گوش با سلامت بدن چه ارتباطی دارد؟

آیا تا به حال از گوش خود تشکر کرده اید، اگر پاسختان نه است، حتما این کار را بکنید. دلیلش این است که وظیفه ی گوش، تنها شنیدن نیست (برخی دیگر از وظایف این عضو، تنظیم تعادل بدن و فرستادن اطلاعاتی از وضعیت سر به مغز است). در واقع همه چیز گوش شما از شکل گرفته تا واکسی که تولید می کند، به سلامت کلی بدن مرتبط است. در اینجا 6 مورد که گوشتان می خواهد به شما بگوید، بیان شده است.

1- دیابت دارید یا در معرض ابتلا به آن هستید.

گوش با سلامت بدن چه ارتباطی دارد؟

از دست دادن شنوایی، سومین مشکل رایج در ایالات متحده می باشد، اما گاهی این مشکل نشانه ای از بیماری های سیستمیک مختلف چون دیابت می باشد. طبق آمار سازمان ملی سلامت، از دست دادن شنوایی در بیماران دیابتی دو برابر بیماران غیر دیابتی است. به علاوه، افرادی که دچار مشکلات پیش دیابت هستند، 30 درصد بیشتر از افراد غیر دیابتی شنوایی خود را از دست می دهند. رابطه ی بین کاهش شنوایی و دیابت اصلا مشخص نیست، اما احتمالا به تامین خون گوش داخلی مربوط می شود.

نکته ی دیگر این است که تغییرات متابولیک که در دیابت رخ می دهد، اگر به خوبی کنترل نشوند، گوش داخلی را سمی می کنند. نتیجه: عفونت گوش در بیماران دیابتی رایج تر و جدی تر است.

2- شریان های شما بسته شده اند.

گوش با سلامت بدن چه ارتباطی دارد؟

بار دیگر که خود را در آیینه نگاه می کنید، به نرمه ی گوشتان دقت کنید. آیا صاف و بدون چروک است؟ اگر چین های موربی بر روی آن دیده می شود، بهتر است نزد یک پزشک بروید، چرا که این خطوط ممکن است به دلیل بیماری های قلبی باشد.

مطالعاتی که در مجله ی کاردیولوژی چاپ شد نشان داد که افرادی که نرمه ی گوش آنها دارای چین های موربی است، بیشتر از دیگران دچار بیماری های قلبی می شوند. مطالعه ی دیگری که در مجله ی پزشکی قانونی و آسیب شناسی چاپ شد نشان داد که در بیش از 80 درصد افراد زیر چهل سال این چین ها پیش گویی کننده ی بیماری های قلبی هستند.

اما پزشکان همچنان مشکوکند. گرچه بین این دو، رابطه ای وجود دارد اما نمی توان به طور قطع گفت که  این چروک ها یک متغیر وابسته هستند و با بیماری های قلبی ارتباط مستقیم دارند.

3- دندان هایتان نیاز به ترمیم دارند.

گوش با سلامت بدن چه ارتباطی دارد؟

آیا به گوش درد گرفتار شده اید؟ احتمالا این مشکل به جای دیگری غیر از گوش مربوط است. متخصصان می گویند: بسیاری از افرادی که دچار گوش درد هستند، هیچ مشکلی در گوششان یافت نمی شود و دلیل اصلی آن، دندان ها می باشد نه گوشها. این تنها مربوط به اشتباه افراد در تشخیص است. یکی از دلایل اصلی آن هم اختلال در مفصل گیجگاهی است که فک را به استخوان های جلوی گوش متصل می کند. این موضوع موجب گوش درد شما در هنگام جویدن، صحبت کردن یا خمیازه کشیدن می شود. اگر متخصص گوش، حلق و بینی سلامت شما را تایید می کند، بهتر است نزد یک دندانپزشک بروید.

4- دچار استرس، فشار خون یا (در مواقع نادر) تومور مغزی هستید.

گوش با سلامت بدن چه ارتباطی دارد؟

آیا گوش شما زنگ می زند؟ زنگ زدن گوشها که به وز وز کردن نیز معروف است نشانه ی بیماری های بسیاری چون استرس، افسردگی، فزون تنش و غیره می باشد. این نشانه به تنهایی نگران کننده نیست، اما برای احتیاط بیشتر می توان یک چک آپ کامل انجام داد (در موارد بسیار نادر، وزوز گوش ممکن است نشانه ی یک تومور خوش خیم به نام نوروم آکوستیک باشد که در رشته های عصبی رشد می کند و بر روی شنوایی اثر می گذارد). اگر وزوز گوش ها تنها برای مدت کوتاهی رخ داد، اصلا جای نگرانی نیست، اما اگر چندین ماه ادامه داشت، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

5- دچار آلرژی شده اید.

گوش با سلامت بدن چه ارتباطی دارد؟

 هرگاه در مورد آلرژی صحبت می شود، همه به یاد اشک چشم و آبریزش بینی می افتند، اما این بار بهتر است به سراغ گوشهای خود بروید. اگر گوشهایتان دچار خارش، ورم یا گرفتگی شده، شاید به این دلیل باشد که چیزی با گوشتان سازگار نیست. یک راه عبوری به نام شیپور استاش موجب اتصال بینی به گوشها می شود و برای عبور دادن هوا باز و بسته می شود. وقتی بینی شما می گیرد (یک پدیده ی شایع در افراد مبتلا به آلرژی) عملکرد شیپور استاش شما را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب گرفتگی گوش می شود (درست مثل وقتی که هواپیما در حال بلند شدن از زمین است). درمان آلرژی معمولی مثل گرفتگی بینی می تواند با استفاده از یک دستگاه بخور یا با نوشیدن آب فراوان بهبود یابد.

6- مستعد بیماری های خاصی هستید.

گوش با سلامت بدن چه ارتباطی دارد؟

بیشتر مردم تصور می کنند واکس گوش تنها یک ماده ی چرکین به درد نخور است. اما این ماده که به عنوان یک سپر روان کننده و ضد باکتری عمل می کند، از ورود میکروب ها به گوش جلوگیری می کند. این واکس  می تواند نشان دهنده ی بسیاری از ناسازگاری های بدن باشد. بین این واکس و بیماری های مختلف رابطه هایی وجود دارد. گرچه DNA بیشتر بیماری ها خود را در خون یا بزاق نشان می دهند، اما DNA برخی از بیماری های خاص مثل هپاتیت، خود را در واکس گوش نشان می دهد.

غلظت واکس گوش نیز ممکن است نشان دهنده ی بیماری باشد. در سال 2009، محققان ژاپنی رابطه ای بین واکس چسبنده و مرطوب با جهش ژنی ABCC11 یافتند که با سرطان سینه در ارتباط است. به عبارت دیگر، به دلایل نامعلومی افرادی که دچار جهش ژنی هستند بیشتر دچار سرطان و غلظت واکس گوش می شوند (اگر واکس گوش شما مرطوب و چسبناک است نترسید، هنوز مطالعات در حال یافتن رابطه ای بین واکس گوش و سرطان سینه هستند).

بهتر است برای چک کردن واکس گوش خود نزد یک پزشک بروید. حتی گاهی اوقات واکس گوشتان تغییر نمی کند، اما دچار یک بیماری هستید که از طریق واکس گوش شناسایی می شود. اینطور نیست که تنها با نگاه کردن به واکس گوش به وجود بیماری پی ببرید.
استثنا: اگر واکس گوشتان سبز است یا بوی بدی دارد، ممکن است نشانه ی عفونت گوشتان باشد.

کاری از گروه محتوای برنافیت

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments