ابدومینوپلاستی یا جراحی زیبایی شکم چیست و عوارض آن کدام است؟

ابدومینوپلاستی در واقع عمل جراحی پلاستیک برای زیبایی محسوب می‌شود که در آن با حذف چربی و پوست اضافی شکم، عضلات این ناحیه تنگ و صاف می‌شوند. در این عمل دو برش در ناحیه‌هایی که برای جراحی مشخص شده ایجاد می‌شود. یک برش در استخوان لگن و نزدیک به ناحیه شرمگاهی و برش دیگر اطراف ناحیه ناف انجام می‌گیرد. سپس عضلات شکمی به سمت یکدیگر کشیده شده و برشی انجام می‌شود تا میان تنه باریک و شکم سفت‌تر شود. در این ناحیه پوست از عضله شکم جدا می‌شود. بعد قسمت جدا شده‌ی پوست، روی عضلات که اکنون شکل جدیدی گرفته‌اند، کشیده می‌شود. ناف نیز در محلی که ظاهر طبیعی داشته باشد وصل می‌شود . محل برش‌ها، بسته شده و روی قسمتی که جراحی شده یک لباس زیر کشیده می‌شود. این کار حدود ۲ تا ۵ ساعت زمان می‌برد نتیجه ابدومینوپلاستی دائمی و همیشگی است و فرد می‌تواند بعد از جراحی با داشتن رژیم مناسب و اصولی استایل جدید خود را حفظ کرده و از آن لذت ببرد.

ابدومینوپلاستی

چه کسانی کاندیدای مناسبی برای جراحی زیبایی شکم هستند؟

عمل ابدومینوپلاستی برای افراد زیر مناسب است

  • افرادی که شرایط فیزیکی مناسب دارند
  • افرادی که وزنشان ثابت است
  • افراد غیر سیگاری
  • کسانی که قسمت‌های برجسته بدنشان شل و افتاده شده و با ورزش و رژیم از بین نرفته
  • افراد چاقی که قابلیت ارتجاعی پوستشان از بین رفته
  • خانم‌هایی که پوست و عضلاتشان به دلیل زایمان کش آمده
  • افرادی که روی پوست شکم خود حالت تا خوردگی دارند
  • افرادی که پوست شکم آن‌ها آویزان است طوری که از لباس زیر فرد بیرون بیاید
  • افرادی که نافشان شکل اخم دارد و هنگام ورزش و مهمانی‌ معذب هستند
  • کسانی که پوست شکمشان مچاله شده یا چین خورده و به شکل قبلی باز نمی‌گردد

نکته: اگر قصد دارید باردار شوید و کاهش وزن چشمگیری داشته باشید، ابتدا صبر کنید تا وزن شما ثابت شود.

مینی تامی تاک چیست؟

مینی تامی تاک یک ابدومینو پلاستی جزئی است که برش‌های آن کوتاه و کمتر تهاجمی است. این عمل برای کسانی که چربی‌های شکمشان در ناحیه پایین شکم تجمع پیدا کرده، مناسب است. در این عمل برش‌ها کوچک‌تر بوده و دوره ریکاوری آن نیز کوتاه‌تر است .

اگر شکمتان دو تکه شده و قسمتی در بالای ناف و قسمتی دیگر در ناحیه پایین ناف قرار می‌گیرد، نیز نشان‌دهنده این است که پوست شل شده است که با عمل ابدومینوپلاستی این پوست اضافی از بین می‌رود و اگر خوش هیکل هستید اما همیشه شکم دارید می‌توانید با استفاده از این عمل شکم خود را صاف‌تر و زیباتر کنید.

تفاوت ابدومینوپلاستی با جراحی‌های لاغری شکم

ابدومینوپلاستی در واقع یک عمل زیبایی محسوب می‌شود و با جراحی‌های لاغری شکم متفاوت است. خیلی اوقات افراد به جهت عمل ابدومینوپلاستی به پزشک مراجعه می‌کنند ولی پزشک آن‌ها عمل لاغری شکم را پیشنهاد می‌کند.

از روش‌های جراحی‌های لاغری شکم می‌توان به اسلیو معده یا بای پس معده اشاره کرد ، که در واقع جز جراحی‌های درمانی محسوب می‌شوند نه زیبایی که به درمان چاقی مفرط و تغییر رویه و شکل زندگی کمک می‌کند.

افرادی که چاقی احشایی مفرط دارند برای حذف چربی‌هایشان باید از جراحی‌های لاغری شکم استفاده کنند نه ابدومینوبلاستی. معمولا چربی‌های احشایی شکمی که در بین اعضای بدن انباشته می‌شوند را نمی‌توان با ابدومینوپلاستی برطرف کرد.

این چربی‌های سمج که  به راحتی هم آب نمی‌شوند، می‌توانند باعث دیابت نوع ۲، مقاومت انسولین،  سندروم ایکس و بیماری‌های دیگر مرتبط با چاقی شوند. اگر بیمار پس از کاهش وزن و آب کردن چربی‌ها با پوست شل و افتاده شکم رو به رو شود می‌تواند ابدومینوبلاستی انجام دهد، ولی اگر بیمار در کل چاقی مفرط دارد، بهترین راه حل دائمی آن جراحی‌های لاغری می‌باشد .

بعضی از بیماران نیز ممکن است به هر دو جراحی نیاز داشته باشند که ابتدا جراحی لاغری و سپس ابدومینوپلاستی انجام می‌شود .این کار باعث می‌شود که بیمار اضافه وزن پیدا نکند و شکمش دیگر برجسته نباشد.

جراحی‌های لاغری شکم با تفاوت ابدومینوپلاستی

مراقبت‌های بعد از ابدومینوپلاستی

برای یک دوره ریکاوری یک لوله موقت زیر پوست قرار داده می‌شود تا مایعات اضافی مربوط به قسمت جراحی شده بیرون برود. در طول دوره ریکاوری معمولاً یک لباس فشرده سازی می‌پوشند .

دوره ریکاوری از دو هفته تا دو ماه طول می‌کشد. در طول مدت ریکاوری بیمار نباید چیزهای سنگین بلند کند و فعالیت بدنی شدید انجام دهد. بعد از حدود دو هفته با دستور و مجوز پزشک بیمار می‌تواند فعالیت خود را شروع کند.

بیمار بعد از جراحی باید چند شب را در بیمارستان سپری کند و تا ۲۴ ساعت پس از مرخص شدن باید شخصی از بیمار مراقبت کند. بعد از مرخص شدن، بیمار باید گن بسیار تنگی را بر تن کرده، تا شکم را سفت نگه دارد. همچنین بستگی به توصیه پزشک بیمار باید تا مدتی از این گن استفاده کند.

معایب ابدومینوپلاستی

از جمله خطرهایی که در عمل ابدومینوپلاستی وجود دارد، خطرهای ناشی از جراحی و بیهوشی، آثار زخم شدن پوست، عدم تقارن، بی حسی در ناحیه پوست، پیدایش مجدد زخم در کسانی که در گذشته جراحی شکمی داشتند.

معمولا بعد از عمل، درد و ورم کاملاً طبیعی است. در این صورت پزشک برای بیمار مسکن تجویز می‌کند. درد ممکن است تا چند هفته طول بکشد. بیمار ممکن است حالت‌های بی کبودی، کوفتگی و خستگی بدن را تا مدتی داشته باشد.

البته بعضی از عوارض ممکن است به ندرت اتفاق بیفتد، مثل عفونت، ایجاد لخته‌های خونی، مخصوصاً در کسانی که بیماری دیابت، گردش خون ضعیف و بیماری‌های قلبی و کلیوی داشته باشند، احتمال بروز این عوارض بیشتر است.

برای محو شدن جای بخیه یا اسکار که معمولاً برجسته هستند و به همین دلیل کاملا ناپدید نمی‌شوند، پزشک برای این مورد و برای بهبود کامل پماد و کرم‌ها را تجویز می‌کند، تا جای بخیه‌ها بسیار کمرنگ‌تر و محوتر نشان داده شوند .

معایب ابدومینوپلاستی چیست

مزایای عمل ابدومینوپلاستی چیست؟

  1.  انجام عمل ابدومینوپلاستی باعث برطرف شدن و از بین رفتن ترک‌های پوستی شده و پوست شکم صاف خواهد شد.
  2. بهترین روش برای راحت شدن از شر افتادگی و شل شدگی پوست ناحیه شکم است.
  3. با انجام این عمل پوست شکم ظاهری زیبا و جذاب خواهد داشت و نیمرخ ظاهری زیبا به خود خواهد گرفت. این عمل هیچ‌گونه آسیبی به شریان‌های تغذیه در حین عمل وارد نخواهد کرد .سعی کنید برای عمل به فوق تخصص جراحی پلاستیک خبره و حاذق مراجعه کنید تا زودتر از کلینیک بیمارستان مرخص شوید.

زمانی که پوست کشیده شده و ناف نیز به سمت پایین کشیده می‌شود، جای نگرانی نیست، چون ناف را با عضلات ناحیه شکم در قسمت جدید مرتبط می‌کنند که اصلا پروسه خطرناکی نیست.

این نکته را در نظر داشته باشید که این عمل در کل ما را از هرگونه رژیم اصولی و مناسب بی‌نیاز نمی‌کند. در این مقاله در مورد جراحی زیبایی شکم و ابدومینوبلاستی  با شما عزیزان صحبت کردیم. امیدواریم که برای شما مفید بوده باشد.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments