چگونه ویژگی های شخصیتی بر روی سردرد تاثیر می گذارد؟

آیا تا به حال می دانستید که شخصیت هر فردی با سردرد یا میگرن او در ارتباط است؟ ویژگی های شخصیتی خاص موجب اختلالات اولیه در سر درد می شود.

ویژگی های شخصیتی و سر دردهای خوشه ای

در مطالعه ای که در مجله ی سر درد و درد به چاپ رسید، 80 شرکت کننده ی مبتلا به سر درد خوشه ای با استفاده از آزمون سالامانکا شرکت کردند.

سالامانکا، یک پرسشنامه ی ساده است که برای بررسی ویژگی های شخصیتی که به سه خوشه تقسیم شده اند، به کار می رود. این سه خوشه شامل:

خوشه ی A: (پارانوئید، اسکیزوئید، اسکیزوتایپال) به طور کلی، عجیب و غریب

خوشه ی B: (نمایشی، خودشیفته، ضربه ای، مرزی) به طور کلی، عاطفی

خوشه ی C: (آنانکاستیک، وابسته، مضطرب) به طور کلی، مضطرب

نتایج نشان داد که شرکت کنندگان با سر دردهای خوشه ای بیشتر از گروه آنانکاستیک، مضطرب، نمایشی، اسکیزوئید و کمتر از گروه ضربه ای و پارانوئید بودند.

ویژگی های شخصیتی و میگرن

نتایج مطالعات بالا با مطالعات پیشین که ویژگی های شخصیتی 164 فرد مبتلا به میگرن را بررسی کرده بود، مقایسه شد.

پس از مقایسه ی این دو گروه (شرکت کنندگان با سر درد خوشه ای و شرکت کنندگان با سر درد میگرنی) نشان داده شد که تنها شخصیت پارانوئید و اسکیزوئید در افراد، با سر دردهای خوشه ای بسیار شایع است.

گرچه شخصیت های مضطرب و وابسته در افراد میگرنی بیشتر از افراد مبتلا به سر درد خوشه ای بود، اما نتایج چشمگیری نشان داده نشد. از آنجا که سر دردهای خوشه ای بیشتر در مردان و میگرن بیشتر در زنان شایع است، محققان سعی کردند دریابند که آیا ویژگی های شخصیتی موجود در افراد مبتلا به سر درد خوشه ای در مقابل افراد میگرنی ممکن است با جنسیت توضیح داده شود یا نه؟

اما آنها به نتایج منفی در این مورد دست یافتند. بدین معنا که ویژگی های شخصیتی به نوع اختلال سر درد بستگی دارد و نه به جنسیت آنها.

پیشنهاد برنافیت: [button color=”orange2″ link=”https://bornafit.ir/%d8%a7%d8%b2-%d8%b3%d8%b1%d8%af%d8%b1%d8%af-%d9%85%db%8c%da%af%d8%b1%d9%86%db%8c-%da%86%d9%87-%d9%85%db%8c%d8%af%d8%a7%d9%86%db%8c%d8%af/” align=”right” target=”_blank”]از سردرد میگرنی چه میدانید؟[/button]

ویژگی های شخصیتی و سر دردهای تنشی

در مطالعه ی دیگری که در آن بیش از 300 شرکت کننده با سر درد تنشی مزمن مورد مطالعه قرار گرفته بودند، یک پرسشنامه ی شخصیتی آیزنک برای ارزیابی ویژگی های شخصیتی به کار برده شد.

در این مطالعه، محققان از دو مقیاس استفاده کردند.

  • یک مقیاس 23 سوالی که نوروتیسیسم را ارزیابی می کرد.
  • یک مقیاس 21 سوالی که بررسی می کرد آیا شرکت کنندگان می خواهند نمره های خود را کنترل کنند یا نه؟

مقیاس نوروتیسیسم، ویژگی های شخصیتی مربوط به اضطراب، افسردگی، خلق و خو و عدم تحمل را بررسی می کند. وقتی شرکت کنندگان مبتلا به سر درد تنشی با جمعیت کلی مقایسه شدند، نشان داده شد که میزان نوروتیسیم در آنها بیشتر است.

پیشنهاد برنافیت: [button color=”orange2″ link=”https://bornafit.ir/%d8%b3%d8%b1%d8%af%d8%b1%d8%af%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%af%d8%a7%d9%88%d9%85-%da%a9%d9%85%d8%a8%d9%88%d8%af-%d9%88%db%8c%d8%aa%d8%a7%d9%85%db%8c%d9%86-d/” align=”right” target=”_blank”]آیا سردردهای مداوم به خاطر کمبود ویتامین D است؟[/button]

این نتایج به چه معناست؟

نتایج به طور کلی نشان می دهد که برخی از ویژگی های شخصیتی خاص ممکن است در افرادی که دچار اختلالات سر درد ابتدایی هستند، شایع باشد. شخصیت، یک ویژگی است که طرز تفکر و رفتار یک فرد را مشخص می کند. از طرف دیگر، اختلال شخصیت، یک الگوی فکری و رفتاری مزمن و غیر قابل تغییر است که از کودکی یا نوجوانی آغاز می شود. در واقع الگوهای رفتاری، همه به تعادل مربوط هستند و عدم تعادل موجب عدم کارآمدی در افراد می شود.

آیا شما نیز باید یک آزمون شخصیت بدهید؟

هدف از این مطالعه این نیست که به شما بگوید نیاز به آزمون شخصیت دارید یا نه، اما صرف چند دقیقه زمان بر روی ویژگی های فردی موجب می شود تا خود را بهتر بشناسید.

نگاه دقیق تر به اعمال و رفتارتان موجب می شود که با سر درد یا میگرن خود آسان تر کنار بیایید. اگر دچار اضطراب هستید، تمرین های مدیتیشن و یوگا نگرانی های شما را کاهش می دهد.

شاید برخی از متخصصان ادعا کنند که این مطالعه بیشتر از اینکه ارزش داشته باشد، جالب و تفکر بر انگیز است. اما این مطالعه به پزشکان و متخصصان کمک می کند تا یک رویکرد کلی نسبت به بیماری های روانی به دست آورند.

کاری از گروه محتوای برنافیت

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments

مطالب مرتبط:

خانه