زیتون برای لاغری شکم | رژیم زیتون – برنافیت

کالری زیتون چقدر است؟ آیا زیتون چاق کننده است؟ زیتون یک میوه‌ی کوچکی است که بر روی درخت رشد می‌کند. رنگ آن نیز نسبت به زمان چیدنش ممکن است سبز یا سیاه باشد. این میوه‌ی کوچک حاوی ویتامین و مواد معدنی همچون ویتامینE، آهن، کلسیم، مس و … می‌باشد که برای بدن ضروری است.

خواص روغن زیتون

یکی از بخش‌های اصلی رژیم مدیترانه، زیتون است. زیتون یکی از مواد غذایی‌ چرب محسوب می‌شود که خیلی از افراد این تصور را دارند که مصرف آن موجب افزایش وزن می‌شود. اما باید بگوییم که جواب این سوال کاملا منفی است.

خواص زیتون برای لاغری شکم

طبق تحقیقات انجام شده مصرف روغن زیتون طی یک سال نسبت به چربی‌های دیگر باعث افزایش وزن و چربی کمتری و در نتیجه لاغری شکم می‌شود. محققان بر این باور هستند که دلیل آن اسیدهای چرب غیر اشباع مونو موجود در زیتون است.

1. کالری آن بسیار کم است

هر 8 عدد زیتون سبز حاوی 31 کالری و هر 7 عدد زیتون سیاه حاوی 35 کالری می‌باشد. سعی کنید در میان وعده‌های خود به جای چیپس از زیتون استفاده کنید. این کار موجب کاهش 1.5 کیلوگرم وزن در سال می‌شود.

2. سرشار از چربی‌های سالم است

زیتون دارای چربی‌های غیر اشباع است. مصرف چربی‌های غیر اشباع باعث سلامت کلی بدن می‌شود و موجب جلوگیری از تجمع پلاک‌ها و کلسترول بد می‌شود.

3. به کنترل اشتها کمک می‌کند

تنها با مصرف چند عدد زیتون پیش از وعده ی اصلی می توانید به کنترل اشتهای خود کمک کنید.

4. سرشار از فیبر است

زیتون به دلیل وجود فیبرهای غذایی یک ماده ی غذایی عالی برای کاهش وزن محسوب می‌شود. یکی از فواید فیبر کمک به کند کردن روند هضم و افزایش سیری به مدت طولانی‌تر است.

چه مواقعی نمی‌توان از روغن زیتون استفاده کرد؟

زیتون که سال‌ها به دلیل داشتن خواص سلامتی، زیبایی و مصارف آشپزی مورد استفاده قرار گرفته است و در طول تمام ادوار، فرهنگ‌ها و اقلیم‌ها وجود داشته است. در این‌جا فهرستی از مواردی که نمی‌توان یا نباید این روغن را به کار برد، تهیه شده است.

1. روغن زیتون شما از کجا تهیه شده

قبل از مصرف روغن زیتون برای آشپزی، پخت و پز و مصارف زیبایی بهتر است از نوع آن اطمینان داشته باشید.در بازار بیش از 80 درصد از روغن زیتون‌های ایتالیایی موجود تقلبی است. سه دسته روغن زیتون تقلبی عبارتند از:

  1. مخلوط کردن روغن زیتون با کیفیت با روغن زیتون با کیفیت پایین
  2. پس مانده‌های فاسد و محصولات انبار شده و برداشت‌های سال قبل، فروش آن‌ها به عنوان روغن زیتون تازه
  3. روغن دانه‌ی آفتابگردان و بسته بندی روغن سویا و فروش آن‌ها به عنوان روغن زیتون

بنابراین چگونه می‌توان فهمید که یک روغن زیتون واقعی است یا تقلبی؟

 زمان خرید دقت کنید روغن زیتونی را انتخاب کنید که در شیشه‌های تیره به فروش می‌رسد، به دلیل این‌که نور موجب آسیب رساندن به خواص روغن می‌شود.

2. برای سرخ کردن غذاها

طبق تحقیقات انجام شده برخی از متخصصان تغذیه بر این باور هستند که اگر این روغن در دمای بالاتر از نقطه‌ی دود گرم شود نه تنها مفید نیست، حتی برای سلامت قلب بسیار مضر است.

این روغن از خود زمانی که دمای بالایی داشته باشد سم تولید نمی‌کند، اما نباید برای سرخ کردن غذاها استفاده کنید. روغن زیتون مانند روغن‌های دیگر در دمای بالا شروع به تجزیه می‌کند و ارزش غذایی آن از امگا 3 و آنتی اکسیدان‌ها با این گرما از بین می‌رود.

به همین دلیل برای سرخ کردن یا در پلوپز استفاده کنید، که خواص بی‌نظیر آن از بین نرود. این روغن تنها برای پخت و پز سریع و یا در آخرین مرحله به غذا اضافه کنید و برای پخت غذا در دمای بالا از روغن آفتابگردان یا کره‌ی بادام زمینی استفاده کنید.

زیتون به همراه غذا

3. استفاده در گریل یا کباب پز

در بسیاری از آشپزی‌ها، توصیه می‌شود قبل از گذاشتن سبزیجات و گوشت در داخل کباب پز، در روغن زیتون و چاشنی بخوابانیم یا دنده‌های آن را آغشته به این روغن کنیم تا از چسبیدن غذا به آن جلوگیری شود.

ممکن است این کار به بدن شما آسیبی نرساند، اما هیچ سودی نیز به همراه ندارد، چرا که موجب سوختن روغن زیتون، ایجاد شعله‌ی آتش و بد طعم شدن غذا می‌شود. مثلا اگر کباب پز شما گازی باشد، به احتمال زیاد غذای شما مزه‌ی گاز خواهد گرفت.

4. استفاده در غذاهای خاص

برای پخت برخی از غذاها می‌توانید به جای کره یا مارگارین از روغن زیتون استفاده کنید. اما گاهی به دلیل طعم و عطر تند آن نمی‌توان آن را به همه‌ی غذاها افزود. اگر می‌خواهید غذای شما دارای طعم دلپذیری باشد، از کره استفاده کنید.

برای پخت برخی از کیک‌ها که روغن را باید با شکر مخلوط کنید نیز نمی‌توان از این روغن استفاده کرد، اما برای پخت برخی از غذاهای کم شیرین مثل بیسکویت و مافین می‌توانید از روغن زیتون استفاده کنید. از کدو سبز، مافین یا کدو حلوایی و پرتقال از روغن زیتون برای پخت نان‌های زود پز که حاوی میوه‌ها و سبزیجاتی است استفاده کنید.

5. استفاده برای پوست های مستعد به آکنه

روغن زیتون یک ماده‌ی بسیار عالی برای نرم کردن مو، روغن ماساژ و مواد سازنده‌ی صابون، مرطوب کردن پوست، لوسیون، اسکراب نمک و موارد دیگر می‌دانند. همه‌ی این تصورات در مورد این روغن صحیح می‌باشد.

اما باید در نظر داشت که این روغن برای پوست‌های مستعد به جوش و آکنه اصلا مناسب نیست. به جای استفاده از روغن زیتون برای افراد مستعد به آکنه از روغن آفتابگردان، روغن گل پامچال شب و روغن آرگان استفاده کنید.

تقویت پوست و مو با روغن زیتون

آیا زیتون چاق کننده است؟

نکته مهم این است که هر غذا اگر به میزان زیادی مصرف شود، به دلیل بالا بودن میزان کالری، موجب افزایش وزن می‌شود. گرچه درمورد زیتون این موضوع کمی متفاوت بوده، به دلیل این‌که خیلی از افراد مقدار کمی زیتون می‌توانند میل کنند.

زیتون دارای سدیم بوده و اکثرا در محلول آب و نمک ذخیره می‌شود. برای نمونه مصرف 100 گرم زیتون دارای 65% سدیم است. این موضوع نه تنها باعث افزایش فشار خون می‌شود بلکه موجب احتباس آب و افزایش وزن می‌شود.

وزن آب با چربی فرق دارد، به همین دلیل ظاهر را چاق و وزن روی ترازو را بالاتر نشان می‌دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود که روزانه بیش از 10 تا 15 عدد زیتون مصرف نشود.

پیشنهاد برنافیت:لاغری با بذر کتان

چگونه زیتون را در برنامه غذایی خود بگنجانیم؟

زیتون سیاه یا سبز را له کرده و به جای خامه یا پنیر پارمزان کم چرب در سس خود استفاده کنید. این کار موجب خوش طعم شدن سس بدون دریافت کالری اضافی می‌شود. زیتون را باید به خوبی له کنید و از آن یک خمیر سفت تهیه می‌شود. درنهایت به عنوان چاشنی برای ماهی یا استیک استفاده کنید.

هضم زیتون چندان آسان نیست و خوردن بیش از چند عدد زیتون در روز توصیه نمی‌شود. زیتون ترش و شور، یک میان وعده سریع و آسان با مواد مغذی بالا است.

کالری زیتون چقدر است؟

  • کالری یک عدد زیتون سبز درشت 5 کالری
  • کالری یک عدد زیتون سیاه درشت 7 کالری

کالری زیتون شور چقدر است؟

  • حاوی ۲۰۰ و ۱۳۲ کالری

انواع فعالیت‌‌ها برای سوزاندن 100 کالری روغن زیتون

فعالیت‌ها مدت زمان
جارو زدن 23 دقیقه
پیاده روی 26 دقیقه
دوچرخه سواری 4 دقیقه
پیلاتس 24 دقیقه
سونا 15 دقیقه
بولینگ 30 دقیقه

 

تاثیر روغن زیتون بر زیبایی و فواید آن

روغن زیتون یک گزینه‌ی اصلی در آشپزخانه‌ی شما است که، از آن برای آشپزی، سس سالاد و پخت نان استفاده می‌کنید. این روغن برای پوستتان نیز مناسب است و باعث مرطوب کنندگی و جلوگیری از پیری زود رس پوست می‌شود. این روغن مزایای دیگری نیز دارد که در ادامه به آن‌ اشاره شده است.

1. نرمی موی سر

ویتامین E موجود در روغن زیتون موجب از بین رفتن شوره می‌شود. کافی است یک قاشق چای خوری از این روغن را با کمی لیمو ترش روی سرتان بگذارید. در ماه‌های خشک سال می‌توانید آن را به موهای خود بمالید تا از شر موخوره‌ها نجات پیدا کنید.

2. پاک کردن آرایش صورت

اغلب افراد فکر می‌کنند استفاده از روغن زیتون بر روی پوست چرب، مشکل را بدتر می‌کند اما حقیقت این نیست. این روغن به محصولات روغنی دیگر می‌چسبد و آن را به یک پاک کننده‌ی آرایش قوی تبدیل می‌کند.

از آن به عنوان یک پیش پاک کننده همراه با آب گرم و شوینده‌ی صورت دلخواه خود استفاده کنید. شما می‌توانید روغن را مستقیم به صورتتان بزنید و یا از صابون آن استفاده کنید.

3. پوستی صاف و شاداب

نرم نگه داشتن لایه‌های شاخی پوست و جلوگیری از ترک آن‌ها بسیار اهمیت دارد. عدم مراقبت از پوست موجب ورود باکتری‌ها و قارچ‌ها به زیر ناخن می‌شود. هر شب قبل از خواب کمی روغن زیتون روی لایه‌های شاخی پوست بزنید.

4. رشد ناخن‌ها 

این ماده علاوه بر نرم نگه داشتن پوست به رشد ناخن‌های شما نیز کمک می‌کند. به دلیل داشتن ویتامین E بالا، این روغن بسیار مرطوب کننده است و به راحتی جذب می‌شود. هفته‌ای یک بار به مدت 20 دقیقه ناخن‌های خود را داخل روغن زیتون بگذارید.

رشد ناخن

5. خاصیت مرطوب کنندگی

اگر پس از پخت و پز مقداری روغن زیتون اضافه آوردید، آن را دور نریزید. روغن زیتون دارای خاصیت مرطوب کنندگی می‌باشد، بنابراین آب زیر پوست را نگه می‌دارد و به صافی آن کمک می‌کند.

از یک مرطوب کننده‌ی حاوی روغن زیتون استفاده کنید و یا چند قطره از آن را به کرم مرطوب کننده‌ی خود اضافه کنید تا خاصیت آبرسانی‌اش را افزایش دهد.

6. از بین بردن التهاب

اگر دارای پوستی خشک و ملتهب هستید از روغن زیتون استفاده کنید. بسیاری از مردم از خواص ضد خشکی و ضد التهاب آن آگاهند. مقداری از این روغن را در وان آب گرم بریزید و یا با چای سبز حمام کنید و سپس با کمی روغن زیتون، بدنتان را ماساژ دهید.

7. خواص ضد پیری

در آخر باید خاطر نشان کرد که روغن زیتون دارای آنتی اکسیدان نیز می‌باشد. این آنتی اکسیدان‌ها شامل ویتامین E و پلی فنول‌ها هستند که موجب خنثی کردن رادیکال‌های آزادی می‌شوند که ممکن است به پوست آسیب برسانند و پیری را تشدید کنند.

بهتر است از ترکیب شی باتر (که یک آبرسان فوق العاده است) و برگ درخت زیتون استفاده کنید. شما می‌توانید از این ترکیب به عنوان یک مرطوب کننده‌ی روزانه و یا ماسک (به مدت 15 دقیقه) استفاده کنید.

نتیجه‌گیری

لاغر شدن بسیار برای افراد سخت است و همانطور که در بالا گفته شد، روغن زیتون کالری بالایی دارد. در نهایت اگر دنبال کاهش وزن هستید و راه‌های مختلفی انتخاب کرده‌اید، لازم نیست گرسنگی‌های شدیدی را تحمل کنید. برخی از مواد غذایی به سوخت و ساز بیشتر بدن شما کمک می‌کند. بنظر شما روغن زیتون باعث کاهش وزن می‌شود؟نظرات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال کنید.

guest
6 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
رویاپورصادق

دیدگاه من موفق دروزن کم کردن

مهسا باقری

کالری زیتون چقدر است؟

پشتیبان برنافیت

سلام بر شما دوست عزیز
در لیست پایین میتونید کالری زیتون برای لاغری و میزان آن در هر گرم رو مشاهده کنید

زیتون سبز در هر ۱۰۰ گرم ، ۱۳۶ کالری دارد. (میزان پروتئین آن نیز ۱/۰ گرم است)
یک لیوان زیتون سبز ۲۱۷ کالری دارد. (میزان پروتئین آن ۱/۶گرم است)
۱۰۰ گرم زیتون سیاه ۲۰۰ کالری دارد.(میزان پروتئین آن ۱/۲گرم است)
یک عدد زیتون سیاه ۲ کالری دارد. (میزان پروتئین آن ۰ گرم است)
۱۰۰ گرم زیتون پرورده ۲۳۵ کالری دارد.(میزان پروتئین آن ۳/۸ گرم است)
یک لیوان زیتون پرورده ۴۷۰ کالری دارد.(میزان پروتئین آن ۷/۶ گرم است)
یه قاشق غذاخوری زیتون پرورده ۴۷ کالری دارد.(میزان پروتئین آن ۰ گرم است)

مهسا باقری

آیا زیتون برای لاغری شکم خوبه؟ میتونم از زیتون برای لاغر شدن شکم استفاده کنم؟

مونا جعفری

برای لاغر شدن و کاهش سایز شکم، روزی چند عدد زیتون بخوریم ؟

Support

سلام بر شما دوست عزیز
در لیست پایین میتونید کالری زیتون برای لاغری و میزان آن در هر گرم رو مشاهده کنید

زیتون سبز در هر ۱۰۰ گرم ، ۱۳۶ کالری دارد. (میزان پروتئین آن نیز ۱/۰ گرم است)
یک لیوان زیتون سبز ۲۱۷ کالری دارد. (میزان پروتئین آن ۱/۶گرم است)
۱۰۰ گرم زیتون سیاه ۲۰۰ کالری دارد.(میزان پروتئین آن ۱/۲گرم است)
یک عدد زیتون سیاه ۲ کالری دارد. (میزان پروتئین آن ۰ گرم است)
۱۰۰ گرم زیتون پرورده ۲۳۵ کالری دارد.(میزان پروتئین آن ۳/۸ گرم است)
یک لیوان زیتون پرورده ۴۷۰ کالری دارد.(میزان پروتئین آن ۷/۶ گرم است)
یه قاشق غذاخوری زیتون پرورده ۴۷ کالری دارد.(میزان پروتئین آن ۰ گرم است)