جویدن ناخن ها چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

گرچه جویدن ناخن ها بسیار رایج است، اما از آنجا که دست ها در تماس با محیط  آلوده می شوند، عفونت های زیادی را وارد دهان می کنند. از طرف دیگر، بزاق دهان حاوی مواد شیمیایی است که به ناخن ها آسیب می رساند و موجب التهاب آنها می شود.

طبق مطالعات اخیر، عادت جویدن ناخن ها نشانه ی عدم تعادل روحی است. گرچه بیماری اونیکافاژیا یا جویدن ناخن ها بسیار شایع است، اما عوارض زیادی به دنبال دارد، به علاوه ممکن است منجر به رفتارهای استرسی دهانی همچون جویدن مداد، گاز گرفتن لب ها و سیگار کشیدن شود.

عفونت های شدید

جویدن ناخن ها - عفونت - برنافیت

اگر در هنگام جویدن ناخن ها، تکه ی بزرگی از آن کنده شود، پوست ظریف  زیر ناخن در معرض انواع باکتری ها و پاتوژن های دهان قرار می گیرد. دهان ما پر از باکتری است و ناخن ها را به آسانی عفونی می کند.

یکی از اشکال رایج عفونت ناخن ها، پارونیشیاست که موجب تورم، قرمزی، درد و توده های چرکین می شود. این عفونت برای مدت های زیادی بر روی ناخن ها باقی می ماند. یکی از دلایل اصلی پارونیشیا، جویدن کوتیکول های ناخن- هلال باریکی از پوست که در لبه ی انتهایی ناخن قرار دارد- است.

التهاب

جویدن ناخن ها - تورم - برنافیت

ترکیب شیمیایی بزاق موجب شکستن چربی ها و مولکول های غذا می شود. گرچه این بزاق عمل هضم را آسان تر می کند، اما پوست اطراف ناخن را ملتهب می سازد و به آن آسیب می رساند. به همین دلیل نیز زبان زدن لب ها موجب خشکی و پوست پوست شدن آن می گردد، چرا که بزاق دهان پوست را می سوزاند.

پیشنهاد برنافیت:سیاه شدن ناخن

بیماری

جویدن ناخن ها - درد - برنافیت

گرچه تماس نوک انگشتان با باکتری های موجود در دهان بد است، اما وارد کردن میکروارگانیسم های نامطبوع نوک انگشتان به دهان بدتر است. دستان ما با انواع میکروب ها و پاتوژن ها تماس دارد و این آلودگی ها نیز اغلب زیر ناخن ها جمع می شوند. وقتی ناخن های کثیف را در دهانتان قرار دهید، مشکلات زیادی از سرما خوردگی گرفته تا ویروس های شکمی جدی به بار می آید.

فرو رفتن ناخن ها در گوشت

جویدن ناخن ها - فرو رفتن ناخن در گوشت - برنافیت

ناخن های شما حاوی یک لایه ی مولد به نام ماتریکس است که نوعی بستر برای رشد سلول ها محسوب می شود. جویدن ناخن ها به این ماتریکس ها آسیب می رساند و منجر به فرورفتن ناخن ها در گوشت و تغییر شکل آنها می شود.

زگیل های صورت

جویدن ناخن ها - زیبایی - برنافیت

دست زدن به زگیل ها منجر به وارد شدن مواد مسری آن به زیر ناخن ها می شود. اگر این ناخن های آلوده با صورت یا دهان شما تماس پیدا کنند، ویروس آنها بر روی صورت یا گردن شما پخش خواهد شد.

تبخال دست

جویدن ناخن ها - میکروب - برنافیت

این بیماری بیشتر به نام عقربک هرپسی معروف است. اگر دچار عقربک دهانی باشید، انگشتان شما نیز با این ویروس عفونی خواهند شد. این مشکل منجر به تب می شود، اما اغلب اولین علائم شامل سوزش دردناک و سوزن سوزن شدن نوک انگشتان می باشد. پس از یک یا دو هفته، زخم های آبکی پر شده از خون ایجاد می شوند که برای دو هفته ادامه خواهند داشت.

مشکلات دندان

جویدن ناخن ها - مشکلات دندان - برنافیت

سوکت هایی که ریشه ی دندان های شما را نگه می دارند، با ناخن جویدن های مزمن تغییر شکل می دهند یا خراب می شوند. جویدن ناخن ها مشکلاتی از قبیل شکستگی دندان و بیماری های لثه ایجاد می کند.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments