آیا رژیم غذایی آندومتریوز به بارداری کمک می کند؟

[iconbox title=”اگر وقت ندارید…” title_align=”right” content_align=”right” layout=”boxed”  align=”right” type=”vector” icon=”momizat-icon-pencil2″ icon_align_to=”title” size=”32″ icon_color=”#3e256a” ]برخی از مواد غذایی موجب کاهش خطر ابتلا به آندومترویز می شوند. آندومتریوز به معنی رشد بافت داخلی رحم در جایی بیرون از رحم است. لگن شایع ترین محل بروز آندومتریوز است. برخی از مطالعات حاضر، به نقش رژیم غذایی و درد لگن در زنان مبتلا به آندومتریوز اشاره کرده اند. بنابراین مصرف غذاهای حاوی منیزیم، امگا 3 و آنتی اکسیدان ها خطر آندومتریوز را کاهش و در نتیجه باروری را افزایش می دهند.[/iconbox]

از نظر علمی هیچ غذایی وجود ندارد که به بارداری شما کمک کند. در حال حاضر مطالعات زیادی بر روی نقش رژیم غذایی و درد لگن در زنان مبتلا به آندومتریوز انجام شده است. برخی از مطالعات نیز به رژیم غذایی و خطر کلی آندومتریوز اشاره کرده اند.

حتما بخوانید: رژیم غذایی ترسناک نیست!

اما آیا ممکن است تغییرات رژیمی که درد لگن را کاهش می دهند یا خطر بیماری را کم می کنند، به افزایش شانس بارداری شما نیز کمک کنند؟

پاسخ این است که اگر ضایعات آندومتری یا چسبندگی ها، لوله های فالوپ را مسدود کرده باشند و یا در تخمک گذاری یا حرکت لوله های فالوپ سالم مداخله ایجاد کرده باشند، هیچ رژیم غذایی نمی تواند شرایط را بهبود بخشد و در این مواقع نیاز به عمل جراحی می باشد.

البته گاهی گفته می شود که همراه با درمان باروری یا عمل جراحی، رژیم غذایی می تواند شانس بارداری را افزایش دهد.

امگا 3 بیشتر، چربی های ترانس کمتر

زنانی که از چربی های ترانس زیاد در برنامه ی غذایی خود استفاده می کنند، بیشتر از دیگران ممکن است به آندومتریوز مبتلا شوند. از طرف دیگر، زنانی که اسیدهای چرب امگا 3 بیشتری مصرف می کنند، کمتر به بیماری مبتلا می شوند.

پیشنهاد برنافیت: ۷ واقعیت در مورد اسیدهای چرب امگا

به طور کلی غذاهایی که باید از خوردن آن بپرهیزید شامل موارد زیر است:

  • غذاهای سرخ کرده
  • شیرینی جات
  • مارگارین
  • کراکر
  • غذاهای حاوی روغن های هیدروژنه

اما غذاهایی که باید به رژیم غذایی خود بیافزایید شامل موارد زیر است:

  • روغن بذر کتان
  • روغن ماهی
  • دانه های چیا
  • گردو
  • سالمون
  • اسفناج

افزودن آنتی اکسیدان به برنامه ی غذایی

رژیم غذایی آندومتریوز به بارداری کمک می کند؟ - میوه - برنافیت دکتر کرمانی

استرس اکسیداتیو، نقش مهمی در آندومتریوز دارد. وقتی اتصالات مولکولی ضعیف شکسته می شوند، رادیکال های آزاد در درون سلول های شما ساخته می شوند. این مشکل به مرور زمان موجب آسیب به سلول ها و مرگ آنها می شود. این فرآیند، استرس اکسیداتیو نام دارد. وجود رادیکال های آزاد تا حدودی در بدن نرمال است، چرا که بخشی از پاسخ ایمنی بدن است و روند طبیعی افزایش سن را بر عهده دارد، اما اگر میزان رادیکال های آزاد در بدن زیاد شوند، روند پیری نیز تسریع می شود. علائم بیولوژیکی استرس اکسیداتیو در زنان مبتلا به آندومتریوز بیشتر است. این علائم موجب رشد بافت های اندومتریال و چسبندگی آنها به اعضای خارج از رحم می شوند. یکی از روش های کاهش استرس اکسیداتیو، مصرف غذاهای حاوی آنتی اکسیدان است. تحقیقات نشان داده است که زنان مبتلا به آندومتریوز، آنتی اکسیدان کمتری در برنامه ی غذایی خود استفاده می کنند.

بهترین روش دریافت آنتی اکسیدان در برنامه ی غذایی، مصرف سبزیجات و میوه های سالم است.

ماست و پنیر: لبنیات برای آندومتریوز

تحقیقات نشان داده است زنانی که در برنامه ی غذایی خود از سه وعده یا بیشتر لبنیات استفاده می کنند، 18 درصد کمتر از دیگران دچار آندومتریوز می شوند، البته دلیل چنین ارتباطی کاملا مشخص نشده است.

غذاهای حاوی کلسیم برای آندومتریوزی ها

کلسیم می تواند استرس اکسیداتیو و التهابی را در بدن کاهش دهد. با در نظر گرفتن این نکته که استرس اکسیداتیو و التهابی با آندومتریوز در ارتباط است، افزودن کلسیم به برنامه ی غذایی می تواند به کاهش التهاب کمک کند. غذاهای سرشار از کلسیم عبارتند از:

  • لبنیات
  • ساردین
  • جایگزین های غنی شده ی شیر
  • آب پرتقال غنی شده
  • سالمون با استخوان
  • کلم پخته

پیشنهاد برنافیت: مواد غذایی که کلسیم آنها بیشتر از یک لیوان شیر است

ویتامین  D برای آندومتریوزی ها

مطالعات نشان داده است که زنانی که ویتامین D بدن آنها کمتر است، بیشتر از دیگران دچار آندومتریوز می شوند، به علاوه، کمبود ویتامین D موجب عدم باروری در مردان و زنان می شود. البته در این مطالعات مشخص نشده که افراد برای کاهش علایم آندومتریوز باید ویتامین D را از غذا دریافت کنند یا از مکمل های آن.

پیشنهاد برنافیت: چگونه و چه زمانی باید از ویتامین های دوران بارداری استفاده کرد؟

غذاهای سرشار از منیزیم

تحقیقات نشان داده است که زنانی که به میزان کافی منیزیم دریافت نمی کنند، بیشتر از دیگران دچار سندروم پیش قاعدگی می شوند و سابقه ی بیشتری در عدم باروری دارند. اما ارتباط بین منیزیم و آندومتریوز چیست؟ برخی از مطالعات نشان داده است زنانی که غذاهای سرشار از منیزیم دریافت می کنند، کمتر از دیگران دچار آندومتریوز می شوند.

غذاهای سرشار از منیزیم شامل:

  • بادام
  • اسفناج پخته
  • بادام هندی
  • بادام زمینی
  • و برخی از غلات غنی شده می باشند.

غذاهای فاقد گلوتن و آندومتریوز

گلوتن، علت اصلی برخی از بیماری ها از جمله ناباروری است. اما آیا گلوتن برای افراد آندومتریوزی نیز مشکل ایجاد می کند؟ مطالعه ای که بر روی 11000 زن انجام شد، نشان داد افرادی که دچار سلیاک هستند، در آینده بیشتر از دیگران ممکن است دچار آندومتریوز شوند.

اجتناب از اخلاگران غدد درون ریز و استروژن های محیطی

رژیم غذایی آندومتریوز به بارداری کمک می کند؟ - حشره کش - برنافیت دکتر کرمانی

برخی از حشره کش ها و مواد شیمیایی که وارد غذاهای ما می شوند، به اخلالگران غدد درون ریز معروف هستند. این اخلالگران، مواد شیمیایی هستند که بر روی سیستم هورمونی حیوانات و انسان ها تاثیر می گذارند. اختلال در هورمون ها، خطر نقص مادرزادی و سرطان را افزایش می دهد و به طور منفی بر روی سیستم تناسلی، ایمنی و عصبی تاثیر می گذارد.

کیفیت اسپرم در جمعیت عمومی در حال کاهش و عدم باروری آنها در حال افزایش است. احتمال می رود که فاکتورهای محیطی، دلیل احتمالی این روندهای نگران کننده است. برخی از مطالعات، ارتباط احتمالی بین اخلال گران درون ریز، ناباروری، آندومتریوز و برخی از سرطان ها را تایید می کنند.

پیشنهاد برنافیت: بدترین مواد شیمیایی که نباید در خانه نگهداری شوند!

استروژن های محیطی کاملا با آندومتریوز در ارتباط هستند. استروژن های محیطی مواد شیمیایی هستند که از استروژن های موجود در بدن تقلید می کنند. تماس با مقلدهای استروژن، موجب افزایش خطر ابتلا به آندومتریوز می شود.

کاری از گروه محتوای برنافیت

می‌خوای ثابت کنی که می‌تونی به وزن ایده آلت برسی ؟

اصولی و تخصصی ترین برنامه رژیم غذایی رو از برنافیت دریافت کن کنارت هستیم تا سریع تر لباسی که دوست داری رو بپوشی

از همین الان شروع کن تا زودتر به هدفت برسی!
5/5

به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

جدیدترین مقالات

همه مقالات
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments