علائم خاموش سرطان کلیه

گرچه سرطان کلیه به اندازه ی سرطان هایی چون سرطان پوست، سینه و پروستات توجه افراد را به خود جلب نمی کند، اما این عارضه یکی از 10 سرطان شایع در میان بزرگسالان است. سالانه 55000 مرد و زن آمریکایی با یکی از انواع سرطان کلیه مواجه می شوند و از هر 4 نفر، یکی از آنها جان خود را از دست می دهند.

وقتی افراد در مورد سرطان کلیه صحبت می کنند، منظور اغلب آنها عارضه ای به نام کارسینوم سلول کلیوی است که 85 درصد آنها را در بر می گیرد. کارسینوم سلول کلیوی اغلب یک تومور را در دیواره یکی از لوله های کوچک کلیه ایجاد می کند.

آناتومی کلیه در یک نگاه، بسیار پیچیده است. اما به طور کلی می توان گفت که هر فردی دو کلیه دارد که هر کدام به اندازه ی یک مشت بسته است و نقش آنها فیلتر کردن مواد زاید و سموم از خون است. کلیه به تعادل ترکیب شیمیایی خون کمک می کند. با این کار نه تنها وظیفه ی سلامت خون و تولید ادرار را بر عهده دارد، بلکه هورمون هایی تولید می کند که به هضم غذاها کمک می کند و مغز استخوان را برای تولید گلبول های قرمز تحریک می کند. بله درست است، کلیه ها یکی از اعضای مهم بدن هستند. اما چگونه می توان فهمید که کلیه ها دچار مشکل شده اند.

مشاهده ی خون در ادرار

علائم خاموش سرطان کلیه

مشاهده ی خون در ادرار، یکی از علائم پیشرفته ی کارسینوم سلول کلیوی است. (در طول مراحل اولیه این بیماری، هیچ علامت خاصی وجود ندارد). اگر خونریزی زیاد باشد، این خون تازه  و روشن به نظر می رسد، اما اگر خونریزی کم باشد، این خون زمان کافی برای اکسیداسیون را دارد و در نتیجه تیره تر به نظر می رسد. بنابراین می توان گفت که از روی رنگ خونی که در ادرار وجود دارد نمی توان در مورد این مشکل تصمیمی گرفت.

کمر درد یا پهلو درد

علائم خاموش سرطان کلیه

درد کمر یا پهلوها می تواند یکی از علائم سرطان کلیه باشد، اما درست مثل مورد بالا زمانی خود را نشان می دهد که این سرطان در مراحل پیشرفته باشد. دلیل درد این است که توده ی کلیوی بزرگ می شود و به بافت های اطراف فشار آورده، موجب درد آن ناحیه می شود. بسیاری از افراد تنها زمانی متوجه این سرطان می شوند که آزمایش سی تی اسکن یا ام آر آی بدهند. البته در برخی موارد این درد ممکن است دلایل دیگری جز سرطان داشته باشد.

خستگی مفرط

علائم خاموش سرطان کلیه

خستگی مفرط و فرسودگی یکی از علائم سرطان کلیه و صدها بیماری دیگر است. از آنجا که این علامت، نشانه ی تخصصی این بیماری نیست، کمتر ذهن افراد به سوی این سرطان می رود، اما اگر این خستگی مداوم باشد، باید حتما توسط پزشک بررسی شود.

کاهش وزن ناگهانی

علائم خاموش سرطان کلیه

کلیه های شما نقش مهمی در گوارش و متابولیسم دارند. اگر کلیه ها دچار مشکل شوند و توانایی شما برای تجزیه، جذب و دفع مواد غذایی کم شود، این مشکل خود را به شکل کاهش وزن، از دست دادن اشتها و یا هر دو نشان می دهد. اما در این مورد نیز می توان گفت که کاهش وزن و نوسانات اشتهایی تنها مختص سرطان کلیه نیست. گاهی بیماری های خودایمنی موجب کاهش وزن و اشتها می شوند. در این موارد به پزشک مراجعه کنید.درباره کاهش ناگهانی وزن بیشتر بخوانید.

خون غیرطبیعی

علائم خاموش سرطان کلیه

تومورهای کلیه موجب آنمی، الکترولیت، عدم تعادل کلسیم و مشکلات خونی دیگر می شود. این موارد نیز تنها مختص کارسینوم سلول کلیوی نیستند.

پس از تشخیص سرطان کلیه چه باید کرد؟

علائم خاموش سرطان کلیه

بسته به زمانی که سرطان کلیه در شما شناسایی می شود، خارج کردن توده ی سلول های آلوده – یک عمل جراحی معروف به نفرکتومی- یکی از اولین و موثرترین روش های درمان است. در این عمل، بخش سرطانی خارج می شود و بخش های سالم سر جای خود باقی می مانند.

اگر سرطان در مراحل اولیه ی تشخیص باشد، این روش دارای نتایج بسیار موثری است. خوشبختانه، این سرطان به اندازه ی سرطان های دیگر اثر تهاجمی ندارد.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments