این اشتباهات ورزشی به بدن شما آسیب می رسانند

اشتباهات ورزشی یکی از شایع ترین اشتباهاتیست که ورزشکاران پیش از ورزش، در طول آن یا پس از آن دچار می شوند. مصرف نوشیدنی های ورزشی، توقف یکباره ی ورزش، عدم انجام حرکات کششی، مصرف بیش از حد مکمل ها، مصرف بیش از حد غذا، ورزش بیش از حد و انتخاب پاداش های غذایی پس از ورزش ممکن است به بدن شما آسیب برساند.

سبک زندگی افراد متفاوت است. این تفاوت در سبک زندگی در ورزش نیز گاها خود را نشان می دهد. برخی از عادات ما در طول زندگی منجر به اشتباهات جبران ناپذیری بر روی بدن می شود. از برجسته ترین آنها می توان به اشتباهات ورزشی اشاره کرد. این اشتباهات کاهش وزن شما را با اختلال مواجه می کند و حتی گاهی منجر به آسیب در بدن می شود.

پس از باشگاه، نوشیدنی ورزشی می نوشید

اشتباهات ورزشی- ورزش و تناسب اندام- برنافیتهر چند بدن شما پس از ورزش به آبرسانی نیاز دارد، اما برای تامین آن هیچ نیازی به نوشیدنی های ورزشی پر کالری ندارید. شما تنها زمانی به جایگزینی الکترولیت نیاز دارید که بیش از یک ساعت ورزش قدرتی انجام داده باشید. بنابراین آب ساده بهترین گزینه برای آبرسانی به بدن است.

پس از باشگاه حرکات کول داون انجام نمی دهید

اشتباهات ورزشی- ورزش و تناسب اندام- برنافیت

یکی از بدترین اشتباهات ورزشی انجام ندادن حرکات کول داون (سرد کردن بدن) پس از ورزش است. قطع ناگهانی ورزش فرصت کافی برای ریکاوری را به بدن نمی دهد، در نتیجه به بدن آسیب می رساند. پس از ورزش دمای بدن افزایش می یابد، رگ های خونی گشاد می شوند و بدن برای بازگشت به حالت نرمال به زمان نیاز دارد. اگر حرکات کول داون را انجام ندهید، ممکن است دچار سرگیجه شوید. پیش از آنکه ورزش را متوقف کنید، ضربان قلب شما باید به 100 یا کمتر برسد.

حرکات کششی انجام نمی دهید

اشتباهات ورزشی- ورزش و تناسب اندام- برنافیت

برای افزایش انعطاف پذیری، به سرعت پس از ورزش حرکات کششی انجام دهید. از آنجا که ماهیچه های شما با ورزش گرم شده اند، بیشتر می توانید آنها را بکشید. کشش ممکن است به سرعت شما را از آسیب حفظ نکند، اما بدن شما را برای آینده آماده می کند. اگر دامنه ی حرکات مفاصل شما بهبود یابد، بدن شما کمتر مستعد آسیب خواهد بود.

ساعت ها پس از ورزش چیزی نمی خورید

اشتباهات ورزشی- ورزش و تناسب اندام- برنافیتاز دیگر اشتباهات ورزشی عدم سوخت رسانی به بدن در طول دو ساعت پس از ورزش است. کربوهیدرات ها انرژی استفاده شده ی ماهیچه های شما را تامین می کنند و پروتئین ها ترک های کوچکی را که بر روی ماهیچه ها می افتند، ترمیم می کنند. برای ریکاوری اولیه به 15 تا 20 گرم پروتئین نیاز دارید. وقتی این میزان پروتئین تامین شود، ماهیچه های شما را ترمیم می کند.

خیلی زود پس از ورزش شروع به خوردن می کنید

اشتباهات ورزشی- ورزش و تناسب اندام- برنافیتورزش در ابتدا گرسنگی شما را سرکوب می کند، اما پس از آن هورمون های گرسنگی افزایش می یابند. اگر یک ساعت پس از ورزش بدون هیچ دلیلی غذا می خورید، ممکن است به پرخوری دچار شوید. غذاهایی که بلافاصله پس از ورزش میل می کنید، تنها کالری مصرفی شما را افزایش می دهند.

پاداش های غذایی انتخاب می کنید

اشتباهات ورزشی- ورزش و تناسب اندام- برنافیت

پس از یک روز پر تلاش در باشگاه بسیار گرسنه هستید و به دنبال پاداش های غذایی برای ورزش سخت خود هستید. اما انتخاب پاداش های غذایی همه ی تلاش های شما را نابود می کند. مطمئنا آن 300 کالری که طی 30 دقیقه ورزش سوزانده اید، فضای کافی برای مصرف آن همه غذا را در بدن شما ایجاد نمی کند.

به مکمل ها تکیه می کنید

اشتباهات ورزشی- ورزش و تناسب اندام- برنافیت

مکمل های ویتامینه و پروتئینه در صورتی که بیش از حد مصرف شوند، دارای اثر معکوس می باشند. ویتامین بیش از حد، سیستم ایمنی شما را تحت فشار قرار می دهد و منجر به آسیب می شود. به جای آن سعی کنید پروتئین ها و ویتامین های خود را از غذاهای طبیعی به دست آورید. غذا باید اولین انتخاب شما و مکمل ها باید تنها نقش تکمیلی داشته باشند.

بیش از حد ورزش می کنید

 

یکی از اشتباهات ورزشی این است که همه تصور می کنند هر چیز زیادی خوب است و ورزش نیز از آن مستثنا نیست. اما این قضیه در مورد ورزش و سیستم ایمنی صدق نمی کند. اگر بدن شما زمان کافی برای ریکاوری نداشته باشد، ماهیچه های شما نیز زمان کافی برای ترمیم نخواهند داشت. در تمرین های ورزشی خود تنوع ایجاد کنید تا در هر جلسه ی باشگاه یک دسته از ماهیچه ها استفاده نشوند. برخی از روزها را نیز تنها به ورزش های سبک تر چون پیاده روی بپردازید.

برای کاهش درد ماهیچه ها از ایبوپروفن استفاده می کنید

اشتباهات ورزشی- ورزش و تناسب اندام- برنافیت

برخی از محققان معتقدند که مصرف ایبوپروفن پس از ورزش سنتز پروتئین را مهار می کند و توانایی بدن برای ماهیچه سازی را کاهش می دهد. هرچند این مطالعات قطعی نیستند، اما سعی کنید از مصرف روزانه ی مسکن ها بپرهیزید.

این اشتباهات ورزشی را هرگز انجام ندهید

آیا شما هم از رژیم غذایی بد و اشتباهات ورزشی رنج می برید؟ برخی از عادت های تناسب اندام وحشتناک هستند. آیا شما نیز هر شب یک پیتزای بزرگ می خورید و ورزش هم نمی کنید؟ ممکن است متوجه شوید که این حرکات نامطلوب جلوی پیشرفت شما را می گیرند. اما نگران نباشید. ما در این زمینه با متخصصان مشورت کرده ایم و به شما می گوییم چه کارهایی را باید و چه کارهایی را نباید انجام دهید.

آیا قبل و یا بعد از ورزش، حرکات کششی انجام نمی دهید؟

stretching

کوین گری- مربی بدن سازی باشگاه بادی اسپیس فیتنس در نیویورک- می گوید: اگر گاه گاهی آن هم برای مدتی کم به باشگاه می روید اشکالی ندارد، فقط حرکات کششی را فراموش نکنید. کشش های دینامیک صحیح قبل از تمرین، ماهیچه های شما را فعال می کند، کمک می کند کارآمدتر باشید و خطر آسیب به بدنتان را کاهش می دهد. حرکات کششی پس از تمرین ورزشی نیز به ماهیچه های شما استراحت می دهد و به پروسه ی ریکاوری در بدنتان کمک می کند.

اگر تنها برای یکی از آنها وقت دارید، گرم کردن را ترجیح دهید (حرکات کششی پیش از ورزش). آهسته بدوید تا عضله های چهار سر ران شما شل شود و آهسته راه بروید تا عضله های سرین و همسترینگ شما فعال شوند. گری می گوید: بهتر است این حرکات را 8 تا 12 مرتبه تکرار کنید.

آیا در طول تمرین های ورزشی آب نمی نوشید؟

کار اشتباهی انجام می دهید.

اگر در طول تمرین های ورزشی آب ننوشید، به بدن شما آبرسانی نمی شود. به خصوص اگر ورزش هایی چون دوچرخه سواری، دو  و ورزش های قدرتی انجام می دهید که حسابی عرقتان را در می آورد باید حتما آب بنوشید. متخصصان عقیده دارند، نوشیدن آب به حفظ انرژی و استقامت شما در طول ورزش کمک خواهد کرد.

مایعات، به سوخت رسانی ماهیچه های شما کمک می کند و ورود و خروج آب به سلول ها روی انقباض و استراحت ماهیچه های شما موثر است. آب به جریان الکترولیت ها نیز کمک می کند و دمای بدن را از افزایش یا کاهش زیاد حفظ می کند.

روش آب رسانی به بدن: 1 ساعت قبل از ورزش و هم چنین در طول ورزش 2 فنجان آب بنوشید. سعی کنید جرعه های بزرگ بنوشید. هر چقدر جرعه ی شما بزرگ تر باشد، بیشتر از معده خارج و به ماهیچه های شما وارد می شود. اگر کم کم آب را بنوشید، آب بیشتر در معده ی شما باقی می ماند و موجب ناراحتی معده می شود.

آیا پس از تمرین ورزشی یک اسموتی مصرف می کنید؟

این اشتباهات ورزشی را هرگز انجام ندهید

هیچ وقت این کار را انجام ندهید.

اگر همیشه پس از تمرین پیلاتس یا یوگا یک اسموتی می خرید و می خورید، باید بگویم پرخوری کرده اید. متخصص تغذیه و سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم غذایی می گوید: اسموتی هایی که از بیرون تهیه می شوند سرشار از قند و کالری هستند. بیشتر این نوشیدنی ها دارای 400 تا 500 کالری هستند که بسیاری از افراد نمی توانند این حجم کالری را در یک تمرین ورزشی بسوزانند. بهتر است این اسموتی ها را تنها وقتی مصرف کنید که تمرین های ورزشی با شدت بالا به مدت 1 ساعت و یا بیشتر انجام داده اید. اسموتی ها را در خانه ی خود آماده کنید تا از مواد تشکیل دهنده ی آن با خبر باشید. در اسموتی خود به نسبت مساوی از سبزیجات و میوه ها و پروتئین (یک قاشق سوپخوری کره ی بادام زمینی و یا پودر کشک) استفاده کنید.

آیا در انجام حرکات ورزشی بیش از حد به خود سختی می دهید؟

این اشتباهات ورزشی را هرگز انجام ندهید

این کار را نکنید.

هیچ دلیلی برای فشار آوردن به خودتان وجود ندارد. اگر تصور می کنید در صورتی که چند روز به باشگاه نروید، دیگر نمی توانید دمبل های خود را بلند کنید کاملا غلط است. تنها کافیست اجازه ندهید یک هفته ورزش نکردن به دو یا سه هفته تبدیل شود. دو هفته زمان خوبی برای تصمیم گیری در مورد پیشرفت و یا پسرفت شما می باشد. اگر به مدت 4 هفته به ورزش کردن ادامه ندهید، قدرتتان کاهش می یابد و دچار توده ی عضلانی می شوید.

حتی اگر به طور مرتب نمی توانید باشگاه بروید، می توانید 10 یا 15 دقیقه در اتاق پذیرایی خود و یا با یک ویدئوی آنلاین ورزش کنید.

آیا زیاد فست فود مصرف می کنید؟

 

 اشکالی ندارد.

اگر گاهی به جای غذاهای سالم، هوس خوردن یک فست فود می کنید اشکالی ندارد. یک غذای نامناسب قرار نیست خاصیت غذاهای مناسبی را که در روزهای گذشته مصرف کرده اید باطل کند. هدف، تنها یک رژیم غذایی کامل نیست. تحقیقات نشان می دهد که با حذف برخی از غذاها شما تنها ولع خوردن و سپس عمل خوردن را از خود دریغ می کنید. یک تحقیق جدید در مجله ی روانشناسی مصرف کننده نشان داده است که روزهای خاصی در هفته را باید به فریب دادن خود بپردازید- که از نظر علمی به انحراف لذت شهرت دارد- این کار موجب می شود شما بیشتر به رژیم غذایی تان وفادار بمانید.

پس اشکالی ندارد. می توانید همبرگر و سیب زمینی سرخ شده مصرف کنید. اما یادتان باشد که آهسته بخورید و از تک تک لقمه های خود لذت ببرید. این کار به شما کمک می کند دوباره به رژیم تان بازگردید.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments