چگونه استرس باعث بیماری های قلبی می شود؟

همه ی ما با استرس آشنا هستیم. گرچه دانشمندان معتقدند کمی استرس برای بدن لازم است، اما استرس طولانی مدت مشکلات زیادی برایمان ایجاد می کند که یکی از آنها  بیماری های قلبی می باشد.

دانشمندان سالهای زیادیست که در رابطه ی بین استرس مزمن و مشکلات قلبی- عروقی دچار سر درگمی شده بودند، اما در حال حاضر به نظر می رسد آنها به نتایجی در این مورد رسیده اند. مطالعه ای که توسط محققان آمریکایی انجام شد، نشان داد که استرس بیش از حد موجب افزایش بیماری های قلبی و سکته می شود.

استرس و آمیگدال

در مطالعه ای که توسط تیم پزشکی هاروارد انجام شد، مغز، مغز استخوان، خواب و عروق 293 بیمار مورد مطالعه قرار گرفت. سپس این شرکت کنندگان برای چهار سال تحت نظر قرار گرفته شدند تا بیماری های قلبی آنها بررسی شود. طبق این مطالعات، 22 بیمار دچار مشکلات قلبی- عروقی از قبیل حمله ی قلبی، آنژین، نارسایی قلبی، سکته و بیماری شریان محیطی شدند.

مطالعه ی دیگری که تنها شامل 13 شرکت کننده بود به بررسی ارتباط بین استرس و التهاب بدن پرداخت. یافته ها نشان داد افرادی که بیشترین میزان استرس را داشتند، دچار بیشترین میزان فعالیت آمیگدال (آمیگدال مرکز احساساتی همچون ترس، عصبانیت، رفتارهای احساسی و انگیزه) بودند.

به علاوه محققان دریافتند که افزایش فعالیت آمیگدال موجب افزایش فعالیت مغز استخوان و التهاب عروق می شود. آنها بر این عقیده اند که آمیگدال ممکن است به مغز استخوان سیگنال دهد که گلبول های سفید بیشتری تولید کند و در نتیجه موجب حمله ی قلبی و سکته شود.

گرچه مطالعه بر روی حیوانات رابطه ی بین استرس و فعالیت بیشتر مغز استخوان و عروق را کشف کرد، اما تعمیم این رابطه بر روی انسان هنوز نامشخص است.

پیشنهاد برنافیت: آیا می دانستید هوای سرد برای قلبتان مضر است؟

 این به چه معناست؟

گرچه برای تصدیق این مکانسیم ها به مطالعات بیشتری نیاز است، اما محققان بر این باورند که این مطالعات می تواند به راه های جدیدی برای هدفمندی و درمان ریسک های قلبی-عروقی مرتبط با استرس منتهی شود.

دکتر احمد توکل، سر مقاله نویس این مقاله می گوید: نتایج ما یک بینش منحصر به فرد به اینکه چگونه استرس ممکن است منجر به بیماری قلبی- عروقی شود، ایجاد کرد. این مطلب نشان می دهد که فواید کاهش استرس تنها به سلامت روحی مربوط نمی شود. در حقیقت استرس مزمن یک فاکتور ریسک برای بیماری های قلبی- عروقی محسوب می شود.

در نتیجه محققان بیان کرده اند که وقتی نوبت به سلامت قلب و عروق می رسد، استرس مزمن و اجتماعی یک خطر بزرگ محسوب می شود و خطر آنها به اندازه ی خطر سیگار کشیدن، فشار خون و دیابت است.

پیشنهاد برنافیت: [button color=”orange2″ link=”https://bornafit.ir/%d8%a7%d8%b2-%d8%a8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d9%82%d9%84%d8%a8%db%8c-%d9%be%db%8c%d8%b4%da%af%db%8c%d8%b1%db%8c-%da%a9%d9%86%db%8c%d8%af/” align=”right” target=”_blank”]با این روش ها از بیماری قلبی پیشگیری کنید[/button]

محققان دیگر چه می گویند؟

بررسی سال 2013 نشان داد که تقریبا نیمی از افراد بزرگسال در ایالت متحده احساس می کنند که دچار استرس شده اند و نیمی از آنها در سنین 45 تا 54 سال هستند، یعنی سنی که ریسک بیماری های قلبی- عروقی در آن افزایش می یابد.

ارتباط بین استرس و افزایش بیماری های قلبی بیشتر بر عادت های زندگی (عادت هایی همچون سیگار کشیدن، مصرف بیش از حد الکل و پرخوری) که افراد در هنگام استرس به آن روی می آورند، تمرکز می کند. بررسی کنترل استرس توسط مغز و کشف علت خطر ابتلا به بیماری های قلبی به ما اجازه می دهد راه های مقابله با استرس روانی را بهتر دریابیم.

برای کاهش استرس، در زندگی خود تغییرات مثبت ایجاد کنید.

 نیل روبرت، مشاور جراح قلب می گوید: چنین موضوعی نشان می دهد که چرا برخی از افراد که دچار فاکتورهای ریسک بیماری های قلبی (همچون سیگار، دیابت، فشار خون و کلسترول بالا) نیز نیستند، باز هم به این مشکل مبتلا می شوند. موضوع مهم تر این است که هر فردی باید سعی کند گزینه های زندگی سالم تری برای خود انتخاب کند و استرس را تا جای ممکن کاهش دهد.

با ورزش کافی و منظم، رعایت یک رژیم غذایی مدیترانه ای و جلوگیری از افزایش وزن می توانید استرس خود را کاهش دهید.

پیشنهاد برنافیت:[button color=”orange2″ link=”https://bornafit.ir/%d8%b1%d8%a7%d9%87%da%a9%d8%a7%d8%b1%d9%87%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%da%a9%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%84-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%b1%d8%b3/” align=”right” target=”_blank”]راهکارهایی برای کنترل استرس[/button]

کاری از گروه محتوای برنافیت

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments

مطالب مرتبط:

خانه