بهترین مواد غذایی برای دستگاه گوارش

مشکلات گوارش چه ناشی از یبوست باشد و چه مشکلات مزمن دیگری نظیر سندروم روده ی تحریک پذیر، هرگز تجربه ی جالب نیست. روند گوارش، روند جالبیست که شامل مراحل پیچیده ای چون تجزیه ی غذا و آزاد کردن ویتامین، مواد معدنی، کالری، چربی و پروتئین مورد نیاز و در نهایت نجات از شر بقیه ی آن می باشد. بروز مشکلاتی همچون سندروم روده ی تحریک پذیر، بیماری سلیاک و کرون، افراد را با این روند و چگونگی تاثیر غذاها بر آن آشنا می سازد. این 12 ماده ی غذایی به شما کمک می کند فعال باشید و اطمینان حاصل کنید همه چیز در بدن شما به خوبی پیش می رود. البته در شرایط سخت تر مثل بیماری کرون و التهاب روده باید بدانید کدام غذاها برای شما مناسبند و کدام را باید حذف کنید. در ادامه بهترین مواد غذایی برای دستگاه گوارش معرفی می شوند.

بهترین مواد غذایی برای دستگاه گوارش: ماست

ماست

میلیاردها باکتری در روده ی شما زندگی و به هضم غذای شما کمک می کنند. ماست دارای باکتری هایی می باشد که فلور روده را به حالت عادی باز می گرداند تا سالم بماند. طبق گزارش سازمان ملی بهداشت باکتری های مفیدی همچون لاکتوباسیلوس به بدن ما کمک می کند غذا را خرد کرده، مواد مغذی را جذب کرده و با ارگانیسم های دشمن بدن که موجب بروز اسهال می شود بجنگد.

بهترین مواد غذایی برای دستگاه گوارش: کیمچی

کیمچی

کیمچی یکی از غذاهای اصلی کره ای و معمولا شامل کلم، تربچه، پیاز و مقدار زیادی ادویه است. کلم که ماده ی اصلی تشکیل دهنده ی آن است، به رشد باکتری های مفید در روده ی بزرگ کمک می کند. مطالعه ی دانشگاه ملی سئول در سال 2005 نشان داد که کیمچی برای سیستم ایمنی بسیار مفید است و در بهبود آنفلونزای مرغی بدخیم در جوجه ها موثر بوده است.

بهترین مواد غذایی برای دستگاه گوارش: کفیر

کفیر

کفیر که یک محصول لبنی تخمیر شده است همانند ماست آبکی می ماند و شامل الیگوساکاریدها می باشد -کربوهیدرات های پیچیده ای که وظیفه ی تغذیه ی باکتری های مفید را برعهده دارند. راضی نگه داشتن این میکروارگانیسم های ریز، سلامت سیستم ایمنی را افزایش می دهد.

بهترین مواد غذایی برای دستگاه گوارش: غلات کامل

غلات کامل

جسیکا اندرسون، متخصص تغذیه و دیابت شهر کورپس کریستی که با مرکز علوم بهداشت تگزاس همکاری می کند می گوید: اگر چیزی باشد که آمریکایی ها از آن محروم باشند، فیبر است. ما روزانه 20 تا 30 گرم فیبر نیاز داریم در حالیکه تنها 12 گرم از آن را دریافت می کنیم. نان گندم کامل، جو و برنج قهوه ای سرشار از فیبر هستند. فیبر راه خود را در طول روده پیدا می کند، مدفوع را شل کرده و موجب تنظیم عملکرد روده می شود در نتیجه یبوست را کاهش می دهد.

بهترین مواد غذایی برای دستگاه گوارش: موز

موز

همراه با فیبرهای دیگری که به هضم کمک می کند، موز عملکرد روده را به حالت عادی باز گردانده، الکترولیت و پتاسیم را که ممکن است در طول اسهال از دست برود بازسازی می کند. در هنگام خوردن موز سعی کنید موزهای رسیده و کاملا زرد را انتخاب کنید چرا که موزهای نرسیده موجب یبوست می شود.

بهترین مواد غذایی برای دستگاه گوارش: زنجبیل

زنجبیل

این ادویه که هزاران سال است به دلیل خاصیت دارویی اش مصرف می شود، برای تسکین تهوع، استفراغ، بیماری حرکتی، بیماری صبحگاهی، گاز روده، کاهش اشتها و قلنج موثر است.

بهترین مواد غذایی برای دستگاه گوارش: دانه های چیا

دانه های چیا

این دانه های ریز بی مزه ی بومی مکزیک و گواتمالا، منبع سرشار فیبر، امگا3، اسیدهای چرب، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هستند. تنها 2 قاشق سوپ خوری از این ماده حاوی 10 گرم فیبر است که التهاب و کلسترول را کاهش داده و به تنظیم عملکرد حرکات روده کمک می کند.

بهترین مواد غذایی برای دستگاه گوارش: روغن نارگیل

نارگیل

روغن نارگیل که دارای طعمی شیرین و آجیلی مانند است، جایگزین مناسبی برای کره و روغن می باشد. این روغن دارای خواص ضد میکروبی و دارای اسیدهای چرب است که در ضمن افزایش انرژی و متابولیسم  به گوارش وایمنی بدن کمک می کند.

بهترین مواد غذایی برای دستگاه گوارش: قرص نعناع

نعناع

قرص نعناع از قدیم الایام برای بهبود سوء هاضمه و کمک به سندروم روده ی تحریک پذیر به کار می رفته است. این ماده، ماهیچه های شکم را آرام می کند و حرکات صفرا را که بدن برای هضم چربی ها به آن نیاز دارد بهبود می بخشد. این عمل به غذا کمک می کند با سرعت بیشتری از معده عبور کند.

بهترین مواد غذایی برای دستگاه گوارش: سیب زمینی های شیرین

سیب زمینی شیرین

این ماده ی بسیار مغذی برای سلامت گوارش بسیار مفید است، به خصوص اگر با پوست مصرف شود. این ماده سرشار از فیبرهای رژیمی روده دوست، کربوهیدرات های پیچیده و منگنز می باشد. همچنین در درمان زخم های گوارشی، زخم اثنی عشر، و برخی دیگر از بیماری های جدی روده موثر می باشد.

بهترین مواد غذایی برای دستگاه گوارش: رازیانه

رازیانه

رازیانه موجب کاهش نفخ شکم، گرفتگی، التهاب و افزایش ایمنی بدن شده، در نهایت به گوارش کمک می کند. رازیانه حاوی روغن های فرّار است که برای از بین بردن گاز روده، یبوست و اسهال مفید است.  برخی افراد که دارای سندروم روده ی تحریک پذیر بودند، با اضافه کردن دانه های رازیانه به رژیم غذایی خود بهبود چشمگیری را تجربه کرده اند.

بهترین مواد غذایی برای دستگاه گوارش: کنگر فرنگی

کنگر فرنگی

کنگر فرنگی شامل مواد مغذی غیر قابل هضم است که به تغذیه ی باکتری های مفید در سیستم گوارشی کمک می کند. توانایی آنها در تولید اسید صفرا و سم زدایی بدن، آن را تبدیل به یک ماده ی غذایی مهم برای دستگاه گوارش و بازسازی سلامت روده کرده است.

کاری از گروه محتوای برنافیت

می‌خوای ثابت کنی که می‌تونی به وزن ایده آلت برسی ؟

اصولی و تخصصی ترین برنامه رژیم غذایی رو از برنافیت دریافت کن کنارت هستیم تا سریع تر لباسی که دوست داری رو بپوشی

از همین الان شروع کن تا زودتر به هدفت برسی!
5/5

به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

جدیدترین مقالات

همه مقالات
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments