زمانی که ورزشکاران دست از ورزش می کشند

بیشتر ورزشکاران ، پس از مدتی از ورزش کردن خسته می شوند و آن را کنار می گذارند. شاید این موضوع به دلیل ورزش های بلندمدتی باشد که پس از گذشت زمان، شما را خسته کرده است.

چنین چیزی کاملا عادی است و ممکن است برای همه ی ورزشکاران رخ دهد، اما نباید موجب ترک ورزش شود. فواید زیادی در ورزش کردن وجود دارد، اما این فواید دائمی نیستند. فرح حمید- یک پزشک ورزشی- می گوید: “در واقع، بسیاری از دستاوردهای سخت ورزشی ممکن است در کمتر از دو هفته از بین برود.”

در اینجا به نکاتی در مورد این موضوع که اگر ورزش را متوقف کنید، چه اتفاقی برای شما رخ می دهد اشاره شده است.

در طول 10 روز: مغز شما ممکن است شروع به تغییر کند.

برای سال های زیادی محققان بر این باور بوده اند که ورزش برای مغز شما مفید است و بر اساس یک مطالعه در سال 2013 حتی ممکن است از دست دادن حافظه در دوران پیری را کاهش دهد. در حال حاضر یک مطالعه ی جدید نشان داده است که حتی یک توقف کوتاه در میانه ی ورزش، تغییرات زیادی در مغز ایجاد می کند.

در این مطالعه، وقتی گروهی از دوندگان مقاومتی یک دوره ی استراحت 10 روزه را پشت سر گذاشتند، MRI آنها در جریان خون به هیپوکامپ (بخشی از مغز که با حافظه و احساسات در ارتباط است) کاهش یافت. محققان بیان کردند که گرچه دوندگان هیچ تغییر شناختی را از خود بروز ندادند، اما تحقیقات طولانی مدت تری باید انجام گیرد.

در طول 2 هفته: مقاومت شما کاهش می یابد و اندام های شما شل می شوند.

تنها دو هفته پس از توقف ورزش، دیگر به راحتی نمی توانید از پله ها بالا بروید یا در یک بازی فوتبال به پای دوستان خود برسید. اما دلیل از نفس افتادن شما چه می تواند باشد؟ توقف ورزش موجب کاهش میزان ماکسیمم اکسیژنی می شود که بدن شما می تواند استفاده کند. این میزان پس از دو هفته تا 10 درصد کاهش می یابد. پس از گذشت چهار هفته حتی این میزان بدتر شده و به 15 درصد می رسد و پس از گذشت 3 ماه به 20 درصد هم ممکن است برسد.

در این دوره حتی کمی فعالیت نیز برای بدن شما کافیست. یک مطالعه در سال 2009 نشان داد که قایق رانان مردی که یک استراحت 5 هفته ای در میان تمرین های خود داشتند، ماکسیمم اکسیژن مصرفی بدن آنها تا 11.3 درصد کاهش یافت، اما آن دسته از قایقرانان که در طول هفته ورزش هایی انجام می دادند، ماکسیمم اکسیژن مصرفی آنها تنها تا 5.6 درصد کاهش یافت.

دکتر حمید معتقد است که: “حتی پس از توقف ورزش اگر سرعت و قدرت شما تغییری نکند، اما در صورتی که مبتلا به دیابت و فشار خون بالا باشید، ممکن است فشار خون و قند خونتان به شدت افزایش یابد.”

محققان آفریقای جنوبی بر این باورند که یک استراحت دو هفته ای در میان تمرین های ورزشی کافیست تا مزایای دو هفته ای ورزش های اینتروال با شدت بالا را از بین ببرد. مطالعه ای که در سال 2015 در مجله ی روانشناسی کاربردی چاپ شد، نشان داد افرادی که به مدت 8 ماه تمرین های مقاومتی و ایروبیک را انجام می دادند، تقریبا نیمی از این مزایا را پس از 14 روز عدم فعالیت از دست دادند.

در طول 4 هفته: توانایی شما رو به کاهش می رود.

دکتر حمید برآورد کرد که برخی از افراد پس از دو هفته عدم فعالیت، تواناییشان رو به نزول می رود، اما برخی از افراد این تغییر را پس از 4 هفته نشان می دهند. یک مسئله در اینجا بیان می شود و آن هم این است که کاهش توانایی بدن ما نسبت به قدرت بدنیمان کمتر است. یک مطالعه در سال 2011 نیز نشان داد که گروهی از مردان که تمرین های مقاومتی خود را متوقف کرده بودند، افزایش توانایی آنها حتی تا 24 هفته بعد نیز ادامه داشت.

در طول 8 هفته: وزن شما افزایش می یابد.

دکتر حمید می گوید: افراد پس از گذشت 6 هفته از قطع ورزش، تغییر وزن خود را با نگاه کردن در آیینه یا رفتن روی وزنه متوجه خواهند شد. حتی ورزشکاران حرفه ای نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که شناگران رقابتی که یک استراحت 5 هفته ای در میان تمرین های خود داشتند، چربی های بدن آنها تا 12 درصد و وزن و دور کمر آنها نیز تا حد قابل توجهی افزایش یافت (البته به این نکته نیز باید توجه کرد که این ورزشکاران کاملا غیرفعال نبودند بلکه در این دوره ورزش های سبکی انجام می دادند). در مطالعه ی دیگری که بر روی تکواندوکاران حرفه ای انجام شد، نشان داده شد تکواندوکارانی که در میان تمرین های ورزشی خود به مدت 8 هفته استراحت کردند، چربی های بدنی آنها به شدت افزایش پیدا کرده و توده ی عضلانی آنها نیز به شدت کاهش یافته است.

در اینجا باید گفت که بین قطع کردن ورزش و استراحت عمدی تفاوت هایی وجود دارد. دکتر حمید می گوید: شما هر روز به مقداری ورزش احتیاج دارید. شاید مسیر زیادی را دویده باشید و دیگر قادر به ادامه ی  مسیر نباشید، در این موارد می توانید از ورزش های ترکیبی (چون دوچرخه ثابت، دستگاه بیضوی و حتی پیاده روی سبک) بهره ببرید، اما ورزش را نباید به یکباره قطع کنید.

کاری از گروه محتوای برنافیت

می‌خوای ثابت کنی که می‌تونی به وزن ایده آلت برسی ؟

اصولی و تخصصی ترین برنامه رژیم غذایی رو از برنافیت دریافت کن کنارت هستیم تا سریع تر لباسی که دوست داری رو بپوشی

از همین الان شروع کن تا زودتر به هدفت برسی!
5/5

به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

جدیدترین مقالات

همه مقالات
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments