اگر ورزشکار هستید ممکن است دچار تشخیص اشتباه پزشکان شوید

اگر جزء افرادی هستید که رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات دارید و حداقل سه روز در هفته را ورزش می کنید، ممکن است پزشکان شما را به خاطر داشتن قلبی سالم تشویق کنند. اما چنین چیزی زیاد طول نمی کشد. مطالعات نشان داده است که اگر شما ورزشکار باشید یا حتی در هفته سه ساعت یا بیشتر ورزش کنید و قلبتان نیز در وضعیت فوق العاده ای باشد، ممکن است با پدیده ی بزرگ شدن قلب رو به رو شوید. پدیده ای که ممکن است متخصصان قلب، شما را بدون هیچ دلیلی وادار به دادن یک سری از آزمایش ها کنند.

مطالعه ای که توسط محققان ارشد دانشگاه لندن بر روی 1096 نفر انجام شد نشان داد که قلب افرادی که هفته ای 3 تا 5 ساعت ورزش می کنند، دو برابر قلب افرادی است که ورزش نمی کنند و قلب افرادی که 5 ساعت یا بیشتر ورزش می کنند، 9 برابر قلب افرادی است که اصلا ورزش نمی کنند. بطن راست 42% از این افراد آنقدر بزرگ است که ممکن است با عارضه ی قلبی کاردیو میوپاتی اتساعی که یک بیماری قلبی پیش رونده است اشتباه گرفته شود.

ارین میکاس دستیار مدیر پیشگیری از بیماری های قلبی در مرکز پزشکی جان هاپکینز می گوید: گرچه متخصصان قلب از بزرگ شدن قلب افراد ورزشکار با خبرند اما این مطالعه برای آنها بسیار جالب است زیرا بر روی افراد غیر ورزشکار تمرکز می کند. میکاس می گوید: تحقیقات اولیه در این زمینه بیشتر بر روی ورزشکارانی متمرکز شده بود که در ورزش های قدرتی شرکت می کردند، اما این مطالعه بر روی یک جمعیت عمومی انجام شد و نشان داد افرادی که فعالیت جسمانی بیشتری دارند (لزوما نه افراد ورزشکار ) نیز دارای قلب های بزرگتری هستند.

جنیفرهایت که یک متخصص قلب و استادیار دانشگاه پزشکی کلمبیا است می گوید: چنین چیزی بسیار طبیعی است، زیرا قلب یک ماهیچه است. همانطور که وقتی وزنه های سنگین بلند می کنید ماهیچه های شما بزرگتر می شوند، قلب شما نیز با انجام کارهای سنگین قوی تر می شود. فعالیت های جسمی حتی موجب ضخیم تر شدن دیواره ی قلب می شود به گونه ای که قلب نیروی بیشتری تولید می کند تا خون تازه و دارای اکسیژن را به ماهیچه ها و بافت های بدن برساند.

بیشتر بخوانید : مواد غذایی مورد تائید پزشک

گرچه این تغییرات زیان بار نیستند اما ممکن است با بیماری بزرگ شدن غیر طبیعی قلب، ضعف عضله ی قلب، کاردیومیوپاتی اتساعی و کاردیومیوپاتی هیپتروفیک اشتباه گرفته شوند.

چه باید کرد؟

اگر ورزشکار هستید ممکن است دچار تشخیص اشتباه پزشکان شوید ، برنافیت افرادی که تازه کار هستند باید در مورد میزان فعالیت قلبشان با پزشک خود مشورت کنند یا از یک پزشک مخصوص ورزشکاران کمک بگیرند. اگر افراد ورزشکار توسط متخصصان بالینی درمان شوند که با پزشکی ورزشی قلب و احتمال تغییرات نرمال آن آشنایی ندارند، ممکن است به اشتباه به بیماری قلبی تشخیص داده شوند. نتیجه ی این تشخیص غلط، گرفتن آزمایش های بیش از حد، استرس و نگرانی بی مورد و توقف ورزش و فعالیت است. در عوض، یک متخصص قلب باتجربه که با پزشکی ورزشی قلب آشنایی داشته باشد می تواند روند نرمال و غیر نرمال قلب را تشخیص دهد.

تنها به دلیل بزرگ شدن قلب، خود را از ورزش های منظم محروم نکنید. شواهد بسیار صریح است: سبک زندگی پشت میز نشینی خطر بیماری، سکته، نارسایی های قلبی و دیابت را افزایش می دهد.

مطالعات نشان داده است که ورزش منظم و متعادل، خطر بیماری های قلبی را کاهش و سلامت کلی را افزایش می دهد. حقیقت این است که بیشتر مردم باید در مورد کم ورزش کردن نگران باشند نه زیاد ورزش کردن.

در آخر، میکاس و هایت هر دو معتقدند که گرچه ورزش منظم موجب سلامت قلب و عروق می شود اما نمی تواند فرد را از مشکلات اساسی قلب محافظت کند. میکاس می گوید: ورزشکاران باید به حرف مربیان خود توجه کنند و هرگونه علائم مشکوک مثل درد قفسه ی سینه، هر نوع خستگی مفرط جدید و یا تنگی نفس را با پزشک خود در میان بگذارند. فعالیت های جسمی منظم، مزایای بسیاری برای سلامت شما دارد و مثل هر چیز دیگری در زندگی، ورزش متعادل کلید همه ی مشکلات است.

حتماً بخوانید:غذاهایی مناسب برای قلب

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments