آیا با گیاه خواری می توان از بروز سکته جلوگیری کرد؟

پیشگیری از سکته به عادت های طولانی مدت روزانه مخصوصا خوراک سالم، ورزش منظم و ترک سیگار بستگی دارد. اما آیا واقعا گیاه خواری بهترین راه پیشگیری از بیماری هایی چون سکته می باشد؟

سکته یک عارضه ی بسیار جدی است که به دلیل بیماری های عروقی رخ می دهد. مطمئنا یک برنامه ی غذایی ناسالم، نقش مهمی در بروز این عارضه دارد. بنابراین دانستن این موضوع که آیا یک رژیم غذایی گیاهی در پیشگیری از سکته نقش دارد یا نه اهمیت زیادی دارد.

گیاه خواری به چه معناست؟

در یک کلام ساده باید گفت که گیاهخوار فردی است که گوشت نمی خورد. اما تعریف گیاه خواری به همین سادگی ها نیست، چرا که گیاه خواری انواع مختلفی دارد.

یک گیاهخوار به هیچ وجه از گوشت یا محصولات دامی استفاده نمی کند. گونه ای از گیاهخواران گوشت مصرف نمی کنند اما ماهی و برخی از محصولات دامی را مصرف می کنند. بیشتر گیاهخواران ترجیح می دهند ترکیبی از محصولات لبنی، تخم مرغ، کشک و ژلاتین مصرف کنند.

بدین ترتیب باید گفت که برخی از گیاهخواران کاملا گیاهخوار نیستند. آنها ممکن است مصرف گوشت، لبنیات و تخم مرغ را بسیار کم کنند اما کاملا آنها را حذف نکنند. عده ای دیگر از آنها ممکن است غذاهای خاصی را برای مدت مشخصی حذف کرده و دوباره به آن روی بیاورند.

به طور کلی، تنوع گیاهخواران آنقدر زیاد است که حتی مطالعات علمی قابل قبول نیز از عدم اتحاد بین آنها گزارش می دهد. با این وجود، داده های معتبری مبتنی بر رابطه ی بین گیاه خواری و سکته وجود دارد.

آیا رژیم غذایی گیاه خواری از بروز سکته جلوگیری می کند؟

مطالعات بسیاری نشان می دهد که گیاهخواران در معرض سکته ی کمتر و سلامت بیشتری از غیر گیاهخواران هستند. البته بین انواع مختلف گیاهخواران مقایسه های قابل اطمینانی انجام نشده است، چرا که همه ی آنها در طبقه ی غیر گوشت خوران دسته بندی شده اند.
البته توضیحات زیادی برای رابطه ی بین رژیم گیاه خواری و کاهش بروز سرطان وجود دارد.

چربی خون و کلسترول پایین در میان گیاهخواران

مهم ترین نکته در مورد گیاهخواران، چربی خون و کلسترول پایین است. هرچند کلسترول رژیمی به اندازه ی قبل خطرناک نیست اما گیاهخواران به طور کلی کمتر از افراد دیگر از انواع چربی ها و کلسترول مصرف می کنند و سطح کلسترول خون و تری گلیسرید آنها از گوشت خواران کمتر است. این یکی از نتایجی بود که دانشمندان در مورد شرکت کننده های مطالعه گزارش کردند.

میزان چاقی کمتر در میان گیاهخواران

نکته ی دیگر در مورد گیاهخواران، عدم چاقی چشمگیر در میان آنان است. BMI بالای 30 به شدت با خطر سکته ی مغزی در ارتباط است. به طور کلی، گیاهخواران، کالری کمتری از گوشتخواران مصرف می کنند و در نتیجه کمتر نیز به چاقی مبتلا می شوند.

انواع تغذیه در رژیم غذایی گیاه خواری

عناصر تغذیه ای یک گیاهخوار تنوع بیشتری نسبت به گوشت خوار دارد. مثلا مصرف مواد معدنی و ویتامین های موجود در این غذاهای تازه بیشتر از گوشتخواران است. انواع میوه ها، سبزیجات و غلات کامل به دلیل دارا بودن سیستئین و فیبر از بروز سکته جلوگیری می کنند. از آنجا که قانون گیاه خواری در میان گوشتخواران جایی ندارد، بنابراین بیشتر گوشتخواران از خوردن گیاهان و سبزیجات تازه محرومند.

وفور آنتی اکسیدان در رژیم غذایی گیاهخواران

آنتی اکسیدان، عنصر طبیعی میوه ها، سبزیجات تازه، آجیل و ماهی می باشد. یک رژیم سرشار از این مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان های فراوانی می باشد. نقش آنتی اکسیدان به عنوان یک عامل مبارزه با بیماری ها به طور علمی به اثبات رسیده است. به علاوه، آنتی اکسیدان با سکته، بیماری های قلبی و سرطان نیز مبارزه می کند. آنتی اکسیدان یکی از مواردی است که مصرف بیش از حد آن هیچ ضرری به همراه ندارد.
این تنها گیاهخواران نیستند که می توانند به میزان زیاد آنتی اکسیدان مصرف کنند چرا که گوشت خواران نیز می توانند از آجیل، میوه و سبزیجات تازه مصرف کنند. اما به طور کلی، درصد مصرف آنتی اکسیدان ها در گیاهخواران بیشتر است.

آیا گیاه خواری ممکن است موجب بروز سکته شود؟

در همه ی انواع رژیم های غذایی، تعادل بسیار اهمیت دارد و هیچ کدام از آنها معجزه نمی کنند. برخی از گیاهخواران نیز در معرض خطر سکته قرار دارند که دلایل آن به طور کامل در ادامه ذکر شده است.

گیاه خواری همیشه به معنای سالم بودن نیست

یک رژیم گیاهی معمولا شامل میوه ها و سبزیجات تازه است اما همیشه اینطور نیست. ممکن است فردی گیاهخوار باشد و در ابتدا کربوهیدرات های ساده مصرف کند، اما از مصرف غلات کامل، سبزیجات و میوه ها خودداری کند.

چربی های ترانس

قطع مصرف یا کاهش مصرف گوشت، موجب کاهش وزن، کلسترول و چربی می شود. چربی های ترانس یکی از انواع چربی است که موجب بروز سرطان و سکته می شود و به وفور در غذاهای فرآوری شده و سرخ شده -چه این غذاها گوشت، لبنیات یا سبزیجات باشد- یافت می شود. بنابراین گیاه خواری همیشه به معنای مصرف چربی های کم یا چربی های سالم نیست.

کمبود ویتامین ها

به طور کلی گیاهخواران، دچار نقص ویتامین B12 می باشند. کمبود ویتامین B12 موجب بروز بیماری های شریانی و آنمی می شود که هر دوی آنها منجر به سکته می شوند.

افراط کردن

توجه بیش از حد به سلامتی موجب بیماری های زیادی می شود. افراط در مصرف ویتامین ها موجب سکته و آسیب به مغز می شود. تمیزی (شست و شو) افراطی موجب مسمومیت با آب می شود. یکی دیگر از عوارض افراط در گیاه خواری کاهش وزن بیش از حد است که موجب افزایش خطر سکته و مرگ نیز می شود.

کلام آخر

گیاه خواری علاوه بر کاهش بروز سکته موجب کاهش بیماری هایی چون بیماری های قلبی، سرطان و سکته می شود. تنها رژیم گیاه خواری یک رژیم غذایی سالم نیست بلکه راه های دیگری نیز برای سالم خوردن و سالم ماندن وجود دارد. یکی از عناصر کلیدی برای پیشگیری از بروز سکته، مصرف به اندازه ی ویتامین ، مواد معدنی، پروتئین و کالری و عدم مصرف چربی های ترانس، نگهدارنده ها، مصرف بیش از حد چربی های اشباع و روی آوردن به مصرف غذاهای تازه به جای غذاهای فرآوری شده می باشد.

کاری از گروه محتوای برنافیت

منابع

Pawlak R. Is vitamin B12 deficiency a risk factor for cardiovascular disease in vegetarians? American Journal of Preventative Medicine. 2015;48(6):e11-26.

Pilis W, Stec K, Zych M, Pilis A. Health benefits and risk associated with adopting a vegetarian diet. Roczniki Państwowego Zakładu Higieny. 2014;65(1):9-14.

Shiue I, Arima H, Hankey GJ, Anderson CS. Dietary intake of key nutrients and subarachnoid hemorrhage: a population-based case-control study in Australasia. Cerebrovascular Disease. 2011;31(5):464-70.

می‌خوای ثابت کنی که می‌تونی به وزن ایده آلت برسی ؟

اصولی و تخصصی ترین برنامه رژیم غذایی رو از برنافیت دریافت کن کنارت هستیم تا سریع تر لباسی که دوست داری رو بپوشی

از همین الان شروع کن تا زودتر به هدفت برسی!
5/5

به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

جدیدترین مقالات

همه مقالات
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments