جلوگیری از پرخوری عصبی | اسم این بیماری بولیمیا است!

افرادی که دچار بولیمیا یا پرخوری عصبی هستند، غذا برای آنها تنها وسیله ای برای سیر شدن نیست، بلکه روشی برای درمان ناخوشی ها، مقابله با احساسات منفی و لذت بردن از لحظات شاد زندگی است. برای آنها خوردن بستنی و همبرگر بسیار لذت بخش تر از یک تخت راحت است. متاسفانه پرخوری عصبی منجر به چاقی، انواع بیماری ها و اختلال در سلامت روانی می شود. اگر این اختلال را به خوبی می شناسید و شما نیز به آن دچار هستید، زمان آن رسیده که به فکر درمان باشید. برنافیت شما را با بهترین روش های درمان و مهار بولیمیا آشنا خواهد کرد.

درمان بولیمیا: خود را بپذیرید

بولیمیا- تغذیه- برنافیت

پذیرفتن خود به گونه ای که هستید، بسیاری از مشکلات شما را برطرف خواهد کرد. هر چه بیشتر خود را انکار کنید، آشفته تر خواهید شد. این موضوع به نوبه ی خود منجر به استرس شدید و افسردگی خواهد شد و در نهایت برای کاهش این اضطراب به سراغ غذا خواهید رفت. بنابراین، دومین قدم این است که با خود صادق باشید و کمی خود را از دیگران متمایز کنید.

درمان بولیمیا: از خود بپرسید که آیا واقعا گرسنه اید؟

بولیمیا- تغذیه- برنافیت

هرگاه احساس گرسنگی کردید یا دلتان خواست چیزی بخورید، تست بروکلی را انجام دهید. برای این کار تنها بروکلی را در نظر بگیرید و از خود بپرسید که آیا واقعا گرسنه اید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، واقعا گرسنه هستید. اما اگر منفی است تنها در حال خوردن کالری های مازاد هستید.

صحبت های کارشناس تغذیه ی برنافیت در مورد علت پرخوری

درمان بولیمیا: تحریک کننده ها را بشناسید

بولیمیا- تغذیه- برنافیت

بسیاری از افراد مبتلا به پرخوری عصبی با عوامل خاصی تحریک به خوردن غذاهای شیرین یا شور می شوند. دفتری برای شناسایی این محرک ها تهیه کنید. مثلا زمانی که تلویزیون تماشا می کنید، خسته اید یا یک روز بد را در محل کار سپری کرده اید، دلتان می خواهد غذا بخورید. همه ی اینها را در دفتری یادداشت کنید تا در چنین مواقعی راهکار لازم را به کار ببرید.

درمان بولیمیا: برنامه غذایی خود را بنویسید

بولیمیا- تغذیه- برنافیت

قدم بعدی برنامه ریزی برای وعده ی غذایی روز بعد است. هر برنامه ریزی یا هدف تا زمانی که آن را ننوشته اید، تنها یک آرزو است. همین که آن را می نویسید، این موضوع در مغز شما نهادینه می شود و بیشتر برنامه را دنبال می کنید. چند روز طول می کشد تا به این برنامه عادت کنید، اما مطمئنا آن را دنبال خواهید کرد. وقتی برای وعده های خود برنامه ریزی می کنید، می دانید چه زمانی، چه چیزی و چه مقداری بخورید.

درمان بولیمیا: آب بنوشید

بولیمیا- تغذیه- برنافیت

گاهی اوقات شما تنها تشنه هستید، اما به تصور گرسنگی به سراغ غذا می روید. پس از این به بعد وقتی احساس گرسنگی می کنید، اول مقداری آب بنوشید. اگر باز احساس گرسنگی کردید، می توانید غذا بخورید. علاوه بر این، آب، سموم را از بدن خارج، تعادل PH بدن را حفظ و از یبوست جلوگیری می کند. مصرف 3 تا 4 لیتر آب در روز شما را از بسیاری مشکلات حفظ کرده و سوخت و سازتان را بالا می برد.

درمان بولیمیا: آرام غذا بخورید

بولیمیا- تغذیه- برنافیت

غذای خود را کامل بجوید. از یک بشقاب و قاشق کوچک استفاده کنید، از طعم ها لذت ببرید و غذای خود را به آرامی بجوید. وقتی آرام غذا می خورید، زودتر احساس سیری می کنید، کالری کمتری مصرف می کنید و هوای کمتری می بلعید. سعی کنید با فواصل معین غذا بخورید. با این کار گرسنگی شما در وعده ی بعد آنچنان زیاد نیست که بخواهید سراغ هر غذایی بروید.

درمان بولیمیا: غذاهایی را که دوست دارید، بخورید اما کمتر

بولیمیا- تغذیه- برنافیت

دانستن اینکه از غذاها محروم نیستید، شدت اضطراب و پرخوری شما را نسبت به غذا کم می کند. اگر با غذاهای سالم سیر شده باشید، احتمال اینکه پس از آن به سراغ غذاهای ناسالم بروید کمتر است و در صورتی که هوس کنید تنها مقدار کمی از آن شما را سیر می کند

درمان بولیمیا: خوب استراحت کنید

بولیمیا- تغذیه- برنافیت

استراحت کافی شما را از شر احساسات منفی دور می کند. اگر خسته یا مضطربید، استراحت و خواب بهترین راه درمان است. اگر 6 تا 7 ساعت در روز نخوابید، بدن شما به همه ی محرک ها به طور منفی پاسخ می دهد و احساس خستگی می کنید. برای استراحت می توانید کتاب بخوانید، نقاشی کنید، یک زبان جدید یاد بگیرید و یا با دوستان خود صحبت کنید.

درمان بولیمیا: با یک روانشناس تغذیه مشورت کنید

بولیمیا- تغذیه- برنافیت

اگر هیچ یک از موارد بالا به شما کمک نکرد، به دنبال یک مشاوره باشید. پرخوری عصبی هر چند خطرناک نیست، اما به مشکلات زیادی برای سلامت می انجامد. علاوه بر آن اعتماد به نفس را کاهش می دهد، افکار منفی ایجاد می کند و از پیشرفت های شما جلوگیری می کند.

چگونه با پرخوری عصبی مقابله کنیم؟

پرخوری عصبی زمانی رخ می دهد که افراد برای کاهش استرس و ایجاد آرامش به غذا خوردن متوسل می شوند. این معضل نه تنها منجر به افزایش وزن می شود، بلکه سلامت افراد را نیز به خطر می اندازد. دوش آب داغ، ماساژ، مصرف غذا در فواصل زمانی معین، رقص و یوگا تاثیر زیادی در کاهش استرس و پیشگیری از پرخوری دارد.

همه ی ما گهگاه دچار تیک های عصبی می شویم. ناخن می جویم، موها را پیچ و تاب می دهیم، با پاها به زمین ضربه می زنیم و حتی پرخوری می کنیم. برای بسیاری از افراد، پرخوری یکی از راه های کاهش اضطراب است.

چرا دچار پرخوری عصبی می شویم؟

پرخوری عصبی- برنافیت

اضطراب نشان دهنده ی این است که سطحی از استرس در جریان است. پرخوری عصبی، تلاشی برای کاهش این اضطراب است. راه های زیادی برای مقابله با این مشکل وجود دارد. این معضل هر چه سریع تر درمان شود بهتر است. چرا که پس از مدتی به یک خود درمانی با غذا تبدیل می شود.

چرا پرخوری به ما آرامش می دهد؟

پرخوری عصبی- حس آرامش پس از پرخوری- برنافیت

غذا خوردن، بخش هایی از مغز را که با سیستم عصبی پاراسمپاتیک در ارتباط است، فعال می کند. یعنی همین که شروع به خوردن می کنیم، تا حدودی بدنمان دچار آرامش می شود.

یکی از ویژگی های انسان این است که وقتی در آرامشیم، بهتر می توانیم غذا را هضم، جذب و استفاده کنیم. از دیگر کاربردهای آن کاهش استرس است. به همین دلیل وقتی دچار استرس می شویم، غذا خوردن می تواند استرس ما را کاهش دهد.

چگونه پرخوری عصبی را درمان کنیم؟

چه دچار اختلال پرخوری عصبی باشید و چه استرس بر زندگی شما حاکم باشد، نکات کاربردی زیر به شما کمک می کند تا حدود زیادی این عوامل استرس زا را از زندگی خود دور کنید.

درمان پرخوری عصبی: به دنبال تعادل باشید

پرخوری عصبی- تعادل غذایی- برنافیت

وقتی دچار اضطراب می شویم، این بروکلی و هویج نیست که می تواند ما را آرام کند، بلکه مواد غذایی شیرین و چرب است که می تواند اضطراب را کاهش دهد. متاسفانه غذاهای شیرین و چرب، احساسات ما را سرکوب می کنند. اما از آنجا که قند خون را به یکباره بالا و سپس پایین می آورند، به سرعت شما را گرسنه می کنند. به جای چیپس و شیرینی، سعی کنید پروتئین و فیبر مصرف کنید. این مواد غذایی سالم شما را به مدت زیادی سیر نگه می دارند.

درمان پرخوری عصبی: در فواصل معین غذا بخورید

پرخوری عصبی- غذا خوردن در فواصل معین- برنافیت

هر چه خود را بیشتر گرسنه بگذارید، بیشتر پرخوری خواهید کرد. حال چه مضطرب باشید، چه نباشید. به جای اینکه شکم خود را یکباره با غذا پر کنید، هر سه، چهار ساعت یکبار چیزی بخورید. مصرف غذا با فواصل منظم، موجب می شود تا بتوانید وعده های خود را کنترل کنید و دچار پرخوری عصبی نشوید.

درمان پرخوری عصبی: یک محیط مطمئن برای غذا خوردن ایجاد کنید

به هیچ وجه جلوی تلویزیون غذا نخورید. بهتر است روی میز غذا خوری یا در آَشپزخانه غذا بخورید. به محض اینکه غذایتان تمام شد، از آن دور شوید تا برای وعده ی دوم یا سوم وسوسه نشوید. به علاوه، مواد غذایی را جایی نگهداری کنید که از دیدتان دور باشد.

درمان پرخوری عصبی: تغییر مسیر بدهید

هرگاه استرس داشتید، از کنار غذاخوری مورد علاقه تان عبور نکنید. در چنین مواقعی سعی کنید مسیر خود را تغییر دهید و از جایی عبور کنید که هیچ رستورانی در آن محل نباشد.

درمان پرخوری عصبی: راهکارهای دیگر را امتحان کنید

پرخوری عصبی- شمع با عطر اسطخودوس- برنافیت

  • دوش آب داغ
  • ماساژ
  • گوش دادن به موسیقی
  • شمع معطر با بوی اسطخودوس
  • مدیتیشن
  • تماشای امواج دریا یا اقیانوس
  • پیاده روی تند
  • یوگا
  • رقص
  • و یا هر حرکتی که شما را خوشحال می کند.

جلوگیری از پرخوری ؛ چرا نمی توانید غذا خوردن را متوقف کنید؟

حس گرسنگی خواسته بدن تان است که به شما می گوید احتیاج به تغذیه دارد و نمی تواند ایفای نقش کند. اما گاهی اوقات درمی یابیم که این حس گرسنگی، کمی بیشتر از حد معمول است. می خواهیم به آن زمان اشاره کنیم که شما 20 دقیقه بعد از ناهار، با اینکه حتی یک وعده غذای 2 نفره خورده اید باز هم احساس گرسنگی شدیدی می کنید! چرا نمی توانید غذا خوردن را متوقف کنید؟! برای جلوگیری از پرخوری چه کاری باید انجام دهیم؟ ممکن است هر روز خودتان را در حالی پیدا کنید که میل شدیدی به خوردن یک اسنک دارید، حتی قبل از اینکه تمام پاپ کورن قبلی تان را تمام کرده باشید، باز هم گرسنه اید. اما چرا؟

این مساله طبیعی است که یک افزایش اشتهای شدید را بعد از یک ورزش سنگین یا در طی سیکل قاعدگی و بارداری و شیردهی تجربه کنید. آماندا فوتی یک متخصص تغذیه در سلورا والنس، اظهار می کند اگر معده شما مانند یک ظرف بی انتها شده قطعا در بدنتان اتفاقی رخ داده است! خوشبختانه تغییر برخی از عادات روزانه می تواند اشتهایتان را تحت کنترل نگه دارد، پس می توانید تمام غذا خوردن های اضافی را برای وقتی نگه دارید که حقیقتا گرسنه اید!!

جلوگیری از پرخوری

 

جلوگیری از پرخوری ؛ به اندازه غذا بخورید

شاید مستقیما قابل درک نباشد. اگر سعی می کنید که خوردنتان را محدود کنید و از مقدار صحیح وعده غذایی تان آگاه نباشید، این کار می تواند شما را دائما گرسنه کند. وقتی معده تان برای مدت زیادی خالی باشد گرلین ( هورمون اشتها آور ) بیشتری ترشح می شود و باعث می شود احساس گرسنگی بیشتری کنید. فوتی می گوید: اغلب مواقع، این حس باعث می شود شما بیشتر از حد مجاز غذا بخورید. سعی کنید هر 3 تا 4 ساعت یک اسنک میل کنید. او همچنین اظهار می کند: برای وقت هایی که مشغله زیادی دارید همیشه یک اسنک مثل یک برش میوه به همراهتان داشته باشید.

 

جلوگیری از پرخوری ؛ بالانس غذایی مناسب دریافت کنید

اسنک های رضایت بخش دارای 3 قسمت هستند: فیبر، پروتئین و مقداری چربی سالم. کارولین کافمن توضیح می دهد که هر سه اینها می تواند به هضم آهسته کمک کند و باعث می شود قند خون شما ثابت بماند و برای مدت زیادتری احساس سیری کنید. برخی پیشنهادات او عبارتند از پاپ کورن ساده (فیبر) و بادام بوداده (پروتئین و چربی سالم)، ساقه سبزیجات ( فیبر) و حموس (غذایی با نخود)، (پروتئین و چربی سالم) یا گوجه فرنگی گیلاسی (فیبر) و آووکادو(چربی سالم) و یک تکه پنیر(پروتئین).

جلوگیری از پرخوری؛ مصرف کربوهیدرات ساده و شکر را کاهش دهید

در واقع خوردن مقدار زیادی از کربوهیدرات های ساده مثل نان سفید، پاستا، پیراشکی، انواع شیرینی جات و شکر، احساس سیری شما را غیرممکن می کند. افزایش اولیه گلوکز خون به شما مقدار زیادی انرژی می دهد و سپس کاهش سریع آن باعث می شود بدن شما باز هم به غذا نیاز پیدا کند. فوتی می گوید: این یک تجربه ناخوشایند است که شما احساس سیری نمی کنید و اهمیت نمی دهید که چقدر غذا می خورید.

جلوگیری از پرخوری ؛ آب بنوشید

تشنگی و گرسنگی ما هر دو از یک بخش مغز(هیپوتالاموس) صادر می شود. به همین دلیل، تشخیص تفاوت آنها برای بدن دشوار است. فوتی می گوید:همیشه یک بطری آب روی میزتان نگه دارید و به خاطر داشته باشید که در طول روز، از آن جرعه جرعه بنوشید. کافمن می گوید: شما زمانی متوجه می شوید، آب بدنتان کافی است که ادرارتان زرد کمرنگ یا شفاف باشد.

جلوگیری از پرخوری ؛ استرس را کنار بگذارید

استرس، تولید هورمون کورتیزول را در بدن افزایش می دهد که باعث افزایش اشتها می شود زیرا بدن شما گمان می کند باید برای حمله احتمالی آماده باشد. براساس یافته های دانشگاه سلامت عمومی هاروارد، استرس می تواند تمایل تان برای خوردن غذای چرب و شیرین را افزایش دهد. این غذاها ممکن است که شما را از لحاظ روانی آرام کنند چون به نظر می رسد بخش هایی از مغز که باعث ایجاد استرس می شود را مختل کند. این مساله ممکن است به شما موقتا احساس بهتری دهد اما میل به اسنک، مجددا به صورت حیرت آوری زیاد می شود.

جلوگیری از پرخوری ؛ به آنچه می خورید اهمیت بدهید

غذا خوردن منطقی یعنی به جای اینکه برای از زیر کار در رفتن بیهوده چیزی بجوید، به آنچه می خورید توجه کنید. برای بدنتان ثابت کنید که آیا واقعا گرسنه اید یا نه. وقتی شما روی وعده غذایی تان تمرکز نداشته باشید ممکن است حتی وقتی بدنتان پر از انرژی هم باشد، باز احساس گرسنگی کنید چون شما فراموش کرده اید غذایتان را خورده اید! کافمن می گوید: در زمان گرسنگی یا سیری، غذا خوردن منطقی می تواند به شما کمک کند تا انتخاب کنید که آیا غذا راضی کننده بوده یا نه، یا اینکه گرسنگی شما ناشی از چیز متفاوتی مثل دهیدراته شدن و … است.

ممکن است شما احساس گرسنگی بکنید اما به محض اینکه شروع به خوردن غذایتان می کنید، متوجه می شوید که اصلا گرسنه نیستید. آن غذا در آن زمان، نیاز شما را برطرف  نمی کند و اگر شما به این روند غذا خوردنتان توجه نکرده بودید، آن را تمام می کردید درحالی که هنوز حس گرسنگی داشتید.

جلوگیری از پرخوری ؛ به اندازه ی کافی بخوابید

خواب به دو هورمون کنترل گرسنگی یعنی لپتین و گرلین بسیار مرتبط است. لپتین، اشتها را کاهش می دهد و گرلین آن را افزایش می دهد. کافمن می گوید: هنگامی که شما خودتان را از خواب محروم می کنید، مقدار لپتین کاهش و گرلین افزایش می یابد، بنابراین عجیب نیست که احساس گرسنگی کنید.

به علاوه هنگامی که انرژی شما تخلیه شده است، بدنتان طالب یک منبع سوختی فوری می باشد که آن منبع، گلوکز است و شما را به سمت غذاهای سرشار از شکر سوق می دهد. این کربوهیدرات های زودجذب، شما را به چرخه گرسنگی وارد می کند چرا که به شما تجربه یک انرژی سریع ولی زودگذر می دهد و باعث می شود میل شما به شیرینی جات حتی از گذشته هم بیشتر شود.

جلوگیری از پرخوری

 

جلوگیری از پرخوری ؛ به پزشک مراجعه کنید

اگر تمام دلایل و علل دیگر را چک کردید ولی باز هم بی وقفه مشغول غذا خوردن هستید، شاید بهتر باشد به پزشک مراجعه کنید تا در مورد هر یک از عوامل تهدید کننده سلامتی تان تحت نظر قرار بگیرید. دیابت، هایپرتیروییدیسم، افسردگی و استرس، همراه با مصرف دارو می تواند اشتهای شما را شدیدا افزایش دهد.

راهکارهایی که شما را از پرخوری باز می دارد

پرخوری و ولع مصرف شیرینی جات، یکی از عادت های بد است که بسیاری از افراد گرفتار آن هستند و نمی توانند آن را ترک کنند. اما راهکارهایی وجود دارند که می توانند میل شما را نسبت به مصرف شیرینی جات کاهش دهند. برخی از این راهکارها شامل پیاده روی، تنفس عمیق، نوشیدن آب و غیره است.

درست است که همه ی ما گاهی اوقات دچار ولع مصرف شیرینی جات می شویم، اما اگر این کار تبدیل به یک عادت شود، اصلا اتفاق جالبی نیست و شما را از اهداف کاهش وزنتان باز می دارد. گرچه مقابله با ولع مصرف شیرینی جات کار سختی است، اما این تمایل تنها نیم ساعت طول می کشد. بنابراین اگر سعی کنید روش هایی بیابید که این تمایل را از ذهن خود دور کنید، می توانید برای مدت ها از شر آن خلاص شوید. راهکارهای زیر، حواس شما را نسبت به پرخوری پرت خواهند کرد.

درمان پرخوری: پیاده روی کنید

راهکارهایی که شما را از پرخوری باز می دارد - پیاده روی - برنافیت

پرخوری بیشتر وقتی به سراغ شما می آید که خسته یا دچار استرس هستید. اما ورزش می تواند سطح انرژی و خلق و خویتان را بهبود ببخشد و شما را از پرخوری باز دارد. مطالعات نشان داده است افرادی که در موقعیت های استرس زا قرار می گیرند و برای مدت 15 دقیقه پیاده روی می کنند، نسبت به افرادی که پیاده روی نمی کنند کمتر در معرض مصرف شیرینی و شکلات قرار دارند.

درمان پرخوری: نفس عمیق بکشید

راهکارهایی که شما را از پرخوری باز می دارد - یوگا - برنافیت

دفعه ی بعدی که خواستید پرخوری کنید، تکنیک ساده ی تنفس عمیق یوگا را امتحان کنید. تا شماره ی چهار هوا را به داخل بکشید (دم)، نفس خود را تا هفت شماره نگه دارید و با هشت شماره هوا را به خارج بدمید (بازدم). این چرخه را چهار بار تکرار کنید. این تمرین، شما را برای مدتی متوقف و دوباره احیا می کند. به علاوه پاسخ جنگ و گریز را نیز در شما خاموش می کند، در نتیجه استرس کمتری را احساس خواهید کرد. این کاهش استرس موجب گرفتن تصمیم های عاقلانه تر خواهد شد.

درمان پرخوری: یک میان وعده ی سالم مصرف کنید

راهکارهایی که شما را از پرخوری باز می دارد - گلابی - برنافیت

مصرف شیرینی و شکلات، تنها نتیجه ی خستگی و استرس نیست. چند ساعت پس از آخرین وعده، قند خون شما شروع به تحلیل رفتن می کند و نیاز به مصرف یک میان وعده پیدا خواهید کرد. مصرف انواع کربوهیدرات ها و پروتئین ها مثل سیب و یک چهارم فنجان آجیل، یا یک گلابی و مقداری پنیر رشته ای میان وعده ی بسیار مفیدی محسوب می شود. مصرف این میان وعده ی سالم، تمایل شما را برای مصرف شیرینی جات کاهش خواهد داد.

درمان پرخوری: آب بنوشید

راهکارهایی که شما را از پرخوری باز می دارد - آب سرد - برنافیت

هرگاه هوس مصرف شیرینی جات به سراغ شما آمد، آب بنوشید. گاهی اوقات، ما احساس تشنگی را با گرسنگی اشتباه می گیریم. به علاوه، آبی که می نوشید، شکمتان را کامل پر می کند و تمایل شما را برای مصرف شیرینی جات کاهش می دهد.

درمان پرخوری: گوش های خود را لمس کنید

راهکارهایی که شما را از پرخوری باز می دارد - گرسنگی - برنافیت

شاید عجیب به نظر برسد، اما طب فشاری بر این باور است که لمس گوش ها موجب سرکوب اشتها و کاهش تمایل به مصرف شیرینی جات می شود. هر گاه احساس گرسنگی کاذب کردید، یک دقیقه ی تمام نقطه ی گرسنگی روی گوش خود را بفشارید.

درمان پرخوری: به سراغ گوشی تان بروید

راهکارهایی که شما را از پرخوری باز می دارد - موبایل - برنافیت

یک مطالعه نشان داد که انجام بازی های کامپیوتری تنها برای سه دقیقه، گرسنگی شما را تا 70 درصد کاهش می دهد. در مواقعی که این احساس به سراغ شما آمد، گوشی خود را در دست بگیرید و با آن مشغول شوید. حتی می توانید با دوستان خود مشغول چت شوید یا کلیپ های خنده دار تماشا کنید.

درمان پرخوری: با خود بگویید، آن را بعدا خواهم خورد

اگر تمام راهکارهای بالا را به کار بردید ولی هیچ کدامشان برای رهایی از پرخوری کارساز نبود، با خودتان بگویید این شیرینی را بعدا خواهم خورد. انتظار به شما اجازه می دهد تا بیشتر در مورد چیزهایی که می خواهید بخورید، فکر کنید و انتخاب های غذایی سالم تری انجام دهید.

آثار پرخوری بر پوست را به آسانی از بین ببرید

مصرف بیش از حد شیرینی جات و غذاهای شبانه، اولین نشانه های خود را با ورم صورت و جوش به نمایش می گذارد. اما خوشبختانه، آثار پرخوری بر پوست را می توان به آسانی از بین برد.

چگونه غذاهای شیرین بر روی پوست ما تاثیر می گذارد؟

غذاهای شیرین، شیرینی جات، پودینگ و کربوهیدرات ها، موجب افزایش ناگهانی قند خون و انسولین بیش از حد می شوند. نتیجه ی چنین افزایشی، تحریک تولید سبوم و عدم تعادل در هورمون هاست که موجب التهاب و جوش های پوستی می گردد.

ترکیبی از غذاهای شیرین و مصرف دیر هنگام غذاها، اثر بدی بر روی پوست ما می گذارد. غذاهایی که در میهمانی ها سرو می شوند، اغلب فرآوری شده و شور هستند. این موضوع موجب عدم آب رسانی به پوست و احتباس آب در بدن می شود که باعث ورم کردن صورت و پف کردن چشم ها می شود. اسنک ها نیز دارای شاخص گلیسمی بالایی می باشند که از طریق پروسه ی قندی شدن به کلاژن آسیب می رسانند.

در میهمانی ها این تنها مصرف غذاهای ناسالم نیست که پوست ما را خراب می کند، بلکه عدم مصرف میوه ها و سبزیجات نیز تاثیر زیادی بر روی آسیب به پوست دارد. مصرف جانک فودها نیز به تنوع زیستی فلورای روده آسیب می رساند.

حال چگونه از خراب شدن پوست خود جلوگیری کنیم؟ در این مقاله به مواردی اشاره شده است.

1- غذاهای سرشار از ویتامین C مصرف کنید.

به جای مصرف غذاهای حاوی قند، از غذاها و میوه های حاوی آنتی اکسیدان مثل توت، انار و مرکبات استفاده کنید. این غذاها به محافظت پوست، تمیزی و تولید کلاژن ها برای داشتن پوستی درخشان و سالم کمک می کنند.

2- خود را برای میهمانی آماده کنید.

آثار پرخوری بر پوست را به آسانی از بین ببرید

 روزهای پیش از رفتن به میهمانی، خود را کاملا آماده کنید. مثلا از چند روز قبل، رژیمتان را متعادل و ورزش کنید. طبق تحقیقات، افراد پس از ورزش، غذاهای سالم تری برای مصرف انتخاب می کنند. اگر می توانید زیاد آب بنوشید و در میهمانی هم به جای مایعات دیگر و نوشابه از آب استفاده کنید. پس از میهمانی و پیش از رفتن به رختخواب نیز آب رسانی به پوست را فراموش نکنید و یک نرم کننده ی حاوی آنتی اکسیدان به پوست خود بزنید.

3- زیاد آب بنوشید.

مصرف نوشابه و نوشیدنی های حاوی قند نه تنها موجب عدم رطوبت رسانی به پوست می شود، بلکه آن را خسته و بی حال می کند. با مصرف 6 تا 8 لیوان آب و یا مقداری آب گرم و چند قطره آب لیمو ترش، آب رسانی کافی به بدن خود را انجام دهید. گزینه های سالم دیگر شامل آب نارگیل، چای گیاهی و چای سبز است که سرشار از آنتی اکسیدان های محافظت کننده ی پوست است.

حتی می توانید یک اسموتی آنتی اکسیدان خوشمزه در خانه تهیه کنید. اسفناج یا کلم پیچ را با آناناس و یک قاشق پودر پروتئین مخلوط و نوش جان کنید تا پوست شما حسابی بدرخشد.

4- از رژیم های غذایی یو یو بپرهیزید.

درست است که در میهمانی ها از بسیاری از غذاهای خوشمزه نمی توان گذشت، اما می توان با ایجاد تعادل در برنامه ی غذایی، آن را کنترل کرد. رژیم های غذایی یویو  و الگوی خواب نامنظم به سلامت کلی ما آسیب می رساند. روزهای بدون رژیم غذایی ناسالم را در برنامه ی خود بگنجانید تا بدنتان فرصت کافی برای احیا و بازیابی را داشته باشد. به هیچ وجه سعی نکنید یک رژیم غذایی ناسالم سرشار از غذاهای فرآوری شده را با یک هفته پرهیز جبران کنید. یک رژیم غذایی متعادل سرشار از آنتی اکسیدان مثل ماهی های چرب، آجیل ها و دانه ها از پوستتان در برابر استرس های روزانه جلوگیری می کند و موجب درخشندگی آن می شود.

5- از مواد آب رسان استفاده کنید و از سد حفاظت پوستی خود محافظت کنید.

برای تغذیه ی پوست باید طرز آب رسانی و محافظت از آن را بیاموزید. اگر در یک محیط خشک و گرم زندگی می کنید، آب رسانی به بدن را فراموش نکنید. به جای قهوه از چای سبز استفاده کنید، تا به اندازه ی کافی آنتی اکسیدان به بدن شما برسد. اطمینان حاصل کنید که پاک کننده ی شما ملایم است و می تواند بدون از بین بردن سد محافظت پوستی، آن را پاک کند. اگر سد حفاظت پوستی آسیب ببیند، از دست رفتن آب ترانس اپیدرمی موجب خشکی و التهاب پوست می شود. باید از مرطوب کننده ای استفاده کنید که حاوی موادی چون گلیسرین و هیالورونیک اسید باشد و رطوبت را به پوست برگرداند. برای جلوگیری از کاهش رطوبت پوست، مرطوب کننده بهتر از لوسیون عمل می کند.

6- مراقبت های پوستی را فراموش نکنید.

استفاده از محصولات مراقبت از پوست اهمیت دارد و مراقبت های پوستی حداقل یک بار در ماه باید انجام شود. برخی از محصولات بهداشتی، سلول های مرده ی پوست را از  بین می برند و از بروز آکنه جلوگیری می کنند.

7- ویتامین های مورد نیاز پوست را فراهم کنید.

ویتامین A، C، E و K برای داشتن پوستی سالم مورد نیاز است. آنها را هم می توان مصرف کرد و هم به صورت موضعی استفاده کرد.

  • ویتامین C، دیواره ی رگ های خونی را تقویت می کند. در برنامه ی غذایی خود از انواع توت، سبزیجات برگ دار همچون بروکسل و فلفل قرمز که سرشار از ویتامین C می باشد، مصرف کنید.
  • پرتقال، سبزیجات و میوه های سرشار از ویتامین A همچون انبه، کدو حلوایی، سیب زمینی شیرین و هویج موجب تقویت و استحکام پوست می شود.
  • ویتامین K دیواره های مویرگی را تقویت می کند. پاره شدن مویرگ ها موجب ترشح خون فاقد اکسیژن و ایجاد دایره های سیاه دور چشم می شود. سبزیجات برگ دار، کفیر، ماست، تره فرنگی و آلو بخارا سرشار از ویتامین K می باشند.

سعی کنید شب را به خوبی استراحت کنید. یک فنجان چای بابونه یا چای لیمو پیش از خواب موجب یک خواب شبانه ی راحت می شود. هر چه میزان ترشح ملاتونین (هورمون خواب) در بدن شما افزایش یابد، خواب آرام تری خواهید داشت.

قانون هایی برای پرهیز از پر خوری

آیا شما نیز از رفتن به مهمانی اجتناب می کنید چرا که می ترسید پر خوری کنید؟ آیا از خوردن غذاهای سالم می ترسید؟

زمانی آنقدر دچار وسواس شده بودم که تنها غذاهای رژیمی و کم کالری مصرف می کردم. در انتها این چرخه را شکستم و چیزهایی خوردم که به شدت هوس خوردن آنها را کرده بودم. تا جایی پر خوری کردم که دیگر نمی توانستم جلوی آن را بگیرم. این یک چرخه ی رایج است. به شدت معتقدم که محرومیت از خوردن غذاهای خاص، ولع شما را نسبت به آن ماده ی غذایی افزایش خواهد داد.

گاهی اوقات وفور غذایی را در برنامه ی زندگی خود قرار دهید. این روش گاهی موجب کاهش وزنتان می شود. به شخصه عقیده دارم که وفور غذایی به من کمک کرد که رابطه ام را با غذایی که می خورم بهبود ببخشم. ما می توانیم غذاهای زیادی در اطرافمان داشته باشیم اما باید ذهن خود را برای یک برنامه ی میانه رو تنظیم کنیم. این راز وفور غذا و در عین حال کاهش وزن است. کاهش استرس خوردن، کلید کاهش کنترل وزن است و متابولیسم بدن را تنظیم می کند.

عقیده ی من این است که چرخه ی محرومیت و پر خوری به دلیل ترس از کمبود مواد غذایی است. بدین معنا که شما باید به این مطلب فکر کنید که همیشه برای خوردن فرصت دارید. کافیست به خود بگویید آن غذا را فردا یا در فرصتی دیگر خواهم خورد.

سه قانون برای پرهیز از پر خوری

1- پرهیز از پرخوری ؛ برنامه ریزی کنید

اگر می خواهید به تولد یا مهمانی بروید، از بعضی چیزها باید فاکتور بگیرید. این جمله به این معنا نیست که قبل یا بعد از مهمانی خود را محروم کنید بلکه بدین معناست که در هنگام خوردن مراقب و آماده باشید. من به شخصه یک یا دو روز در هفته را به خوردن غذاهایی که دوست دارم می پردازم. این کار به من کمک می کند که دیگر در خوردن غذا زیاده روی نکنم.

2- پرهیز از پرخوری ؛ مراقب حرف زدن خود باشید

چگونگی صحبت کردن ما به طور کلی در تغییر طرز تفکر ما نسبت به غذاها و رژیم غذایی بسیار موثر است. از کلماتی مثل روز تقلب و تسلیم شدن بپرهیزید، چرا که تنها موجب ایجاد انرژی منفی در شما می شود. شما تسلیم نشده اید، شما در کنترل هستید و تصمیم های آگاهانه می گیرید.

از کلماتی چون شاید، یا جملات منفی چون من هیچ اراده ای ندارم و من زیاد می خورم بپرهیزید. وقتی رژیم خود را ترک می کنید، دیگر هیچ چیز به اسم غذاهای خوب یا بد وجود ندارد. اما باید خود را مجبور کنید 80 تا 90 درصد اوقات را غذای خوب بخورید و بقیه ی آن را در آزادی به سر ببرید. بدن شما می تواند از پس اجتناب از زیاده خوری بر بیاید، اما اول باید به آن اطمینان کنید.

پرهیز از پر خوری

 

3- پرهیز از پرخوری ؛ قدرت میانه روی و آگاهی را فراموش نکنید

بنشینید، در غذاها غرق شوید و نسبت به آنچه می خورید آگاه باشید. مزیت زیاده روی در خوردن غذا و احساس بد پس از آن در چیست؟ این کار تنها استرس به بدن شما وارد می کند. کورتیزول که هورمون مربوط به استرس است، متابولیسم شما را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب عدم تعادل وزن می شود. خود را از شر آن خلاص کنید و به خود یادآوری کنید که این کار برای شما و بدنتان بسیار مفید است.

رژیم های غذایی سخت رابطه ی ما را با غذا، غیرطبیعی و محدود می کند که در نهایت موجب پرخوری ، افراط و زیاده روی می شود. این راه درستی برای کاهش وزن نیست. وفور مواد غذایی و سعی در تعدیل آن منجر به سلامت زندگی شما خواهد شد.

این علائم نشان می دهد معتاد به پرخوری شده اید

هر فردی نیاز به غذا دارد. ممکن است یک میهمانی خانگی را با بستنی جشن بگیریم و یا از خوردن یک فنجان چای و کلوچه لذت ببریم. اما برای برخی از افراد، غذا به چیزی بیش از خوردن تبدیل شده است: یعنی اعتیاد غذایی. حقیقت این است که مواد غذایی می توانند از دیگر اختلالات سوء مصرف تقلید کنند و آن را به یک موضوع چالش برانگیز تبدیل کنند. سازمان هایی وجود دارند که به درمان معتادان پرخوری می پردازند. در اینجا مطالبی آمده است که نشانه های افراد معتاد به مواد غذایی را نشان می دهد.

دچار خماری غذایی می شوید

این علائم نشان می دهد معتاد به پرخوری شده اید

 آنقدر غذاهای چرب و شیرین می خورید که روز بعد احساس بسیار بدی به شما دست می دهد. نوسانات رفتاری، تحریک پذیری و نفخ شکم در شما افزایش می یابد و احساس خماری به شما دست می دهد.

آنقدر غذا می خورید که از لحاظ جسمی آشفته می شوید

این علائم نشان می دهد معتاد به پرخوری شده اید

مشاوران تغذیه به مراجعه کنندگان خود می گویند اگر احساس سیری ناشی از غذا را بین 0 تا 10 عدد گذاری کنیم و 0 را گرسنگی و 10 را سیری کامل در نظر بگیریم، معتادان مواد غذایی اغلب به عدد 10 و حتی گاهی بیشتر از آن می رسند تا جایی که از لحاظ جسمی بیمار می شوند.

غذاهای شروع کننده دارید

این علائم نشان می دهد معتاد به پرخوری شده اید

غذاهایی که نمی توانید خود را در برابر آنها کنترل کنید ممکن است دارای مواد غذایی خاصی مانند قند، نمک، گندم و یا آرد باشد. مواد غذایی که ممکن است تمایل زیادی به مصرف آن داشته باشید شامل کلوچه، کیک و یا یک تکه پیتزا می باشد.

یک بار در جمع و یک بار به تنهایی غذا می خورید

این علائم نشان می دهد معتاد به پرخوری شده اید

شرم و خجالت، افراد معتاد به غذا را از خوردن در جمع باز می دارد. یک معتاد به غذا ممکن است در جمع مردم غذای نرمال و یا حتی غذاهای سالم مصرف کند اما وقتی تنهاست قضیه کاملا فرق می کند. پرخوری اغلب در تنهایی رخ می دهد.

از جمع های اجتماعی دوری می کنید

ممکن است به یک میهمانی شام تولد در رستوران مورد علاقه تان دعوت شده باشید اما غذا آنقدر وسوسه برانگیز باشد که ترجیح دهید نروید. مساله ی کنترل غذایی برای یک معتاد غذایی ممکن است روابط اجتماعی را تضعیف کند، فرد را از سرگرمی ها و فعالیت های مورد علاقه اش دور کند و حتی در رابطه ی او با اعضای خانواده خللی ایجاد کند.

بیش از حد خرید می کنید

این علائم نشان می دهد معتاد به پرخوری شده اید

گاهی اوقات متوجه می شوید بیش از حد معمول و نیاز برای خرید مواد غذایی به مغازه و یا فروشگاه می روید. گاهی اوقات حتی چیزهایی می خرید که اصلا به آنها نیازی ندارید.

با وجود هشدارهای مکرر دکتر در مورد سلامت، باز هم از پرخوری دست برنمی دارید

این علائم نشان می دهد معتاد به پرخوری شده اید

ویس می گوید: یکی دیگر از نشانه های رایج اعتیاد غذایی ادامه ی مصرف غذا با وجود عواقب منفی آن است. بی حالی، نوسان وزن، مسائل گوارشی، چاقی، دیابت، آشفتگی و ناامیدی از آثار اعتیاد غذایی می باشند اما با این وجود، ممکن است افراد نتوانند آن را ترک کنند.

نسبت به مواد غذایی افکار وسواسی دارید

این علائم نشان می دهد معتاد به پرخوری شده اید

یک فرد معتاد غذایی ممکن است تنها یک بار بعد از شام مقداری بستنی بخورد. اما مهم اینجاست که در ذهن او چه می گذرد؟ یک معتاد ممکن است یک بستنی کامل را نخورد اما 24 ساعت یا یک روز بعد دلش بخواهد یک بستنی دیگر بخورد.

غذا می خورید تا ناراحتی خود را فراموش کنید

این علائم نشان می دهد معتاد به پرخوری شده اید

گاهی ممکن است افراد برای فرار از ناراحتی ها به غذا خوردن پناه ببرند. یک اشتباه در محل کار، یک کشمکش با همسر و یا یک استرس ممکن است شما را آشفته کند و باعث شود برای رهایی از آن به سمت غذا بروید.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments