پیلاتس یا یوگا، کدام برای شما مناسب‌تر است؟

انتخاب بین پیلاتس و یوگا یک انتخاب بسیار سختی است. هر دوی این ورزش‌ها دارای فواید سلامتی مربوط به خود می‌باشند. این فواید شامل قوی کردن ماهیچه‌ها، انعطاف پذیری، بهبود وضعیت، کنترل درد و پیشگیری از بیماری‌ها می‌باشد. پیلاتس و یوگا، هر دو دارای حرکات آرام و طولانی می‌باشند که رابطه‌ی ذهن با بدن را پرورش می‌دهند.

انجام پیلاتس یا یوگا

با در نظر گرفتن این تشابهات، فکر می‌کنید کدام ورزش برای شما مناسب‌تر است؟ بسته به اهدافتان، یکی می‌تواند از دیگری بهتر باشد و یا شاید هم ترکیبی از هر دو ورزش ممکن است مناسب به نظر برسد.

به عنوان یک مربی پیلاتس و یوگا به این نتیجه رسیدم که هر دوی این ورزش‌ها دارای نتایج مشابهی می‌باشند، اما وقتی صحبت از پایه و اساس و تجربه باشد، این دو ورزش کاملا با یکدیگر متفاوتند.

تمرین‌های شفا بخش باستانی یا سیستم‌های آموزشی مدرن؟

یوگا حدود 5000 سال پیش در شمال هند به عنوان شکلی از مدیتیشن و تمرینات ذهنی به وجود آمد. عناصر اصلی یوگا بر پایه‌ی هماهنگ ساختن ذهن و بدن است که از طریق فعالیت‌های جسمی، آگاهی فردی را با آگاهی جهانی مرتبط می‌سازد.

هرچند یوگای عصر جدید بیشتر برای تناسب اندام به کار می‌رود اما هدف اصلی آن همچنان شامل ریلکسیشن، درمان عاطفی و خود بهبودی است. پیلاتس توسط یک ورزشکار آلمانی به نام جوزف پیلاتس در اوایل قرن بیست کشف شد تا سربازان بی حرکت جنگ جهانی اول در انگلیس را به حرکت وادارد.

اما وقتی پیلاتس به عنوان یک سیستم آموزشی گسترش یافت، در میان رقاص‌ها، بازیگران و دیگر اقشار معروفیت پیدا کرد. برخلاف یوگا، ریلکسیشن و درمان عاطفی، بخشی از فلسفه‌ی اصلی پیلاتس نبودند وارتباط بدن با ذهن بیشتر به عنوان یک اساس برای تمرکز، تعادل و کنترل بهینه به کار می‌رفت.

طبق صحبت‌های جوزف پیلاتس، روش پیلاتس بر اساس حاکمیت ذهن بر بدن یا به عبارت دیگر، استفاده از تمرکز برای به چالش کشیدن بدن است.

نکته: اگر به دنبال یک آزادی عاطفی گسترده هستید، به دنبال یوگا بروید اما اگر می‌خواهید در عین بهبود تمرکز، تمرین‌های ورزشی انجام دهید به کلاس‌های پیلاتس بروید.

تمرین‌های شفا بخش باستانی یا سیستم‌های آموزشی مدرن

طرز فکر بهتر یا تمرکز بیشتر؟

در مدیتیشن، شما تنها ساکت می‌نشینید و با ذهن و بدن خود کار می‌کنید (در واقع هیچ کاری انجام نمی‌دهید) و با برگرداندن ذهنتان به زمان حال و تمرکز بر احساسات بدن، نفس می‌کشید و بدین شکل ذهن و بدن را با هم هماهنگ می‌کنید.

به نظر من، یوگا نیز تمرین مشابه مدیتیشن است. با این تفاوت که به جای برگرداندن ذهن به احساسات و تمرکز بر احساسات بدن در حالت نشسته، شما این احساس را در یک جریان و یا در یک حالت، به بدن خود باز می‌گردانید.

وقتی بر روی افکاری که شما را به دورتر از زمان حال می‌برد، تمرکز می‌کنید، هر دو ورزش دارای بینش‌های مشابهی می‌شوند. اما در پیلاتس، فضای باز کمتری وجود دارد. من به شخصه وقتی تمرینات پیلاتس انجام می‌دهم، آنقدر مشغول نفس کشیدن می‌شوم که دیگر نمی‌توانم به هیچ چیز دیگر فکر کنم.

اما در اواسط کلاس ذهن و بدنم با هم هماهنگ می‌شوند و سعی می کنم به شکل مناسبی ورزش خود را به اتمام برسانم. در این ورزش هیچ جایی برای پرسه زدن ذهن نیست. با پیلاتس شما می‌توانید نسبت به نقش ذهن در زمانی که درد را تجربه می‌کند بینش به دست آورید.

نکته: اگر به دنبال تجربه‌های متعالی هستید به سراغ یوگا و اگر به دنبال محوریت تمرکز هستید به سراغ پیلاتس بروید.

طرز فکر بهتر یا تمرکز بیشتر

هدف قرار دادن شکم و پهلو یا کل بدن؟

پیلاتس، یک تمرین مقاومتی است. اگر بر روی دستگاه کار کنید وزن بیشتری از وزن بدن خود را باید تحمل کنید. یک مربی خوب پیلاتس، تمام بدن شما را به حرکت وا می‌دارد اما تمرکز او بیشتر بر عضلات شکم و کمر است.

مطالعات نشان داده است که پیلاتس، ماهیچه‌های شکم را تقویت کرده و ناهمواری‌های آن را برطرف می‌کند. دلیلش این است که پیلاتس عضلات کند انقباض را درگیر می‌کند. عضلات تند انقباض، عضلاتی هستند که به سرعت پاسخ می‌دهند، مثل عضلاتی که برای گرفتن یک توپ به کار می‌افتند.

اما با به کار انداختن ماهیچه‌های کند انقباض، تحمل شما افزایش می‌یابد و شما قادر خواهید بود بدون خستگی مدت بیشتری را به ورزش بپردازید. بسیاری از تمرینات ورزشی حتی یوگای وینیاسا بر فیبرهای عضلانی تند انقباض تمرکز دارند که بسیاری از افراد برای تناسب اندام خود به آن روی می‌آورند.

طبق گفته‌های دوراک، درگیر کردن ماهیچه‌های کند انقباض موجب چالش‌های استقامتی دیگر می‌شود که حتی پس از تمرین‌های ورزشی نیز کالری می‌سوزاند. این کار حتی تعادل شما را به چالش می‌کشاند و شکمتان را بیشتر درگیر می‌کند.

یوگا نیز موجب تقویت ماهیچه‌های شما می‌شود اما نه به اندازه‌ی پیلاتس. یوگا نیز مثل پیلاتس موجب کشیده شدن ماهیچه‌ها و تحمل ماهیچه‌ها به دلیل وضعیت‌های تعادلی می‌شود.

یوگا، ماهیچه‌های کوچک و بزرگ بدن را تقویت و با یکدیگر هماهنگ می‌کند. اما پیلاتس تنها یک گروه از ماهیچه‌ها را مورد هدف قرار می‌دهد. یوگای شرقی بیشتر بر تمرکز حواس و تنفس تاکید داشت اما با به وجود آمدن یوگای غربی، کلاس‌هایی چون یوگای قدرتی به وجود آمد که بر استفاده از بدن برای ایجاد قدرت از طریق وضعیت‌های سخت تاکید داشت.

نکته: اگر به دنبال محکم کردن ماهیچه‌های شکمی هستید، پیلاتس بسیار مناسب است و اگر به دنبال یک ورزش نیروبخش می‌گردید، یوگا بسیار مفید است. گرچه هر دوی این تمرین‌ها به کشیده شدن و مقاومت بدن کمک می‌کنند.

مسئله‌ی کاهش وزن در این ورزش‌ها

یوگا جریان خون و سطح هموگلوبین و گلبول‌های قرمز را افزایش می‌دهد که موجب می‌شود اکسیژن بیشتری به سلول‌ها برسد و کارکرد آن‌ها را افزایش دهد. پیچ و تاب و چرخش، خون اکسیژنه را در اندام‌های شما افزایش می‌دهد. یوگا، خون را رقیق می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را افزایش می‌دهد.

جان مدرن، نویسنده‌ی کتاب «یوگا چربی‌ها را می‌سوزاند» می‌گوید: یوگا موجب بهبود هضم و سیستم غده‌های درون ریز که مسئول اشتها، خلق و خو و الگوهای خواب هستند، می‌شود.

گرچه پیلاتس، دارای حرکات چرخشی زیادی است، اما زیاد بر روی به کار انداختن اندام‌های داخلی بدن تاکید ندارد. یوگا بر تمرین‌های تنفس یا پرایاناما که به عمل کنترل تنفس نیز معروف است، تمرکز دارد. این تمرین‌های تنفسی، بدن را سم زدایی و ذهن را آرام می‌سازند. این تمرین تنفسی جزئی از پیلاتس نمی‌باشد. در پیلاتس، فرد عمیقا نفس می‌کشد تا انجام تمرین‌ها را آسان‌تر کند.

نکته: با وجودی که تمرکز بر تنفس، در پیلاتس بیشتر است اما یوگا اندام‌ها را بیشتر از پیلاتس تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مسئله‌ی کاهش وزن در این ورزش‌ یوگا

تمرین بر روی دستگاه یا تشک؟

برای یوگا تجهیزات خاصی نیاز نیست. تنها با یک تشک می‌توانید در کلاس‌های یوگا حاضر شوید. تجهیزاتی که برای پیلاتس احتیاج دارید شامل یک تشک، توپ و حلقه‌های مقاومت است. تفاوت این دو ورزش در هنگامی است که شما برای انجام حرکات پیلاتس نیاز به دستگاه داشته باشید.

نکته: جواب به این بستگی دارد که آیا می‌خواهید تمرین‌های قدرتی انجام دهید یا مقاومت بیشتر را ترجیح می‌دهید؟

به طور کلی، پیلاتس بیشتر به تناسب اندام و یوگا بیشتر به معنویت گرایش دارد. این به شما بستگی دارد که کدام را بیشتر می‌پسندید. هرچند باید بدانید هر یک از این دو ورزش دارای انواع مختلفی می‌باشد و هر دو برای بدن بسیار مناسب است. من به شخصه دوست دارم هر دوی آن‌ها را به صورت ترکیبی انجام دهم.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments