اسراری برای حفظ سلامت در دوران پیری

همه ی ما دوران پیری را تجربه خواهیم کرد اما بسیاری از ما مدام در حال جنگیدن با این حقیقت هستیم. مدام از اینکه در آینده چه شکلی خواهیم بود، چه احساسی خواهیم داشت و  چه کار خواهیم کرد نگران هستیم. تصور می کنیم که تنها زمان جوانی است که می توانیم پر از هیجان، جاه طلبی و امید باشیم. پیر شدن را به عنوان یک فرسودگی آرام اجتناب ناپذیر تصور می کنیم.

اما به هیچ وجه نباید اینگونه فکر کنیم. جدا از همه ی این مطالب، وقتی پیر می شویم، تجربه، نگرش و درایت بیشتری را به دست می آوریم. اگر دورانی پیری خود را با سلامت و سرزندگی پشت سر بگذاریم، این دوران برای ما تجربه ی بسیار مفیدی خواهد بود.

در اینجا راه هایی برای حفظ سلامت در دوران پیری معرفی شده اند.

1- کارهایی را که از انجام آنها لذت می برید، کشف کنید

اغلب افراد احساس می کنند پیری با نظرات دیگران- والدین، معلمان، رسانه ها و همسالان – در مورد اینکه چگونه فردی باشید و چه باید بکنید همراه است. اما این دوران می تواند به شما کمک کند کارهایی را که دوست دارید مجددا ارزیابی و کشف کنید. مطمئنا والدین و همکاران شما ممکن است به چیزهایی علاقه مند باشند اما زمانی را هم برای خود بگذارید و از خود سوال های زیر را بپرسید. برای اینکه زمان شاد بیشتری داشته باشم، چه کنم؟ چه تاثیری بر روی دنیا خواهم داشت؟ وقتی بمیرم دوست دارم مردم چگونه از من یاد کنند؟ این سوال های بزرگ، پاسخ های مهمی به همراه دارد. پاسخ هایی که تنها شما می توانید آنها را بسازید. هرچه سن شما بالاتر می رود سعی کنید پاسخ های واضح تری به این سوالات بدهید.

2- بیاموزید چگونه به خوبی با شکست مواجه شوید

شکست نیز همانند پیری غیر قابل اجتناب است. برخلاف تصور عمومی، شکست اصلا چیز بدی نیست. در واقع مواجه شدن با شکست نتیجه ی یک سبک زندگی خوب است. این بدان معناست که رویاهای شما جاه طلبانه و همتتان بلند است. اما خوب شکست خوردن به چه معناست؟ خوب شکست خوردن به معنای درک نیروی مثبت شکست است. بدین معنا که رویاهای بزرگ و مهم را حتی اگر شکست بخورید دنبال کنید. خوب شکست خوردن به معنای حمایت از خود، درس عبرت گرفتن از تجربیات و تلاش مجدد است. شکست، یک کارگشای فوق العاده برای پیشرفت است. آن دسته از افرادی که مدام تلاش و شکست را تجربه می کنند، در سنین بالاتر زندگی شادتر و پربارتری خواهند داشت.

3- سعی کنید دیگران را ببخشید

یکی از بزرگترین معلمان اخلاقی ما بخشش است. این حس، یکی از تمرین های قوی است که هر چه بیشتر آن را انجام دهید، بیشتر به آن مشتاق خواهید شد. این تمرین در طول زندگی برای همه ی ما نیاز است. گاهی اوقات باید افراد را ببخشیم، اما بیشتر ما اغلب اوقات به بخشش خود نیاز داریم. بنابراین برای این که شاد و هوشیار باشیم باید بیاموزیم که این کار را به درستی انجام دهیم. نکته ی مهمی که در مورد بخشش وجود دارد چیست؟ بخشش تنها به معنای چشم پوشی از رفتارهای بد نیست، بلکه به معنای آزاد کردن خود از انجام مجدد رفتارهای بد است. اساسا همه ی ما خوبیم و شایستگی این آزادی را داریم.

4- کنجکاو باشید

یادگیری، تنها مختص بزرگسالان و کنجکاو بودن تنها مختص کودکان نیست. این یک هدف دائمی است و برای سرزندگی و سلامت در دوران پیری، داشتن یک ذهن باز و کنجکاو ضروری است. سعی کنید همیشه کنجکاو باشید و ذهن خود را برای کشف چیزهای ممکنی که تصور آن را نمی توان کرد، باز بگذارید. برای یادگیری فرهنگ ها، تمرینات ذهنی و دیدگاه های سیاسی و اجتماعی مختلف مشتاق باشید. هیچ کس نمی تواند به شما بگوید ذهن خود را تغییر دهید، کافیست نسبت به چیزهایی که ممکن است ندانید کنجکاو باشید و همواره مراقب راه های جدید تفکر، زندگی و حضور در جهان باشید. این کنجکاوی بچه گانه بوده که موجب پیشرفت شما تا اکنون شده است، تنها به خاطر پیر شدن از آن دست نکشید.

5- از بدن خود مراقبت کنید

وقتی پیر می شوید، مراقبت از بدن اهمیت بیشتری می یابد. سعی کنید مراقبت را بر روی چیزهایی قرار دهید که بیشتر برای پروش و حمایت بدن لازم است. گرچه چنین کاری صرف نظر از سن شما اهمیت بسیاری دارد، اما سلامت بدن در هنگام پیری- به معنای احساس قدرت، زیرکی و حمایت – مستلزم مراقبت از بدنتان می باشد.
به خاطر داشته باشید که شما یک فرد منحصر به فرد هستید، بدن شما نیز همینطور. زمانی را برای یافتن اینکه ذهن شما برای زنده ماندن به چه چیزی نیاز دارد، بگذارید. چه غذاهایی می توانند به اندازه ی کافی مواد مغذی و انرژی به شما برسانند؟ چه ورزش هایی برای شما جالب و چالش برانگیز است؟ کدام تمرین های ذهنی به شما حضور ذهن و هدفمندی می دهد؟

6- تجربیات جدید به دست آورید

پیر شدن به معنای باقی ماندن در روزمره ی خود نیست. ببینید چه چیزهایی، شما را هیجان زده می کند، می ترساند و یا توجهتان را جلب می کند. فعالیت هایی را در نظر بگیرید که در زمان جوانی از انجام آن پرهیز می کردید. آیا آرزوی شما پریدن از یک هواپیما بود؟ چرا که نه.
قانون وضع شده ای مبنی بر اینکه باید در جوانی آنها را انجام دهید وجود ندارد. تمام زندگی شما می تواند ماجراجویانه باشد. سعی کنید کارهای جدیدی را که دوست دارید در ادامه ی زندگیتان انجام دهید، کشف کنید.

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments

مطالب مرتبط:

خانه