کدام یک از انواع مدیتیشن برای شما بهتر است؟

وقتی کلمه ی مدیتیشن را می شنوید چه احساسی به شما دست می دهد؟ وحشت، سردرگمی یا استرس؟ شاید دوست داشته باشید مدیتیشن را امتحان کنید اما آنقدر سرتان شلوغ باشد که حتی نتوانید آن را شروع کنید؟ یا شاید هم فکر اینکه در تنها با تفکرات خود در یک اتاق چهار زانو بنشینید کمی رعب برانگیز باشد. رها از فکر موبایل یا مکالمه های روزمره، ذهن ما از نگرانی ها، آرزوها و مسائل روزمره ی زندگی لبریز می شود. اما با تماشای آمد و شد این افکار  می توانیم بدن و ذهن خود را آرام کنیم و به آرامش دست یابیم. اما حقیقت این است که مدیتیشن، تنها یک شکل ندارد، بلکه به هر اندازه که فکرش را بکنید دارای تنوع است.

برخی از تمرین های مدیتیشن بر اساس تمرکز حواس است، که در آن کلمات مانترا تکرار می شود و انواع دیگر مدیتیشن ممکن است بر ارسال مهربانی  به دنیا تاکید کند. اما علی رغم این تفاوت ها، هدف تمام تمرین های مدیتیشن یک چیز است: پاک کردن ذهن و آرامش دادن به شما. هدف تمام مدیتیشن ها رهایی از شر افکار نیست – چنین چیزی اصلا ممکن نیست، بلکه هدف، مشاهده ی  این افکار بدون درگیر شدن با آنهاست. با اینکه مدیتیشن با دین در تضاد است و بودایی ها آن را علت درد و رنج می دانند، فلسفه ی بودایی هزاران سال است که آن را مورد استفاده قرار می دهد.

وقتی به خود می گویید: ” من روز بدی را پشت سر گذاشتم، من به درد هیچ کاری نمی خورم” این تفکر نیست که موجب رنج شما می شود بلکه اعتقاد و تعلق شما به آن فکر است که شما را آزار می دهد. هر کدام از ما ممکن است این تفکرات و احساسات منفی را در زندگی خود تجربه کرده باشیم و از آنجا که انسانیم نمی توانیم آنها را حذف کنیم. اما مدیتیشن به ما کمک می کند بدون تعلق خاطر به این افکار و احساسات با آنها رو به رو شویم و با انجام حرکات مدیتیشن به آرامش بیشتری برسیم.

مزایای مدیتیشن

کدام یک از انواع مدیتیشن برای شما بهتر است؟

علاوه بر احساس آرامش، مدیتیشن مزایای دیگری نیز دارد که نتیجه ی سالها مطالعه و تحقیق می باشد. سازمان بهداشت آمریکا چندین مزایای علمی مدیتیشن را اعلام کرده است. برخی از این مزایا شامل:

  • کاهش فشار خون
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • افزایش تمرکز
  • بهبود پاسخ جسمی و روحی نسبت به استرس
  • کاهش التهاب و درد
  • کاهش نگرانی و افسردگی
  • بهبود حافظه

با این توضیحات قطعا می خواهید سراغ مدیتیشن بروید، درست است؟ اجازه دهید دریابیم بهترین شیوه ی مدیتیشن برای شما چیست؟

انواع مختلف مدیتیشن

بهترین تمرین مدیتیشن- مثل ورزش روزانه- همان تمرینی است که شما به انجام آن علاقه دارید. هیچ مدیتیشنی وجود ندارد که همه ی تمرین ها برای آن مناسب باشد. روش ها و اشکال مختلفی از مدیتیشن وجود دارد که شما می توانید آن ها را دنبال کنید. این روش ها ممکن است قدمت چند صد ساله داشته باشد یا روش های جدیدی باشد که توسط رهبران روشنفکر متبحر به وجود آمده باشد. برخی از این تمرین ها شامل مانترا هستند برخی دیگر ممکن است در حال قدم زدن در پارک انجام شوند، برخی دیگر هیچ یک از اینها را شامل نمی شوند بلکه شامل تنفس عمیق و آگاهانه ی شما می شوند. بنابراین کدام روش مدیتیشن برای شما مناسب تر است؟ اجازه دهید آن را پیدا کنیم.

۱- کاهش استرس بر پایه ی حضور ذهن

کاهش استرس بر پایه ی حضور ذهن

درباره ی این نوع مدیتیشن: این نوع مدیتیشن که در سال ۱۹۷۹ توسط جان کابات زین معروف شد، در مورد دم و بازدم آگاهانه و بررسی کردن بدن می باشد. تنفس آگاهانه به معنی دم و بازدم و تمرکز بر تنفس است. بررسی بدن هم یک تکنیک است که برای تمرکز بر احساسات جسمی بدن به کار می رود. از پنجه ی پاهای خود شروع کنید و سپس به نقاط دیگر پیش روی کنید ، گاه گاهی بر قسمت های خاصی از بدن تمرکز کنید. این افزایش هوشیاری موجب رهایی فشارهای قسمت های مختلف بدن می شود.

این روش مدیتیشن در طول چند دهه ی اخیر مشهور شده و هم اکنون در بیش از ۲۰۰۰ بیمارستان و مراکز پزشکی سراسر دنیا به بیماران توصیه می شود. کابات زین حتی کارگاه های آموزشی را اداره می کند که در آن دانش آموختگانش، راه رفتن مدیتیشن را تمرین می کنند، آنها بر هر قدمی که برمی دارند تمرکز می کنند و به این عبارت قدیمی که “اگر راه می روی، فقط راه برو. اگر می خوری، فقط بخور.” (بر روی آن تمرکز کن) گوش می دهند. او معتقد است که هر فعالیتی می تواند با تمرکز حواس انجام شود و با انجام این کار شما می توانید بیشتر با حرکات مدیتیشن در زندگی روزمره خود سازگار شوید.

وضعیت بدن: نشسته، دراز کشیده یا در حال راه رفتن

این تمرین را انجام دهید اگر : می خواهید هر دقیقه از زندگی خود را با تمرکز حواس زندگی کنید چه وقتی که می خواهید از زندگی خود لذت ببرید یا وقتی که می خواهید در پارک قدم بزنید.

۲- مدیتیشن متعالی

مدیتیشن متعالی

درباره ی این نوع مدیتیشن: احتمالا اسم این مدیتیشن برای شما آشناست، چرا که توسط پیروان مشهوری چون بیتلز معروف شد. اما قدمت آن به هزاران سال قبل باز می گردد که توسط ماهاریشی ماهش یوگی در سال ۱۹۵۰ به آمریکا آورده شد.

این مدیتیشن مستلزم نشستن شما به مدت دو روز و هر روز به مدت ۲۰ دقیقه و استفاده از مانترا برای تمرکز در طول مدیتیشن است. در ابتدا، بیست دقیقه ممکن است زمان زیادی به نظر برسد، اما این مدت زمان برای این طراحی شده است که شما را به آرامش عمیق تری برساند که ماورای احساسات و استرس های روزانه ی شما باشد. اگر می خواهید در این کلاس ها شرکت کنید، مربی شما ممکن است به شما یک مانترا بدهد و این شمایید که باید آن را در طول مدیتیشن خود تکرار کنید.

 وضعیت بدن: در حالت نشسته

این تمرین را انجام دهید اگر: بی قرارید، استرس زیادی دارید، یا از نظر روحی خسته اید و می خواهید آرامش درونی بیشتری داشته باشید.

۳- مدیتیشن محبت

مدیتیشن محبت

درباره ی این نوع مدیتیشن: کشف محبت برای دیگران، یک مدیتیشن معروف در مذهب بودا می باشد، گرچه مدیتیشن محبت به هیچ مذهب و فلسفه ای تعلق ندارد. این نوع مدیتیشن به متا مدیتیشن نیز معروف است. در ابتدا دو یا سه نفس عمیق با بازدم های طولانی بکشید تا حرکت هوا را در قفسه ی سینه ی خود- چاکرای قلب- حس کنید. سپس این جمله ها یا عبارات مشابه آن را به خودتان بگویید:

ممکن است خوشحال باشم. ممکن است حالم خوب باشد. ممکن است در امان باشم. ممکن است در صلح و صفا زندگی کنم.

پس از گفتن این جملات محبت آمیز به خود، این جمله ها را در مورد یک دوست یا شخص دیگری که برایتان اهمیت دارد به کار ببرید.

ممکن است خوشحال باشی. ممکن است حالت خوب باشد. ممکن است در امان باشی. ممکن است در صلح و صفا زندگی کنی.

سپس این جمله ها را خطاب به کل جهان بگویید و بخواهید همه ی موجودات آن خوشحال، خوب، در امان و در صلح و صفا باشند. پس از آن هر احساس گرم و یکپارچه ای را که به سراغتان می آید با آن ارتباط برقرار کنید.

وضعیت بدن: در حالت نشسته

این تمرین را انجام دهید اگر: می خواهید برای خود و دیگران محبت بیشتری کشف کنید.

۴- ذاذان

ذاذان

درباره ی این نوع مدیتیشن: ذاذان، تمرین ذن بودیسم است و تمرکز آن بر رابطه ی بین ذهن و تنفس است. کارآموزان باید توجه خود را به هر دم و بازدم معطوف کنند. گاهگاهی نفس های خود را بشمارند تا تمرکز ذهنی بیشتری به دست آورند. با شماره ی ۱ عمل دم و با شماره ی ۲ عمل بازدم را انجام دهید. با شماره ی ۳ دم بعدی و با شماره ی ۴ بازدم بعدی را انجام دهید و به همین ترتیب تکرار کنید. سعی کنید تنها روی شمارش هر نفسی که می کشید تمرکز کنید و ذهن خود را تنها به این کار مشغول کنید. این مدیتیشن می تواند به صورت دسته جمعی گاهی اوقات نیز همراه با آواز انجام شود.

وضعیت بدن: در این نوع تمرین، بدن ممکن است در چندین حالت باشد

  • پاها را به صورت ضربدری روی هم قرار داده به طوری که هر پا روی ران مخالف قرار گیرد
  • یک پا روی ماهیچه ی ساق پای مخالف قرار گیرد
  • روی زانو نشسته و پاها را زیر خود جمع کنید
  • روی یک صندلی که پشت آن صاف باشد بنشینید

این تمرین را انجام دهید اگر: می خواهید همراه با تنفس های خود یک آرامش عمیق تجربه کنید

۵- ویپاسانا

ویپاسانا

این لغت سانسکریت به معنی “دیدن شکل واقعی چیزهاست” و به “مدیتینش بینش یا نگرش” نیز معروف است. این مدیتیشن بخشی از سنت ۲۵۰۰ ساله ی بودا است که برای کمک به سطوح عمیق تر هوشیاری به کار می رود.

در این مدیتیشن به شما آموزش داده می شود به افکار و تجربیاتی که برایتان به وجود می آید برچسب بزنید و به چیزهایی که نظرتان را جلب می کند توجه کنید. هرگاه یک برچسب را شناسایی کردید، تشویق می شوید که هوشیاری خود را به همان موضوع اولیه که تنفس است برگردانید. لحظه به لحظه روی دم و بازدم خود تمرکز کنید. هر زمان که یک احساس یا تفکر به سراغ شما می آید، توجه کنید که آیا این تفکر مربوط به پارس یک سگ، یک زانو درد یا یک تفکر و سپس بازگرداندن تمرکز به دم و بازدم است. این کار به شما اجازه می دهد که ناظر افکار خود باشید و آنها را به صورت عینی مشاهده کنید.

وضعیت بدن: چهار زانو روی تشک

این تمرین را انجام دهید اگر: می خواهید از شر افکار مزاحم نجات یابید و هوشیاری خود را افزایش دهید.

کاری از گروه محتوای برنافیت

علی معراجی زاده

علی معراجی زاده

می‌خوای ثابت کنی که می‌تونی به وزن ایده آلت برسی ؟

اصولی و تخصصی ترین برنامه رژیم غذایی رو از برنافیت دریافت کن کنارت هستیم تا سریع تر لباسی که دوست داری رو بپوشی

از همین الان شروع کن تا زودتر به هدفت برسی!
5/5

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

جدیدترین مقالات

همه مقالات
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
guest
4 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments

برنافیت، ارائه دهنده‌ی رژیم غذایی دکترکرمانی است که رژیم غذایی و برنامه غذایی را به صورت گروهی و زیر نظر پشتیبان اختصاصی ارائه می‌دهد.

گروه برنافیت دکتر کرمانی، مشاوره تغذیه و تناسب اندام

گروه برنافیت دکتر کرمانی یکی از بزرگترین گروه های درمانی چاقی و لاغری می باشد که با ارائه رژیم گروهی با استفاده از بروز ترین متد های لاغری به شما در رسیدن به لاغری و تناسب اندام کمک میکند.
بیشتر...

یکی از زیر مجموعه‌های دکتر کرمانی که با بیش از چند سال سابقه درخشان در زمینه تغذیه و لاغری توانسته است، هزاران افراد را به تناسب اندام دلخواه خودشان برساند، مجموعه برنافیت دکتر کرمانی است. در سایت برنافیت با دنیایی از مطالب درمورد تغذیه و لاغری روبه‌رو خواهید شد و  هر آن‌چه درمورد تغذیه و لاغری است را در این‌جا می‌توانید پیدا کنید.

هنگام ورود به سایت برنافیت دکتر کرمانی با انواع متفاوتی از رژیم‌ها روبه رو می‌شوید از جمله: رژیم تثبیت وزن برنافیت، برنامه‌غذایی روزانه برنافیت، رژیم غذایی برای لاغری، رژیم غذایی رایگان، رژیم غذایی لاغری برای دموی‌ها، رژیم فستینگ، رژیم فشرده لاغری، رژیم کاهش وزن، رژیم کتوژنیک، رژیم گروهی برنافیت، رژیم لاغری 20 کیلویی، رژیم لاغری رایگان، رژیم لاغری سریع، رژیم مایر، رژیم سیب، رژیم شیر، رژیم، رژیم افزایش وزن برنافیت، رژیم آنلاین، رژیم بارداری و شیردهی، رژیم برای بلغمی‌ها، رژیم برای دموی‌ها، رژیم پروتئین، بارهنگ برای لاغری است که تنوع رژیم‌ها باعث شده به یک مجموعه بسیار قوی در حوزه لاغری و تغذیه شناخته شود.

تمامی دستورات برنامه‌های غذایی زیر نظر کارشناسان دکتر کرمانی ارائه می‌شود و دستورات مصرف هر خوراکی با مقدار کالری مورد نیاز نیز در برنامه غذایی برای هر شخص به صورت جداگانه گفته می‌شود. مانند: طریقه مصرف دانه چیا برای لاغری، ماسالای چینی برای لاغری، سیر سیاه لاغری، سرکه سیب برای لاغری ، زردچوبه برای لاغری شکم، چای سبز برای لاغری، دانه چیا، دمنوش‌های لاغری و…. خواص میخک برای لاغری.

برنامه غذایی برای هر شخصی متفاوت است و با توجه به شرایط جسمانی هر فرد برنامه غذایی جداگانه به آن داده می‌شود مانند: برنامه رژیم غذایی 7 روزه، برنامه غذایی برای افزایش وزن، برنامه غذایی برای بدنسازی، برنامه غذایی برای کاهش وزن.

در مجموعه برنافیت دکتر کرمانی امکاناتی نظیر: مشاور تغذیه آنلاین، مشاوره رایگان رژیم لاغری، دریافت رژیم به صورت آنلاین، کاهش وزن سریع، آب کردن چربی شکم، نرم افزار رژیم غذایی رایگان برنافیت، ورزش برای لاغری، پشتیبان اختصاصی رژیم، چالش رژیم لاغری،  کالری مواد غذایی برنافیت،  محاسبه bmiدکتر کرمانی، دوچرخه ثابت برای لاغری،  قوی‌ترین رژیم لاغری، کاهش چربی، کاهش وزن، گروه لاغری برنافیت دکتر کرمانی، لاغری سریع، لاغری سریع 10روزه، لاغری سریع در یک هفته، لاغری و تناسب اندام، چاقی، زیبایی اندام، ورزش لاغری، ورزش و تناسب اندام، نمونه رژیم دکتر کرمانی، پیج دکتر کرمانی، رژیم دکتر کرمانی رایگان‌ و انواع روش‌های لاغری.

راه ارتباطی با مجموعه برنافیت دکتر کرمانی از طریق سایت برنافیت، اینستاگرام برنافیت دکتر کرمانی و واتساپ برنافیت امکان پذیر است و همراهی شما عزیزان باعث شده است تا یک خانواده بزرگی کنار هم تشکیل دهیم.

برنافیت، ارائه دهنده‌ی رژیم غذایی دکترکرمانی است که رژیم ها را به صورت گروهی و زیر نظر کارشناس اختصاصی ارائه می‌دهد.

دسترسی سریع

پربازدیدترین ها

انواع رژیم ها

برنافیت، ارائه دهنده‌ی رژیم دکترکرمانی است که رژیم ها را به صورت گروهی و زیر نظر پشتیبان اختصاصی ارائه می‌دهد.

گروه برنافیت دکتر کرمانی، مشاوره تغذیه و تناسب اندام

گروه برنافیت دکتر کرمانی یکی از بزرگترین گروه های درمانی چاقی و لاغری می باشد که با ارائه رژیم گروهی با استفاده از بروز ترین متد های لاغری به شما در رسیدن به لاغری و تناسب اندام کمک میکند.
دریافت مشاوره رژیم برنافیت
برای رسیدن به وزن دلخواهت، شماره‌ات رو ثبت کن تا از کارشناسان ما مشاوره رایگان بگیری!

دریافت مشاوره رایگان رژیم

اگه می‌خوای به وزن دلخواهت برسی، شماره‌ات رو ثبت کن تا از کارشناس‌های برنافیت دکترکرمانی مشاوره‌ رایگان بگیری!

[contact-form-7 id="19069" title="فرم مشاوره"]