از فواید جلبک دریایی چه میدانید؟

احتمالا اولین باری که مشغول شنا کردن در دریا بوده اید و یک تکه جلبک به بدن شما چسبیده را به یاد می آورید؟ حتما با اکراه به خودتان گفته اید: “اه، حالم به هم خورد”، اما اگر از خواص آن خبر داشتید، احتمالا هیچ وقت این جمله را به زبان نمی آوردید. حتی اگر بدانید این ماده  تا چه حد مغذی است، حتما آن را به وعده ی غذایی بعدی تان اضافه خواهید کرد. اما چرا باید جلبک دریایی خورد؟ فواید آن چیست؟ در این مقاله در مورد جلبک دریایی ، مطالبی خواهید خواند و دلیل آنکه این ماده به یک سوپر فود مشهور است را خواهید دانست.(برای خواندن درمورد سوپر فود به مفاله لاغری با سوپرفود مراجعه کنید.)

جلبک چیست؟

جلبک یک واژه ی هزار بیشه برای توضیح گیاهان و خزه هایی است که در دریا و یا هر آب دیگری می روید. این جلبک ها جزء گیاهان دریایی محسوب می شوند و شامل کتانجک (جلبک قهوه ای) و اسپیرولینا (جلبک سبز آبی) می باشند. جلبک سرشار از ویتامین و مواد معدنی و بسیار کم کالری است. نصف فنجان جلبک خام تنها 27 کالری دارد.

فواید جلبک دریایی

جلبک دریایی گرچه کم حجم و کم کالری است، اما دارای مواد مغذی فوق العاده ای است که حتی نمی توان تصور کرد. اول اینکه سرشار از ید است، ید برای سلامت تیروئید بسیار مفید است. ویتامینC  آن نیز بالاست که مقاومت سیستم ایمنی بدن را بالا می برد. آهن موجود در آن نیز به فرستادن اکسیژن و انرژی به اندام های بدن کمک می کند.

پیشنهاد برنافیت:رژیم غذایی پر کاری تیروئید

این ماده همچنین حاوی ویتامین A، آمینو اسید و انواع ویتامین های B است. به علاوه یکی از منابع گیاهی ویتامین B12 نیز محسوب می شود. دو ماده ی موجود دیگر در جلبک، پتاسیم و منیزیم هستند که برای استخوان ها و قلب بسیار مفید هستند.

جلبک دریایی یک ماده ی غذایی رایج در میان مردم آسیاست، برای مثال، مردم ژاپن در سوشی خود از ورقه های نازک جلبک دریایی استفاده می کنند. مردم ژاپن در رستوران هایشان سالاد جلبک مصرف می کنند و یا آنها را به صورت خشک شده از رستوران ها خریداری می کنند. سعی کنید از جلبک های دریایی استفاده کنید که فاقد فلزات سنگین و یا آلودگی های دیگر باشند.

می توانید در ماکارونی سبزیجات خود از جلبک استفاده کنید. نصف یک فنجان از این ماکارونی تنها 34 کالری دارد و با سس کره ی بادام زمینی بسیار خوشمزه است. حتی می توانید کمی اسپیرولینا خریداری کرده و آن را به اسموتی صبحگاهی خود بیافزایید. این کار موجب تامین پروتئین، آهن و ویتامین B شما خواهد شد.

یکی دیگر از موارد مصرف جلبک، ساندویچ جلبک یا ریختن جلبک خشک شده در املت، اسموتی، پاپ کورن و سس سالاد است.

عوارض مصرف جلبک

درست است که مصرف جلبک مفید است اما استفاده ی بیش از حد از این ماده، ضررهایی به دنبال دارد. برخی از جلبک هایی دریایی بسیار شور هستند و مصرف بیش از حد آنها موجب تشنگی بیش از حد شما می شود، که این تشنگی موجب می شود زود به زود گرسنه شوید.

اگر مبتلا به بیماری های کلیه، فشار خون بالا و یا اختلالات تیروئید هستید، پیش از شروع مصرف جلبک با پزشک خود مشورت کنید. میزان فراوان ید موجود در جلبک موجب مشکلات تیروئید، پتاسیم بالای آن موجب بیماری های کلیه و سدیم آن باعث احتباس مایعات در بدن می شود.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments