قانون هایی که باید پیش از مصرف مکمل های جدید بدانید

در مورد مصرف مکمل ها و انتخاب نوع آنها سردرگمی های زیادی در بین مردم وجود دارد. یکی از سوالات رایج در مورد آنها این است که “چگونه یک مکمل را استفاده کنیم؟” در ادامه به قانون هایی اشاره شده است که در هنگام استفاده از مکمل ها باید رعایت کرد.

اگر می خواهید از یک مکمل جدید استفاده کنید، دلیل موجهی برای این کار داشته باشید

قانون هایی که باید پیش از مصرف مکمل های جدید بدانید

اگر در سلامت کامل به سر می برید، نیاز به مصرف مکمل نیست، درست مثل زمانی که بیمار نیستید و نیازی به مصرف دارو ندارید. اگر دچار مشکلات سلامتی یا بیماری هایی چون مشکلات قلبی و دیابت هستید، باید علاوه بر دارو از مکمل نیز استفاده کنید. به طور کلی می توان گفت همه ی افراد از مشکلات بزرگ و کوچک رنج می برند، به همین دلیل است که گفته می شود همه ی افراد باید مکمل مصرف کنند. این مکمل می تواند به سادگی یک مولتی ویتامین برای کاهش خطر ابتلا به سرطان یا مشکل آب مروارید باشد.

پس از اتمام کار خود مکمل مصرف کنید

قانون هایی که باید پیش از مصرف مکمل های جدید بدانید

تنها زمانی به سراغ مصرف مکمل ها بروید که کار خود را به اتمام رسانده باشید. در نظر داشته باشید که بسیاری از مکمل های رژیمی موثر در کشورهای دیگر به عنوان دارو استفاده می شوند، بنابراین در هنگام مصرف آنها مراقب باشید.

مصرف مکمل را با دوزهای پایین آغاز کنید

قانون هایی که باید پیش از مصرف مکمل های جدید بدانید

مصرف مکمل ها را به تدریج و با دوز کم آغاز کنید. این کار موجب می شود که عوارض جانبی مصرف آنها تا میزان زیادی کاهش یابد. مکمل های کودکان اغلب ارزان تر و گزینه های بهتری برای بزرگسالان هستند. دلیلش این است که بسیاری از شرکت ها، براساس تکنیک های بازاریابی و نه بر اساس نظریه های پزشکی مکمل های بزرگتری تولید می کنند که برای بدن مضر است.

بسیاری از افراد به دلیل عوارض جانبی مکمل ها نمی توانند به میزان زیادی از آنها استفاده کنند و در بسیاری از موارد، این میزان مکمل اصلا نیاز نیست. برای مثال، داروهای ضد آلرژی کلاریتین و بنادریل را در نظر بگیرید. افرادی که از نسخه ی بچه گانه ی این داروها استفاده می کنند، پاسخ بهتری به آن می دهند. درست مثل مولتی ویتامین، مصرف داروهای کودکان گزینه ی مناسب تری می باشد.

هدف این نیست که به طور نامحدود از داروها استفاده کنیم

قانون هایی که باید پیش از مصرف مکمل های جدید بدانید

بهترین دارو یا مکمل، دارویی است که با پایین ترین دوز و قیمت و در کوتاه ترین مدت، بهترین تاثیر را داشته باشد. پیروی از این قانون ساده، شما را از اعتیاد به آن مکمل باز می دارد و تمرکز شما را بر روی تغییرات سبک زندگی سالم افزایش می دهد. قانون رابطه ی بین هر پزشک و بیماری باید ایجاد استقلال و توانمند سازی آموزشی باشد، نه وابستگی و فلسفه ی خود درمانی. مکمل هایی وجود دارند که می توانند از وقوع سرطان سینه جلوگیری و به درمان بیماری های دیگر نیز کمک کنند. اما توصیه های پزشک را به خاطر داشته باشید.

فرق بین مکمل های اصلی و غیر اصلی را بشناسید

قانون هایی که باید پیش از مصرف مکمل های جدید بدانید

وقتی دارویی کشف، تولید و فروخته می شود، در 99 درصد موارد داروهای بسیاری از روی آن ساخته می شوند که با داروهای ثبت شده متفاوت است.

به عبارت دیگر اگر برای مکملی بیشتر از موارد مشابه، می خواهید هزینه ای پرداخت کنید، بهتر است گزینه های ارزان تر را انتخاب کنید. در مورد داروهای تجویزی نیز قضیه به همین شکل است.

باید به دنبال فاکتورهای کیفیتی باشید

قانون هایی که باید پیش از مصرف مکمل های جدید بدانید

هیچ مکمل رژیمی ایده آل یا گیاهی وجود ندارد، اما در ادامه یک لیست نسبی از ویژگی های یک مکمل کامل بیان شده است. قانون های زیادی ممکن است در مورد مکمل ها وجود داشته باشد، اما در ادامه لیست خوبی از این موارد تهیه شده است.

  • سازگار با رژیم سالم برای قلب
  • قابل اطمینان برای سلامت روح
  • قابل اطمینان برای دوران بارداری و کودکان
  • دارای کنترل کیفیت و همراه با روش های نظارتی
  • دارای برچسب حاوی اطلاعات مکمل با سایز و فونت خوانا
  • دوستدار افراد گیاهخوار
  • دارای ظروف نگه دارنده ی فاقد بیسفنول آ
  • قابل تجزیه در محیط زیست
  • فاقد فتالات
  • فاقد رنگ های مصنوعی
  • فاقد طعم دهنده های مصنوعی
  • فاقد قند و شیرین کننده های مصنوعی
  • فاقد خوشبو کننده
  • فاقد گلوتن
  • فاقد ارگانیسم های ژنتیکی اصلاح شده
  • فاقد هورمون
  • فاقد لاکتوز
  • فاقد علف کش یا آفت کش
  • فاقد نگه دارنده
  • فاقد سدیم (یا حاوی سدیم به میزان بسیار پایین)
  • فاقد نشاسته
  • فاقد مخمر
  • فاقد آلرژن (سویا، کره ی بادام زمینی، آجیل های درختی و غیره)
  • حلال
  • تهیه شده از مواد مجاز و قانونی
  • تحت نظارت آزمایش فلزات سنگین (همچون آرسنیک، کادمیوم، سرب و جیوه)
  • تحت نظارت آزمایش باکتری، مخمر، قارچ، سالمونلا، ای کولی، استافیلوکوکوس اورئوس و باکتری های گرم منفی

همیشه نیاز به آزمایش خون وجود ندارد

قانون هایی که باید پیش از مصرف مکمل های جدید بدانید

آزمایش خون هیچ ضرری ندارد. مواردی وجود دارند که برای تشخیص نقص مواد مغذی و معدنی چون پتاسیم، منیزیم، آهن و ویتامین B12 در بدن، افراد باید آزمایش خون بدهند. آزمایش آهن خون برای آنمی، یک استاندارد طلایی برا ی زنانی است که به خستگی حاصل از دست دادن خون قاعدگی مبتلا هستند.

اما بهتر است مراقب آزمایش های گسترده ی خون برای آمینو اسیدها، آنتی اکسیدان ها، ویتامین های ب- کمپلکس، اسیدهای چرب، مواد معدنی و ویتامین ها باشید. اگر پانل شما در خود نقص هایی نشان داد، با پزشک خود در مورد مصرف ویتامین ها مشورت کنید.

با پزشک یا داروساز مشورت کنید

قانون هایی که باید پیش از مصرف مکمل های جدید بدانید

وقتی نوبت به مکمل های رژیمی می رسد، توصیه ی شرکت ها بر این است که باید با پزشک خود مشورت کنید. افراد نا آگاه ممکن است شما را در مصرف مکمل ها گمراه سازند. تحقیقات در مورد مکمل ها در حال افزایش است و می تواند در انتخاب یک مکمل خوب به شما و پزشک راهنمایی های مفیدی بدهد. داروسازان نیز مطالعات خود را افزایش داده اند و می توانند به تداخل داروها و مکمل ها در شما کمک کنند.

مکمل ها را با غذا مصرف کنید، مگر اینکه پزشک تجویزی جز این داشته باشد

قانون هایی که باید پیش از مصرف مکمل های جدید بدانید

مکمل ها را همراه با غذا یا بلافاصله پس از آن مصرف کنید، مگر اینکه پزشک شما دستور داده باشد که آن را با شکم خالی مصرف کنید. وقتی مکمل ها را همراه با غذا مصرف می کنید، اسید معده ی شما افزایش یافته، مکمل بهتر جذب می شود و شانس ابتلا به مشکلات گوارشی کاهش می یابد.

در مصرف مکمل ها زیاده روی نکنید

قانون هایی که باید پیش از مصرف مکمل های جدید بدانید

برخی از افراد در مورد مکمل هایی که هر روز مورد استفاده قرار می دهند، به چشم یک ماده ی سالم نگاه می کنند. اما گاهی زیاده روی در این قرص ها موجب می شود که کبد به سختی کار کند تا بتواند این مواد را متابولیز و کبد را سم زدایی کند. (بیشتر مکمل ها حاوی فلزات سنگین یا سیلیکون دیوکسید می باشند که برای بدن مضر است). گاهی اوقات افزایش مصرف مکمل ها، ممکن است مشکلات زیادی برای سلامت افراد ایجاد کند. مثلا زیاده روی در مصرف سلنیوم (200 میکروگرم در روز)، خطر ابتلا به دیابت نوع 2، سرطان پروستات و سرطان پوست را افزایش می دهد. سلنیوم، یک ماده ی معدنی فوق العاده برای پیش گیری از بیماری است که اگر به میزان کم یا زیاد مصرف شود، مشکلات زیادی در بدن ایجاد می کند.

مصرف بیش از حد ویتامین A= مسموم شدن کبد

مصرف بیش از حد کلسیم، ویتامین D و C = سنگ کلیه

مصرف بیش از حد عصاره ی برنج مخمر قرمز= درد ماهیچه ای، مسموم شدن کبد

مصرف بیش از حد 5-HTP = حالت تهوع

مصرف بیش از حد ویتامین B6 = نوروپاتی اعصابی محیطی

مصرف بیش از حد روغن ماهی = مشکلات گوارشی و افزایش کلسترول بد (LDL)

مصرف بیش از حد زینک= از دست دادن قوه ی چشایی و بویایی

مصرف بیش از حد آهن = یبوست

مصرف بیش از حد منیزیم = اسهال

مصرف بیش از حد ید= مشکلات تیروئید

بخوانید: علت کم کاری تیروئید

مصرف بیش از حد ال آرژنین = کاهش شدید فشار خون

بخوانید: رژیم دش برای کاهش فشار خون

با وجود توضیحات بالا می توان گفت که در مورد مصرف مکمل ها همیشه از پایین ترین میزان استفاده کنید.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments