رژیم کتو- تغذیه- برنافیت

 رژیم کتو یک موضوع چالش برانگیز در میان متخصصان تغذیه و سلامت است. بسیاری از متخصصان تغذیه این رژیم پر چرب و کم کربوهیدرات را قبول ندارند. آنها معتقدند استفاده از رژیم غذایی پر چرب کتو با افزایش سرعت تلومرها موجب پیری زودرس می شود.

رژیم کتو یا کتوژنیک یکی از معروف ترین ترندهای سال 2017 است و هر جا که می روید صحبت از این رژیم غذایی پر چرب و کم کربوهیدرات است. اما چرا جیلیان مایکلز چندان با این رژیم غذایی موافق نیست؟ او حتی این رژیم غذایی را یک رژیم سر سخت و بی رحم معرفی می کند. او می گوید: “احتمالا یکی از دلایلی که این رژیم به شدت مورد توجه قرار گرفته این است که به طور چشمگیری به کنترل سطح انسولین کمک می کند.” به همین دلیل این رژیم برای افراد دچار سندروم تخمدان پلی کیستیک، دیابت نوع 2، دارای انسولین بالا و نابارور بسیار مفید است. اما برای بقیه چنین اثراتی ندارد. اگر بیش از حد از کربوهیدرات ها و قندهای فرآوری شده استفاده نکنید و به طور کلی پرخوری نکنید، سطح انسولین شما بالا نمی رود.

پیشنهاد برنافیت: رژیم غذایی ترسناک نیست!

هرچند رژیم کتو از چربی های سالم استقبال می کند، اما به شدت کربوهیدرات ها و تا حدودی پروتئین ها را محدود می کند. اگر یکی از این درشت مغذی ها را مصرف نکنید، سلول ها دچار قحطی می شوند و به درستی کار نمی کنند. استفاده از رژیم غذایی پر چرب کتو با افزایش سرعت تلومرها موجب پیری زودرس می شود. افرادی که می خواهند رژیم کتو بگیرند، باید از این تفکر غلط بپرهیزند که می توانند هر میزان غذا با هر مقدار کالری مصرف کنند. کنترل کالری و محدودیت مصرف آن در همه ی رژیم ها وجود دارد.

این تنها مایکل نیست که رژیم کتو را قبول ندارد

رژیم کتو یک موضوع چالش برانگیز در میان متخصصان تغذیه و سلامت است. تولید کتون در بدن به مدت طولانی برای سلامت انسان مضر است. کتون مواد شیمیایی است که در هنگام شکستن چربی ها در بدن تولید می شود. این کتون ها منابع ضروری سوخت هستند و برای مدت طولانی در بدن نیاز نیستند. کتون ها مولکول های اسیدی هستند و موجب تولید اسید در بدن می شوند. یکی از راه هایی که بدن شما اسید را از بدن خارج می کند با خارج کردن کلسیم از استخوان هاست. به علاوه رژیم کتوژنیک رژیم متعادلی نیست و از آنجا که حاوی محصولات حیوانیست، در برابر سرطان و بیماری ها گزینه ی خوبی محسوب نمی شود.

پیشنهاد برنافیت: رژیم غذایی کتوژنیک خوب یا بد؟

عوارض جانبی رژیم کتو

رژیم کتو- تغذیه- برنافیت

تولید بیش از حد کتو در بدن موجب کتواسیدوز می شود. این عارضه ی مهلک زمانی رخ می دهد که انسولین کافی در بدن ما یافت نمی شود. آنفولانزای کتو نیز یکی از عوارض جانبی رژیم کتوژنیک است که با علائمی چون خستگی، سردرد و درد همراه است. از دیگر عوارض جانبی کتو به خطر سنگ کلیه، بد نفس کشیدن، انقباض ماهیچه ای و سرگیجه می توان اشاره کرد.

برخی از مطالعات نیز بر این باور بودند که این رژیم بسیار مفید است، اما تعداد این مطالعات بسیار کم بود. حتی یکی از مطالعات نشان داد که افرادی که رژیم کتو می گیرند، بیشتر دچار التهاب و بدخلقی می شوند.

رژیم کتوژنیک چالش برانگیز است، اما برای برخی از افراد مفید می باشد

هرچند برخی از افراد با این رژیم مخالفند، اما برخی دیگر استفاده از منابعی چون کتو را بسیار مفید می دانند. آنها بر این باورند که رژیم کتو سطح انرژی و خلق و خوی آنها را بهبود می دهد. به عنوان یک رژیم غذایی کاهش وزن، کتو می تواند برای برخی از افراد مفید باشد. اما عدم تحقیقات کافی می تواند آثار مخربی در طولانی مدت داشته باشد.

کاری از گروه محتوای برنافیت

Home