درمان های طبیعی آرتریت پسوریازیس (التهاب پوست و مفاصل با هم)

افرادی که آرتریت پسوریازیس دارند، اغلب به دنبال درمان های طبیعی نیستند و برخی از افراد نیز از عوارض جانبی طب سنتی هراس دارند. مطالعاتی که توسط مرکز ملی مطالعات داروهای جایگزین و مرکز ملی آمار سلامت انجام شد، نشان داد که 36 درصد مردم آمریکا از درمان های جایگزین و یا مکمل استفاده می کنند. درمان مطلوب برای هر بیماری، درمانی است که کارآمد و مطمئن باشد.

آیا درمان های کارآمد و مطمئن طبیعی نیز برای آرتریت پسوریازیس وجود دارند؟

در حقیقت بیشتر شواهدی که استفاده از درمان های جایگزین و مکمل طبیعی را در درمان آرتریت پسوریازیس حمایت می کنند تنها روایتی هستند. همانطور که می دانید شواهد روایتی در مقایسه با مطالعات علمی بسیار ضعیف هستند. محققانی که بر روی درمان های جایگزین تاکید دارند باید اطمینان و کارآمدی این روش ها را به همراه تداخلات آن با درمان های موجود در نظر بگیرند، اما چنین تحقیقاتی انجام نشده است.

برای اضافه کردن درمان های طبیعی به رژیم درمانی خود حتما باید با پزشک و یک طبیعی درمانگر مشورت کنید.

طبیعی درمانگر، پزشکی است که با استفاده از رژیم غذایی، ورزش و تغییرات سبک زندگی همراه با درمان های طبیعی یک بیماری را کنترل می کند، سلامتی را بهبود می دهد و عوارض جانبی درمان های دیگر را کاهش می دهد. در بسیاری از موارد درمان های جایگزین به عنوان درمان های کمکی مورد استفاده قرار می گیرند. به این معنا که این درمان ها به درمان های سنتی اضافه می شوند نه اینکه به جای آنها به کار روند.

به نظر می رسد که یک رژیم غذایی ضد التهابی برای انواع آرتروزهای التهابی مثل آرتریت پسوریازیس مفید باشد. همچنین ورزش کردن برای سلامت ماهیچه ها و مفاصل به همراه درمان های ذهنی چون یوگا تایچی، مدیتیشن، آروماتراپی و تمرکز حواس برای کاهش استرس و درد می تواند بسیار موثر باشد. درمان های جایگزین دیگر مثل طب فشاری، طب سوزنی و ماساژ نیز می تواند درد را کاهش و جریان خون را افزایش دهد.

درمان های گیاهی نیز وجود دارند اما باید با احتیاط به کار گرفته شوند. قبل از گیاه درمانی باید حتما با پزشک خود مشورت کنید. درمان های گیاهی اگر همزمان با برخی از داروهای شیمیایی مصرف شوند آثار مضری به همراه دارند. همچنین برخی از زنان باردار یا شیرده، بیماران دیابتی، افرادی که فشار خون بالا دارند و یا دچار اختلالات رفتاری هستند باید از مصرف برخی از گیاهان دارویی بپرهیزند.

با علائم عجیب بیماری آرتریت آشنا شوید

حتما می دانید که یکی از علائم بیماری آرتریت ، درد مفاصل است. اما باید بدانید که درد، تنها نشانه ی این بیماری نیست. در بسیاری از موارد، علائم دیگری وجود دارد که پیش از درد خود را نشان می دهد.

بیماری آرتریت انواع مختلفی دارد که هر کدام علائم مخصوص به خود را دارا می باشد. به علاوه، هر فردی ممکن است به شکل متفاوتی آرتریت را تجربه کند. بسته به نوع آرتریت، اگر به سرعت از وجود این بیماری مطلع شوید، روند پیشرفت آن را می توانید کنترل کنید. به علاوه، تشخیص زودهنگام به بدن شما امکان اثرپذیری بیشتر داروهای ضدالتهاب یا تغییر سبک زندگی را می دهد. تغییر رژیم غذایی گاهی تاثیر زیادی بر روی دردتان خواهد داشت. اما علائم دیگر به جز درد در این مقاله معرفی شده اند که باید از آن آگاه باشید.

سفتی مفاصل

با علائم عجیب بیماری آرتریت آشنا شوید

بیماری آرتریت برای بیشتر افراد با احساس سفتی مفاصل آغاز می شود. این سفتی و خشکی زمانی رخ می دهد که بیمار می خواهد مفاصل خود را صاف یا خم کند. حرکت آن به اطراف نیز کار بسیار سختی است. این سفتی هر زمانی ممکن است رخ دهد، اما در ساعت های اولیه ی روز که هنوز مفاصل گرم نشده اند، بیشتر رخ می دهد.

تورم

با علائم عجیب بیماری آرتریت آشنا شوید

مچ و زانوی دست و پای چپ و راست خود را با هم مقایسه کنید. اگر یکی از آنها بدون هیچ دلیلی بزرگتر یا متورم تر از دیگری بود، احتمال آرتریت در آن افزایش می یابد. گاهی اوقات این تورم در اواخر روز افزایش می یابد و با سفتی مفاصل همراه است.

گرفتگی مفاصل

با علائم عجیب بیماری آرتریت آشنا شوید

اگر احساس می کنید که تاندون های زانو یا مچ شما سفت شده یا روی هم افتاده اند، احتمالا به بیماری آرتریت مبتلا شده اید. گاهی اوقات بیمار مبتلا، درد را احساس می کند، پس از آن درد از بین رفته و فرد دوباره به آن مبتلا می گردد.

خستگی

با علائم عجیب بیماری آرتریت آشنا شوید

برخلاف بیماری آرتریت دژنراتیو که به تدریج کیسه های مفصلی را از بین می برد، آرتریت روماتوئید، یک بیماری است که در آن سیستم ایمنی بدن شما به مفاصل حمله می کند. این مشکل به التهاب حاد (در داخل یا اطراف مفاصل) یا التهاب سیستماتیک (در سر تا سر بدن) منجر می شود. التهاب سیستماتیک مربوط به روماتوئید آرتریت موجب خستگی نیز می شود.

تب و کاهش اشتها

با علائم عجیب بیماری آرتریت آشنا شوید

تب و کاهش اشتها،علائم دیگر مرتبط با التهاب سیستماتیک هستند که از روماتوئید آرتریت نشات می گیرند. از آنجا که افراد مبتلا به روماتوئید آرتریت، دچار گرگرفتگی یا افزایش دوره ای التهاب می شوند، این علائم ممکن است در دوره ای شدید و در دوره ی دیگر خفیف تر باشد.

قرمزی و خارش پوست

با علائم عجیب بیماری آرتریت آشنا شوید

در برخی از موارد افراد مبتلا به بیماری آرتریت ، ممکن است متوجه قرمزی و تحریک مفاصل خود شوند، حتی ممکن است این علامت آسیب زننده نیز نباشد. یکی از انواع این بیماری به نام آرتریت پسوریاتیک موجب قرمزی، خشکی و پوسته پوسته شدن بافت های پوست می شود.

کاهش دامنه ی حرکات

با علائم عجیب بیماری آرتریت آشنا شوید

دامنه ی حرکات مچ دست و قوزک پای افراد مبتلا به این بیماری به شدت کاهش می یابد. این افراد وقتی می خواهند وسیله ای را از روی یک سطح بلند بردارند، شانه هایشان، آنها را برای این کار یاری نمی کند. این کاهش دامنه ی حرکات به ویژه اگر با درد همراه باشد، یکی از نشانه های بیماری آرتریت محسوب می شود.

 

در اینجا برخی از گیاهان دارویی مفید برای درمان آرتریت پسوریازیس معرفی شده اند.

آلوئه ورا

ژل گیاه آلوئه ورا، قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست بدن را از بین می برد. کرم هایی نیز که حاوی 0.5 درصد آلوئه ورا هستند، نیز می توانند موثر باشند. آنها را 3 بار در روز به پوست خود بمالید. قرص های آلوئه ورا به هیچ وجه توصیه نمی شوند و حتی ممکن است مضر نیز باشند. آلوئه ورا دارای ترکیب های مفید بسیاری مثل آنتراکینون، استروئیدها، ساپونین، موکوپلی ساکاریدها و اسید سالیسیلیک می باشند.

فلفل دلمه

 مواد موجود در فلفل دلمه وقتی به پماد و کرم های موضعی اضافه شود موجب کاهش درد، التهاب، قرمزی و پوسته پوسته شدن بدن می شود. وقتی این ضماد به پوست بدن زده شود، مواد موجود در آن موجب بسته شدن پایانه های عصبی و در نتیجه کاهش درد می شوند.

روغن درخت چای

روغن درخت چای که از گیاهان بومی استرالیا گرفته می شود برای بهبود زخم و کهیر بسیار مفید می باشد. آثار این گیاه بر روی آرتریت پسوریازیس هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته است. افرادی که از این ماده استفاده می کنند توصیه می شود نسبت به آثار آلرژی زای آن احتیاط کنند.

زردچوبه

 زردچوبه دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی می باشد. عناصر فعال موجود در زردچوبه نیز موجب تغییر بیان سیتوکین می شود. سازمان غذا و دارو مصرف 1.5 تا 3 گرم زردچوبه در روز را توصیه می کند.

سرکه ی سیب

سرکه ی سیب می تواند شما را از شر خارش های پوست نجات دهد. این ماده را به آسانی می توانید تهیه کنید وهفته ای چند بار روی پوست خود بمالید. برخی از مصرف کنندگان پیشنهاد می کنند آن را با نسبت 1 به 1 با آب رقیق کنید تا از سوزش و خارش پوست شما جلوگیری کند.

نمک دریایی

یک وان را پر از آب ولرم کنید و داخل آن نمک دریایی یا نمک فرنگی (سولفات دو منیزی) بریزید. سپس به درون آن بروید. این کار از پوسته شدن و خارش پوست شما جلوگیری می کند.

حرف آخر

مطالعات علمی بسیار کمی در مورد استفاده از درمان های گیاهی انجام شده است. حتی نمی توان گفت استفاده از این داروهای گیاهی بی ضرر است. شاید در برخی موارد این داروها دارای عوارض جانبی باشند. به خاطر داشته باشید که غذا و دارو موادی که به داروهای گیاهی اضافه می شود را نمی تواند کنترل کند. پس مواظب باشید.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments

مطالب مرتبط:

خانه