پیشگیری از بارداری چه ارتباطی با افسردگی دارد؟

کنترل بارداری هورمونی (استفاده از قرص)، به دلیل جلوگیری از دردهای قاعدگی و پاکسازی جوش ها بسیار مشهور شده است، اما مطالعات جدید از رابطه ی آن با افسردگی خبر می دهند.

مطالعات جدیدی در مرکز روانپزشکی جاما انجام شد که بیش از یک میلیون زن دانمارکی در سنین 15 تا 35 سال را که از داروهای هورمونی ضد بارداری استفاده می کردند، مورد بررسی قرار داد. هیچ کدام از این افراد، پیش از این دچار افسردگی های بالینی نبودند. این مطالعات نتایج جالبی در بر داشت. پس از 6 ماه مطالعه بر روی این افراد، زنانی که از پیشگیری های بارداری هورمونی استفاده می کردند، در مقایسه با زنانی که این پیشگیری ها را به عمل نمی آوردند، 40 درصد بیشتر در خطر ابتلا به افسردگی بودند. همچنین نیویورک تایمز اعلام کرد که خطر افسردگی در زنان جوان گروه آزمایش حتی بیشتر هم بود. برخی از عواملی که حتی خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می داد، شامل مصرف قرص های خالص پروژسترون و استفاده از IUD لوونورژسترول بود.

پیشنهاد محققان برای ایجاد شادمانی، تغییر سطح استروژن در بدن می باشد.

یک پروفسور بالینی مربوط به بیماری های زنان در دانشگاه کپنهاگ می گوید: با وجودی که خطر ابتلا به افسردگی با مصرف این داروها افزایش می یابد، تنها حدود 40 درصد از آنها دچار افسردگی می شوند. بیشتر زنانی که از این داروها استفاده می کنند دچار افسردگی نخواهند شد.

برخی از محققان به یافته های جدیدی دست یافته اند. حتی برخی از محققان از رابطه ی استفاده از قرص های ضد بارداری و احساس شادمانی در بدن خبر می دهند. بنابراین شاید به گفته ی برخی از آنها، استفاده از این قرص ها موجب افسردگی شما نشود. اما اگر احساس افسردگی می کنید، می توانید استفاده از قرص ها را به عنوان یک عامل افسردگی در نظر بگیرید و از مصرفشان خودداری کنید.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments