علت جوش صورت بعد از بند انداختن چیست؟

بند انداختن یکی از روش‌های آسان و سنتی حذف موهای زائد است. اما از آن‌جا که اغلب زنان پس از آن دچار تورم، جوش و قرمزی پوست می‌شوند، تمایلی برای استفاده از آن ندارند. مراقبت‌های پوستی مثل استفاده از لوسیون‌های آلوئه ورا و بابونه، گلاب، کمپرس آب سرد و عدم استفاده از دوش آب داغ و محصولات آرایشی معطر، این عوارض را به حداقل می‌رساند. در ادامه برنافیت به نکات مراقبتی پوست قبل و بعد از بند انداختن می‌پردازد.

درمان جوش صورت

بند انداختن یکی از روش‌های قدیمی حذف موهای زائد است که سال‌های سال مورد استفاده قرار گرفته است. همه‌ی افراد، حتی کسانی که دارای پوست نازک هستند می‌توانند از این روش استفاده کنند. این روش جایگزین خوبی برای وکس نیز محسوب می‌شود، چرا که لایه‌ای از روی پوست برداشته نمی‌شود.اما متاسفانه صورت بسیاری از خانم‌ها پس از آن دچار جوش، لک و قرمزی می‌شود. بیشتر زنان پس از بند انداختن هر چند به طور موقتی، جوش می‌زنند. در این‌جا نکات مراقبتی پس از بند انداختن بیان شده است که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

زمان مناسب برای اصلاح صورت

شاید برای خیلی از افراد این سوال پیش آمده باشد که بهترین زمان برای بند انداختن صورت چه زمانی است و علت جوش بعد از بند انداختن صورت چیست؟ برای حذف‌های موهای زائد هر زمان می‌توانید از بند انداختن استفاده کنید و زمان خاصی در طول روز ندارد. اما برای شیو صورت پیشنهاد برنافیت برنافیت این است که صبح بعد از بیدارشدن و قبل از این‌که صورت خود را بشویید، شیو صورت (تیغ زدن) را انجام دهید به دلیل این‌که پوست چرب است و باعث نرم شدن صورت می‌شود و از آسیب‌های پوستی جلوگیری می‌کند.

چگونه هنگام بند انداختن جوش نزنیم؟

از شیو صورت وقتی که جوش فعال دارید خودداری کنید. با وجود آکنه و زخم باز نمی‌توانید صورت خود را بند بیاندازید. به این نکته توجه کنید، در غیر این صورت ممکن است باعث عفونت جدی شود. در نهایت از این روش استفاده نکنید تا دچار جوش بعد از اصلاح نشوید.

درمان جوش صورت بعد از بند انداختن به روش طبیعی

باید به فکر جلوگیری از جوش صورت موقع بند انداختن باشید نه درمان. یعنی قبل از به وجود آمدن جوش صورت باید انجام دهید که جوش صورت را مهار کنید.

1. عسل

با عسل می‌توانید حساسیت و قرمزی پوست را درمان کنید. عسل خاصیت ضدباکتری دارد. عسل تورم، التهاب را هم کاهش می‌دهد و موجب مرطوب نگه داشتن پوست می‌شود و از عفونت پوست جلوگیری می‌کند.

طرز استفاده:

  • مقداری عسل به پوست خود بزنید. بگذارید روی پوستتان خشک شود.
  • با آب سرد پوست خود را بشویید.
  • می‌توانید نصف قاشق چای خوری عسل را با یک قاشق غذاخوری ماست مخلوط کنید.
  • این مخلوط را روی پوست خود بزنید و 15 دقیقه صبر کنید.
  • پوست خود را با آب ولرم بشویید.

عسل و درمان جوش صورت

2. جوش شیرین

یکی از درمان‌های طبیعی و خانگی قدیمی که برای بهبود این عارضه پوستی مفید است، استفاده از جوش شیرین می‌باشد. جوش شیرین باعث تسکین پوست، خارش و قرمزی پوست کمک می‌کند.

پیشنهاد برنافیت: مراقبت از پوست با جوش شیرین

طرز استفاده:

  • یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با 1 پیمانه آب مخلوط کنید.
  • با پنبه محلول را آغشته کنید و به پوست خود بزنید.
  • 5 دقیقه صبر کنید و در نهایت پوست خود را با آب سرد بشویید.
  • این کار را 2 تا 3 مرتبه در روز انجام دهید تا تمامی جوش‌ها برطرف شوند.

3. کمپرس یخ

یکی دیگر از درمان‌های خانگی که از جوش زدن جلوگیری می‌کند استفاده از کمپرس یخ می‌باشد.

  • مقداری یخ را داخل کیسه بریزید و آن را روی صورت قرار دهید. با این کار جلوی بیرون ریختن جوش‌ها را می‌گیرید.

درمان جوش صورت با کمپرس یخ

آیا آلوئه ورا زخم و جوش را برطرف می‌کند؟

آلوئه ورا، یکی از گیاهان دارویی معروف برای بسیاری از مشکلات پوستی است. اما آیا به درمان جوش‌ها نیز می‌تواند کمک کند؟ آلوئه ورا یک گیاه شیره دار بومی آفریقاست. درون برگ‌های گوشتالوی آن خمیری است که حاوی یک ژل چسبنده است. این گیاه از قدیم الایام برای انواع التهاب‌های پوستی به کار برده می‌شد.

اگر برگ‌های تازه‌اش را بشکنید، ژل آن بیرون می‌آید و می‌توانید مستقیما بر روی پوست خود استفاده کنید. پایه‌ی داروهای غیر تجویزی آلوئه ورا بر ژل درون این گیاه است. این گیاه در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست مثل پاک کننده‌ها، مرطوب کننده‌ها، ماسک‌ها و غیره وجود دارد.

آلوئه ورا یک ضد التهاب است

دلیل این که آلوئه ورا برای بسیاری از مشکلات پوستی استفاده می‌شود این است که دارای خواص ضد التهابی می‌باشد و از تورم جلوگیری می‌کند. گذاشتن آلوئه ورا بر روی یک جوش قرمز ورم کرده می‌تواند حساسیت و درد ناشی از آن را از بین ببرد. این گیاه دارای اثرات شفابخشی برای زخم‌ها می‌باشد و می‌تواند لکه‌های ناشی از جوش‌های باز را از بین ببرد.

آلوئه ورا می‌تواند موجب تسکین پوست شود

گاهی اوقات گذاشتن ژل این گیاه بر روی یک پوست آفتاب سوخته می‌تواند آن را تسکین دهد. همان‌طور که این ماده می‌تواند آفتاب سوختگی را برطرف کند جوش و آکنه را نیز می‌تواند از بین ببرد.

اگر درمان جوش‌ها موجب خشکی و التهاب پوست شما شده، مصرف ژل آلوئه ورا یا مرطوب کننده‌ای که حاوی ژل آن باشد بسیار مفید است.

آلوئه ورا تاثیر داروهای درمان جوش را افزایش می‌دهد

فواید آلوئه ورا تنها تسکین پوست ملتهب نیست، بلکه می‌تواند اثر داروهای درمان جوش را نیز افزایش دهد. مطالعه‌ای که در سال 2014 در مجله‌ی درمان پوست منتشر شد، دو گروه را مورد مقایسه قرار داد. یکی از این گروه‌ها از کرم ترتینوئین موضعی و ژل آلوئه ورا و گروه دیگر از ترتینوئین و شبه دارو استفاده می‌کردند. نتایج نشان داد که التهاب و قرمزی پوست در گروه اول بهبود بیشتری نسبت به گروه دوم یافته است.

آلوئه ورا دارای خواص ضد باکتریایی نیز می‌باشد. از آن‌جا که بیشتر اوقات جوش‌ها توسط باکتری‌هایی به نام پروپیونی باکتر ایجاد می‌شود، گمان می‌رود که آلوئه ورا نقش مهمی در کاهش این باکتری‌ها داشته باشد. گرچه هنوز چنین مطلبی به اثبات نرسیده است و شاید هم هیچ تاثیری بر روی جوش‌های پروپیونی نداشته باشد.

آلوئه ورا نمی‌تواند همه‌ی جوش‌ها را برطرف کند

گرچه تحقیقات اولیه‌ای در این زمینه انجام شده است اما هنوز برای بیان اینکه آلوئه ورا یک شیوه‌ی موثر برای درمان جوش می‌باشد، بسیار زود است.

تاکنون، با اطمینان می‌توان گفت که این گیاه تنها می‌تواند قرمزی و التهاب پوست را برطرف کند، بنابراین در درمان جوش‌های التهابی می‌تواند مفید باشد. اما جوش تنها به دلیل التهاب ایجاد نمی‌شود، بلکه ممکن است به دلیل سلول‌های مرده‌ی پوستی، فعالیت بیش از حد غده‌های چربی، هورمون‌ها و حتی ژنتیک ایجاد شود.

در این موارد آلوئه ورا نمی‌تواند کمکی بکند. نکته‌ی دیگر این است که همه‌ی جوش‌ها به دلیل بسته شدن منافذ پوست ایجاد می‌شوند و آلوئه ورا نیز از بسته شدن منافذ جلوگیری می‌کند. بنابراین، در طولانی مدت از پیشرفت جوش‌ها جلوگیری می‌کند.

آلوئه ورا و درمان جوش صورت

آلوئه ورا جای جوش‌ها را از بین نمی‌برد اما از هیپرپیگمانتاسیون (لکه‌های تیره) پوست جلوگیری می‌کند

آلوئه ورا نمی‌تواند جای جوش‌های ثابت و چال شده را از بین ببرد، چرا که این عارضه به دلیل از بین رفتن بافت پوست ایجاد شده است. تنها راه بهبود چنین جوش‌هایی ، پرکننده‌های پوستی می‌باشند. متخصص پوست می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

اما می‌تواند هیپرپیگمانتاسیون پس التهابی (جای جوش‌های سیاه بر روی پوست که پس از بهبود جوش‌ها ایجاد شده‌اند) را کم رنگ تر کند و دلیل آن هم وجود ماده‌ای به نام آلوئین در آلوئه ورا است. آلوئین، عنصری است که به طور طبیعی در ژل آلوئه ورا یافت می شود.

این ماده، یک عامل رنگ زداست و مناطق تیره‌ی پوست را روشن می‌کند. از آن‌جا که این گیاه التهاب را برطرف می‌کند، می‌تواند از پیشرفت هیپرپیگمانتاسیون پس التهابی نیز جلوگیری کند.

آیا آلوئه ورا را باید به درمان روتین خود بیافزاییم؟

آلوئه ورا، یک ماده‌ی ضروری برای درمان جوش نمی‌باشد اما اگر دچار جوش‌های التهابی هستید یا پوست شما به دلیل درمان جوش‌ها خشک و ملتهب شده، محصولات حاوی آلوئه ورا به شما کمک شایانی خواهد کرد. نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید این است که ژل آلوئه ورا متفاوت است، بنابراین بهتر است که فهرست مواد تشکیل دهنده‌ی آن‌ها را مطالعه کنید.

برخی از آن‌ها تنها حاوی مقدار کمی آلوئه ورا می‌باشند. فقط نباید انتظار داشته باشید که ژل آلوئه ورا برای شما معجزه کند. گاهی اوقات برخی از داروها مثل رتینوئید موضعی یا بنزوئیل پراکساید برای پوست شما گزینه‌ی بسیار خوبی می‌باشند. از همه مهم‌تر این‌که اگر از داروهای تجویزی ضد جوش استفاده می‌کنید، قبل از مصرف این گیاه بر روی پوست حتما با پزشک خود مشورت کنید.

رفع جوش صورت با آلوئه ورا

نکات مراقبتی پوست بعد از بند انداختن

  • 12 تا 24 ساعت اول پس از بند انداختن از لمس صورت با دست‌ها بپرهیزید، چرا که موجب برافروختگی و جوش می‌شود. به علاوه، فراموش نکنید که قسمتی را که می‌خواهید بند بیاندازید نباید لایه برداری شده باشد.
  • حداقل 12 ساعت پس از بند انداختن از مصرف محصولات آرایشی معطر، پاک کننده‌ها و مرطوب کننده‌های اسیدی بپرهیزید. هرچند این محصولات اسیدی لایه‌ی مرده‌ی پوست را از بین می‌برند، اما اگر پس از بند انداختن استفاده شوند اثر معکوس به جا خواهند گذاشت.
  • اگر پس از بند انداختن احساس ناراحتی یا التهاب می‌کنید، می‌توانید از کمپرس سرد استفاده کنید.
  • از بخار درمانی یا منابع گرمایی بلافاصله پس از بند انداختن خودداری کنید.
  • از لوسیون‌های ضد التهاب برای کاهش بر انگیختگی پوست استفاده کنید. بهتر است از لوسیون‌های حاوی بابونه و آلوئه ورا استفاده شود.
  • تا 48 ساعت از قرار گرفتن در زیر نور خورشید بدون ضد آفتاب خودداری کنید.
  • تا 2ساعت پس از بند انداختن از حمام گرفتن با دوش آب داغ بپرهیزید. ناحیه‌ی مورد نظر را می توانید با صابون‌های آنتی باکتریال بشویید.
  • اگر پوستتان قرمز شد، کمی کرم ملایم یا گلاب بمالید تا رنگ طبیعی آن باز گردد.
  • اگر با این روش‌ها رنگ پوست شما برنگشت، از ماساژ پوست با تکه‌های یخ استفاده کنید. این کار موجب کاهش درد و التهاب در این ناحیه می‌شود.
  • اگر پوست حساسی دارید، از مرطوب کننده‌های مخصوص پوست‌های حساس استفاده کنید. این مرطوب کننده‌ها تا حد زیادی درد را کاهش می‌دهند.

نتیجه‌گیری

به خاطر داشته باشید هر دو هفته یک‌بار صورت خود را بند بیاندازید تا مو‌هایتان بلند و پوستتان کشیده نشود. که این کار مانع از جوش صورت می‌شود. با وجود تمام این نکات اگر صورت شما جوش زد بهتر است مو‌های زائد را لیزر کنید. لیزر الکترولیز یکی از مواردی است که برای اپلاسیون دائم استفاده می‌شود و بسیار کار ساز است.

پیشنهاد برنافیت: رفع سریع جوش صورت در خانه

guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
راحله رضاپور

من میخواهم تیکم رو اصلاح کنم و جوش در میام باید از چه چیزی استفاده کنم تا هیچ وقت جوش در نیارم

...

چطوری درمانش کنیم؟