چشم های شما به این مواد غذایی نیاز دارند

ما هویج را به عنوان یک غذای مناسب برای محافظت از چشمان می شناسیم، چرا که ویتامین A موجود در آن بالاست. اما ویتامین A تنها ماده ی غذایی مورد نیاز برای حفظ چشمان شما از بیماری های دژنراتیو همچون آب سیاه، آب مروارید و دژنراسیون ماکولای وابسته به سن نیست. برای اینکه چشم های شما تیز بین بماند، به شش ماده ی غذایی خاص احتیاج دارید.

گرچه یک رژیم غذایی سالم برای قلب شامل مصرف ماهی برای دو روز در هفته و مصرف روزانه ی 5 وعده میوه و سبزیجات می باشد، اما برای دریافت مواد غذایی مفید برای چشم باید به چشم پزشک مراجعه کرد. البته نیاز افراد به مواد غذایی مختلف متفاوت است و افرادی که دچار کمبود مواد مغذی هستند باید علاوه بر غذا از مکمل نیز استفاده کنند. در این مقاله مواد مغذی ای که می تواند از چشم های شما محافظت کند، بیان شده است.

لوتئین و زیگزانتین

چشم های شما به این مواد غذایی نیاز دارند

لوتئین و زیگزانتین، هر دو کارتنوئیدهایی هستند که در چشم موجود می باشند و دارای خواص آنتی اکسیدانی می باشند. از آنجا که استرس اکسیداتیو موجب آسیب به عصب های چشمی و در نتیجه آب سیاه و مشکلات چشمی دیگر می شود، آنتی اکسیدان های نام برده چشم را از این خطرات محافظت می کند. این دو ماده ی غذایی را می توان در سبزیجات با برگ سبز تیره که نیترات آن نیز بالاست و از استرس اکسیداتیو جلوگیری می کند، یافت.

غذاهایی که باید بخورید: بروکلی، کلم بروکسل، ذرت، تخم مرغ، کلم برگ، شلیل، کاهوی رومایین و کدو.

اسیدهای چرب امگا 3

چشم های شما به این مواد غذایی نیاز دارند

حتما می دانید که مصرف چربی های سالم برای سلامت قلب شما مفید است، پس بهتر است این مطلب را نیز بدانید که این چربی ها برای چشمان شما نیز بسیار مفید می باشد. دو نوع امگا 3 به نام DHA و DPA وجود دارند که برای بینایی شما بسیار مفید هستند. DHA به مقدار فراوان در شبکیه- لایه ای در پشت کره ی چشم که به نور حساس است- وجود دارد و EPA نیز برای تولید DHA در بدن استفاده می شود. کمبود امگا 3 در بدن موجب مشکلات چشمی همچون دژنراسیون ماکولای وابسته به سن می شود. امگا 3 یک ماده ی ضد التهاب طبیعی است و موجب رطوبت چشم های خشک می شود.

غذاهایی که باید بخورید: بذر کتان، روغن بذر کتان ، سالمون، ساردین، ماهی تن و گردو.

این مطلب را هم بخوانید:  دلایل خشکی چشم

ویتامین A

چشم های شما به این مواد غذایی نیاز دارند

ویتامین A همان ویتامینی است که هویج به علت داشتن آن معروف شده است. این ماده همانند لوتئین و زیگزانتین از چشم ها محافظت می کند. این ماده آنتی اکسیدانی است که با استرس اکسیداتیو که منجر به آسیب بینایی می شود، مقابله می کند.

غذاهایی که باید بخورید: زردآلو، طالبی، هویج، انبه، فلفل قرمز خام، پنیر ریکوتا، اسفناج و سیب زمینی شیرین.

ویتامین C

چشم های شما به این مواد غذایی نیاز دارند

پرتقال سرشار از ویتامین C است. مطالعات نشان داده است که مصرف روزانه ی ویتامین C، خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش می دهد. تقریبا همه ی سلول های بدن به ویتامین C نیاز دارند، چرا که آنتی اکسیدانی است که از آسیب به سلول ها جلوگیری می کند.

غذاهایی که باید بخورید: گریپ فروت، کیوی، پرتقال، توت فرنگی

ویتامین E

چشم های شما به این مواد غذایی نیاز دارند

ویتامین E درست همانند ویتامین C و A یک آنتی اکسیدان قوی است. ویتامینی که 70 درصد از مردم در سن 30 سالگی به میزان کافی از این ماده دریافت نمی کنند. تحقیقات نشان می دهد که ویتامین E با مبارزه با رادیکال های آزادی که بافت های سالم را از بین می برند، می تواند از آب مروارید پیشگیری کند.

غذاهایی که باید بخورید: نخود، گوشت قرمز و ماست.

این مطلب را هم بخوانید: خواص ویتامین E

guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
کاربران ناشناس

خیلی جالب بود