درمان آفتاب سوختگی خانگی با گیاهان دارویی

بهترین درمان های خانگی آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی به طور کلی موجب آسیب به سلول ها و تورم آنها می شود و در صورتی که شدید باشد موجب تب، تاول و تورم پوست می شود. درمان اصلی آفتاب سوختگی، پیشگیری از تماس با آفتاب است، اما در صورتی که دچار این عارضه شدید، می توانید از روش های درمانی همچون کمپرس آب سرد، نشاسته ی ذرت، بلغور جو دو سر، سرکه، آلوئه ورا یا داروهایی چون آسپرین، ایبوپروفن و استامینوفن استفاده کنید.

آفتاب فواید زیادی دارد، اما اگر مراقب نباشید قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه های فرا بنفش نور خورشید موجب آفتاب سوختگی های دردناک خواهد شد. گرچه آفتاب سوختگی خفیف یک ناراحتی موقت ایجاد می کند، اما آفتاب سوختگی های شدید دارای علائم جدی از جمله تورم، تاول، تب و کم آبی بدن می باشد. گرچه تقریبا همه می دانند که تماس بیش از حد با نور خورشید موجب سوختگی می شود، اما سالانه بسیاری از افراد از این مشکل رنج می برند.

مدت زمانی که می توانید زیر نور خورشید بگذرانید، به رنگ پوست شما بستگی دارد. افرادی که دارای پوست های روشن و کک و مک دار، چشمان آبی یا سبز و موهای روشن هستند، در حداقل زمان ممکن دچار آفتاب سوختگی می شوند. آفتاب سوختگی موجب آسیب به سلول ها و تورم آنها می شود. این پوست آسیب دیده ممکن است در یکی، دو روز آینده دچار درد و در یک هفته ی آینده دچار پوست پوست شدن شود.

درمان اصلی آفتاب سوختگی، پیشگیری از تماس با آفتاب است، اما در صورتی که دچار این عارضه شدید، از درمان های خانگی زیر استفاده کنید.

کارهایی که آفتاب سوختگی شما را بدتر می کند

قرار گرفتن زیر نور خورشید، بدون ضد آفتاب مشکلات زیادی به بار می آورد. یکی از این مشکلات آفتاب سوختگی است که عواملی چون قرار دادن مرکبات بر روی پوست، استعمال برخی از عطرها، مصرف برخی از داروها، عدم مصرف آب کافی و دوش آب داغ، آن را تشدید می کند.

یکی از روش های پیشگیری از آفتاب سوختگی ، استفاده ی مکرر و درست کرم های ضد آفتاب است. قرار گرفتن در زیر نور خورشید بدون ضدآفتاب مشکلات زیادی به بار می آورد. این مطلب کاملا مشخص است، اما مطلبی که احتمالا بیشتر افراد از آن بی خبرند این است که برخی از کارها آفتاب سوختگی را تشدید می کنند. در این مقاله به بررسی این موارد پرداخته شده است.

پیشنهاد برنافیت: انتخاب کرم ضد آفتاب مناسب

قرار دادن مرکبات بر روی پوست

آفتاب سوختگی شما را بدتر می کند - مرکبات - برنافیت

قرار دادن آب مرکبات بر روی پوست، زمانی که زیر نور آفتاب هستید، موجب سوختگی شدیدی به نام درماتیت فیتوفوتو می شود که منجر به التهاب، جوش های دردناک، تاول و سوختگی درجه 2 می شود. اسید موجود در مرکبات از پوست شما لایه برداری و آن را نازک می کند و شما را بیشتر مستعد آفتاب سوختگی می سازد. یک ماده ی شیمیایی به نام فورانوکومارین در مرکبات وجود دارد که نسبت به اشعه های فرابنفش خورشید واکنش نشان می دهد و دانه های دردناکی ایجاد می کند که سوختگی مارگاریتا نام دارد. زمانی که زیر نور آفتاب هستید و قصد مصرف مرکبات را دارید، حتما از دستکش استفاده کنید و پس از مصرف آنها نیز دست خود را با آب و صابون بشویید.

استفاده از برخی عطرها

آفتاب سوختگی شما را بدتر می کند - عطر - برنافیت

برخی از عطرها حاوی موادی هستند که پوست شما را بیشتر در معرض آفتاب سوختگی قرار می دهند. یکی از آنها روغن ترنج است که در تماس پوست با نور خورشید، موجب ایجاد تاول های شدیدی می شود. برخی از روغن های ضروری چون روغن رزماری و اسطوخودوس نیز پوست شما را نسبت به نور خورشید حساس تر می کند. برای پیشگیری از ایجاد چنین عارضه ای، هیچگاه عطر را مستقیم بر روی بدن خود اسپری نکنید.

مصرف برخی از داروهای خاص

برخی داروها آفتاب سوختگی شما را بدتر می کند - برنافیت

مصرف داروهای ضد التهابی همچون استامینوفن در هنگام آفتاب سوختگی، پوست شما را تسکین می دهد، اما ضد التهاب های غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن و ناپروکسین پوست شما را نسبت به سوختگی حساس تر می کند. دلیلش این است که برخی از داروها حاوی عوامل حساس به نور هستند. این مولکول ها، اشعه های فرابنفش خورشید را جذب و آن را به پوست شما آزاد می کنند که به سلول های پوستی آسیب می رساند و آنها را از بین می برد.

برخی از داروهای موضعی آکنه همچون بنزوئیل پروکساید و سالیسیلیک اسید و داروهای دیگری چون آنتی هیستامین ها و آنتی بیوتیک ها، جزء داروهای واکنش زا هستند. حتی داروهای غیرتجویزی چون سنت جان وارت نیز موجب تشدید آفتاب سوختگی می شوند. بهترین کار برای پیشگیری از آفتاب سوختگی در این موارد، قرار نگرفتن در معرض نور خورشید، حفاظت از پوست با کرم ضد آفتاب دارای SPF 30 و استفاده از کلاه، دستکش و چتر است.

عدم نوشیدن آب به میزان کافی

کمبود آب آفتاب سوختگی شما را بدتر می کند - برنافیت

التهاب و سوزش حاصل از آفتاب سوختگی های شدید موجب از دست رفتن رطوبت لایه ی خارجی پوست شما می شود. در موارد شدید، این موضوع منجر به کم آبی و اختلالات الکترولیتی می شود. وقتی پوست شما آسیب می بیند و یا ملتهب می شود، سیگنال هایی آزاد می کند که با درد و خارش همراه است که آفتاب سوختگی را تشدید می کند. از آنجا که پوست خود به خود درمان می شود، برای جبران آب از دست رفته روزانه حداقل به 8 لیوان آب نیاز دارد.

 

دوش آب داغ

دوش آب داغ آفتاب سوختگی شما را بدتر می کند - برنافیت

وقتی پوست می سوزد، برای اینکه بهبود یابد باید خشک باشد. حتی اگر درد هم نداشته باشید، گرفتن دوش آب داغ موجب از بین رفتن چربی پوست، خشک شدن و حساس شدن آن می شود. این موضوع گاهی موجب تاول زدن پوست می شود و بهبود آن را به تاخیر می اندازد. بهترین آب برای دوش گرفتن در زمان آفتاب سوختگی ، آب ولرم یا سرد است.

درمان آفتاب سوختگی با استفاده از دارو های گیاهی

یکی از معضلاتی که بسیاری از ما در فصل تابستان با آن رو به رو هستیم، آفتاب سوختگی است. برخی از گیاهان دارویی چون بومادران، گل ساعتی، آلوئه ورا، بابونه، مخمر سنت جان و … برای رفع آفتاب سوختگی بسیار مفید هستند.

آفتاب سوختگی ها گاهی آنقدر شدید هستند که تنها باید تحت نظر یک پزشک متخصص درمان شوند، اما در موارد خفیف می توان با مصرف داروهای گیاهی آن را درمان کرد. این گیاهان نه تنها آفتاب سوختگی، بلکه درد و سوزش آن را نیز بهبود و تسکین می دهند. سعی کنید از این گیاهان دارویی درست استفاده کنید اما حتما قبل از مصرف بدن خود را بشویید.

آلوئه ورا

درمان آفتاب سوختگی با گیاهان دارویی - برنافیت

آلوئه ورا، حاوی ترکیباتی چون برادی کیناز، لاکتات منیزیم و سالیسیلیک اسید است که درد، التهاب، تورم و قرمزی حاصل از زخم ها را از بین می برد. مطالعات زیادی بر روی توانایی این گیاه بر روی درمان زخم های سوختگی نوع 1 و 2 انجام شده، که همه تاثیر مثبت آن را تایید می کنند. بر طبق مطالعات، درمان زخم ها با آلوئه ورا، می تواند روند بهبود را تا 8 روز تسریع کند.

بابونه

درمان آفتاب سوختگی با گیاهان دارویی - برنافیت

بابونه در میان آلمانی ها، آنقدر معروف است که آن را با عنوان “همه فن حریف” می شناسند. محققان ایرانی توانستند زخم حاصل از عمل جراحی را در 72 بیمار با استروئیدهای موضعی (هیدروکورتیزون) و بابونه (القاء قوی کمپرس بابونه برای دو بار در هفته- بدین ترتیب که چای را دم کرده، آن را خنک کرده، یک حوله ی نرم را به آن آغشته کرده و روی زخم گذاشتند) توانستند درمان کنند. پس از 28 روز، این زخم ها به طور کامل درمان شدند.

سنفیتون یا اذن الحمار

درمان آفتاب سوختگی با گیاهان دارویی - برنافیت

محققان روسی، به 108 کودک که از آفتاب سوختگی یا زخم های دیگر رنج می بردند، مراقبت های دارویی استاندارد دادند. نیمی از آنها مرهمی با 10 درصد سنفیتون و نیمی دیگر همان میزان مرهم را با 1 درصد سنفیتون دریافت کردند. نتایج نشان داد که زخم ها در دسته ی اول سریعتر از دسته ی دوم درمان شد. سنفیتون، حاوی آلانتوئین است، ترکیبی که رشد سلول های پوستی جدید را بهبود می بخشد. این گیاه 2500 سال است که برای درمان هر زخمی گرفته از بریدگی های کوچک تا زخم های بزرگ به کار می رود. سنفیتون، به کاهش التهاب و افزایش سرعت درمان زخم ها کمک می کند. پیش از استعمال این دارو، زخم های خود را به خوبی با صابون و آب بشویید.

اکیناسه یا سر خارگل

درمان آفتاب سوختگی با گیاهان دارویی - برنافیت

علوم، مصرف سنتی اکیناسه را در درمان زخم ها تایید می کند. اکیناسین- ماده ای که از نفوذ میکروب ها به بافت ها جلوگیری می کند- با تحریک سلول هایی که بافت جدید می سازند، به درمان زخم ها کمک می کند. اکیناسه برای درمان بریدگی ها، سوختگی ها، پسوریازیس، اگزما، زخم تبخال تناسلی و تاول تبخالی بسیار مفید است.

مارشملو

درمان آفتاب سوختگی با گیاهان دارویی - برنافیت

ژل چسبناک مارشملو، اگر به صورت موضعی بر روی زخم ها مورد استفاده قرار گیرد، موجب تسکین و محافظت از زخم ها، بریدگی ها و سوختگی ها می شود.

گل ساعتی

درمان آفتاب سوختگی با گیاهان دارویی - برنافیت

مطالعات نشان داده است که گل ساعتی برای کاهش درد و از بین بردن باکتری ، قارچ و کپک های ایجاد کننده ی بیماری بسیار مفید است.

مخمر سنت جان

درمان آفتاب سوختگی با گیاهان دارویی - برنافیت

هیپریکین و ترکیبات آنتی بیوتیک و ضد التهابی دیگر که در روغن قرمز این گیاه وجود دارند، از عفونت پیشگیری می کند و بهبودی را افزایش می دهد. مطالعات نشان داده است که مرهم مخمر سنت جان در مقایسه با درمان های معمولی می تواند طول درمان سوختگی هایی که دارای زخم های کمتری هستند را کاهش دهد. برای زخم ها و سوختگی های خفیف، مصرف موضعی این گیاه بسیار مفید است.

نارون کوهی

درمان آفتاب سوختگی با گیاهان دارویی - برنافیت

محققان آلمانی، به 30 نفر که مبتلا به سوختگی شده بودند، یکی از درمان های زیر را ارائه کردند: یک کرم پلاسیبوی غیر فعال، یک کرم حاوی ژل آلوئه ورا و ویتامین E و یک لوسیون حاوی 10 درصد محلول نارون کوهی. شرکت کنندگان، در طول 48 ساعت، از این روش درمانی سه بار در هفته استفاده کردند. هر چند تغییر در قرمزی زخم ها با چشم مسلح مشخص نبود، اما با وسیله ای به نام کرومتر نشان داده شد که لوسیون نارون کوهی قرمزی را به شدت کاهش می دهد. مطالعه ی دیگری، نارون کوهی را با بابونه و هیدروکورتیزون که یک داروی ضد التهابی غیر تجویزیست، در 24 فرد آفتاب سوخته مقایسه کرد. نتایج نشان داد که هیدروکورتیزون از همه بهتر است، اما نارون کوهی از لوسیون بابونه بهتر عمل می کند.

بومادران

درمان آفتاب سوختگی با گیاهان دارویی - برنافیت

بومادران، حاوی ترکیباتیست که مصرف آن را به عنوان دارویی برای درمان زخم ها تایید می کند. این ترکیبات شامل اولئین و التین است که موجب انعقاد خون می شود. برخی دیگر از ترکیبات آن از جمله، آزولن، کافور، کامازولن، اوگنول، منتول، کوئرستین، روتین و سالیسیلیک اسید دارای خواص ضد التهابی و ضد درد می باشند و ترکیبات تنین، ترپینول و سینول موجود در آن حاوی مواد ضد عفونی کننده است.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments