چرا دچار چربی های شکم می شوید؟

داشتن شکم بزرگ نه تنها به بدن شکلی نامتناسب می دهد بلکه تحقیقات نشان داده است، چربی های شکم خطر بیشتری از چربی های کل بدن ایجاد می کند. مقصر اصلی  بیماری ها، چربی های احشایی هستند که دور شکم ذخیره می شوند.

چربی های احشایی که دور شکم و قسمت های داخلی بدن ذخیره می شوند دارای متابولیک بالایی هستند، به این معنا که مواد شیمیایی را به بدن شما وارد می کنند که موجب آسیب های اکسیداتیو می شود.

چربی های شکم به اندام ها و رگ های خونی آسیب می رساند و خطر افزایش فشار خون، کلسترول، حمله ی قلبی، بیماری قلبی، دیابت، سرطان و جنون را افزایش می دهد.

شما می دانید که چربی های شکم برای شما زیان بار است اما چه کنیم تا دچار آنها نشویم؟ خودداری از خوردن شکر و کربوهیدرات های فرآوری شده سخت است و هر فردی می داند که رژیم غذایی مدیترانه ای که شامل محصولات تازه، غلات کامل، گوشت قرمز کم و چربی های سالم باشد بسیار مفید است. هر چیزی که موجب کم شدن چربی های شکمتان شود حتی به اندازه ی چند سانتی متر، سلامت شما را بیشتر تضمین می کند.

در اینجا دلایل علمی ای وجود دارند که نشان می دهند چرا برخی از افراد هر چه می خورند به چربی شکم آنها تبدیل می شود و آنجا می ماند.

بدن مادرتان سیبی شکل بوده است

چرا دچار چربی های شکم می شوید؟

آنچه که محل ذخیره ی چربی های شما را تعیین می کند تا حدود زیادی به ژنتیکتان بر می گردد. با نگاه به شجره نامه ی خود خواهید فهمید که افراد خانواده ی شما سیبی شکل و یا گلابی شکل بوده اند. افرادی که ژنهایشان آنها را در طبقه ی سیبی شکل قرار می دهد برای کاهش چربی های شکم باید فعالیت جسمانی زیاد و دریافت کالری کمی داشته باشند.

هورمون های شما در حال تغییر است

چرا شکم شما بزرگ می شود؟

در سن یائسگی حتی اگر زنی گلابی شکل بوده است-گلابی شکل یعنی بیشتر چربی های آنها در قسمت باسن و ران ها ذخیره شده است- ممکن است شکمش شروع به بزرگ شدن کند. با افزایش سن، استروژن و متابولیسم بدن کاهش می یابد و موجب بزرگی شکم افراد می شود. قوی کردن ماهیچه ها از طریق ورزش های قدرتی (و تمرکز بر روی شکم) بسیار مفید است.

دچار سندروم تخمدان پلی کیستیک می باشید

چرا شکم شما بزرگ می شود؟

سندروم تخمدان پلی کیستیک حدود 10 تا 20 درصد زنان را در طول سال های تخمک گذاری و تولید مثل تحت تاثیر قرار می دهد. این زنان دارای سطح تستوسترون بیشتری هستند و افزایش وزن بیشتری به خصوص در ناحیه ی شکم دارند. از آنجا که مردان بیشتر سیبی شکل هستند تصور می شود که این سطح بالای تستوسترون موجب بزرگ شدن شکم آنها شود.

علائم دیگر این سندروم شامل قاعدگی های نامنظم، افزایش رشد موهای بدن و آکنه می باشد. اگر مشکوک به چنین نشانه هایی هستید با دکتر خود صحبت کنید. ممکن است که نیاز به مصرف دارو داشته باشید.

دچار کم خوابی و یا پرخوابی مفرط هستید

چرا شکم شما بزرگ می شود؟

خواب شبانه ی شما اگر کمتر از 5 ساعت و بیشتر از 8 ساعت باشد، دچار چربی های شکمی می شوید. اندرسون می گوید: ما هنوز دچار فیزیولوژی غار نشینی هستیم. اگر دچار کم خوابی باشیم، متابولیسم ما افزایش می یابد تا انرژی ذخیره کند. در نتیجه چیزهایی می خوریم که نباید آنها را بخوریم. در این موارد خوردن دونات و سرخ کردنی ها را که برایمان آسان است ترجیح می دهیم و این کالری های سریع به چربی، به خصوص چربی های شکم تبدیل می شوند.

محققان هنوز نمی دانند چرا آنهایی که زیاد می خوابند شکم های بزرگی دارند، اما احتمال می دهند به این دلیل باشد که هنگام خواب فعالیت کمتری دارید. نیاز هر فرد به خواب، متفاوت است اما هر فرد به 7 تا 9 ساعت خواب شبانه نیاز دارد.

استرس زیادی دارید

چرا شکم شما بزرگ می شود؟

متخصصان سالهاست که می دانند افراد آشفته دارای شکم های بزرگتری هستند، اما در حال حاضر دلیل آن را نیز می دانند. وقتی دچار استرس هستید بدن شما کورتیزول بسیار زیادی ترشح می کند. هورمونی که ترشح آن در دو روز، فاجعه به بار می آورد. این هورمون در افراد باعث افزایش نیاز به غذاهای چرب و شیرین می شود تا بتوانند به این وسیله استرس خود را کاهش دهند. کورتیزول، شیمی بدن را نیز تغییر می دهد و موجب کاهش کالری سوزی می شود.

اگر احساس می کنید زمان زیادی است که دچار استرس هستید بهتر است هرچه زودتر آن را درمان کنید.

کاری از گروه محتوای برنافیت

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments

مطالب مرتبط:

خانه