اگر پوست صاف می خواهید، این کارها را به عادت روزانه ی خود تبدیل کنید

این تنها عوامل ژنتیکی نیست که منجر به یک پوست صاف و درخشان می شود. داشتن یک پوست شفاف و صاف، نتیجه ی یک سبک زندگی سالم است. پاکسازی پوست، مصرف مکمل های مناسب، استفاده از محصولات بهداشتی مناسب، مصرف آب و لیمو، ورزش و خواب کافی از جمله کارهای مفید برای سلامت پوست هستند.

آیا در پس یک پوست صاف و درخشان، رازی نهفته است؟ یا این تنها عامل ژنتیک است که چنین پوستی ایجاد کرده؟ هرچند ژن ها نقش به سزایی در سلامت پوست دارند، اما تنها عامل موثر نیستند.

افرادی که دارای پوست های درخشان هستند، چه می کنند؟ چه عادت های درست یا غلطی می تواند تاثیر گذار باشد؟ خوشبختانه این قضیه آنقدرها که تصور می کنید، چالش بر انگیز نیست. شما برخی از این عادت های سالم را رعایت می کنید، اما برخی دیگر را می توانید از نکات زیر بیاموزید.

به محض رسیدن به خانه، آرایش خود رابشویید.

 

پوست صاف- برنافیت

پس از رسیدن به خانه یکی از وسوسه انگیزترین کارها، رفتن به رختخواب است. اما صرف همین چند دقیقه برای شستن صورت، اهمیت زیادی در زیبایی شما دارد. باقی مانده های لوازم آرایشی، به ویژه پرایمرها و فونداسیون ها موجب بستن منافذ پوست و ایجاد آکنه می شود. اگر پوست خود را کاملا پاک نکنید، رادیکال های آزاد محیطی بر روی آن باقی می ماند. این رادیکال ها به مرور موجب شکستن کلاژن، چین و چروک و پیری زودرس پوست می شوند.

از محصولات مناسب استفاده کنید.

پوست صاف- برنافیت

مصرف محصولات مناسب برای پوست به معنای استفاده از محصولات به صورت یکجا نیست. بلکه به معنای برطرف کردن نیازهای پوست و مصرف محصول متناسب با آن می باشد. اگر نوع پوست خود را نمی دانید، مراجعه به یک متخصص می تواند مشکل گشا باشد. یک برنامه ی مراقبتی خوب شامل پاکسازی، رطوبت رسانی،مراقبت و درمان می باشد. روزها می توانید از ویتامین C و شب ها از گلیکولیک اسید و رتینول استفاده کنید.

مکمل های مناسب مصرف کنید.

پوست صاف- برنافیت

اسید لینولئیک گاما، یک اسید چرب امگا 6 است که در گل پامچال شب یافت می شود. این ماده دارای فواید زیادی برای پوست، ناخن، مو و حتی مفاصل می باشد. محتوای آن سدهای پوستی را مقاوم و از خشکی جلوگیری می کند. مکمل های امگا 3 نیز بسیار مفیدند و از پوست در برابر اشعه های فرابنفش خورشید محافظت می کنند. کلاژن، یکی از فراوان ترین پروتئین ها در بدن است که موجب استحکام پوست می شود. مکمل های کلاژن نیز برای از بین بردن چروک ها، افزایش کشسانی و رطوبت رسانی به بدن مفید می باشند.

با آب و لیمو به بدن آبرسانی کنید.   

پوست صاف- برنافیت

تقریبا همه می دانند که نوشیدن آب برای داشتن پوست صاف مفید است. اما این رطوبت رسانی موقتیست و به پیشگیری از پیری پوست کمکی نمی کند. برای رطوبت رسانی مناسب به پوست کمی ویتامین C به آب نوشیدنی خود اضافه کنید. لیمو سرشار از ویتامین C است. مصرف لیمو با آب موجب حفاظت از پوست در برابر نور خورشید، بهبود زخم و تولید کلاژن می شود. ویتامین C وقتی با ویتامین E و زینک ترکیب شود، در بدن غوغا می کند.

غذاهای سالم مصرف کنید.

حتی بهترین محصولات زیبایی نمی توانند با آثار سوء یک رژیم غذایی غلط مقابله کنند. هر چه مصرف می کنید، تاثیر آن بر روی پوست نمودار می شود. اگر پوست صاف می خواهید، ماهی مصرف کنید. ماهی به ویژه سالمون یکی از منابع مفید برای پروتئین، امگا 3، ویتامین E و زینک است. آجیل ها و دانه ها نیز منبع امگا 3 و امگا 6 هستند که از پوست محافظت می کنند. میوه ها و سبزیجات رنگی همچون فلفل دلمه و گوجه نیز حاوی کارتنوئید هستند. این ماده، پوست را در برابر آفتاب سوختگی و چین و چروک محافظت می کند. چای سبز موجب افزایش جریان خون به پوست، افزایش کشسانی و محافظت در برابر نور خورشید می شود.

به اندازه ی کافی بخوابید.

پوست صاف- برنافیت

کم خوابی موجب پف کردن، سیاهی دور چشم، خشکی و ایجاد نشانه های پیری می شود. عادت های غلط خواب موجب تولید کورتیزول های استرس زا می شود. تولید کورتیزول موجب آکنه، اگزما و حتی پسوریازیس در بدن می شود. علاوه بر خواب کافی، بهتر است از روبالشتی های ابریشمی استفاده کنید. خوابیدن بر روی بالشت های نخی موجب ایجاد چین و چروک در پیشانی و گونه ها می شود.

ورزش کنید.

پوست صاف- برنافیت

دانشمندان هر روز در حال پی بردن به فواید بی نظیر ورزش هستند. تنها 150 دقیقه ورزش در هفته، می تواند به بهبود سلامت پوست کمک کند. ورزش منظم اما ملایم از پیری زودرس سلول ها جلوگیری می کند. ورزش های کاردیو نیز موجب افزایش جریان خون، تامین اکسیژن و مواد مغذی به پوست می شوند.

نکاتی برای داشتن پوست سالم در فصل بهار

پوست، بزرگترین اندام بدن است و نیاز به مراقبت های ویژه دارد. اگر پوست سالم می خواهید باید مراقبت هایی از قبیل لایه برداری، استفاده از مرطوب کننده های مناسب با فصول، نوشیدن آب، میان وعده های سالم و مصرف ضد آفتاب را در برنامه ی روزانه ی خود بگنجانید.

فصل بهار در حال آمدن است، اما پوست شما هنوز از سرمای سخت زمستان احیا نشده و همچنان خشک است. حتی اگر شما در زمستان هم نهایت مراقبت از پوست خود را عمل آورده باشید، باز هم برای داشتن پوست سالم، نکاتی را باید مد نظر داشته باشید. نکات زیر در داشتن یک پوست سالم و درخشان به شما کمک می کنند.

لایه برداری کنید

لایه برداری- سبک زندگی- برنافیت

  سلول های پوست شما دائم در حال تکثیر شدن هستند، اما لباس های سنگین زمستانی اجازه ی تکثیر درست را به آنها نمی دهند. در فصل بهار، یک روز خود را برای لایه برداری از کل بدن صرف کنید. یک دوش آب گرم بگیرید و با یک اسکراب خوب، کل بدن را لایه برداری کنید. به زانوها، سر آرنج، پاها و کمر توجه ویژه ای داشته باشید.

پیشنهاد برنافیت: ماسک پودر بادام برای لایه برداری پوست

از مرطوب کننده های مخصوص تابستان و بهار استفاده کنید

مرطوب کننده- سبک زندگی- برنافیت

 

 پوست دست در فصل زمستان به دلیل وجود هوای خشک، نیاز به مرطوب کننده های سنگین دارد. اما فصل بهار و تابستان به چنین مرطوب کننده هایی نیاز نیست. از آنجا که در این فصول، رطوبت بالاست، بهتر است برای اینکه پوست سالم تری داشته باشید، از مرطوب کننده های سبک تری استفاده کنید.

آب بنوشید

آب- سبک زندگی- برنافیت

شاید این گزینه واضح به نظر برسد، اما بسیاری از مردم از آن چشم پوشی می کنند. سعی کنید به مقدار فراوان آب بنوشید. همه ی اعضای بدن از جمله پوست برای عملکرد بهتر به آب نیاز دارند. هرچه آب بیشتری بنوشید، بیشتر از خشک شدن آن جلوگیری خواهید کرد.

به عنوان میان وعده از میوه ها استفاده کنید

میان وعده- سبک زندگی- برنافیت

 میوه ها نه تنها میان وعده های طبیعی هستند، بلکه سرشار از آب می باشند و آب بدن شما را تامین می کنند. مرکباتی چون پرتقال، گریپ فروت و لیمو نیز سرشار از ویتامین و مواد معدنی هستند که لازمه ی یک پوست سالم می باشند.

ورزش کنید

ورزش- سبک زندگی- برنافیت

می دانیم در ایام عید و فصل بهار بسیار سرتان شلوغ است، اما ورزش جریان خون را افزایش می دهد و موجب سلامت سلول ها می شود. لازم نیست ساعت ها به باشگاه بروید و آهن مصرف کنید. تنها 30 دقیقه حرکات یوگا به شما کمک می کند تا پوست سالم تر و درخشنده تری داشته باشید.

از ضد آفتاب استفاده کنید

ضد آفتاب- سبک زندگی- برنافیت

سعی کنید هر روز ضد آفتاب بزنید. درست همانند نوشیدن آب این موضوع نیز کاملا مشخص است، اما بسیاری از افراد رعایت نمی کنند. بهترین راه حل برای عدم اهمال مصرف ضد آفتاب، استفاده از کرم ها، لوسیون ها و فونداسیون های حاوی ضد آفتاب و یا ضد آفتاب های رنگی است.

پیشنهاد برنافیت: ضد آفتاب خانگی بسازید

چشم ها را فراموش نکنید

مراقبت از چشم ها- سبک زندگی- برنافیت

چشم ها همانند پوست به ضد آفتاب نیاز ندارند، اما اگر می خواهید آن ها را درخشان تر کنید، باید به آنها اهمیت دهید. اگر خسته هستند، به مدت 3 تا 4 دقیقه چند برش خیار روی آنها بگذارید، بردارید و سپس چند قطره ی چشم درون آنها بریزید.

براش های خود رابشویید

براش- سبک زندگی- برنافیت

 بهار فصل خانه تکانی و تمیزی است، پس چه بهتر که به تمیزی وسایل شخصی نیز اهمیت داده شود. براش های آرایشی سرشار از باکتری و میکروب هستند. برای داشتن یک پوست سالم به آرامی براش های آرایشی خود را با یک پاک کننده ی طبیعی بشویید و بگذارید خشک شود. سپس از آنها استفاده کنید.

مراقب مواد شوینده باشید

گردگیری- سبک زندگی- برنافیت

از آنجا که فصل بهار، فصل خانه تکانی و گردگیریست و استفاده از شوینده ها به حداکثر می رسد، پاک کننده ها، بخشی از محیط اطراف شما را تشکیل می دهند. بدین معنا که پوست شما کاملا در معرض آنها قرار می گیرد و ممکن است دچار آسیب شود. از مصرف مواد شیمیایی خشن بپرهیزید و برای پاک کردن سطوح از مواد طبیعی مثل سرکه سفید استفاده کنید.

توصیه های متخصصان برای داشتن پوستی زیبا

متخصصان پوست به تمام مشکلات پوست از جمله جوش ها و آسیب ناشی از نور خورشید واقفند. اما آنها چه نکاتی را می خواهند به شما گوشزد کنند؟ در اینجا متخصصان پوست دور هم جمع شده اند و نظرات خود را به اشتراک گذاشته اند. توصیه های آنها برای داشتن پوستی زیبا بسیار کارساز است.

1- برای داشتن پوستی زیبا ، مقاوم باشید.

توصیه های متخصصان برای داشتن پوستی زیبا

اگر یک محصول جدید استفاده می کنید، باید آن را هر روز و برای ماه ها بر روی پوستتان بزنید تا نتیجه بگیرید. دبرا جالیمن متخصص نیویورکی می گوید: من طرفدار سر سخت پپتیدها هستم و هر روز از کرم های حاوی پپتید و آنتی اکسیدان استفاده می کنم.

2- از تغییر محصولات آرایشی خود هراس نداشته باشید.

توصیه های متخصصان برای داشتن پوستی زیبا

پائول فرنک- یک متخصص پوست و آرایش مقیم نیویورک می گوید: شاید رژیم مراقبت از پوستی که برای سالها آن را حفظ کرده اید، دیگر برایتان کارساز نباشد. این ترکیبات ممکن است برای صورت و پوستتان مفید باشند. همه چیز به سرعت تغییر می کند و مراقبت از پوست به معنای باز کردن آغوش گرم برای محصولات جدید است. کلید اصلی این کار هماهنگ کردن محصولات آرایشی با پوست و عدم ترس از ایجاد تغییرات است.

3- برای داشتن پوستی زیبا ، از برنامه های روتین ضد پیری استفاده کنید.

توصیه های متخصصان برای داشتن پوستی زیبا

مارین ناسبام می گوید: حتما نباید با شروع علائم پیری بر روی صورتتان دست به کار شوید. پوست شما از دوران جوانی به اشکال مختلفی شروع به پیری می کند. برای مثال ممکن است با علائمی مانند لکه های قهوه ای و علائمی چون تحلیل استخوان صورت یا از بین رفتن چربی هایش که موجب ایجاد چین و چروک های پوستی می شود، مواجه شوید. بنابراین بهتر است روزانه از یک ضد آفتاب با SPF30 یا بالاتر استفاده کنید و هر دو ساعت یک بار نیز آن را تجدید نمایید. برای حفظ سدهای حفاظت پوستی نیز باید همواره پوستتان را مرطوب کنید. در برخی از موارد، لیزرهای غیر تهاجمی برای از بین بردن بثورات و چین و چروک ها نیز مفید می باشند.

4- برای داشتن پوستی زیبا ، از کاهش وزن ناگهانی بپرهیزید.

توصیه های متخصصان برای داشتن پوستی زیبا

جسیکا وو- یک متخصص پوست مقیم لس آنجلس می گوید: نکته ای که خانم های بالای 40 سال باید رعایت کنند، این است که نباید به سرعت و به مقدار زیادی وزن کم کنند. در جوانی حتی اگر بدن بسیار نحیفی داشته باشیم، صورت ما صاف و سفت است و کشسانی بیشتری دارد، بنابراین اگر به یکباره وزن کم کنیم اتفاق خاصی برایمان نمی افتد چرا که پوست ما به سرعت می تواند به حالت اولیه ی خود باز گردد. اما پس از 40 سالگی اگر به یکباره وزن کم کنید، چشم ها و گونه های شما خالی می شوند، لب هایتان نازک می شوند و چهره ی شما تکیده تر به نظر می رسد. در این زمان اگر وزنتان به حالت اولیه بازگردد، این چربی بیشتر در ناحیه ی شکم ذخیره خواهد شد و نه صورت شما.

5- نزد دندانپزشک بروید.

توصیه های متخصصان برای داشتن پوستی زیبا

برای چک آپ منظم نزد دندانپزشک بروید. سلامت دندان و تراکم استخوان ها برای کاهش چین و چروک های اطراف دهان بسیار موثر است. داشتن دندان های خراب موجب کاهش تراکم استخوانی در ناحیه ی فک و چانه می شود. استخوان ها موجب بهبود ساختار پوست می شوند. از بین رفتن این ساختار موجب چروک و شل شدن پوست صورتتان می گردد.

6- مصرف مکمل ها را فراموش نکنید.

توصیه های متخصصان برای داشتن پوستی زیبا

مصرف مکمل های کلاژن دار را فراموش نکنید. مصرف پروتئین هایی چون کلاژن و الاستین (چه به صورت موضعی و چه خوراکی) در طولانی مدت بهترین نتایج را به دست می دهد. جولی راساک می گوید: من به بیماران خود سفارش می کنم با مصرف مکمل های زیستی، سطح کلاژن و مواد مغذی ضروری خود را تامین کنند.

7- برای داشتن پوستی زیبا ، استفاده از ضد آفتاب بسیار اهمیت دارد.

توصیه های متخصصان برای داشتن پوستی زیبا

جاشوا زیچنر- یک متخصص پوست- می گوید: مهم ترین حرکتی که برای کاهش پیری پوست می توانید انجام دهید، حفظ پوست خود از اشعه های نور خورشید است. حتی 5 دقیقه قرار گرفتن در معرض آفتاب ممکن است برای پوستتان مضر باشد. مقابله با پیری یک ماراتون است نه یک تاخت و تاز. در طول روز از مصرف ضد آفتاب بر روی پوست خود غافل نشوید. از آفتاب ساعت 10 صبح تا 2 بعد از ظهر بپرهیزید. در این زمان بهتر است از لباس ها، کلاه ها، عینک های ضدآفتاب و کرم ضدآفتاب با SPF30 استفاده کنید.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments