آیا می دانید گرما ممکن است سلامتتان را به خطر بیاندازد؟

اگر مدام با همسر یا دوست خود درمورد محل قرار گرفتن وسایل گرمازا بحث و گفت و گو دارید، باید بگویم که حق با فردی است که مکان سردتر را ترجیح می دهد. وقتی فصول سرد سال فرا می رسد، گاهی ممکن است عدم راه اندازی وسایل گرمازا مزایای زیادی به همراه داشته باشد. با مزایای سرما آشنا شوید:

1- خوابیدن در مکان های سرد به کاهش وزن شما کمک می کند

کاهش وزن یکی از دغدغه های بسیاری از افراد است. گاهی اوقات مواردی که ممکن است بسیار ناچیز شمرده شوند، دارای آثار زیادی بر روی کاهش وزن می باشند. مطالعات جدید نشان می دهد میزان چربی های قهوه ای در افرادی که در دمای پایین می خوابند، بیشتر است. چربی قهوه ای یک چربی مفید است که برای ایجاد گرما در بدن کالری می سوزاند. تنها 60 گرم چربی قهوه ای می تواند روزانه چند صد کالری را در بدن بسوزاند که معادل 30 دقیقه ورزش است. به علاوه، مطالعاتی که بر روی حیوانات انجام شد نشان داد که چربی های قهوه ای، شما را در برابر دیابت و چاقی حفظ می کند.

وقتی سن شما بالا می رود، وزنتان حدود 5 کیلو گرم افزایش می یابد. اما چربی های قهوه ای که شما در طول خواب به دست می آورید این روند را معکوس و به شما کمک می کند که وزن جوانی خود را حفظ کنید.

2- دمای پایین (سرما) عوارض تنفسی را کاهش می دهد

تنفس یک هوای تازه و خنک، شش های شما را با طراوت می کند. دلیلش این است که هوای سرد برای نفس کشیدن راحت تر است. طبق مطالعاتی که در بریزبین (استرالیا) انجام شد، دمای پایین تر موجب کاهش عوارض تنفسی، کاهش بستری شدن در بیمارستان قلب و عروق و کاشه مرگ و میر مربوط به بیماری های قلبی در سال های 1996 تا 2001 شد.

به علاوه، دمای پایین موجب کاهش آلرژی در افرادی می شود که دچارعوارض تنفسی مزمن هستند. وقتی تهویه ی هوا روشن می شود، فیلترهای آن برای از بین بردن آلودگی ها، خطرها و آلرژی زاها که موجب عوارض تنفسی هستند به کار می افتند. این موضوع به خصوص برای افرادی که از بیماری های مزمن ریه رنج می برند و می خواهند ریه های خود را از باکتری، خاک و آلودگی های دیگر هوا پاک کنند بسیار مناسب است.

3- تماس طولانی با حرارت، عملکرد اعضای بدن را به تاخیر می اندازد

آیا می دانید گرما ممکن است سلامتتان را به خطر بیاندازد؟ ، برنافیت

با تغییرات آب و هوا در کره ی زمین، دانشمندان سعی دارند آثار دمای بالا را بر روی بدن ما بررسی کنند. دمای تابستان امسال در استرالیا بالای 38 درجه بود، که مجله ی تایم آن را یک آزمون برای تابستان های آینده که دمای هوا بسیار گرم تر خواهد بود، خواند.

مدیریت گرما بسیار اهمیت دارد، چرا که تماس طولانی با حرارت بدون سرد شدن، موجب عوارض شدیدی بر روی بدن به خصوص کلیه ها می شود. حتی تماس کوتاه با گرما نیز منجر به گرما زدگی و سکته های کشنده می شود.

گرچه ممکن است گرما همه را تحت تاثیر قرار دهد، برخی از افراد مثل بچه ها، افراد پیر، افراد مبتلا به بیماری های قلبی و عوارض تنفسی بیشتر آسیب می بینند.

4- خنک نگه داشتن هوا در هنگام شب موجب ایجاد خواب آرامش بخش تری میشود

آیا می دانید گرما ممکن است سلامتتان را به خطر بیاندازد؟ ، برنافیت

احساس راحتی شما در خانه و رختخواب، تاثیر زیادی بر روی کیفیت خواب شما دارد. در طول 24 ساعت شبانه روز، دمای بدن شما دارای نوسان است. هنگام خواب دمای بدنتان پایین می آید.

محققان مرکز علوم و اعصاب هلند به این نتیجه رسیده اند که دمای پایین بدن موجب خواب بهتر در هنگام شب می شود، چرا که هر چه سریعتر بتوانید بدن خود را سرد کنید، زودتر می توانید به خواب عمیق بروید.

به علاوه از آنجا که بدن شما برای اینکه سرد شود نیاز به کار زیادی ندارد، خوابتان آرامش بخش تر و نیرو بخش تر خواهد بود. برای رسیدن به این منظور، بهتر است دمای اتاق خود را بین 19 تا 23 درجه تنظیم کنید.

یکی دیگر از مزایای خوابیدن در اتاق سرد، این است که در این دما بدن شما ملاتونین بیشتری تولید می کند. ملاتونین یک هورمون ضد پیری است و افزایش سن شما را به تعویق می اندازد.

5- دمای بالا موجب حمله ی قلبی می شود

آیا می دانید گرما ممکن است سلامتتان را به خطر بیاندازد؟ ، برنافیت

اگر دمای بدنتان زیاد بالا برود، آن را به دو صورت نشان می دهد، که تاثیر هر دوی آنها بر روی قلب است.

اولین صورت برتابش است، بدین معنا که گرما به طور طبیعی از دمای گرم تر به دمای سردتر منتقل می شود. مثلا اگر دمای اطراف شما سرد باشد، شما گرمای خود را به هوای اطراف منتقل می کنید، که چنین چیزی ایده آل است. اگر دمای هوا به دمای بدن شما نزدیک باشد، فراسازش موجب تغییر مسیر خون می شود تا خون بیشتری به پوست برساند. این عمل موجب افزایش ضربان قلب و شدت پمپاژ آن می شود.

در یک روز گرم، قلب شما در هر دقیقه 2 تا 4 برابر روزهای سرد، خون را به گردش درمی آورد.

صورت دیگری که بدن، دما را از خود خارج می کند از طریق تبخیر آن از پوست یا همان عرق است. عرق کردن برای شما مفید است چرا که موجب خارج کردن دما از بدن می شود. در یک روز خشک، تبخیر تنها یک قاشق چای خوری عرق از بدن، می تواند جریان خون را تا 2 درجه ی فارنهایت خنک کند.

اگر رطوبت بالای 75% باشد، بخار آب هوا آنقدر زیاد است که تقریبا تبخیر آب از بدن را غیر ممکن می سازد. عرق کردن بیش از حد، سیستم قلبی- عروقی را به تلاش وامی دارد چرا که سدیم، پتاسیم و مواد معدنی مورد نیاز را برای انقباض ماهیچه ها، انتقال عصبی و توازن آب بدن به سمت خود می کشاند.

به علاوه، اگر داروهای خاصی مصرف می کنید، ممکن است بدن شما عکس العمل شدیدی به گرما نشان دهد. این بدان معنا نیست که داروهای خود را قطع کنید، بلکه می توانید با پزشک مشورت کنید و احتیاط های لازم را به عمل آورید. این اقدامات شامل دسترسی آسان به سایه، بیرون به سر بردن از خانه در ساعات اوج آفتاب و غیره می باشد.

البته، نکته ی دیگری را هم باید در نظر داشت و آن هم این است که سرمای بیش از حد موجب تنگ شدن رگ ها می شود که می تواند مشکلات قلب را تشدید کند و منجر به حمله های قلبی شود. بنابراین بهترین راه این است که دمای بدن و محیط خود را متعادل نگه دارید.

کاری از گروه محتوای برنافیت

می‌خوای ثابت کنی که می‌تونی به وزن ایده آلت برسی ؟

اصولی و تخصصی ترین برنامه رژیم غذایی رو از برنافیت دریافت کن کنارت هستیم تا سریع تر لباسی که دوست داری رو بپوشی

از همین الان شروع کن تا زودتر به هدفت برسی!
5/5

به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

جدیدترین مقالات

همه مقالات
guest
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments