کاهش وزن با خرما؛ خواص خرما برای لاغری

کاهش وزن با خرما واقعیت دارد؟!!! یکی از ماده‌‌های غذایی مغذی، خرما است؛ فواید خرما بی‌شمار و سرشار از مواد مغذی است. از آن‌جا که خرما حاوی فیبر غذایی و اسیدهای چرب است، با خروج سموم از بدن می‌تواند به کاهش وزن، تنظیم قند خون وکاهش التهاب کمک کند. این میوه‌ی شیرین بدون داشتن کالری زیاد، ولع شما را به شیرینی جات کاهش می‌دهد. اما باید میزان مصرف آن را کنترل کنید، چرا که زیاده روی در مصرف آن موجب افزایش وزن می‌شود.

کاهش وزن با خرما

خرما برای لاغری خوبه؟

آخرین باری که خرما خوردید کی بوده است؟ اگر رژیم دارید یا سعی می‌کنید کالری خود را کنترل کنید، ممکن است خرما اولین انتخاب شما نباشند. خرمای سیاه علیرغم محتوای قند بالایی که دارد، برای شما مفید است. خرما مملو از فیبر، مواد معدنی و مواد شیمیایی گیاهی هستند که با بیماری‌ها مبارزه می‌کنند و از سلامت شما حمایت می‌کنند.

خرما از دیرباز بخشی جدایی ناپذیر از رژیم‌های غذایی خاورمیانه بوده است. امروز ما برخی از فواید خرما و نقش مهم آن در کاهش وزن را فهرست می‌کنیم تا به شما کمک کند بفهمید چرا خرما برای سلامتی شما مهم است. 

خرما یا نخل خرما که بیشتر در مناطق گرمسیری رشد می‌کند، غذاهای تقویت‌ کننده سیستم ایمنی هستند که می‌توانند به کاهش وزن بدون به خطر انداختن مصرف قند کمک کنند. شیرین‌تر از عسل، خرما یا نخل خرما است و مواد مغذی سالمی هستند که دارای فواید بی‌شماری مانند غنی بودن از آهن، ویتامین‌هایی مانند B1، B2، A1 و ویتامین C هستند.

خرما تنها زمانی به کاهش وزن کمک می‌کند که آن را در حد اعتدال مصرف کنید . افراط در هر چیزی می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. هر روز ۴ تا ۵ خرما بخورید تا شیرینی‌تان را سیر کند و گرسنگی شما را از بین ببرد. خرمای خرد شده را به سالاد میوه یا دسر خود اضافه کنید یا می‌توانید آن را با یک لیوان شیر گرم میل کنید.

ارزش غذایی خرما

پیش از این‌که کاهش وزن با خرما را تجربه کنید، بهتر است از ارزش غذایی آن باخبر شوید.

  • کربوهیدرات: ۴۴ تا ۸۸%
  • پروتئین: ۲.۳ تا ۵.۶ درصد
  • چربی: ۰.۲ تا ۰.۵ درصد
  • مواد معدنی (آهن، منیزیم، مس، کلسیم، سدیم و …)
  • نمک
  • انواع ویتامین (ویتامین A، B1، B2، C، نیاسین)
  • انواع روغن‌ها

با این تفاسیر مشخص شد که خرما نه تنها خوشمزه، بلکه بسیار مغذی است.

بهترین زمان خوردن خرما برای لاغری

مصرف خرما به همراه صبحانه، میتواند بهترین وعده غذایی باشد؛ خرما می تواند راهی عالی برای افزودن شیرینی طبیعی و فیبر به رژیم غذایی شما در صبح زود باشد. علاوه بر این، مقدار بالای فیبر خرما می تواند شما را در طول صبح سیر و راضی نگه دارد. به عنوان میان وعده بعد از ظهر. خرما منبع خوبی از فیبر و سرشار از قندهای طبیعی است

خرما چگونه باعث لاغری میشود؟

به دلایل زیر می‌توان گفت که خرما می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

۱. فیبر فراوان

خرما سرشار از فیبرهای غذایی است. فیبر یا کربوهیدرات‌های مفید نمی‌توانند توسط انسان هضم شوند. فیبر به سه شکل به کاهش وزن می‌انجامد.

  • اول این‌که جذب غذا را در روده‌ی بزرگ کند می‌کند و در نتیجه شما را به مدت زیادی سیر نگه می‌دارد. علاوه بر آن از افزایش ناگهانی قند خون جلوگیری می‌کند.
  • دوم این‌که به جای جذب چربی‌ها آن‌ها را حبس می‌کند.
  • و سوم به تولید اسیدهای چرب زنجیره کوتاه که غذای باکتری‌های مفید در روده هستند، کمک می‌کند. این باکتری‌های مفید موجب هضم غذا و در نهایت افزایش متابولیسم می‌شوند.

۲. ضد دیابت

این شیرینی طبیعی سطح قند خون شما را کنترل می‌کند. طبق تحقیقات فلاونوئیدها، ساپونین‌ها و فنولیک‌های موجود در خرما موجب تحریک تولید انسولین می‌شوند. البته اگر به دیابت مبتلا هستید، پیش از مصرف آن‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

کاهش وزن با خرما و دیابت

۳. وجود اسیدهای چرب غیر اشباع

همه‌ی چربی‌ها بد نیستند. اسیدهای چرب غیر اشباع موجود در خرما به کاهش التهاب کمک می‌کند. التهاب به دلایل مختلفی همچون آسیب، بلع غذا، بیماری، مصرف غذاهای ناسالم و بی‌تحرکی روی می‌دهد.

خبر بد این‌که التهاب با عواملی چون چاقی، مقاومت انسولین، دیابت و بیماری‌های کبد در ارتباط است. خرما حاوی پروتئین نیز هست. پروتئین‌ها به سختی هضم می‌شوند و حرکت آن‌ها در روده‌ی بزرگ به مدت زمان بیشتری نیاز دارد. علاوه بر آن به ماهیچه سازی نیز کمک می‌کند.

۴. خواص آنتی اکسیدانی

میوه‌های خشک سرشار از آنتی اکسیدان هستند. آن‌ها آثار مضر رادیکال‌های آزاد، استرس و التهاب را کاهش می‌دهند. خرمای تازه حاوی آنتی اکسیدان‌هایی چون آنتوسیانین، فنولیکس و کارتنوئیدها می‌باشند. آن‌ها سموم را از بدن خارج می‌کنند، هضم و متابولیسم را بهبود می‌بخشند و در نهایت به کاهش وزن می‌انجامد.

روزی چند عدد خرما بخوریم تا چاق نشویم؟

مقدار مصرف خرما در رژیم لاغری چقدر باید باشد؟ خرما به کاهش وزن کمک می‌کند، اما بیش از حد مصرف خرما ممکن است منجر به چاقی شود. به گفته بسیاری از متخصصان سلامت، اگر قصد کاهش وزن دارید، باید روزانه ۴ تا ۶ عدد خرما بخورید. می‌توانید آن‌ها را همراه با یک فنجان قهوه سیاه در صبح و سپس دوباره در عصر با یک فنجان چای شیر یا چای سبز میل کنید.

چگونه خرما را به رژیم غذایی خود اضافه کنیم؟

خرما را به اشکال مختلفی می‌توان مصرف کرد. یکی از معروفترین آن‌ها اضافه کردن خرما به یک لیوان شیر است. در واقع رژیم شیر و خرما در بسیاری از افراد موجب کاهش وزن می‌شود.

۱. رژیم شیر و خرما

(هفته اول)

صبحانه

  • ۲ عدد خرما
  • ۱ لیوان شیر

نهار

  •  ۸۵ گرم ماهی گریل شده
  • سبزیجات
  • ۱ تکه نان قهوه‌ای
  • ۱ فنجان ماست
  • ۲ عدد خرما

میان وعده‌ی عصر

  • ۱ فنجان چای سبز
  • ۱ عدد بیسکویت چند غلاته

شام

  • ۲ عدد خرما و یک لیوان شیر
  • سبزیجات کبابی یا بخار پز
  • لوبیا پخته

بهترین زمان خوردن خرما برای لاغری

(هفته دوم)

صبحانه

  •  ۲ عدد خرما
  • یک لیوان شیر

نهار

  • ۸۵ گرم ماهی گریل شده
  • سوپ مرغ
  • سبزیجات
  • ۱ تکه نان قهوه‌ای
  • ۱ فنجان شیر کره
  • ۲ عدد خرما

میان وعده ی عصر

  • ۱ فنجان چای سبز
  • ۱ عدد بیسکویت چند غلاته

شام

  • ۲ عدد خرما و یک لیوان شیر
  • سبزیجات سرخ شده با قارچ/ مرغ / ماهی

توجه: قبل از گرفتن این رژیم باید با پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنید.

اطلاعات تغذیه‌ای

۱۰۰ گرم خرما معادل حدود چهار عدد خرما است.

تشکیل دهنده میزان واحد
کالری ۲۷۷ کالری
چربی کل ۰.۱۵ گرم
پروتئین ۱.۸۱ گرم
کربوهیدارت‌ها ۷۵ گرم
فیبر ۶.۷ واحدهای بین المللی
ویتامین A ۱۴۹ میلی گرم
ویتامین B6 ۰.۲۴۹ میلی گرم
مس ۰.۳۶۲ میلی گرم
پتاسیم ۶۹۶ میلی گرم
منیزیم ۵۴ میلی گرم
منگنز ۰.۲۹۶ میلی گرم

با توجه به میزان توصیه شده روزانه بر اساس یک رژیم غذایی ۲۰۰۰ کالری، این اندازه وعده حدود ۱۴ درصد از کالری روزانه و همچنین ۲۷ درصد کربوهیدرات، ۲۴ درصد فیبر، ۱۵ درصد پتاسیم و ۴ درصد پروتئین را تامین می‌کند.

فواید خرما برای سلامتی چیست؟

خرما نه تنها برای کاهش وزن مفید است. مزایای سلامتی دیگری نیز دارد. بیایید نگاهی به فواید خرما برای سلامتی بیاندازیم.

۱. کمک به تقویت ایمنی

مصرف خرما می‌تواند به تقویت ایمنی شما کمک کند زیرا منبع خوبی از آهن است که برای تولید خون ضروری است. همچنین سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر غذایی و پروتئین هستند.

۲. محافظت از آلرژی 

خرما نه تنها به کاهش واکنش‌های آلرژیک کمک می‌کند، بلکه از شما در برابر ابتلا به آلرژی‌های فصلی محافظت می‌کند.

۳. جلوگیری از یبوست

خرما سرشار از فیبر است که به حرکت روده کمک می‌کند. اگر از یبوست رنج می‌برید، یک فنجان شیر با خرما و موز له شده بنوشید تا در عرض یکی دو ساعت تسکین پیدا کنید.

جلوگیری و درمان یبوست

۴. تقویت انرژی 

خرما می‌تواند انرژی فوری به شما بدهد زیرا حاوی مقادیر خوبی گلوکز، فروکتوز و ساکارز است و شما را برای یک ساعت کامل پرانرژی نگه دارند. بنابراین، اگر احساس بی‌حالی می‌کنید یا سطح گلوکز خونتان افت می‌کند، ۲ تا ۴ خرما بخورید.

۵. محافظت از قلب 

خرما حاوی بسیاری از مواد معدنی مختلف است که به کاهش سطح کلسترول LDL کمک می‌کند و در نتیجه آن را به محافظ قلب ایده آل تبدیل می‌کند.

۶. بهبود گردش خون 

آهن و سدیم موجود در خرما به تعادل مایعات در بدن کمک می‌کند. این به نوبه خود به بهبود گردش خون کمک می‌کند، که برای کاهش وزن و بهبود سلامتی مهم است. پس اگر رژیم غذایی شما حاوی مقدار زیادی غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده باشد می‌توانید با پتاسیم موجود در خرما به از بین بردن اثرات سدیم اضافی در بدن کمک کنید؛ چرا که مصرف خرما می‌تواند به حفظ تعادل و جلوگیری از افزایش فشار خون کمک کند.

۷. بارداری

خرما در زمان بارداری هم برای مادر و کودک بسیار مفید است و باعث می‌شود به بدن انرژی بیشتری برسد. مصرف خرما موجب ضد یبوست می‌شود و انقباضات رحم را تحریک کرده و عمل زایمان را بهتر می‌کند.

زمان بارداری و مصرف خرما

۸. پیشگیری از نقض‌های زایمان

خرما یکی از منبع‌های خوبی از فولات به شمار می‌آید که فولات مربوط به مانع شدن نقص‌های زایمان، مغز و نخاع است.

نکاتی که در هنگام خرید خرما باید به آن توجه کنید

  • توجه داشته ‌باشید خرما باید سالم و دارای خطوط ریز باشد.
  • خرما نباید بوی بدی بدهد.
  • تاریخ انقضای خرما را از روی بسته‌های آن چک کنید.
  • پیش از مصرف برای از بین بردن آلودگی یا باکتری، به خوبی آن‌ها را بشویید.
  • آن‌ها را در یک ظرف دربسته در یخچال نگه دارید.

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

مطالب مرتبط

جدیدترین مقالات

همه مقالات
guest
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments

برنافیت، ارائه دهنده‌ی رژیم غذایی دکترکرمانی است که رژیم غذایی و برنامه غذایی را به صورت گروهی و زیر نظر پشتیبان اختصاصی ارائه می‌دهد.

مجموعه برنافیت دکتر کرمانی، مشاوره تغذیه و تناسب اندام

گروه لاغری و تناسب اندام برنافیت یکی از بزرگترین گروه های درمانی چاقی و لاغری می باشد که با ارائه رژیم گروهی با استفاده از بروز ترین متد های لاغری به شما در رسیدن به لاغری و تناسب اندام کمک میکند.

برنافیت، ارائه دهنده‌ی رژیم غذایی دکترکرمانی است که رژیم ها را به صورت گروهی و زیر نظر کارشناس اختصاصی ارائه می‌دهد.

دسترسی سریع

پربازدیدترین ها

انواع رژیم ها

برنافیت،متشکل از چندین متخصص تغذیه و روانشناسه که به صورت ویژه خدمات رژیم گروهی رو با پشتیبانی اختصاصی ارائه میده.

هدف مجموعه برنافیت، قرارگرفتن افرادی با شرایط شبیه به هم در یک گروه و ایجاد تعامل مابین یکدیگر برای افزایش اراده و کسب نتایج بهتره :)

مجموعه برنافیت، مشاوره تغذیه و تناسب اندام

گروه لاغری و تناسب اندام برنافیت یکی از بزرگترین گروه های درمانی چاقی و لاغری می باشد که با ارائه رژیم گروهی با استفاده از بروز ترین متد های لاغری به شما در رسیدن به لاغری و تناسب اندام کمک میکند.

دریافت مشاوره رژیم برنافیت
برای رسیدن به وزن دلخواهت، شماره‌ات رو ثبت کن تا از کارشناسان ما مشاوره رایگان بگیری!

مشخصات شما با موفقیت ارسال شد
همکاران ما به زودی با شما تماس خواهند گرفت

دریافت مشاوره رایگان رژیم

اگه می‌خوای به وزن دلخواهت برسی، شماره‌ات رو ثبت کن تا از کارشناس‌های برنافیت دکترکرمانی مشاوره‌ رایگان بگیری!

[contact-form-7 id="19069" title="فرم مشاوره"]