وقتی بدن شما زخمی و خون زیادی از بدنتان خارج می شود، نیاز به لخته شدن خون دارید تا خونریزی شما متوقف شود. اما گاهی اوقات بدون نیاز به این لختگی، خون شما منعقد می شود و این موضوع مشکل ساز می شود، به ویژه اگر در رگ های عمیق ماهیچه ای شما رخ دهد.

اگر لخته شدن خون در این زمان رخ دهد، ممکن است دردناک و خطرناک باشد. این نوع انعقاد، ترومبوز ورید عمقی نام دارد. این عارضه همانند بلوک هایی در بزرگراه های خونی شما قرار می گیرد و موجب راهبندان جریان خونی می شود.

شکل بدتر این بیماری وقتی رخ می دهد که این ترومبوز ورید عمقی از جای خود کنده شده، به ریه ها منتقل شود و آمبولی ریوی را تشکیل دهد. آمبولی ریه، نوعی لختگی است که ارگان های ضروری را از گرفتن اکسیژن و خون مورد نیاز باز می دارد. این عارضه به ریه ها و اندام های دیگر آسیب می رساند و حتی ممکن است مهلک هم باشد.

برخی از افراد بیشتر از بقیه مستعد ابتلا به ترومبوز ورید عمقی هستند، بنابراین باید از فاکتورهای ریسک آن به خوبی آگاه باشند. برخی از نشانه های این بیماری شامل موارد زیر می باشند.

ورم کردن یکی از اعضای بدن

علائم لخته شدن خون کدامند؟

یکی از نشانه های رایج این بیماری، داشتن پاها یا بازوهای ورم کرده است. لخته های خون ممکن است از جریان خون سالم به پاها جلوگیری کند و خون جمع شده در پشت لخته موجب ورم این اندام ها شود. البته ممکن است در طول سفر با هواپیما یا ساعت های بی تحرکی پای شما ورم کند، اما اگر این علائم به سرعت ایجاد شد و با درد همراه بود باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

درد پاها یا بازوها

علائم لخته شدن خون کدامند؟

اغلب نشانه های مربوط به این بیماری با علائمی چون تورم، قرمزی و درد همراه است، البته گاهی ممکن است هیچ نشانه ای به همراه نداشته باشد. متاسفانه، درد حاصل از لختگی خون ممکن است با گرفتگی ماهیچه ها اشتباه گرفته شود، به همین دلیل است که گاهی تشخیص آن سخت می شود. دردهای مربوط به ترومبوز ورید عمقی ممکن است با راه رفتن یا بالا گرفتن پاها شدت یابد.

رگه های قرمز بر روی پوست

علائم لخته شدن خون کدامند؟

گرچه ممکن است کبودی در اثر لخته شدن خون ایجاد شود، اما این چیزی نیست که شما به خاطر آن نگران باشید. این بیماری گاهی خود را به شکل رگه های قرمز و یا کبودی هایی بر روی پوست نشان می دهند. این رگه های قرمز در کنار رگ ها ایجاد می شوند.

درد قفسه ی سینه

علائم لخته شدن خون کدامند؟

درد در قفسه ی سینه ممکن است به شما احساس سکته ی قلبی بدهد، اما گاهی ممکن است به دلیل آملوئید ریوی نیز دچار این درد شده باشید. آملوئید ریوی و سکته ی قلبی دارای علائم مشابهی هستند. اما دردهای آملوئید، تیز و سوزنی شکل است و هنگام نفس کشیدن بدتر هم می شود. دردهای مربوط به حمله ی قلبی، خود را در قسمت های بالایی بدن همچون شانه ها، فک و گردن نشان می دهد. بزرگ ترین نشانه ی این بیماری خود را در نفس کشیدن نشان می دهد. آملوئید با هر نفس کشیدن بدتر می شود.

این مطلب را هم بخوانید: حمله ی قلبی چه تفاوتی با ایست قلبی دارد؟

تنگی نفس و تپش قلب

علائم لخته شدن خون کدامند؟

لخته شدن خون در ریه های شما جریان اکسیژن را در بدنتان کاهش می دهد. وقتی میزان اکسیژن پایین باشد، تپش قلب شما بالا می رود تا این کمبود را جبران کند. احساس لرزش در سینه و اشکال در نفس کشیدن های عمیق ممکن است هشدار بدنتان در مقابل آملوئید ریوی باشد. گاهی اوقات این مشکل به غش کردن یا مردن نیز می انجامد. اگر همراه با این مشکل، علائم دیگری را نیز تجربه کردید، به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

سرفه های بدون دلیل

علائم لخته شدن خون کدامند؟

اگر سرفه های شما همراه با علائمی چون تنگی نفس، تپش قلب بالا و یا سینه درد همراه باشد ممکن است علائم آملوئید ریوی باشد. این سرفه ها خشک و گاهی با خلط و خون همراه است. اگر به این علائم مشکوک شدید حتما با پزشک خود ملاقات کنید.

Home