عواملی که باعث ایجاد چین و چروک در پوست می شوند

گرچه پیری و ژنتیک، نقش مهمی در چین و چروک های صورت دارند، اما عواملی همچون عدم استفاده از ضد آفتاب، مصرف شکر، آلودگی های هوایی، مصرف سیگار و بی خوابی موجب ایجاد خطوط و چین و چروک هایی بر روی پوست می شود. بالعکس، مصرف غذاهای حاوی آنتی اکسیدان همچون سبزیجات برگ دار، ماهی های چرب و انواع توت این روند را به تاخیر می اندازد.

پاهای ترک خورده، خطوط خنده و حلقه های دور گردن، بخش اجتناب ناپذیر پیری هستند. اما این تنها پیری و افزایش سن نیست که موجب ایجاد خطوط و چین و چروک هایی روی پوست می شود. گرچه پیری و ژنتیک، نقش مهمی در چین و چروک های صورت دارند، اما فاکتورهای دیگری نیز وجود دارند که به اندازه ی کافی به آنها توجه نمی کنید. در این مقاله به برخی از این فاکتورها اشاره شده است. با رعایت این موارد و ایجاد تغییر در آنها می توانید روند پیری پوست خود را به تاخیر بیاندازید.

مرطوب کننده ی شما فاقد ضد آفتاب است

چین و چروک در پوست - مرطوب کننده - برنافیت

90 درصد از علائم قابل مشاهده ی پیری به دلیل قرار گرفتن مستقیم در معرض نور خورشید حاصل می شود. بخشی از این مشکل، به این دلیل است که افراد کرم ضد آفتاب را برای روزهای گرم تابستان می گذارند و بقیه ی اوقات از آن چشم پوشی می کنند. ضد آفتاب تنها برای ساحل نسیت، بلکه در هنگام پیاده روی یا رانندگی نیز در معرض اشعه های فرابنفش خورشید هستید. گرچه تنها کمی نور خورشید شما را دچار آفتاب سوختگی نمی کند، اما پوستتان را مستعد لکه و چروک های پیری می کند. یکی از روش های حل این مشکل این است که بدون ضد آفتاب بیرون نروید.

 

به خوردن پاستا عادت کرده اید

چین و چروک در پوست - پاستا - برنافیت

حتما می دانید که قند موجب افزایش سایز دور کمر می شود، اما جالب است بدانید که بر روی چهره ی شما نیز تاثیر می گذارد. پوست شما یک عضو است و قند برای هیچ یک از اعضای بدن مناسب نیست. قند به همراه غذاهای سرشار از کربوهیدرات و غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا، موجب افزایش التهاب و فرآیندی به نام گلیکاسیون می شود. این ماده مولکول هایی تولید می کند که به کلاژن و الاستین متصل می شوند و آنها را ضعیف می کند. همین دلیل کافیست تا نان سفید و پاستا را با غلات کامل جایگزین کنید.

 

در شهر زندگی می کنید

چین و چروک در پوست - شهر - برنافیت

هوای آلوده نه تنها برای ریه بلکه برای پوست نیز مضر است. تحقیقات نشان داده است افرادی که بیشتر در معرض دود، اگزوز خودرو و دیگر آلودگی های محیطی هستند، زودتر از دیگران دچار لکه های پیری و چین و چروک می شوند. از آنجا که کوچ کردن به مناطق روستایی نشین بسیار سخت است، توصیه ی محققان استفاده از غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان همچون توت، سبزیجات برگ دار و ماهی هاست. محصولات مراقبت از پوست حاوی آنتی اکسیدان (همچون سرم ویتامین C) نیز بر روی پوست همین تاثیررا دارند.

تا دیر وقت تلویزیون تماشا می کنید

چین و چروک در پوست - خواب - برنافیت

تماشا کردن تلویزیون تا دیر وقت، موجب افزایش سطح کورتیزول می شود. کورتیزول، یک هورمون استرس ایجاد کننده ی التهاب است که موجب افزایش چین و چروک می شود. به علاوه، پوست در هنگام خواب بازسازی می شود. بنابراین اگر به اندازه ی کافی نخوابید، پوست شما توانایی جوان سازی و احیا را نخواهد داشت.

 

سیگار می کشید

چین و چروک در پوست - سیگار - برنافیت

اگر افزایش خطر سرطان، بیماری قلبی و مشکلات ریوی انگیزه های خوبی برای ترک سیگار محسوب نمی شوند، چطور است بدانید که سیگار کشیدن، موجب پیری نیز خواهد شد. جمع کردن لب ها به دور سیگار، موجب ایجاد شیارهای ظریفی در اطراف دهان می شود. به علاوه، مواد شیمیایی موجود در سیگار به پوست شما آسیب می رساند و آن را سیاه می کند. گرچه هیچ وقت برای جلوگیری از این آسیب دیر نیست، اما هر چه زودتر، بهتر.

کاری از گروه محتوای برنافیت

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments

مطالب مرتبط:

خانه