علائمی که نشان می دهد در معرض فروپاشی عصبی هستید

در گذشته فروپاشی عصبی بدین معنا بود که فرد دچار یک نوع اختلال عصبی است. اما در حال حاضر، متخصصان دیگر از واژه ی فروپاشی عصبی استفاده نمی کنند، بلکه هدفشان این است که مشکل اصلی را شناسایی کنند. برخی از متخصصان، فروپاشی عصبی را نوعی اختلال اضطراب می دانند. برخی از نشانه های فروپاشی عصبی شامل ابتلا به بحران های ذهنی غیر قابل کنترل، زندگی پر از استرس، حمله ی هراس و روی آوردن به مواد مخدر و مشروبات الکلی است.

در گذشته فروپاشی عصبی ، به عنوان یک تشخیص کلی استفاده می شد و بدین معنا بود که فرد دچار یک نوع اختلال عصبی است. یکی از نقاط مشترک تمام اختلالات عصبی این است که حداقل عاملی برای یک مدت زمان خاص، آنها را از عملکرد طبیعی باز می دارد. در حال حاضر، متخصصان دیگر از واژه ی فروپاشی عصبی استفاده نمی کنند. هدفشان این است که مشکل اصلی را شناسایی کنند، آیا مشکل اصلی آنها افسردگی، اختلال هراس یا اسکیزوفرنی است که موجب شده عناوین فروپاشی عصبی، بحران سلامت روان یا فروپاشی ذهنی به آنها داده شود. برخی از متخصصان، فروپاشی عصبی را نوعی اختلال اضطراب می دانند.

فروپاشی ذهنی یک دوره از بیماری روانی است که در طول آن احساسات شدیدی چون افسردگی، استرس و اضطراب منجر به عدم توانایی عملکرد درست در زندگی می شود. اما چه علائمی نشان می دهد که یک فرد در معرض فروپاشی عصبی است؟

ابتلا به یک بحران ذهنی غیرقابل کنترل

در معرض فروپاشی عصبی هستید - برنافیت

هر فردی ممکن است دچار بحران سلامت ذهنی شود، اما چنین اتفاقی در زمان اختلالات روانی شایع تر است. بنابراین، اگر دچار افسردگی، اضطراب یا مشکلات دیگر هستید، آن را جدی بگیرید.

استفاده از مواد مخدر و مشروبات الکلی

در معرض فروپاشی عصبی هستید - الکل - برنافیت

فروپاشی عصبی اغلب با مصرف مواد مخدر یا مشروبات الکلی همراه است. برای حل این مشکل باید حتما به یک روانشناس مراجعه کنید.

زندگی پر از استرس

در معرض فروپاشی عصبی هستید - برنافیت

افراد ممکن است دچار سرطان، آتش سوزی، غم از دست دادن یک عزیز و یا مشکلاتی چون طلاق باشند، هیچ کدام اینها بدین معنا نیست که فرد دچار فروپاشی عصبی شده، اما این مشکلات خطر ابتلا به این بیماری روانی را افزایش می دهند. اگر احساس می کنید که استرس به اندازه ای به شما فشار می آورد که به راحتی نمی توانید غذا بخورید یا بخوابید، نشانه ی خوبی نیست و باید حتما به پزشک مراجعه کنید. در این موارد، حتی فردی که اغلب از اضطراب و افسردگی رنج نمی برد، به اندازه ای غرق می شود که بحران سلامت ذهنی پیدا می کند.

ابتلا به حمله ی هراس یا تصمیم به خودکشی

در معرض فروپاشی عصبی هستید - پانیک - برنافیت

حمله ی هراس به ویژه اگر به طور مکرر در مدت کوتاهی از زمان رخ دهد، ممکن است یک نشانه ی هشدار دهنده باشد. فروپاشی های عصبی اغلب همراه با احساس عذاب و نگرانی و گاها با افکار خودکشی ایجاد می شوند و فرد را به حالت جنگ یا گریز می برند.

احساس سستی و کرختی

در معرض فروپاشی عصبی هستید - برنافیت

برخی از افراد که در معرض فروپاشی عصبی هستند، احساسات خود را از دست می دهند. در این مواقع فرد دیگر به ظاهر خود اهمیت نمی دهد، ممکن است علاقه اش را به فعالیت هایی که از آنها لذت می برده از دست بدهد و خود را از دوستان و آشنایان منزوی کند. همه ی این موارد نشانه هایی از افسردگی و بحران سلامت ذهنی هستند.

عدم مدیریت زندگی روزمره

در معرض فروپاشی عصبی هستید - برنافیت

افرادی که در معرض فروپاشی عصبی هستند، نمی توانند خود را به راحتی با شرایط وفق دهند و موقعیت های اجتماعی برایشان مشکل زا می شود. از آنجا که بسیاری از این فروپاشی های عصبی ممکن است به یکباره یا به مرور زمان رخ دهد، تکنیک هایی چون مدیتیشن، ورزش و یوگا می تواند مفید باشد. اگر دچار چنین وضعیتی شدید، به هیچ وجه سعی نکنید آن را به تنهایی حل کنید. تنها کسی که می تواند در این وضعیت ها به شما کمک کند، یک متخصص سلامت روان است.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments