میکروب ها اغلب در چه غذاهایی پنهان می شوند

بسیاری از غذاها که ما به صورت روزانه مصرف می کنیم، به میکروب ها و باکتری های زیادی آلوده اند. شرایط رشد و نگهداری این مواد غذایی آنها را به مکان خوبی برای رشد سالمونلا، ای کولی و لیستریا تبدیل کرده است. بهترین راهکار برای پیشگیری از بیماری های حاصل از این میکروب ها، استفاده از محصولات ارگانیک و یا باکتری زدا همچون پونه ی کوهی و خردل است.

لیستریا، ای کولی، سالمونلا و غیره جزء میکروب هایی هستند که در غذا رشد می کنند. یکی از دلایل اصلی آلودگی غذاها، عدم زدودن باکتری های مضر از آشپزخانه است. اما این میکروب ها در کجا جمع می شوند؟

میکروب ها اغلب در غذاهای زیر خود را پنهان می کنند.

مرغ

میکروب ها اغلب در چه غذاهایی پنهان می شوند - مرغ - برنافیت

آزمایش بر روی جوجه های گوشتی نشان داده است که 62 درصد آنها حاوی کمپیلوباکتر و 14 درصد آنها حاوی سالمونلا هستند. میزان مرغ های آلوده شده به این میکروب ها در حال افزایش است. پر پرندگان نیز که تصور می شد حاوی ضد افسردگی ها، کافئین و داروهای ضد آلرژی است، چندان قابل اعتماد نیست. به دنبال مرغ های ارگانیک باشید. آنها در مکان های کم جمعیت رشد کرده اند که میکروب های زیادی در آنجا وجود نداشته است. حتی بهتر است از کشاورزان محلی خریداری کنید. سینه ی مرغ و تکه های دیگر را تا جایی بپزید که دمای آن تا 180 درجه ی فارنهایت بالا رود. ضخیم ترین قسمت ران مرغ، باید بهتر از قسمت های دیگر پخته شود.

گوشت گاو چرخ کرده

میکروب ها اغلب در چه غذاهایی پنهان می شوند - گوشت

محققان پس از بررسی گوشت های چرخ کرده، میزان زیادی باکتری های کلستریدیوم پرفرنژنس و استافیلوکوکوس در آنها کشف کردند. سعی کنید بیشتر از گوشت های دام علف خوار استفاده کنید. مطالعات نشان داده است که میزان باکتری سالمونلا در گاوهای پرواری، 9 درصد و در دام های علف خوار تنها به میزان 4.5 درصد وجود دارد. از آنجا که گاوها غلات نمی خورند اما سویا و ذرت می خورند، میزان اسید معده ی آنها افزایش می یابد. بنابراین باکتری های معده ی آنها نیز افزایش می یابد. به همبرگر خود پونه ی کوهی اضافه کنید. این گیاه به شدت خاصیت ضد باکتری دارد و موجب از بین بردن باکتری های موجود در گوشت می شود.

گوشت بوقلمون

میکروب ها اغلب در چه غذاهایی پنهان می شوند - بوقلمون

گوشت بوقلمون به میزان زیادی حاوی لیستریا، کمپیلو باکتر، کلستریدیوم و یا ترکیبی از این سه است. بهتر است از بوقلمون های ارگانیک استفاده کنید، آنها بدون آنتی بیوتیک رشد می کنند. بسیاری از پردازشگران به بوقلمون های خود این دارو را تزریق می کنند و موجب ایجاد باکتری های مقاوم در آنها می شوند. مطالعات نشان داده است که بوقلمون ارگانیک نه تنها حاوی میزان بسیار کمی سالمونلا است، بلکه مقاوم به آنتی بیوتیک نیز نمی باشد.

تخم مرغ

میکروب ها اغلب در چه غذاهایی پنهان می شوند - تخم مرغ

جالب است بدانید که تخم مرغ از خود مرغ آلوده تر است که سالیانه هزاران نفر را مسموم می کند و به کام مرگ می کشاند. حتما بر روی کارتن تخم مرغ ها به دنبال کلمه ی ارگانیک باشید. تحقیقات نشان داده است که میزان آلودگی تخم مرغ ها به طور مستقیم با میزان جمعیت آنها مرتبط است. تخم مرغ ها را در کارتن و در سردترین قسمت یخچال نگه دارید. پس از شکستن آنها دست های خود را بشویید و بگذارید به دقت پخته شوند.

پیشنهاد برنافیت : لاغری با تخم مرغ  . همچنین بخوانید : آیا تخم مرغ اب پزباعث چاقی می شود

طالبی

میکروب ها اغلب در چه غذاهایی پنهان می شوند - طالبی

مطالعات بر روی طالبی نشان داده است که حدود 3.5 درصد از طالبی ها حاوی باکتری های سالمونلا و شیگلا می باشد. شیگلا یک باکتری است که به راحتی از شخصی به شخص دیگر انتقال می یابد. فرورفتگی و کبودی روی میوه ها راهی برای عبور پاتوژن ها به داخل میوه می باشد. از آنجا که طالبی بر روی زمین رشد می کند و دارای پوست مشبک است، به راحتی سالمونلا در آن نفوذ می کند. پوست طالبی را به مدت 15 تا 30 ثانیه با آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید.

هلو

میکروب ها اغلب در چه غذاهایی پنهان می شوند - هلو

این میوه برای اینکه پوستی بدون لکه داشته باشد، هفته ها پیش از اینکه برداشت شود، به میزان زیادی آفت کش آلوده می شود و زمانی که به دست شما می رسد حاوی بیش از نه آفت کش است. این موضوع آن را تبدیل به یکی از آلوده ترین میوه های موجود در سوپر مارکت کرده است. سعی کنید حتی الامکان از میوه های ارگانیک استفاده کنید.
برای نگهداری آفت کش ها به بسیاری از میوه ها واکس های طبیعی زده می شود که بهتر است آن را با یک اسفنج، مقداری مایع ظرفشویی و آب گرم بشویید. این کار حداقل نیمی از آفت کش ها را از بین می برد. در بسیاری از موارد، آفت کش ها سیستماتیک هستند، بدین معنا که پس از استعمال توسط گیاه جذب می شوند و به گوشت آن نفوذ می کنند. به همین دلیل است که گفته می شود بهتر است از انواع ارگانیک میوه ها استفاده کنید.

ژامبون

میکروب ها اغلب در چه غذاهایی پنهان می شوند - ساندویچ

مطالعات نشان داده است که مصرف ژامبون، شما را به شدت در معرض بیماری لیستریوز قرار می دهد. علاوه بر این، ژامبون را به صورت سرد مصرف می کنید و لیستریا در دمای فریزر نیز قادر به رشد است. به احتمال زیاد باکتری لیستریا در کاترهای ژامبون وجود دارد و این باکتری را به گوشت های دیگر که با آن کاتر خرد می شوند، منتقل می کند. پس سعی کنید تنها به اندازه ی دو روز خود ژامبون خریداری کنید چون نگهداری آن در فریزر موجب رشد میکروب های موجود در آن می شود. به علاوه به ژامبون سس خردل اضافه کنید. خردل می تواند بسیاری از پاتوژن ها همچون لیستریا، ای کولی و سالمونلا را از بین ببرد.

جوانه ها

میکروب ها اغلب در چه غذاهایی پنهان می شوند - جوانه

همه ی جوانه ها، حاوی فیتومغذی هستند. جوانه های بروکلی به ویژه می توانند از سرطان معده جلوگیری کنند. متاسفانه، محیط گرم و مرطوب مورد نیاز برای جوانه ها محیط بسیار خوبی برای رشد لیستریا، سالمونلا و ای کولی است. برای اطمینان از سالم بودن جوانه ها، انجام آزمایش های میکروبی منظم مورد نیاز است. از مصرف جوانه های کپک زده، لزج و تیره بپرهیزید. حتما آنها را در یخچال نگهداری کنید و پیش از خوردن بپزید.

بخوانید : غلات نخورید تا جوان شوید

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments