بیماری لایم یک بیماری عفونی است که توسط نیش کنه‌های آلوده به باکتری بورلیا بورگدورفری (Borrelia burgdorferi) منتقل می‌شود. این بیماری می‌تواند تاثیرات گسترده‌ای بر روی بدن داشته باشد و یکی از علائم احتمالی آن، ریزش مو است.  وقتی تار موهایم را می بینم که روی زمین می افتند و یا پس از شانه زدن روی برس جمع می شوند، کمی می ترسم و به یاد اتفاقی می افتم که باعث بیماری لایم در من شد. ریزش موها یکی ازعوارض جانبی بود که در بدن من رخ داده بود، اما آثار بد دیگری بر روی ذهن، بدن و روحم گذاشت. به عنوان زن یا مرد، در هر یک از تارهای مو هویتی نهفته است. می خواهم این مطلب را با شما و دیگران در میان بگذارم تا متوجه شوید بدن و موی شما می توانند احیا شوند.

تاثیرات سیستمیک بیماری لایم

بیماری لایم می‌تواند سیستم‌های مختلف بدن را تحت تأثیر قرار دهد، از جمله:

  • سیستم عصبی مرکزی: التهاب و آسیب‌های عصبی که ممکن است به استرس و اضطراب منجر شود، و در نتیجه موجب ریزش مو گردد.
  • سیستم ایمنی: بیماری لایم می‌تواند باعث تحریک سیستم ایمنی و بروز واکنش‌های خودایمنی شود که ممکن است فولیکول‌های مو را تحت تأثیر قرار دهد.

التهاب و ریزش مو

بیماری لایم می‌تواند باعث التهاب سیستمیک در بدن شود. التهاب مداوم می‌تواند به فولیکول‌های مو آسیب رسانده و منجر به ریزش مو شود. این نوع ریزش مو معمولاً به عنوان “تلوژن افلوویوم” شناخته می‌شود، که به معنی ورود تعداد زیادی از فولیکول‌های مو به فاز تلوژن (فاز استراحت) است.

استرس و تاثیرات روانی

بیماری لایم می‌تواند منجر به استرس، اضطراب و افسردگی شود. استرس مزمن یکی از عواملی است که می‌تواند چرخه رشد مو را مختل کرده و موجب ریزش مو شود.

واکنش‌های خودایمنی

در برخی موارد، بیماری لایم می‌تواند واکنش‌های خودایمنی را تحریک کند. سیستم ایمنی بدن ممکن است به اشتباه به فولیکول‌های مو حمله کند و باعث ریزش مو شود. این نوع ریزش مو ممکن است شبیه به آلوپسی آره‌آتا باشد، که یک بیماری خودایمنی است که منجر به ریزش مو به صورت تکه‌ای می‌شود.

درمان بیماری لایم و ریزش مو

  • آنتی‌بیوتیک‌ها: درمان اصلی بیماری لایم استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها برای مبارزه با باکتری بورلیا بورگدورفری است. درمان موثر بیماری لایم ممکن است به کاهش علائم و بهبود کلی بدن کمک کند، که در نهایت می‌تواند موجب کاهش ریزش مو شود.
  • مدیریت استرس: استفاده از تکنیک‌های مدیریت استرس مانند مدیتیشن، یوگا و مشاوره روان‌شناختی می‌تواند به کاهش استرس و در نتیجه کاهش ریزش مو کمک کند.
  • مراقبت از مو: استفاده از محصولات مراقبت از مو که فاقد مواد شیمیایی مضر هستند و تغذیه مناسب می‌تواند به حفظ سلامت موها کمک کند.

غذا به عنوان دارو

اشتیاق من به سلامتی و تغذیه در طی جریان بهبودم افزایش یافته بود. در نتیجه می توانستم از دانشی که برای درمان خود کسب کرده بودم، استفاده کنم. یک سال پس از قطع ریزش موها ، موهایم به شکل فوق العاده ای از نو رشد کرد. موهای کوچک شروع به جوانه زدن کردند و من با این موهای تازه جوانه زده شبیه به یک نوزاد شیرخواره شده بودم. رشد موهایم دو سال و نیم به طول انجامید.

در حال حاضر موهایم کاملا به شکل طبیعی درآمده، بلند است و ضخیم. موهای نازک تری هم دارم اما به هیچ وجه از وسایل شکل دهی مو استفاده نمی کنم زیرا که به سلامت مو هایم اهمیت میدهم و دلیل درمان آن هم عدم استفاده از این محصولات بود.

تنهای وسیله ای که با موهایم در تماس است، برس است. از شامپوهای طبیعی و درمان با روغن نارگیل دو بار در ماه استفاده می کنم. هر چهار، پنج شب یک بار آنها را می شویم و با موهای مرطوب به رختخواب می روم. به عقیده ی من و طبق تحقیقات، هرچه کمتر روی فولیکول های مو دستکاری کنید، بهتر است.

مو درست همانند پوست، واکنش داخلی بدن ما را نشان می دهد. هر آنچه می خوریم بر روی موی ما نیز موثر است. بنابراین اگر عاملی غیر طبیعی در الگوی موی خود مشاهده کردید، احتمالا مشکلی در بدن ایجاد شده و به هیچ وجه نباید آن را نادیده بگیرید. در واقع بدن بدین گونه با شما صحبت می کند، این تنها زبان بدن است. ما باید به آن گوش دهیم و ببینیم چه اتفاقی در حال رخ دادن است. بدن از ما می خواهد کمی عمیق تر بنگریم. پس از آزمایش انواع و اقسام درمان ها، به راه هایی دست یافتم که بسیار مفید بود و هنوز که هنوز است از آنها استفاده می کنم.

پیشنهاد برنافیت: مواد غذایی که از ریزش مو جلوگیری می کنند

Harmful hair loss and diet

داروهای گیاهی مفید برای سلامت موها

آلوئه ورا: این گیاه حاوی آلوئنین می باشد- یک محرک قوی برای رشد موها.

رزماری: پوست سر را تغذیه می کند و از سفیدی زود رس موها و ریزش موها جلوگیری می کند.

مریم گلی: عفونت پوست سر، شوره و مشکل موهای چرب را برطرف می کند. گفته می شود که از ریزش موها نیز جلوگیری می کند و رنگ طبیعی موها را به آن باز می گرداند.

نارون کوهی: گردش خون را در پوست سر افزایش می دهد.

جعفری: به عنوان تونیک مو، برای درمان شوره و نازکی موها بسیار موثر است.

شما می توانید این گیاهان را به عنوان چربی های ضروری مصرف کنید و یا مستقیم بر روی سر خود قرار دهید. روغن این گیاهان را بگیرید و آن را بر روی پوست سر بمالید. چند ساعت بگذارید روی موها بماند، سپس مثل همیشه شامپو و نرم کننده بزنید.

در مصرف این گیاهان باید مداومت به خرج دهید و تغذیه، استراحت کافی و استرس زدایی را فراموش نکنید. درمان، تنها یک عنصر محسوب نمی شود، بلکه تمام ابعاد زندگی را در بر می گیرد. هیچ درمان معجزه آسایی برای ریزش موها وجود ندارد، بلکه تنها نیاز به عشق، صبر، خود مراقبتی و درمان داخلی دارد.

چه کارهای دیگری می توان انجام داد؟

علاوه بر خوب غذا خوردن و حفظ موها از کمبودهای تغذیه ای، تمرین های دیگری نیز وجود دارند که موجب بهبود و سلامت موها می شوند. چه کارهایی می توانند مفید باشند؟

پوست سر خود را ماساژ دهید

از روش ماساژ سر هندی استفاده کنید و یا در شست و شوی سر به منظور تحریک فولیکول ها زمان بیشتری صرف کنید. حتی بهتر از آن، می توانید از کسی بخواهید سر شما را در زیر دوش ماساژ دهد.

روی سر بایستید

همه ی حالات وارونه ی موجود در یوگا، برای بهبود جریان خون در پوست سر شما مفید می باشند. یکی از این حرکات بدین صورت است: پاهای خود را روی دیوار روبه رو به مدت 10 دقیقه قرار دهید. این کار موجب بهبود گردش خون و بازگشت خون به مغز و فولیکول های مو می شود.

موهای خود را درمان کنید

هفته ای یک بار انتهای موهای خود را با یک قاشق چایخوری روغن نارگیل یا روغن آووکادو ماساژ دهید. بگذارید یک شب روی موها بماند و صبح فردا آن را بشویید.

پیشنهاد برنافیت: آیا می خواهید پس از ۴۰ سالگی نیز موهای زیبا داشته باشید؟

از محصولات ارگانیک استفاده کنید

از شامپوهای ارگانیک که با ملایمت، موها را پاکیزه می کنند و به جای آنکه چربی های طبیعی آن را از بین ببرند آن را تغذیه می کنند، استفاده کنید. از مصرف هر محصولی که حاوی سدیم لوریل سولفات است بپرهیزید. از همه مهم تر، به صدای بدن خود به گونه ای گوش دهید که انگار تنها شمایید که آن را می شناسید. در انتها باید گفت که شما بهترین طبیب بدنتان هستید. دوباره تاکید می شود که اگر احساس می کنید عاملی در بدنتان به خوبی پیش نمی رود و یا در صورتی که در الگوهای خود تغییراتی مشاهده می کنید، نگاه عمیق تری به بدن خود بیاندازید. بدن با ایجاد برخی از علائم با شما صحبت می کند.

Home