اگر در طول ورزش دچار تنگی نفس می شوید، نکات زیر را مطالعه کنید

من یک دونده هستم. دوست دارم بدوم و بیشتر اوقات فکر می کنم این کار را باید برای همیشه انجام دهم. همان یک کیلومتر اول که می دوم و سرعت خود را با بدن، موسیقی و نفسم تنظیم می کنم، احساس خوبی به من دست می دهد. می دوم تا آرام شوم، فکر کنم و مطالبی برای نوشتن پیدا کنم. گاهی اوقات حس می کنم همه چیز به خوبی پیش نمی رود و چیزی مرا آزار می دهد. دچار تنگی نفس می شوم.

وقتی امروز دویدم و احساس تنگی نفس به من دست داد، داشتم فکر می کردم چند نفر از مشتریانم هستند که احساس می کنند دچار تنگی نفس می شوند. آنها به راحتی از نفس می افتند و پس از تمرین های سخت ورزشی نمی توانند سرعت تنفس خود را پایین بیاورند.

آنها دائم از خود می پرسند: مشکل کجاست؟ چرا نمی توانم نفس خود را نگه دارم.

اگر شما سالم هستید و دکتر اجازه ی ورزش را به شما می دهد، این نکات را مطالعه کنید. آنها نشان می دهد چرا شما پس از ورزش، دچار تنگی نفس می شوید.

1- درست نفس نمی کشید

نمی دانم دقیقا چند بار به مشتریانم گفته ام که نفس بکشید. چه در حال چین آپ، چه در حال دو سرعت باشید، بیش از 1 بار در روز باید از شما سوال کنم که ” آیا نفس می کشید؟” دلایل مشخص و نامشخصی برای نفس کشیدن در طول ورزش وجود دارد.

اگر در زمان چین آپ یا پوش آپ بازدم انجام دهید، می توانید آن ورزش را با سهولت بیشتری انجام دهید. اگر همچنان یادتان می رود نفس بکشید، می توانید از این فن استفاده کنید: عمل دم را انجام دهید. طوری این کار را انجام دهید که صدای بازدم خود را بشنوید. اگر بازدم داشته باشید، مجبور خواهید شد عمل دم را نیز انجام دهید.

بازدم، دم، بازدم، دم. معنی نفس کشیدن، این است.

2- آب و هوا شما را اذیت می کند

یک دونده، اسکی باز یا کوهنورد ممکن است موقع بیرون رفتن با خود بگوید هوا بد نیست، حال من بد است.

اما هنگام نفس کشیدن، هوا بد می شود. برخی از افراد در هوای مرطوب و برخی دیگر در هوای خیلی سرد نمی توانند به صورت عمیق و راحت  نفس بکشند. خودتان را بشناسید و ببینید کدام شرایط برایتان بهتر است. اگر در هوای گرم مشکل نفس کشیدن دارید، قدم های خود را آهسته تر کنید، داخل خانه ورزش کنید و یا راه های دیگری بیابید.

خود را سرزنش نکنید، هوا را سرزنش کنید.

3- تمرینات سخت انجام می دهید

حتما می دانید که هرچه بیشتر ورزش کنید نیاز بیشتری به اکسیژن خواهید داشت.

باید آموزش بیشتری ببینید. اگر در مرحله ای هستید که نمی توانید نفس بکشید یعنی زیاده روی کرده اید. بهتر است با تمرین های آسان شروع کنید و به مرور، قدرت و سرعت خود را افزایش دهید. در این حالت دیگر نمی توانید به خوبی نفس بکشید، چرا که در مسافت اولیه بیشترین سرعت را داشته اید. اما اگر به تدریج سرعت خود را افزایش دهید، دچار تنگی نفس نخواهید شد.

در اینجا نکته ی خوبی برای اینکه چگونه نفس بکشید معرفی شده است. آن را امتحان کنید.

این تمرین ممکن است به نظرتان بدیهی به نظر بیاید اما همیشه نادیده گرفته می شود. هر روز زمانی را برای نفس کشیدن در نظر بگیرید. به پشت دراز کشیده، چشم و دهان خود را ببندید و هوا را به داخل و خارج بدهید. شش های خود را از هوا پر کنید و به آرامی، آن را از قفسه ی سینه خارج کنید. این کار دیافراگم را باز می کند، اکسیژن بیشتری به شما می رساند و باعث می شود احساس خوبی پیدا کنید. به شما قول می دهم.

کاری از گروه محتوای برنافیت

می‌خوای ثابت کنی که می‌تونی به وزن ایده آلت برسی ؟

اصولی و تخصصی ترین برنامه رژیم غذایی رو از برنافیت دریافت کن کنارت هستیم تا سریع تر لباسی که دوست داری رو بپوشی

از همین الان شروع کن تا زودتر به هدفت برسی!
5/5

به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

جدیدترین مقالات

همه مقالات
guest
29 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments