با این مواد غذایی احساس استرس را سرکوب کنید

در زمان هایی که با احساس استرس مواجه هستیم برخی از ما برای کسب آرامش به غذا خوردن روی می آوریم. اما وقتی این آرامش موقتی را به دست می آوریم، احساس پشیمانی از پرخوری سراسر وجودمان را فرامی گیرد. جدا از اینکه این پرخوری منجر به تغییر خلق و خو، عدم تعادل قند خون، افزایش وزن و استرس بیشتر می شود.

اما با وارد کردن مواد غذایی زیر به رژیم غذایی می توانید احساس استرس خود را به شدت کاهش دهید.

1- گل کلم

گل کلم بسیار عالی است، چرا که سرشار از ویتامین C می باشد. ویتامین C نه تنها یک ماده ی افزایش دهنده ی ایمنی بدن است، بلکه به شدت نیز استرس را کاهش می دهد.

غده های آدرنال که در بالای کلیه ها قرار دارند، هورمون های استرسی همچون کورتیزول و آدرنالین ترشح می کنند. علاوه بر این، آنها هورمون های جنسی و پیام رسان های شیمیایی تولید می کنند که فشار خون را تنظیم می کند. ویتامین C در غده های آدرنال ذخیره می شود و هنگامی که افراد دچار استرس می شوند، این ویتامین ها نیز مورد مصرف قرار می گیرد.

در اینجا نقش کلم برگ مشخص می شود. کلم برگ، به شما کمک می کند ویتامین C از دست رفته را جبران کنید، در نتیجه غده های آدرنال شما به خوبی کار می کنند. (غذاهای سرشار دیگری که حاوی ویتامین C می باشند شامل فلفل دلمه ای، بروکلی، کلم بروکسل، توت فرنگی و پرتقال می باشند.)

کلم برگ جزء سبزیجات چلیپایی محسوب می شود و سرشار از گلوکوزینولات (ترکیبات گیاهی که دارای خواص ضد سرطانی، ضد التهابی و سم زدایی می باشد) است.

طرز استفاده از گل کلم

گل کلم یک جایگزین فوق العاده برای پوره ی سیب زمینی است. آنها را همانند سیب زمینی بخار پز کنید و به حالت پوره در آورید. اگر گل کلم را با گیاهان و ادویه های مورد علاقه تان بپزید و یا از آن کلم پلو تهیه کنید یک غذای خوشمزه و عالی به دست خواهید آورد.

پیشنهاد برنافیت: راهکارهایی برای کنترل استرس

2- اسفناج

سبزیجات با برگ سبز دارای مواد غذایی تامین کننده ی سلامتی هستند و منیزیم آنها نیز بسیار بالاست که موجب احساس آرامش در بدن می شود. این بدان معناست که مصرف غذاهای سرشار از منیزیم همچون اسفناج به احساس آرامش ما بسیار کمک خواهد کرد. منیزیم یک ماده ی معدنی مناسب برای برای غده های آدرنال نیز هست که وقتی دچار احساس استرس می شویم میزان زیادی از این ماده ی معدنی را از دست می دهیم و این موضوع موجب استرس مازاد و درد ماهیچه ای می شود.

اسفناج شامل چند ماده ی معدنی دیگر نیز هست که همچون ویتامین C و B به آرامش ما کمک می کند و برای سلامت مغز و اعصاب اهمیت زیادی دارد. این ماده ی غذایی سرشار از آهن است که انرژی لازم برای میهمانی های شب نشینی ما را فراهم می کند.

طرز استفاده از اسفناج

اسفناج یک سبزی با طعم ملایم است، بنابراین آن را می توانید به راحتی در اسموتی سبزیجات و سالاد استفاده کنید. می توانید مقداری از آن را در سوپ، آبگوشت و یا حتی پیتزا بریزید. اسفناج را بیش از حد نپزید، چرا که ارزش غذایی اش را از دست می دهد. بهتر است آن را در پایان پخت به غذای خود اضافه کنید. دمای غذا به تنهایی موجب پختن و نرم شدن آن می شود.

3- گندم سیاه

به طور کلی غلات فاقد گلوتن سرشار از ویتامین B است که برای مقابله با استرس بسیار مفید است، چرا که سیستم عصبی ما را حمایت می کند.

گندم سیاه بهتر از انواع دیگرغلات است چرا که میزان مواد معدنی آن از جمله منیزیم و منگنز آن به شدت بالاست و در بسیاری از آنزیم ها (از جمله آنتی اکسیدان هایی که ما را از آسیب ایجاد شده توسط استرس حفظ می کند) فاکتور همراه محسوب می شود.

آمینو اسیدها یعنی بلوک های سازنده ی بدن ما که برای تولید پروتئین به کار می روند در گندم سیاه به میزان فراوان یافت می شود. پروتئین برای درمان، تعمیر و کمک به تولید انتقال دهنده های عصبی در مغز ضروری است. به علاوه، گندم سیاه به سلامت لوله ی گوارشی کمک می کند، قند خون و خطر ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی را کاهش می دهد.

طرز استفاده از گندم سیاه

طعم گندم سیاه خام خنثی است اما اگر آن را سرخ کنیم، طعم آن تندتر و خوشمزه تر خواهد شد. آن را همانند غلات دیگر مصرف کنید و با فلفل و به همراه سوپ، آبگوشت و یا حتی اسموتی بخورید. آرد گندم سیاه را می توانید با پختنی های فاقد گلوتن نیز مصرف کنید.

پیشنهاد برنافیت: ۹ حرکت ورزشی برای کاهش استرس

4- سالمون

سالمون غذایی است که با احساس استرس مقابله می کند. این ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که با التهاب ناشی از استرس مقابله می کند. یک نوع امگا 3 خاص به نام DHA برای حمایت مغز بسیار اهمیت دارد.

یک ماده ی حیاتی برای مغز که در سالمون وجود دارد، ویتامین B12 است. ویتامینی که سیستم عصبی را حمایت می کند و برای از بین بردن افسردگی، تغییر خلق و خوی و جنون بسیار اهمیت دارد. سالمون منبع بسیارعالی پروتئین می باشد که برای تولید انتقال دهنده های عصبی حیاتی است.

در نهایت می توان گفت، سالمون سرشار از کولین است. یک ماده ی غذایی که برای تولید استیل کولین حیاتی است، یک انتقال دهنده ی عصبی که برای عملکرد درست سیستم ایمنی و شناخت آن ضروری به نظر می رسد. وقتی سیستم عصبی ما به شکل درستی کار می کند، به طور کلی احساس استرس کمتری به ما دست می دهد.

طرز استفاده از سالمون

سالمون را می توانید به صورت پخته، کبابی و یا سرخ شده و همراه با سبزیجات مصرف کنید. باقی مانده ی آن را نیز می توانید روز بعد روی سالاد بریزید و یا آن را به صورت پوره در آورده و با کراکر مصرف کنید. اگر طعمش را دوست ندارید، حتما آن را بیش از حد پخته اید.

دسترسی و طرز تهیه ی این غذاهای کاهش دهنده ی استرس، بسیار آسان است. تنها کافیست آنها را به سبد غذایی خود اضافه کنید تا آرامش بیشتری را تجربه کنید.

کاری از گروه محتوای برنافیت

می‌خوای ثابت کنی که می‌تونی به وزن ایده آلت برسی ؟

اصولی و تخصصی ترین برنامه رژیم غذایی رو از برنافیت دریافت کن کنارت هستیم تا سریع تر لباسی که دوست داری رو بپوشی

از همین الان شروع کن تا زودتر به هدفت برسی!
5/5

به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

جدیدترین مقالات

همه مقالات
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments