توصیه هایی در مورد سرطان تخمدان

علایم اولیه ی سرطان تخمدان بسیار نامحسوس می باشد. نفخ شکم، یبوست، معده درد، خونریزی نامنظم، فشار لگنی و حتی احساس پری بعد از خوردن غذای کم همه نشانه های اولیه ی سرطان تخمدان می باشند. زنان معمولا این نشانه ها را به اشتباه به مشکلات روده ای تعبیر می کنند و به جای اینکه به پزشک مراجعه کنند، اغلب خود درمانی می کنند. در اینجا به نکاتی اشاره شده است که بهتر است به آنها توجه کنید.

قرص های ضد بارداری و بچه ها دوست شما محسوب می شوند

توصیه هایی در مورد سرطان تخمدان

برخی از بزرگترین فاکتورهای خطر سرطان تخمدان با میزان تخمک گذاری شما در ارتباط است. هر چه بیشتر تخمک گذاری کنید، بیشتر در خطر سرطان تخمدان هستید. بنابراین زنانی که بچه دار نمی شوند، قرص های ضد بارداری مصرف نمی کنند، شروع قاعدگی آنها در سن پایین بوده یا پس از 50 سالگی دچار یائسگی شده اند، بیشتر در خطر سرطان تخمدان می باشند و باید به طور منظم چک آپ شوند.

هیچ آزمایش خوبی برای تشخیص سرطان تخمدان وجود ندارد

توصیه هایی در مورد سرطان تخمدان

متاسفانه، هیچ آزمایش قابل اطمینانی (مثل آزمایش پاپ اسمیر برای سرطان دهانه ی رحم) برای سرطان تخمدان وجود ندارد. علائم آن ممکن است نامشخص باشد و حتی با بیماری های دیگر نیز اشتباه گرفته شود. بهترین روش، یک چک آپ سالانه ی دقیق است که شامل سونوگرافی لگن برای ارزیابی بهتر تخمدان ها در صورت هر گونه اختلال می باشد. به علاوه زنانی که سابقه ی خانوادگی سرطان سینه یا تخمدان دارند باید آزمایش ژنتیک بدهند تا شانس ابتلا به آن را در خود بررسی کنند. مثل همه ی سرطان ها، تشخیص اولیه همیشه بهترین راه درمان است.

سرطان تخمدان به ندرت رخ می دهد اما مهلک است

توصیه هایی در مورد سرطان تخمدان

جامعه ی سرطان آمریکا پیش بینی می کند که تا پایان سال 2016، حدود 22280 زن سرطان تخمدان را تجربه خواهند کرد. بیش از نیمی از این آمار یعنی در حدود 14240 نفر از مادران، خواهران، اقوام، دوستان و همکاران ما از این بیماری جان سالم به در نخواهند برد. سرطان تخمدان با وجودی که یکی از سرطان های کمیاب است، دارای پنجمین رتبه ی عامل مرگ و میر در زنان است.

شما می توانید به خانواده ی خود کمک کنید

توصیه هایی در مورد سرطان تخمدان

از آنجا که سرطان تخمدان موروثی است، تمام زنانی که دارای سابقه ی خانوادگی هستند باید آزمایش ژنتیک بدهند. اگر شما دچار جهش سرطان سینه ی نوع 1 یا 2 هستید، از اعضای درجه یک فامیل خود (مثل خواهر و یا دختر خود) بخواهید آزمایش ژنتیک بدهند. آزمایش ژنتیک می تواند تا 20 درصد از سرطان تخمدان جلوگیری کند.

سرطان تخمدان، حکم مرگ حتمی ندارد

توصیه هایی در مورد سرطان تخمدان

 بسیاری از افراد تصور می کنند دانشمندان از تحقیق و مطالعه در مورد این سرطان دست برداشته اند اما اصلا اینطور نیست. در طول 30 سال اخیر، درمان ها تاثیر گذارتر و پیشرفته تر شده اند.

در حال حاضر زن ها نسبت به قبل زندگی بهتری را تجربه می کنند و عمر آنها نیز طولانی تر شده است.

سرطان تخمدان با سرطان روده ی بزرگ در ارتباط است

توصیه هایی در مورد سرطان تخمدان

تحقیقات اخیر نشان داده است افرادی که دچار سابقه ی خانوادگی سرطان روده ی بزرگ هستند بیشتر دچار سرطان تخمدان و رحم می شوند. اگر در افراد خانواده ی شما چنین چیزی شایع است حتما با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

قدرت یک رژیم غذایی سالم و ورزش را نادیده نگیرید

توصیه هایی در مورد سرطان تخمدان

نگرانی خود را در زمینه ی ابتلا به سرطان تخمدان کنار بگذارید. ممکن است این سرطان یک بیماری خطرناک باشد، اما ورزش و داشتن یک رژیم غذایی سالم نه تنها خطر ابتلا به سرطان تخمدان را در شما کاهش می دهد بلکه خطر ابتلا به انواع سرطان ها و حتی بیماری های قلبی را نیز کاهش می دهد.

سرطان تخمدان ممکن است حتی تا مراحل پیشرفته ی آن شناخته نشود

توصیه هایی در مورد سرطان تخمدان

به دلیل مکانی که تخمدان در آن واقع شده و اینکه هیچ آزمایش دقیقی برای تشخیص آن در مراحل اولیه وجود ندارد، ممکن است تا زمانی که زیاد پیشرفته شود شناخته نشود. در حقیقت، علائم سرطان تخمدان ممکن است به راحتی شناخته نشود تا زمانی که توده ی سرطانی آنقدر بزرگ شود که ارگان های دیگر را تحت تاثیر قرار دهد. زنان حتما باید از علائم سرطان تخمدان که شامل پری شکم، نفخ، سیری زود هنگام و مشکلات ادراری می باشد آگاه باشند. گرچه اینها، علائم اختصاصی سرطان تخمدان نیستند اما نگران کننده و هشدار دهنده می باشند.

سرطان تخمدان اهمیت آزمایش های زنان و زایمان را نشان می دهد

توصیه هایی در مورد سرطان تخمدان

اغلب علائم اولیه ی سرطان تخمدان نادیده گرفته می شوند. مطالعات نشان می دهد که حدود 76 درصد از زنان نمی دانند که می توانند علائم سرطان تخمدان را شناسایی کنند. زن ها باید حتما سالی 1 بار برای علائم سرطان- به خصوص اگر این علائم طولانی مدت و یا غیر طبیعی باشد- به پزشک مراجعه کنند.

گاهی اوقات یک آروغ، یک آروغ معمولی نیست

توصیه هایی در مورد سرطان تخمدان

اکثر اوقات، میزان بالای مرگ و میر حاصل از سرطان تخمدان به دلیل علائم ناشناخته ای است که در مراحل اولیه رخ می دهد. در این بیماری، شکایت اغلب افراد از نفخ، درد شکم و ناحیه ی لگن و مشکلات ادراری است. خواهر من که در اثر این بیماری جانش را از دست داد، از ایجاد گازهای دردناکی در گلوی خود شکایت می کرد. او صرف نظر از جایی که در آن حضور داشتیم آروغ می زد و یا گاز معده از خود خارج می کرد. این کار به او آرامشی می داد که معیارهای اجتماعی را اصلا در نظر نمی گرفت.
در لیست پزشکانی که دارای بیماران سرطان تخمدان هستند کمتر افرادی هستند که از آروغ زدن و یا نفخ شکم شکایت کنند. به همین دلیل است که اگر احساس کردید مشکلی در بدن شما وجود دارد باید نسبت به درمان آن به سرعت دست به کار شوید.

به یک متخصص مراجعه کنید

توصیه هایی در مورد سرطان تخمدان

اگر مبتلا به سرطان تخمدان هستید، حتما به یک متخصص مراجعه کنید. تحقیقات نشان داده است که مراجعه به یک متخصص (مثلا انکولوژیست زنان و زایمان) نتایج بهتری به دست می دهد. در سالهای اخیر از 8000 زنی که مبتلا به این سرطان بودند، کمتر از نیمی از آنها شیمی درمانی و عمل جراحی دریافت کردند. دلایل زیادی برای این مطلب وجود دارد، اما یکی از بزرگترین این دلایل، عدم آگاهی از وجود متخصصان است.

وزن متعادل از ابتلا به این سرطان جلوگیری می کند

توصیه هایی در مورد سرطان تخمدان

وراثت سرنوشت نیست. تنها حدود 10 درصد از افرادی که به سرطان تخمدان مبتلا هستند دچار جهش ژنتیکی می باشند اما 90 درصد بقیه قابل پیشگیری هستند. حتی در این ده درصد نیز، خطر می تواند با انتخاب سبک زندگی که صددرصد قابل کنترل است کاهش یابد. از آنجا که یکی از فاکتورهای ریسک این سرطان، چاقی می باشد کاهش وزن می تواند کمک شایانی به شما بکند.

علاوه بر عمل جراحی، گزینه های دیگری نیز پیش رو دارید

توصیه هایی در مورد سرطان تخمدان

عمل جراحی یکی از درمان های اولیه به نظر می رسد اما تمام بیمارانی که دچار سرطان تخمدان هستند باید پیش یک انکولوژیست زنان و زایمان بروند تا روش درمانی آنها را تشخیص دهد. برخی از بیماران علاوه بر عمل جراحی باید درمان های دارویی و بیولوژیک انجام دهند.

به کمپین مبارزه با سرطان بپیوندید، جنبشی که سرطان را از زندگی ما حذف خواهد کرد

توصیه هایی در مورد سرطان تخمدان

با نمایش دادن و عضو کردن افراد مشهور در کمپین، مردم را تشویق کنید تا به کمپین شما بپیوندند و صندوق هایی مخصوص اهدای نقدی برای مبارزه و پیش گیری از سرطان ایجاد کنید.

بخوانید: ارتباط چاقی با سرطان

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments