علائم پوست دهیدراته چیست؟علت، درمان و پیشگیری

پوست دهیدراته شده یکی از مشکلات پوست‌های چرب است که پوست در این حالت دچار کم آبی می‌شود. جالب است که خیلی از مردم دهیدراته را با خشکی پوست یکسان می‌دانند و تفاوتی برای آن قائل نیستند. اما باید بدانید که این دو با هم فرق می‌کنند و  حتی درمان‌های متفاوتی دارند. در این مقاله در مورد پوست دهیدراته با شما دوستان عزیز صحبت خواهیم کرد. با برنافیت همراه باشید.

پوست دهیدراته - برنافیت برنافیت

پوست دهیدراته یعنی چه؟

پوست چربی که دچار کم آبی می‌شود در واقع دهیدراته شده است. پوست دهیدراته ممکن است هم چرب باشد و هم خشک. پوست برای جبران کمبود رطوبت خود چربی بیشتری از حد عادی ترشح می‌کند تا با حفظ آب موجود در پوست از تبخیر رطوبت آن جلوگیری کند. ترشح بیش از اندازه چربی، پوست را خسته و آزرده می‌کند و آن را در معرض آکنه قرار می‌دهد. این قضیه باعث می‌شود که پوستی ضعیف داشته باشید.

درمان پوست دهیدراته چیست؟

اگر احساس می‌کنید پوستتان دهیدراته شده، برای درمان آن می‌توانید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

1- استفاده از شوینده‌های مناسب

شوینده‌های نامناسب پوست را از حالت تعادل خارج کرده و باعث خشن شدن آن می‌شوند. حتی شوینده‌های ملایم نیز لایه چربی سطح پوست را از بین می‌برند. پس سعی کنید برای پوستهای دهیدراته از شوینده‌های بسیار ملایم استفاده کنید که ph و فرمول متعادل دارند. سعی کنید در طول روز زیاد صورت خود را نشویید یا اگر این کار را انجام دادید با آب خالی بشویید.

[buttontag]پرایمر چیست؟[/buttontag]

2- عدم استفاده از لایه بردارهای شیمیایی

بعضی از محصولات درمانی موجب خشکی و ایجاد لایه شاخی پوست می‌شوند، سعی کنید مصرف آنها را محدود کنید.

پوست دهیدراته - برنافیت برنافیت

3- عدم استفاده از محلول‌های خشک و اسانس‌ها

استفاده از الکل‌های چرب برای حفظ رطوبت پوست مفید هستند ولی الکل‌های خشک پوست را شاخی و شکننده می‌کنند. همچنین استفاده از عطرها و اسانس‌ها باعث تحریک پذیری و حساسیت پوست می‌شوند.

علت دهیدراته شدن پوست چیست؟

علت اصلی دهیدراته شدن پوست، خشکی و کم آبی پوست است که توسط عوامل خارجی ایجاد می‌شود. از عوامل دیگر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

مراقبت نادرست از پوست: مراقبت نامناسب از پوست باعث دهیدراته شدن آن می‌شود. استفاده از ترکیبات و لایه بردارهای قوی یکی از عوامل این مشکل است.

رژیم غذایی نادرست: اگر دوست ندارید پوست دهیدراته داشته باشید از خوردن شکر، کافئین، مواد غذایی سرخ شده و نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنید.

از دست رفتن میزان زیادی از آب بدن: با افزایش سن، بدن نشانه‌های کم آبی مثل افزایش میزان نمک خون را به درستی تشخیص نمی‌دهد و به همین دلیل با کم آبی مواجه می‌شود. همچنین زمانی که بدن بیشتر از زمانی که آب مصرف می‌کند آب از دست می‌دهد دچار کم آبی یا حالت دهیدراته می‌شود.

علائم پوست دهیدراته کدام است؟

از علائم دهیدراته شدن پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- خارش پوست

گرم و سرد شدن هوا و وزش باد و عوامل خارجی دیگر می‌توانند بر روی رطوبت پوست اثر گذاشته و باعث حساسیت و خارش آن شوند. وقتی پوست از نظر چربی سطحی ضعیف باشد با پوسته پوسته شدن و ایجاد حالت شاخی مواجه می‌شود.

پوست دهیدراته - برنافیت برنافیت

2- ایجاد چین و چروک

در پوست‌های دهیدراته که دچار کم آبی شده‌اند چین و چروک بیشتر از حالت معمولی به چشم می‌آید.

3- ایجاد حساسیت

حالت دهیدراته و خشکی پوست باعث می‌شود که میکروب‌ها و آلودگی‌ها به لایه بیرونی سطح پوست نفوذ کنند و حالت‌های قرمز و سوزش و خارش را در پوست تشدید کنند.

پیشگیری از دهیدراته شدن پوست

برای پیشگیری از دهیدراته شدن پوست راه‌های مختلفی وجود دارد از جمله:

  • برای اینکه بتوانید پوست خود را هیدراته نگه‌دارید از کرم‌های ضدآفتاب باspf بین 15 تا 30 استفاده کنید.
  • نوشیدن آب به میزان حداقل 8 لیوان در روز را فراموش نکنید.
  • برای داشتن پوستی شاداب و شفاف نوشیدن مایعات مخصوصا در اول صبح را فراموش نکنید.
  • پوست خود را به طور مستقیم در معرض باد و هوای سرد و خشک قرار ندهید.
  • مصرف شیرینیجات و فست فودها را محدود کنید.
  • مصرف موز را در برنامه غذایی خود بگنجانید. موز باعث می‌شود که کمبود پتاسیم در بدن شما جبران شود که به هیدراته ماندن پوست کمک فراوانی می‌کند. مصرف مایعاتی مثل سوپ‌ها، دوغ، چای سبز، آب پرتقال و آب لیمو را برای جلوگیری از دهیدراته شدن پوستتان فراموش نکنید.

پوست دهیدراته - برنافیت برنافیت

آبرسان پوست چرب و دهیدراته

کم آبی پوست اثر مخربی روی پوست شما می‌گذارد. ممکن است پوست شما چرب یا خشک یا مختلط باشد. برای اینکه پوست دهیدراته را که دچار کمبود رطوبت شده است درمان کنید باید از کرم‌های آبرسان استفاده کنید. این آبرسان‌ها می‌توانند خانگی و طبیعی یا صنعتی باشند.

-درمان با آب: مصرف روزانه بین 6 تا 8 لیوان آب و اینکه خود را در محیطی قرار ندهید که تعریق زیادی داشته باشید می‌تواند کمک فراوانی به پوست دهیدراته باشد.

– استفاده از کرم‌های آبرسان: معمولا کرم‌های آبرسانی که حاوی هیالورونیک اسید و شی باتر و آلوئه ورا هستند باعث آبرسانی به پوست شما می‌شوند.

البته این را به خاطر داشته باشید که کرم‌های آبرسان مخصوص پوست‌های چرب باید ترکیبی سبک و فاقد چربی باشند ولی در کرم‌های آبرسان مخصوص پوست‌های خشک باید میزان کمی در آن روغن و چربی وجود داشته باشد.

تشخیص پوست دهیدراته از خشک

پوستی که خشک است با پوست دهیدراته تفاوت دارد. در پوست خشک حس زبری و کشیدگی و پوسته پوسته شدن وجود دارد و این خشکی در تمام پوست احساس می‌شود. ولی در پوست دهیدراته این خشکی به علت کاهش ترشح چربی در سطح پوست است. پوست دهیدراته به دلیل از دست دادن رطوبت در لایه‌های خود دچار خشکی می‌شود که حتی در سنین پایین نیز می‌توان خطوط سطحی را در پوست مشاهده کرد و پوست در این حالت شل و افتاده است. البته به هردوی این حالات خشکی پوست می‌گویند به این دلیل که علائم مشابهی دارند ولی درمان در هرکدام متفاوت است پس باید نوع آن به درستی تشخیص داده شود.

پوست صورت به دلیل تماسی که با آلودگی‌های محیطی مثل گرد و غبار، خاک، دود و … دارد و همچنین چربی سطحی خود پوست، آلوده شده و این آلودگی‌ها به عمق پوست نفوذ می‌کنند. اسکراب‌ها معمولا حاوی دانه‌هایی با اندازه‌های مختلف هستند که در یک حالت پایه شناورند. این دانه‌ها به وسیله‌ی ماساژ دادن روی سطح پوست، سلول‌های مرده و همچنین آلودگی و چربی‌ها را از عمق و سطح پوست پاک می‌کنند و پوست را درخشان، شفاف و نرم می‌کنند.

باید این نکته را در نظر داشته باشید که بسته به نوع پوستتان اسکراب مناسبی انتخاب کنید و هفته‌ای ۲ الی ۳ بار آن را روی پوست مرطوب صورتتان ماساژ دهید. سپس با آب ولرم فراوان بشویید. استفاده از بخور صورت و یا حمام کردن قبل از استفاده از اسکراب باعث اثر بهتر روی آن خواهد شد. این نکته را فراموش نکنید که اگر در صورتتان جوش چرکی دارید به هیچ عنوان از اسکراب استفاده نکنید، چون باعث باز شدن جوش و منتقل شدن باکتری و آلودگی آن به سایر نقاط پوستتان خواهد شد.

پوست دهیدراته - برنافیت برنافیت

درمان پوست مختلط دهیدراته

درمان پوست مختلط دهیدراته که هم‌زمان پوست هم خشک و هم چرب است و با مشکل کم آبی مواجه شده است تا حدودی پیچیده است. چون بعضی از ترکیبات و مواد دارویی را نمی‌توان روی این پوست آسیب دیده امتحان کرده پس برای درمان و پیشگیری از این آسیب از شوینده‌های ملایم‌تری استفاده کنید‌. همچنین اگر نمی‌توانید شوینده‌های مختلف را تحمل کنید، از میسلارواتر استفاده کنید که برای درمان دهیدراته مناسب است و اگر باز هم می‌خواهید از شوینده ملایم‌تر استفاده کنید.

از جو دوسر که دارای خاصیت پاک کنندگی ملایم است استفاده کنید. برای تمیز کردن پوست، استفاده از روغن‌های گیاهی را امتحان کنید. ابتدا صورت را با استفاده از روغن‌ها تمیز کرده و سپس با آبکشی نمایید بعد از آن از یک شوینده ملایم برای شستشوی صورت استفاده کنید. با این کار التهاب و خشکی کمتری را نسبت به شوینده های دیگر ایجاد می‌کنید.

مرطوب کننده برای پوست دهیدراته

کم‌آبی علاوه بر قسمت‌های مختلف بدن اثر نامطلوبی نیز بر روی پوست دارد. این کم آبی باعث خشکی و شاخی شدن پوست و ایجاد چین و چروک در پوست می‌شوند. برای پوست دهیدراته علاوه بر نوشیدن میزان مناسبی آب در طول روز می‌توانید از کرم‌های آبرسان استفاده کنید. این کرم‌ها ترکیباتی دارند که باعث افزایش ماندگاری رطوبت روی سطح پوست شما می‌شوند.

کرم‌های آبرسان مناسب نباید حالت حساسیت و جوش ایجاد کنند و معمولاً دارای روغن‌های آرگان جوجوبا و آووکادو هستند. بعضی از آبرسا‌ن‌ها رطوبت را به درون لایه‌های عمقی پوست منتقل می‌کنند و باعث آبرسانی عمیق و بادوام‌تر پوست می‌شوند. همچنین بعضی از این کرم‌ها به دلیل داشتن آنزیم کوکیوتن که یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است از ایجاد چین و چروک و پیری زودرس پوست جلوگیری کرده و باعث دفع اشعه مضر برای پوست می‌شوند در نتیجه پوستی نرم و مرطوب را برای شما به ارمغان می‌آورند.

بخور صورت برای پوست دهیدراته

برای پوست صورت که دچار حالت شاخی شده بخور بسیار مناسب است. شاید برای پوست‌های خشک هیدرات بخور مناسب نباشد ولی بعضی از مواد مغذی گیاهی می‌تواند این خشکی را برطرف کند. برای پوست نرمال از گلاب در بخور خود استفاده کنید. برای پوست چرب و جوش‌دار از گلاب و آلوئه ورا کمک بگیرید و برای پوست‌های حساس از آب ساده در بخور خود استفاده کنید.

 

خانه