای بهبود پوست و مو به عرصه‌ی زیبایی قدم گذاشته و هر کدام ادعا می‌کنند نسبت به سایر روش‌ها کم خطرتر و بهترند. امروز قصد داریم در مورد چند روش برای زیبایی بیشتر پوست و مو با شما صحبت کنیم. با برنافیت همراه باشید.

مزونیدلینگ- برنافیت برنافیت

میکرونیدلینگ چیست؟

میکرونیدلینگ روش جدیدی برای درمان بیماری‌های پوستی است که با ابزاری به نام درماپن انجام می‌شود. در این روش با نفوذ سوزن‌ها به لایه درم جراحت کمی در پوست ایجاد می‌شود که بدن به آن واکنش نشان داده و شروع به ترمیم و بازسازی آن ناحیه می‌کند و طی آن کلاژن و الاستین که دو پروتئین اصلی و محکم کننده پوست هستند تولید می‌شود.

دستگاه میکرونیدلینگ با ایجاد آسیب‌های ریز و میکروسکوپی به صورت صفر و یک در سطح پوست با عمق مشخص باعث می‌شود که بافت پوست آن را ترمیم کند و با افزایش گردش خون و رسیدن عوامل ترمیمی و رشد به منطقه مورد نظر و تشکیل عروق خونی جدید، بافت همبند ایجاد می‌شود. از میکرونیدلینگ برای اسکارهای ناشی از زخم یا آکنه، لک‌های حاصل از آفتاب و پیری، رفع چین و چروک‌ها، افتادگی پوست، استرچ مارک‌های ناشی از چاقی و لاغری، تیرگی و گودی زیر چشم، منافذ باز پوست و جوش‌های سرسیاه استفاده می‌شود.

عوارض میکرونیدلینگ کدام است؟

ایجاد تورم و قرمزی میکرونیدلینگ به این دلیل است که با سوزن‌های بسیار ریز، پوست شما را تحریک می‌کنند و به لایه سطحی پوست شما آسیب می‌رسانند. وجود این قرمزی و تورم مشکل خاصی ایجاد نمیکند. از طرفی بعد از انجام میکرونیدلینگ برای شما کرم‌های مخصوصی تجویز می‌کنند تا این عوارض ناچیز به چشم نیایند. همچنین شما حدود سه ساعت بعد از میکرونیدلینگ می‌توانید به راحتی آرایش کنید. اما در موارد شدیدتر ممکن است به مشکلات زیر دچار شوید:

1- ایجاد آلرژی

کسانی که به فلزات حساسیت دارند ممکن است نتوانند از این روش استفاده کنند، به عنوان مثال ممکن است بعضی افراد با این روش دچار آسیب‌های زیادی شوند و شاید هم این موضوع به راحتی انجام شود. اما نگران نباشید شما قبل از این که میکرونیدلینگ را انجام دهید به صورت کامل معاینه می‌شوید.

مزونیدلینگ - برنافیت برنافیت

2- پیگمانتاسیون

پیگمانتاسیون زمانی برای شما اتفاق می‌افتد که سوزن‌های ریز استفاده شده در این روش فشار زیادی روی پوست شما وارد کنند و بعد از آن شما در معرض آفتاب قرار بگیرید و اینکار باعث تیرگی پوست شما شود. ولی معمولا این قضیه به ندرت اتفاق می‌افتد. شما می‌توانید احتمال این مورد را با استفاده از کرم‌های ضدآفتاب دارای SPF بالای 30 به صفر برسانید. از عوارض دیگر میکرونیدلینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کبود شدن محل
  • تبخال
  • سوزش و خارش در محل درمان
  • جوش زدن
  • ورم و التهاب موقت

مزونیدلینگ چیست؟

مزونیدلینگ ترکیبی از روش‌های مزوتراپی و میکرونیدلینگ است. در این روش، داروهای سازگار با پوست بدون استفاده از سرنگ و با سوزن‌های بسیاز نازک، وارد پوست می‌شوند؛ بنابراین از کوکتل‌های مزوتراپی در روش میکرونیدلینگ استفاده می‌کنند تا میزان اثر بر درمان چندین برابر افزایش یابد.

به همین دلیل مزوتراپی را یک درمان پشرفته به منظور تحریک تولید کلاژن می‌دانند، زیرا کوکتل‌های مزوتراپی از طریق میکرو کانال‌های ایجاد شده، وارد عمق پوست شده و بافت‌های آسیب دیده را درمان می‌کند.

مواد مزونیدلینگ مو چیست؟

مواد مزونیدلینگ مو شامل ترکیبی از داروها نظير: فرم تزریقی ماينوكسیدیل، کافئین، فیناستراید و انواع مواد تقویت‌کننده رشد مو مثل ویتامین‌های گروه B و C، دارو‌هایی که باعث افزایش جریان خون می‌شوند و نیز هورمون که فقط در آقایان انجام می‌شود می‌باشد.
در این روش از کورتون استفاده نمی‌شود و حتی خانم‌هایی که بر اثر زایمان دچار ریزش مو می‌‌شوند هم می‌توانند بعد از دوره شیر‌دهی از این شیوه درمانی استفاده کنند. این روش تزریقی با استفاده از دستگاه مخصوص و کنار ریشه مو انجام می‌گیرد. به دلیل اینکه تزریق‌ها کنار ریشه‌ی موها انجام می‌گیرد نتایج بسیار عالی و عوارض بسیار ناچیزی دارد. این عمل قبلا توسط دستگاهی به نام مزوگان یا تفنگ مزوتراپی انجام می‌شد که کمی دردناک بود.
معمولا داروی مزوتراپی داخل محفظه نیدل دستگاه یا روی سطح پوست سر ریخته می‌شود و سپس عمل میکرو نیدلینگ انجام می‌گیرد. با تنظیم طول نیدل‌ها عمق اثر نیز مشخص می‌شود. نتیجه، شامل افزایش جریان خون به ریشه موها و در نتیجه کمک به قطع ریزش مو و افزایش ضخامت ساقه موها می‌باشد.

مزونیدلینگ - برنافیت برنافیت

فواید مزونیدلینگ برای پوست 

برخی از فواید مزونیدلینگ برای پوست به شرح زیر است:

• درمان لکه‌های پوستی و کم رنگ کردن و از بین بردن آنها
• افزایش میزان نفوذ کرم‌ها و لوسیون‌های مخصوص تقویت پوست
• ترمیم جای بخیه و زخم‌های قدیمی
• افزایش انعطاف‌پذیری پوست
• بالا بردن قابلیت کشسانی و کلاژن سازی پوست
• رفع ترک‌های پوستی که در اثر بارداری یا لاغری سریع به وجود آمده
• برطرف کردن چین و چروک و ناهمواری‌های پوستی
• برطرف کردن جای زخم و یا سوختگی‌های قبلی روی پوست
• از بین بردن جای جوش و اسکارهای به جا مانده از جوش

فواید مزونیدلینگ برای مو

برخی از فواید مزونیدلینگ برای مو به شرح زیر است:
• نفوذ بیشترمواد تقویتی مو به لایه های عمیق پوست سر
• افزایش خون رسانی به پوست سر
• برطرف شدن مشکل ریزش مو

مزوتراپی چیست؟

مزوتراپی یک درمان نیمه تهاجمی است که دارو یا ویتامین را به جای اینکه به صورت خوراکی تجویز کنند برای تاثیر بیشتر مستقیما به محل مورد نظر چه پوست صورت یا کف سر تزریق می‌کنند.
برای مزوتراپی پوست از یک سوزن بسیار نازک برای تزریق مواد شامل ویتامین‌های مختلف وعصاره‌های گیاهی به لایه میانی پوست استفاده می‌شود. پس از تزریق مواد، سلول‌های چربی از بین می‌روند و وارد جریان خون شده و دفع می‌شوند. این روش هم به از بین رفتن چربی و سلولیت کمک می‌کند هم به جوانسازی و صاف و لطیف‌تر شدن پوست منجر می‌شود.

مزوتراپی- برنافیت برنافیت

هایفوتراپی چیست؟

هایفوتراپی یکی از روش‌های زیباسازی و جوانسازی پوست است که با دستگاه هایفو اولترافورمر انجام می‌گیرد. دستگاه هایفو اولترافورمر ساخت کشور کره جنوبی است. هایفو (HIFU) مخفف امواج اولتراسوند با شدت و تمرکز بالا می‌باشد.

این امواج قوی و با نفوذ بالا از لایه اپیدرم می‌گذرد و خود درم و چربی زیرپوستی را تحت درمان قرار می‌دهد. هایفوتراپی یک روش نسبتا جدید برای سفت کردن پوست است که غیرتهاجمی و بدون درد انجام می‌شود. با استفاده از انرژی اولتراسوند تولید کلاژن در پوست تحریک می‌شود و موجب محکم‌تر شدن آن می‌گردد.
امواج اولتراسوندی که از دستگاه هایفو به عمق پوست ارسال می‌شود در مدت زمان دو تا سه ماه پوست را تحریک به کلاژن سازی می‌کند.

مزایای هایفوتراپی

با این روش چین و چروک‌های صورت، گردن و ناحیه دکلته بهبود می‌یابد. بدون هیچگونه جراحی می‌توان طی چند ماه به نتیجه دلخواه رسید. هایفوتراپی برای لیفت و جوانسازی پوست استفاده می‌شود. هایفو تنها برای پوست شل و افتاده به کار نمی‌رود بلکه از روند پیری جلوگیری می‌کند و شل شدن پوست را به تعویق می‌اندازد.
از دیگر مزایای هایفوتراپی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• کاهش چین و چروک
• سفت کردن و لیفت پوست
• بالا بردن ابروها و پلک
• بهبود خاصیت کشسانی پوست
• صاف و نرم شدن پوست

عملکرد هایفوتراپی چگونه است؟

امواج اولتراسوند با انرژی متمرکز دقیقا لایه زیرین سطح پوست را هدف قرار می‌دهد. این انرژی باعث گرم شدن سریع بافت می‌شود. هنگامی که سلول‌های پوست به دمای مورد نظر رسیدند، آسیب سلولی را تجربه می‌کنند. این آسیب برخلاف اینکه خطر داشته باشد منجر به تحریک سلول‌ها برای کلاژن سازی می‌گردد.
کلاژن پروتئینی است که ساختار پوست را تشکیل می‌دهد. از آنجایی که امواج اولتراسوند با فرکانس بالا تنها بافت زیر پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد، هیچ مشکلی برای سلول‌های مجاور ایجاد نمی‌کند. کسانی که بیش از حد دچار شل شدن پوست شده‌اند قبل از هایفو بهتر است از روش‌های لیزر درمانی استفاده کنند. سپس با چند جلسه هایفو به نتیجه دلخواه خود برسند.
هنگام هایفو، فرد احساسی مشابه جرقه‌های کوچک و گرما دارد. این احساس به هیچ وجه غیرقابل تحمل نیست. معمولا از ژل اولتراسوند برای ناحیه درمان استفاده می‌شود.

مدت زمان جلسه درمان بین 30 تا 90 دقیقه است. پس از پایان کار اگر نیاز بود پزشک جلسات بعدی شما را مشخص می‌کند.بلافاصله بعد از هایفوتراپی می‌توانید به فعالیت‌های روزانه خود بپردازید. معمولا عوارض جانبی کمتر از یک هفته از بین خواهند رفت.
اکثر افراد اثرگذاری کامل را در طول سه ماه مشاهده خواهند کرد. هایفوتراپی را بهتر است یک یا دو بار در سال انجام دهید. هایفو نسبت به جراحی لیفت پوست روش ایمن‌تری به شمار می‌رود. زیرا بدون هیچ بیهوشی، زخم و دوره نقاهتی انجام می‌شود. از نظر هزینه نیز از جراحی ارزان‌تر است. اما ممکن است هایفو برای همه روش درمانی مناسبی نباشد. افراد بالای 30 سال می‌توانند هایفوتراپی انجام دهند.