زمانی که ورزشکاران دست از ورزش می کشند

بیشتر ورزشکاران ، پس از مدتی از ورزش کردن خسته می شوند و آن را کنار می گذارند. شاید این موضوع به دلیل ورزش های بلندمدتی باشد که پس از گذشت زمان، شما را خسته کرده است.

چنین چیزی کاملا عادی است و ممکن است برای همه ی ورزشکاران رخ دهد، اما نباید موجب ترک ورزش شود. فواید زیادی در ورزش کردن وجود دارد، اما این فواید دائمی نیستند. فرح حمید- یک پزشک ورزشی- می گوید: “در واقع، بسیاری از دستاوردهای سخت ورزشی ممکن است در کمتر از دو هفته از بین برود.”

در اینجا به نکاتی در مورد این موضوع که اگر ورزش را متوقف کنید، چه اتفاقی برای شما رخ می دهد اشاره شده است.

در طول ۱۰ روز: مغز شما ممکن است شروع به تغییر کند.

برای سال های زیادی محققان بر این باور بوده اند که ورزش برای مغز شما مفید است و بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ حتی ممکن است از دست دادن حافظه در دوران پیری را کاهش دهد. در حال حاضر یک مطالعه ی جدید نشان داده است که حتی یک توقف کوتاه در میانه ی ورزش، تغییرات زیادی در مغز ایجاد می کند.

در این مطالعه، وقتی گروهی از دوندگان مقاومتی یک دوره ی استراحت ۱۰ روزه را پشت سر گذاشتند، MRI آنها در جریان خون به هیپوکامپ (بخشی از مغز که با حافظه و احساسات در ارتباط است) کاهش یافت. محققان بیان کردند که گرچه دوندگان هیچ تغییر شناختی را از خود بروز ندادند، اما تحقیقات طولانی مدت تری باید انجام گیرد.

در طول ۲ هفته: مقاومت شما کاهش می یابد و اندام های شما شل می شوند.

تنها دو هفته پس از توقف ورزش، دیگر به راحتی نمی توانید از پله ها بالا بروید یا در یک بازی فوتبال به پای دوستان خود برسید. اما دلیل از نفس افتادن شما چه می تواند باشد؟ توقف ورزش موجب کاهش میزان ماکسیمم اکسیژنی می شود که بدن شما می تواند استفاده کند. این میزان پس از دو هفته تا ۱۰ درصد کاهش می یابد. پس از گذشت چهار هفته حتی این میزان بدتر شده و به ۱۵ درصد می رسد و پس از گذشت ۳ ماه به ۲۰ درصد هم ممکن است برسد.

در این دوره حتی کمی فعالیت نیز برای بدن شما کافیست. یک مطالعه در سال ۲۰۰۹ نشان داد که قایق رانان مردی که یک استراحت ۵ هفته ای در میان تمرین های خود داشتند، ماکسیمم اکسیژن مصرفی بدن آنها تا ۱۱.۳ درصد کاهش یافت، اما آن دسته از قایقرانان که در طول هفته ورزش هایی انجام می دادند، ماکسیمم اکسیژن مصرفی آنها تنها تا ۵.۶ درصد کاهش یافت.

دکتر حمید معتقد است که: “حتی پس از توقف ورزش اگر سرعت و قدرت شما تغییری نکند، اما در صورتی که مبتلا به دیابت و فشار خون بالا باشید، ممکن است فشار خون و قند خونتان به شدت افزایش یابد.”

محققان آفریقای جنوبی بر این باورند که یک استراحت دو هفته ای در میان تمرین های ورزشی کافیست تا مزایای دو هفته ای ورزش های اینتروال با شدت بالا را از بین ببرد. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ در مجله ی روانشناسی کاربردی چاپ شد، نشان داد افرادی که به مدت ۸ ماه تمرین های مقاومتی و ایروبیک را انجام می دادند، تقریبا نیمی از این مزایا را پس از ۱۴ روز عدم فعالیت از دست دادند.

در طول ۴ هفته: توانایی شما رو به کاهش می رود.

دکتر حمید برآورد کرد که برخی از افراد پس از دو هفته عدم فعالیت، تواناییشان رو به نزول می رود، اما برخی از افراد این تغییر را پس از ۴ هفته نشان می دهند. یک مسئله در اینجا بیان می شود و آن هم این است که کاهش توانایی بدن ما نسبت به قدرت بدنیمان کمتر است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ نیز نشان داد که گروهی از مردان که تمرین های مقاومتی خود را متوقف کرده بودند، افزایش توانایی آنها حتی تا ۲۴ هفته بعد نیز ادامه داشت.

در طول ۸ هفته: وزن شما افزایش می یابد.

دکتر حمید می گوید: افراد پس از گذشت ۶ هفته از قطع ورزش، تغییر وزن خود را با نگاه کردن در آیینه یا رفتن روی وزنه متوجه خواهند شد. حتی ورزشکاران حرفه ای نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ نشان داد که شناگران رقابتی که یک استراحت ۵ هفته ای در میان تمرین های خود داشتند، چربی های بدن آنها تا ۱۲ درصد و وزن و دور کمر آنها نیز تا حد قابل توجهی افزایش یافت (البته به این نکته نیز باید توجه کرد که این ورزشکاران کاملا غیرفعال نبودند بلکه در این دوره ورزش های سبکی انجام می دادند). در مطالعه ی دیگری که بر روی تکواندوکاران حرفه ای انجام شد، نشان داده شد تکواندوکارانی که در میان تمرین های ورزشی خود به مدت ۸ هفته استراحت کردند، چربی های بدنی آنها به شدت افزایش پیدا کرده و توده ی عضلانی آنها نیز به شدت کاهش یافته است.

در اینجا باید گفت که بین قطع کردن ورزش و استراحت عمدی تفاوت هایی وجود دارد. دکتر حمید می گوید: شما هر روز به مقداری ورزش احتیاج دارید. شاید مسیر زیادی را دویده باشید و دیگر قادر به ادامه ی  مسیر نباشید، در این موارد می توانید از ورزش های ترکیبی (چون دوچرخه ثابت، دستگاه بیضوی و حتی پیاده روی سبک) بهره ببرید، اما ورزش را نباید به یکباره قطع کنید.

کاری از گروه محتوای برنافیت

من 106 کیلو بودم، هیچ لباسی اندازه‌م نمی‌شد! بالاخره زیر نظر متخصص تغذیه‌ برنافیت رژیم گرفتم و در 8 ماه، 27 کیلو لاغر شدم. رژیم برنافیت، آخرین رژیم زندگیم بود!

شما هم می‌تونید!!!

علی معراجی زاده

علی معراجی زاده

5/5

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

جدیدترین مقالات

همه مقالات
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments

برنافیت، ارائه دهنده‌ی رژیم غذایی دکترکرمانی است که رژیم غذایی و برنامه غذایی را به صورت گروهی و زیر نظر پشتیبان اختصاصی ارائه می‌دهد.

گروه برنافیت دکتر کرمانی، مشاوره تغذیه و تناسب اندام

گروه برنافیت دکتر کرمانی یکی از بزرگترین گروه های درمانی چاقی و لاغری می باشد که با ارائه رژیم گروهی با استفاده از بروز ترین متد های لاغری به شما در رسیدن به لاغری و تناسب اندام کمک میکند.
بیشتر...

یکی از زیر مجموعه‌های دکتر کرمانی که با بیش از چند سال سابقه درخشان در زمینه تغذیه و لاغری توانسته است، هزاران افراد را به تناسب اندام دلخواه خودشان برساند، مجموعه برنافیت دکتر کرمانی است. در سایت برنافیت با دنیایی از مطالب درمورد تغذیه و لاغری روبه‌رو خواهید شد و  هر آن‌چه درمورد تغذیه و لاغری است را در این‌جا می‌توانید پیدا کنید.

هنگام ورود به سایت برنافیت دکتر کرمانی با انواع متفاوتی از رژیم‌ها روبه رو می‌شوید از جمله: رژیم تثبیت وزن برنافیت، برنامه‌غذایی روزانه برنافیت، رژیم غذایی برای لاغری، رژیم غذایی رایگان، رژیم غذایی لاغری برای دموی‌ها، رژیم فستینگ، رژیم فشرده لاغری، رژیم کاهش وزن، رژیم کتوژنیک، رژیم گروهی برنافیت، رژیم لاغری 20 کیلویی، رژیم لاغری رایگان، رژیم لاغری سریع، رژیم مایر، رژیم سیب، رژیم شیر، رژیم، رژیم افزایش وزن برنافیت، رژیم آنلاین، رژیم بارداری و شیردهی، رژیم برای بلغمی‌ها، رژیم برای دموی‌ها، رژیم پروتئین، بارهنگ برای لاغری است که تنوع رژیم‌ها باعث شده به یک مجموعه بسیار قوی در حوزه لاغری و تغذیه شناخته شود.

تمامی دستورات برنامه‌های غذایی زیر نظر کارشناسان دکتر کرمانی ارائه می‌شود و دستورات مصرف هر خوراکی با مقدار کالری مورد نیاز نیز در برنامه غذایی برای هر شخص به صورت جداگانه گفته می‌شود. مانند: طریقه مصرف دانه چیا برای لاغری، ماسالای چینی برای لاغری، سیر سیاه لاغری، سرکه سیب برای لاغری ، زردچوبه برای لاغری شکم، چای سبز برای لاغری، دانه چیا، دمنوش‌های لاغری و…. خواص میخک برای لاغری.

برنامه غذایی برای هر شخصی متفاوت است و با توجه به شرایط جسمانی هر فرد برنامه غذایی جداگانه به آن داده می‌شود مانند: برنامه رژیم غذایی 7 روزه، برنامه غذایی برای افزایش وزن، برنامه غذایی برای بدنسازی، برنامه غذایی برای کاهش وزن.

در مجموعه برنافیت دکتر کرمانی امکاناتی نظیر: مشاور تغذیه آنلاین، مشاوره رایگان رژیم لاغری، دریافت رژیم به صورت آنلاین، کاهش وزن سریع، آب کردن چربی شکم، نرم افزار رژیم غذایی رایگان برنافیت، ورزش برای لاغری، پشتیبان اختصاصی رژیم، چالش رژیم لاغری،  کالری مواد غذایی برنافیت،  محاسبه bmiدکتر کرمانی، دوچرخه ثابت برای لاغری،  قوی‌ترین رژیم لاغری، کاهش چربی، کاهش وزن، گروه لاغری برنافیت دکتر کرمانی، لاغری سریع، لاغری سریع 10روزه، لاغری سریع در یک هفته، لاغری و تناسب اندام، چاقی، زیبایی اندام، ورزش لاغری، ورزش و تناسب اندام، نمونه رژیم دکتر کرمانی، پیج دکتر کرمانی، رژیم دکتر کرمانی رایگان‌ و انواع روش‌های لاغری.

راه ارتباطی با مجموعه برنافیت دکتر کرمانی از طریق سایت برنافیت، اینستاگرام برنافیت دکتر کرمانی و واتساپ برنافیت امکان پذیر است و همراهی شما عزیزان باعث شده است تا یک خانواده بزرگی کنار هم تشکیل دهیم.

برنافیت، ارائه دهنده‌ی رژیم غذایی دکترکرمانی است که رژیم ها را به صورت گروهی و زیر نظر کارشناس اختصاصی ارائه می‌دهد.

دسترسی سریع

پربازدیدترین ها

انواع رژیم ها

برنافیت، ارائه دهنده‌ی رژیم دکترکرمانی است که رژیم ها را به صورت گروهی و زیر نظر پشتیبان اختصاصی ارائه می‌دهد.

گروه برنافیت دکتر کرمانی، مشاوره تغذیه و تناسب اندام

گروه برنافیت دکتر کرمانی یکی از بزرگترین گروه های درمانی چاقی و لاغری می باشد که با ارائه رژیم گروهی با استفاده از بروز ترین متد های لاغری به شما در رسیدن به لاغری و تناسب اندام کمک میکند.
دریافت مشاوره رژیم برنافیت
برای رسیدن به وزن دلخواهت، شماره‌ات رو ثبت کن تا از کارشناسان ما مشاوره رایگان بگیری!

دریافت مشاوره رایگان رژیم

اگه می‌خوای به وزن دلخواهت برسی، شماره‌ات رو ثبت کن تا از کارشناس‌های برنافیت دکترکرمانی مشاوره‌ رایگان بگیری!

[contact-form-7 id="19069" title="فرم مشاوره"]