آیا بوتاکس واقعا به جوان سازی پوست کمک می کند؟

بوتاکس داروییست که جهت برطرف کردن چین و چروک پیشانی، بین دو ابرو و گوشه ی چشم به کار برده می شود. ماهیچه های صورت وقتی حرکت می کنند، مواد زائدی از خود تولید می کنند که به الاستین و کلاژن پوست آسیب می رساند. با فلج کردن عضلات صورت از طریق بوتاکس، شانس پوست برای خود درمانی افزایش می یابد.

پوست جوان و سالم، حاوی میزان زیادی ماده ی طبیعی به نام هیالورونیک اسید است. نور خورشید و سایر عوامل می توانند میزان این ماده در پوست را کاهش دهند. فقدان این ماده در پوست، موجب از دست رفتن ساختار و حجم پوست شده و منجر به پیدایش چین و چروک ها می شود. یکی از روش های جوان سازی و از بین بردن چین و چروک های پوستی بوتاکس است. بوتاکس تنها بی حس کردن عضلات صورت برای ایجاد یک چهره ی جوان تر نیست، بلکه تحقیقات جدید نشان داده است که این درمان ضد پیری با ایجاد کشش و عقب دادن پوست، روند پیری آن را به تاخیر می اندازد. بوتاکس، تولید الاستین و کلاژن (پروتئین هایی که پوست را سفت، محکم و انعطاف پذیر می کند) را بهبود می بخشد. اگر فرآیند بوتاکس با تکنیک های استاندارد همراه شود، میزان کشسانی پوست افزایش می یابد.

وقتی پیر می شویم، پوست ما چروک می شود و میزان الاسیتن و کلاژن آن کاهش می یابد که موجب شل شدن و افتادگی پوست می شود. این فاکتورها همه با هم، موجب پیر شدن پوست ما می گردد.

بوتاکس از همان سم باکتریایی که موجب بوتولیسم- اونابوتولیسم توکسین آ- می شود، به دست می آید که با فلج کردن عضلات صورت، پوست را صاف می کند. برخی از محققان به این نتیجه رسیدند که بوتاکس موجب کشسانی و انعطاف پوست می شود. بوتاکس با افزایش کشسانی و عقب کشیدگی پوست، تغییراتی ایجاد می کند که از پوست جوان تقلید می کند. این روش بسیار شبیه به رادیوفرکانسی سفت کردن پوست است. یک فرآیند زیبایی که در آن با استفاده از امواج رادیویی برای گرم کردن بافت پوست و تحریک تولید کلاژن استفاده می شود.

برخلاف برخی از باورها، محققان دریافتند که سفت شدن پوست، نتیجه ی التهاب یا تورم حاصل از تزریق بوتاکس نیست. این تاثیر به طور کلی به اندازه ی تاثیر دوره ی تزریق بوتاکس- یعنی در حدود سه یا چهار ماه- طول می کشد.

گرچه این تاثیر موقتی است، اما به دلیل تورم و انقباض ماهیچه ها نیست و مختص خود پوست است. هنوز کاملا مشخص نیست که چرا بوتاکس دارای چنین تاثیری است. یکی از متخصصان بر این باور است که سلول هایی که الاستین و کلاژن تولید می کنند، ممکن است حاوی گیرنده هایی باشند که به بوتاکس واکنش نشان می دهند.

بوتاکس دارای یک خاصیت آنتی اکسیدانی بر روی بافت پوست است. ماهیچه های صورت وقتی حرکت می کنند، مواد زائدی از خود تولید می کنند که این سموم به الاستین و کلاژن پوست آسیب می رساند. با فلج کردن عضلات صورت از طریق بوتاکس، شانس پوست برای خود درمانی افزایش می یابد. فلجی که توسط بوتاکس ایجاد می شود، زمان کافی به کلاژن و الاستین برای توقف از حرکت مداوم و بازگشت به وضعیت اولیه را می دهد. افرادی که به صورت مکرر از بوتاکس استفاده می کنند، به مرور زمان می توانند با دوزهای کمتری پیش بروند و فاصله ی بیشتری بین تزریق های خود بیاندازند.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments

مطالب مرتبط:

خانه