هورمون های ضروری برای سوزاندن چربی ها

اگر از افراد بپرسید کدام هورمون است که موجب کاهش وزن می شود، حتما خواهند گفت هورمون تیروئید. بله درست است. اما آیا می دانستید پنج هورمون دیگر نیز هستند که بر روی کاهش وزن تاثیر می گذارند؟ شش هورمونی که موجب سوزاندن چربی ها می شوند شامل: تیروئید، آدرنالین، گلوکاگون، آدیپونکتین، هورمون آندروژنی (DHEA و تستوسترون) و هورمون های رشد و جوانی (هورمون رشد و استیل کولین) می باشند. این هورمون ها به دو صورت موجب لاغر شدن و تقویت بدن ما می شوند: آنها به طور مستقیم متابولیسم بدن یا شکستن چربی های بدن برای تولید انرژی را تحریک می کنند و با رشد ماهیچه های متابولیکی فعال، موجب سوزاندن چربی ها می شوند.

هورمون تیروئید (THS، هورمون آزاد T3 و هورمون آزاد T4)

هورمون های ضروری برای سوزاندن چربی ها

کنترل کننده ی متابولیسم بدن شما یعنی این هورمون ها، مدیریت تک تک سلول ها را بر عهده دارند. این هورمون ها با THS (هورمون تحریک کننده ی تیروئید) آغاز می شوند. THS به نوبه ی خود تیروکسین (T3 آزاد) را تحریک می کند و سپس به تری یدوتیرونین (T4 آزاد) تبدیل می شود. اگر این سه هورمون به درستی کار کنند و میزان تولید آنها کافی باشد، متابولیسم شما تبدیل به یک ماشین چربی سوز خواهد شد و این همان چیزی است که ما به دنبال آن هستیم.

این مطلب را هم بخوانید: [button color=”orange2″ link=”http://bornafit.ir/%DA%A9%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%BA%D8%B0%DB%8C-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%AA%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF/” align=”right” target=”_blank”]کدام مواد مغذی برای سلامت تیروئید مناسب است؟[/button]

آدرنالین

هورمون های ضروری برای سوزاندن چربی ها

آدرنالین که به اپی نفرین نیز معروف است، مسئول پاسخ جنگ یا گریز و تمام آثار فیزیکی آن بر روی بدن شما می باشد. این هورمون مفید به بدن اجازه می دهد تا چربی ها و قندهای اضافی را که بدن در مواقع ضروری برای تولید انرژی به آنها نیاز دارد، بسوزاند.

این مطلب را هم بخوانید: [button color=”orange2″ link=”http://bornafit.ir/%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%AA%DB%8C%D8%B4%D9%86-%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D9%84-%D9%87%D9%88%D8%B1%D9%85%D9%88%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%D9%85%D8%A7/” align=”right” target=”_blank”]چگونه مدیتیشن موجب تعادل هورمون های شما می شود؟[/button]

گلوکاگون

هورمون های ضروری برای سوزاندن چربی ها

گلوکاگون برای تولید انسولین مفید نیست. گلوکاگون به جای پایین آوردن قند خون (با حمل گلوکز از جریان خون به کبد، ماهیچه ها و سلول های چربی برای ذخیره به عنوان گلیکوژن یا چربی)، با شکستن چربی و گلیکوژن ذخیره شده قند خون را افزایش می دهد. ما می توانیم با ورزش، مصرف پروتئین و کاهش قند خون از عملکرد این هورمون جلوگیری کنیم.

آدیپونکتین

هورمون های ضروری برای سوزاندن چربی ها

آدیپونکتین به اندازه ی سه هورمون دیگر معروف نیست. این هورمون عجیب و غریب در داخل سلول ها ساخته می شود و سپس از سلول های چربی خارج می شود. اما رابطه ی آن با سلول های چربی مستقیم و دو سویه است، بدین معنا که گرچه توسط سلول های چربی ساخته می شود اما به سوزاندن چربی ها کمک می کند. نکته ی دیگر اینجاست که هر چه آدیپونکتین بالاتر باشد، انرژی و مصرف کالری شما نیز بیشتر خواهد شد. از آنجا که این هورمون حساسیت به انسولین را افزایش می دهد، تحمل گلوکز را نیز بالا می برد و التهاب را از بین می برد.

هورمون های مردانه (DHEA و تستوسترون)

هورمون های ضروری برای سوزاندن چربی ها

DHEA از غده های آدرنال ترشح می شوند و موجب افزایش هورمون هایی چون استروژن و تستوسترون می شوند. افزایش DHEA به دلیل توانایی بالا در رشد ماهیچه های متابولیکی فعال قطعا منجر به تقویت هورمونی می شود.

رشد ماهیچه ها کلید اصلی کاهش وزن است و DHEA مسئولیت بخشی از آن را بر عهده دارد. DHEA سیستم ایمنی شما را تقویت می کند، به بهبود خواب و ترمیم بافت ها کمک می کند و تاثیر کورتیزول (هورمون استرس) را از بین می برد.

و تستوسترون؟ اگر به اندازه ی کافی این هورمون وجود نداشته باشد، ساختن توده ی ماهیچه ای چه در زنان و چه در مردان غیر ممکن است. تستوسترون موجب افزایش تمایل جنسی، تراکم استخوان، مقاومت، انگیزه، حافظه، چربی سوزی و ایجاد تون پوستی می شود.

هورمون های رشد و جوانی (هورمون رشد و استیل کولین)

هورمون های ضروری برای سوزاندن چربی ها

بحث در مورد سوزاندن چربی ها و رشد ماهیچه ها بدون هورمون رشد و استیل کولین بی فایده است. هورمون رشد که در هنگام خواب عمیق رخ می دهد، توانایی فوق العاده ای در ترمیم بافت ها و ساخت ماهیچه ها دارد. قدرت جوان کنندگی آن به شدت موجب سوزاندن چربی ها و رشد ماهیچه ها می شود.

وقتی صحبت در مورد ارتباط با ماهیچه ها برای تحریک حرکت، هماهنگی و عضلانی کردن آنها می شود نیاز به استیل کولین کافی احساس می شود.

از آنجا که در هنگام ورزش از این هورمون استفاده می کنیم، افزایش آن برای سلامت، تقویت و متابولیسم بدن به شدت مورد نیاز است.

این مطلب را هم بخوانید: [button color=”orange2″ link=”http://bornafit.ir/%D8%BA%D8%B0%D8%A7%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%85%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D8%A8%D8%AF%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4/” align=”right” target=”_blank”]غذاهایی که متابولیسم بدن شما را افزایش می دهند[/button]

کاری از گروه محتوای برنافیت

می‌خوای ثابت کنی که می‌تونی به وزن ایده آلت برسی ؟

اصولی و تخصصی ترین برنامه رژیم غذایی رو از برنافیت دریافت کن کنارت هستیم تا سریع تر لباسی که دوست داری رو بپوشی

از همین الان شروع کن تا زودتر به هدفت برسی!
5/5

به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

جدیدترین مقالات

همه مقالات
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments